Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 378252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1095 : 07.05.2014, 20:50:21 »
Vaihda nyt ihan oikeesti se lämpöanturi. Ite oon paininu kahden eri auton kanssa samansuuntaisten ongelmien kanssa ja molemmilla kerroilla osunut lämpöanturiin. Ei oo paha vaihtaa eikä kallis...

Liittimiä irroittelemalla saat ihan varmasti vikavalon palamaan, eikä sen perusteella kannata paljon johtopäätöksiä tehdä.

Olen kyllä sitä lämpöanturiakin miettinyt uudestaan, mutta mitattaessa se antaa kuitenkin oikeita ohmiarvoja.
Esimerkiksi kuumalla koneella antaa navoista arvoja 288 ohmia, ja 290 ohmia (eli ei über isoa tai ääretöntä), niin pitäisi se kunnossa olla,
ja taulukon mukaan ovat relevantteja arvoja.
Nämä arvot eiliseltä, ja sitä edellisellä mittauskerralla näytti samoja.

Ei periaatteessa kyllä voi tehdä liittimien irroituksen vaikutuksista johtopäätöksiä,
mutta ihmetytti vaan, kun vikavaloa sytyttelee, kun autosta on virrat pois, kun liittimen irroittaa, ja pistää takaisin.
Mutta ei tästä sen enempää.

Tänään nyt kuitenkin sammui vikavalo, ja sytkän vikakoodi poistui.


Eniten nyt itseä mietityttää tuo lamda, seos väärä tyhjäkäynnillä vikakoodi.
Menee nimittäin yksi yhteen niiden oireiden kanssa, että mitä netistä olen lukenut, niin vikakoodin nollatessa, tulee vikakoodi uudestaan,
noin 100 km ajon sisällä. Minulla siis oireilee noin sen vikakoodin nollaamisen kanssa.

Edellisessä viestissäni jo mainitsinkin, että ainakin swedishbricksin sivujen mukaan se on ECU vika, joka sopisi kyseisiin oireisiin.
Tosin, kun taas vikavalo, kun sammui, vaikka vikakoodi aiheesta oli, niin jossain on jotain vikaa.
Eli kun sen vikavalon pitäisi palaa koko ajan, kun päällä on tuollainen vikavalon sytyttävä vikakoodi,
mutta sitten kivasti sammuu, mutta diagnostiikka tietää vian olevan silti päällä.

Mutta nyt kuitenkin, kun se vikavalo syttyy ja sammuu oman tahtonsa mukaan, niin myös johtovialtahan se haiskahtaisi,
koska eihän vikavalon sytyttävässä viassa ole asteita lievä (ei pala vikavalo), ja paha (vikavalo palaa),
vaan sen vikavalon pitäisi palaa koko ajan, niin kauan, kuin vika on korjattu.

Jossain vaiheessa näköjään ruiskutuksen boksi vaan päättää, että nyt poltetaan vikavaloa esim. 150 km, ja kahden käynnistyksen ajan, kuten
tänään, ja kolmannen kerran kun auton sammuttaa, ja käynnistää, niin vikavalo sammuu, ja esimerkiksi se väärän seoksen aiheuttama huonomman laatuinen tyhjäkäynti muuttuu normaalin hyväksi tyhjäkäynniksi.

Välillä hyvin hyvin harvoin taas on joskus lämpimänä pitkiä startteja, jotka viittaisivat lämpöanturiin (tai suutinreleeseen), mutta mittaamalla se lämpöanturianturi on ehjä. Melkein voisi sanoa, että ongelmaa on starttauksissa 1/100.
Kylmänä taas se lähtee nollasta, ja pakkasilta ensimmäille käyntiin, mutta tyjäkäynti on röpöttävää vikavalon palaessa,
ja epäilenkin silloin seoksen olevan rikkaalla (kunnes vika poistuu).

Muita vikoihin viittavia oireita ei ole, kun se ei sammu kesken ajon, kone ei ole tehottamampi, ja kulutuksenkaan en ole huomannut normaalista poikkeavan.

Ei siinä kyllä varmaan muu auta, kuin vaihtaa kaikki vaihtamattomat osat, vaikka toimivatkin, että se vika löytyy.
Kaikki johdotkin pitää läpi käydä.
Elämä on, mutta ihan hyvin auto kuitenkin toimii 99% ajasta, ja pystyypä sillä ajelemaan viikolla jokapäiväiset edestakaiset 120 km kouluun päivässä.

Pikku hiljaa, kun jaksaa enempi nuita sähköjä selvitellä, koska ei siellä isoa vikaa toivottavasti voi olla, kun kaikki nyt on vähintään 3 kertaa tutkittu, ja löydetty suurin osa toimivia osia. Tosin toimiva nyt ei ainakaan tämän auton tapauksessa tarkoita aina ehjää.

Suutinrele kyllä vähän mietityttää, koska tänään sen uudemman kerran tarkastin ulkoisesti, ja liittimestä löytyi hapettumaa kahdesta pinni paikasta. Ne putsasin, ja ruikkasin CRC:tä sinne liittimeen.
Ei välttämättä vaikuta mitenkään mihinkään, mutta koska kontaktipinnan hapettuma on aina pahasta, niin ei siitä putsauksesta haittaakaan ole.

Relettä tarvikkeena kaivoin netistä, niin Motonetista löytyy, tosin pitää tilata.
Tiskillä maksaa aika varmasti vähintään 50e. 











Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1096 : 07.05.2014, 21:17:11 »
Päivitys:

Tilasin sen releen Motonetista, eli ns. lisävarusterele.
Tulee kun tulee. Uskallan kuukauden sisään postiin sitä odotella, kun aiemminkin olen jotain Motonetista postilla tilannut.

Tänään kävin taakse jarrulevyt, ja takajarrupalojen asennussarjan hakemassa.
Tuli myös varuiksi ostettua käsijarruun palat, koska ei mitään tietoa missä kondiksessa ne on.
Asennussarja tietenkin käkkäristä unohtui.

Käsijarru toimii hienosti, ei leimallekaan sitä ole tarvinnut laittaa,
mutta olen oletuksella, ettei paloja ole uusittu, ja kun ne eivät mahdottomia maksa (ja kun jarrulevyn vaihtaa), niin ainakin hyvä olla vähintään varalla,
kun muka tyyppiviaksi joku käsijarrua näissä väittää.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1097 : 07.05.2014, 21:47:00 »
Yleensä johtoviat polttaa sulaketta ja tärähdykset lisää häiriötä.
Omassa oli nakuanturin signaali epäkelpo tai puuttui, saattoi vika olla kuukauden poissa. Anturin irrotus ja puhdistus poisti ongelman.
Tässä tapauksessa anturi pitää mitata vikakoodin ollessa päällä, muulloin sitä  on turha mittailla. Minulla anturi meni jossain 350tkm. Kohdilla, milloinkaan ei se valo syttynyt. Kävin asentajalta kysymässä missä vika, sanoi tuon anturin ja mitään muuta vikaa ei etsitty tai mitattu, vaihtamisella nykiminen loppui. ???
Johto viat on viimeinen asia  mitä  autostani tutkitaan , ellei joku osoita  sitä tyyppiviaksi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1098 : 07.05.2014, 22:11:56 »
Yleensä johtoviat polttaa sulaketta ja tärähdykset lisää häiriötä.
Omassa oli nakuanturin signaali epäkelpo tai puuttui, saattoi vika olla kuukauden poissa. Anturin irrotus ja puhdistus poisti ongelman.
Tässä tapauksessa anturi pitää mitata vikakoodin ollessa päällä, muulloin sitä  on turha mittailla. Minulla anturi meni jossain 350tkm. Kohdilla, milloinkaan ei se valo syttynyt. Kävin asentajalta kysymässä missä vika, sanoi tuon anturin ja mitään muuta vikaa ei etsitty tai mitattu, vaihtamisella nykiminen loppui. ???
Johto viat on viimeinen asia  mitä  autostani tutkitaan , ellei joku osoita  sitä tyyppiviaksi.

On siellä tosiaan se vikakoodi päällä mittaillessa lämpöanturia, tai vika päällä miten sen haluaa muotoilla.

Oli minullakin nakutusanturissa sama vika, ja sekin meni ohi irroituksella ja puhdistuksella.
Sehän ei kuitenkaan liity moottorin lämpötila-anturiin.

Lämpöanturin ollessa kyseessä onkin se hassu vika, että, kun se anturin olen kahdesti mitannut (kunnon mittarilla), ja todennut näin molemmilla kerroilla ohmiarvojen (eli Boschin talukon) mukaan ehjäksi, niin pakosti se vika on muualla. En nyt kuitenkaan ala ehjää anturia vielä vaihtamaan.
Lämpöanturi antaa kuitenkin vastustietoa jopa irrallaan koko moottorista, niin vikakoodin osuus asiaan ei vaikuta itse anturin ominaisvastuksen mittaukseen,
joka taas perustuu nesteen lämpötilan vaihteluihin, ja yksinkertaisimmillaan pystyy anturin mitata kuumentamalla vettä kattilassa,
kun mittauspää on kastettuna veteen.

Vikakoodi 1-2-3, moottorin lämpötila-anturi voi tarkoittaa itse anturia, johdotuksia tai ohjausyksikön vikaa.
Eli kun anturi on toimiva, niin vika on joko niissä johdoissa, tai boksissa. Voihan se olla myös molemmissa edellä mainituissa.

Ainakin minulla on jokaisesta anturi-viasta syttynyt vikavalo, etten sen paremmin pysty sanoa,
mutta ne viat ovat sellaisia joiden pitäisikin sytyttää vikavalo.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1099 : 07.05.2014, 22:22:57 »
Esimerkkinä laitoin tuon nakuanturin, viittaa johtoihin ja vika on anturissa.
Haiseeko bensa missään vaiheessa? ???

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1100 : 08.05.2014, 07:57:55 »
Ootko mitannu boksien liittimistä lämpöanturin antamat arvot?

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1101 : 08.05.2014, 14:45:17 »
Ootko mitannu boksien liittimistä lämpöanturin antamat arvot?
Tätä kannattaa tosiaan kokeilla ennekuin tilaa tiskille uuden ECU:n.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1102 : 08.05.2014, 20:21:27 »
Ja mittaa ny samalla anturilta ku liittimistä, näät mitä anutrilta pitäs tulla boksille tulla.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1103 : 29.05.2014, 19:44:21 »
Luulen nyt että tämä ongelma on voitettu.  *taavih->

Nimittäin aloin sitä lambdan vikakoodia selvittämään, niin oli lambdan signaali pimeänä.
Sieltä signaalipiuhasta kun mittasin, niin tuli nolla volttia (tämä saatu kahdella eri yleismittarilla varmistaen). Muistaakseni piti lukeman heitellä välillä 0 - 1 V, jos lambda on yhtään ehjä.
Saattoihan sieltä olla johdinkin poikki, mutta tänään kun lambdan vaihtelin, niin vanhan anturin tunnistin pää oli aivan palanut.

Uusi anturi on NGK:n titaaninen, 129e.
Kysyin myös tuossa viikko takaperin Biliasta Boschin anturia, niin hintaa oli 245e!  :o 

Lambdan vaihdon myötä hävisivät lambdan ja lämpötila-anturin vikakoodit.

Mutuilen, että kun lambda on ollut pois pelistä, ja seokset tietenkin aivan päin mäntyä, niin lämpötila-anturi ja ecu ovat yrittäneet
kompensoida tilannetta. Sitten säätövara olisi loppunut ja ecu on todennut lämpötila-anturin tiedonkulussa olevan vikaa,
kun seos on koko ajan joko liian rikkaalla tai liian laihalla.

Voi olla näin tai sitten ei. Totuus kuitenkin on että ne vikakoodit hävisivät, ja näillä näkymin, oli rikkinäinen happianturi ongelman alku ja juuri.

Vuotavat pakosarjantiivisteet vaihdoin samalla.


Väärinkäsitysten välttämiseksi en nyt ensimmäisenä olisikaan koko ruiskun ecua lähtenyt vaihtamaan, vaan ne johdot piti ja pitää edelleen lämpötila-anturin osalta tutkia. Vaikka se vikakoodi nyt "selvisi", niin jäi se kaivelemaan, miksei lämpöanturin johtoon tule virtaa.

Jälleen tullaan yhteen heikkouteeni eli kytkentäkaavioihin, ja niiden lukemiseen. Pitää konsultoida kokeneempia kavereita lähipiiristä.
 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1104 : 29.05.2014, 23:46:34 »
Omia mietelmiä.

Lambdan vaihtamisenkin jälkeen meinaa moottori kylmänä pätkiä, kun startista lähtee liikkeelle ja pysähtyy.

Tarvikeosat (ei Bosch) sytkäpuoleen ovat oman kokemuksenkin mukaan saatanasta (ja ostin NGK:n lambdan  ::)).

Tällä hetkellä siellä sytkäpuolella on nähtävästi tehtaalla laitetut tulpanjohdot, tarvike virranjakajankansi ja pyörijä, sekä Boschin tulpat.

Selvittelin, että +/- 200e maksaisi osat.

Tulpanjohdoista olen kuullut hyvää ja huonoa, jos merkkinä on Bougicord.
Toiset haukkuvat alimpaan helvettiin, ja toiset kehuvat yhtä hyväksi kuin original.
Jostain olen kuitenkin kuullut, että Bougicord tekee ne originaali johdotkin?

Sen NGK lambdan tilasin mister-autosta, kun en parin päivän yrittämisellä saanut jostain syystä puhelinyhteyttä Helsinkin AD:hen,
niin tuolta mister-autosta saisi Boschin virranjakan osat, mutta pulju ei näytä tuntevan ainakaan rekisterinumeron perusteella Bendixin ohjausta. Sen oikean titaanisen lambda-anturinkin sain kaivettua vasta, kun hain Googlesta NGK:n osanumerolla.

Se siitä, mutta toimihan se homma sitten, kun laittelin tilausta, ja 6 viikonpäivää myöhemmin tilauksesta oli osa tullut Ranskasta lähipostiin.  :)

EDIT. Mister-auto ei tiennyt, että the Möhkö halajaa titaanisen lambdan, ja että siellä on erilainen puolanjohto.

Rapakon takaahan saisi osat halvemmalla, ja ainakin IPD:n mukaan on Bougicord se ensiasennusvalmistaja noihin tulpanjohtoihin.

Onhan se Bendix kuitenkin amerikkalainen, ja tuo ruisku on ns. Renix, tai Reunalt-Bendix. Yhteistuotantona Renault-Bendix.
Made in France nuo boksit on, mutta Bendix oli ensimmäisiä kehittämässä suoraruiskutus laitteistoa, niin ei se nyt ihan mahdottaman huono voi olla. Eikä olekaan, kun se näköjään toimii.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2014, 23:55:35 kirjoittanut Niko_S »

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1105 : 30.05.2014, 09:05:54 »
Omia mietelmiä.

Lambdan vaihtamisenkin jälkeen meinaa moottori kylmänä pätkiä, kun startista lähtee liikkeelle ja pysähtyy.

Tarvikeosat (ei Bosch) sytkäpuoleen ovat oman kokemuksenkin mukaan saatanasta (ja ostin NGK:n lambdan  ::)).

Tällä hetkellä siellä sytkäpuolella on nähtävästi tehtaalla laitetut tulpanjohdot, tarvike virranjakajankansi ja pyörijä, sekä Boschin tulpat.

Selvittelin, että +/- 200e maksaisi osat.

Tulpanjohdoista olen kuullut hyvää ja huonoa, jos merkkinä on Bougicord.
Toiset haukkuvat alimpaan helvettiin, ja toiset kehuvat yhtä hyväksi kuin original.
Jostain olen kuitenkin kuullut, että Bougicord tekee ne originaali johdotkin?

Ite ainaki kun aikanaan seiskasatkuja parikin omistin, niin tarvike sytkäosilla mentiin ja kyllä niillä sen 50tkm tais ainakin päästä ajelee ilman mitään ongelmia. Ja sytytystä jos alkoi pätkimään, niin ensiapuna yleensä auttoi jakajankannen irroitus, putsaus wd40:llä, kuivaus ja takaisin asennus. Ensiavun jälkeen sitten kun laittoi uuden kannen ja pyörijän pikimmiten, niin pelasi taas moitteettomasti.

Edit: Suosittelen sen jakajankannen ainakin putsaamaan tolla tavalla ja uusimaan ne todennäkösesti alkuperäiset kovettuneet tulpanjohdot vaikkapa kokeilun vuoksi uusiin tarvikelaatusiin, eivät mahda montaa kymppiä maksaa.

Itellä ainaki tuossa nykysessä harrastepelissä oli viimekesänä erinäkösiä käyntioireita, vanhat tulpanjohdot löivät läpi siitä eristeestä, antoi käteen sähköiskuja, jos käynnissä ollessa erehtyi koskemaan. Kaikki sytkän pätkimisoireet hävisi kun kävin sit viimein loppukesästä Motonetistä uudet tulpanjohdot.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2014, 09:15:07 kirjoittanut 1st »
V70 '01
Caprice Classic '84

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1106 : 30.05.2014, 09:51:46 »
Tuolta kannattaa katsoa www.skandix.de ,samalla saisit sytytysjohtojen pidikkeet ovat kuitenkin hajalla tai hajoavat.  ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1107 : 03.06.2014, 22:25:15 »
Noista sytkäosista.

Strobolla (ajoituslampulla) mittailin sytkäjohdot joku aika sitten, niin tasaista "pulssia" tuli kaikista, mukaan lukien puolan johdosta.

Veikkaisin, että tarvikejaka ja -pyörijä voisi vaikuttaa jotakin, mutta periaatteessa ei pitäisi niiden takia oirella,
kun ajoituslamppu kertoo kipinän olevan tasaista.


Nyt autoon on kuitenkin kehittynyt hieman akuutimpi oire, kun välillä harvakseltaan ei halua käynnistyä lämpimällä koneella,
ainostaan startti naksahtaa. Polttoainepumppu pyörii tällöin (eli sen releessä tai johdoissa tuskin on vikaa), ja virrat pois/päälle ei auta asiaa.
Monta kertaa kun jumppaa käynnistysasentoa päälle/pois parin sekunnin tauolla, niin kerran välistä ei pumppu pyöri,
mutta se todennäköisesti se voi viittata siihen, että bensakiskossa on jo se tarvittava 3 bar, niin enempää ainetta ei sinne tarvitse silloin pumpata.

Jollain kertaa on auto lähtenyt käyntiin vaihteenvalitsinta liikuttalemalla asentoihin 1 - P, jolloin taas se viittaisi vaihdelaatikon solenoidin/solenoidin johdon vikaan. Näissä Aisinin vaihdelaatikoissa on kyllä vanhemmiten niitä itse solenoidin ja sen johdon vikoja.

Joskus taas ei auta vaihteenvalitsemellakaan kikkailu, vaan yksinkertaisesti odottelu.
Tänään iski kuvaillun mukainen "en käynnisty" -vika. Ensiksi nyt kokeilin kikkailla vaihdekepin kanssa,
ja kun se ei auttanut, niin kävin konehuoneen puolella ihmettelemässä, ja koputtelin suutinrelettä.

Siitä muutama kokeilu ja odotus, niin kone läksi käyntiin kuin ei mitään.

Eli nyt sitten haiskahtaisi suutinreleen vialta, kun vähän aikaa antaa releen jäähtyä, niin lähtee käyntiin.

Kuukausi takaperin ehdin jo Motonetista suutinreleen tilata, joka oli tilaustuote.
Mitään ei ole siitä releestä vielä kuulunut, ja sen jo postikuluineen maksoin, niin odottelen sitten sitä.

Kauheasti en tällä hetkellä ala nyt kuitenkaan Volvoon rahaa laittamaan,
koska olen tässä yhtä halpaa japsia laitellut leimakuntoon.

Sitten kun saan sen japanin "ritsan" liikenteeseen, niin hiljalleen alan the Möhköä projektoimaan.
Volvoilu kuitenkin silleen kivasti iskenyt, ja projekti on "omasta takaa", niin uskaltaa jo elätellä toiveita,
kun se tuleva käyttiskin on enää ehkä osaa kahta vajaa leimalle.

EDIT. On kyllä tullut tuota Skandixin valikoimaa tutkittua, ja ainakin orggisosia olen saanut tiskiltä jopa halvemmalla,
         kun ottaa laskuihin kokonaishinnan toimituskuluineen (jotka olen kaivanut klikkaamalla osat ostoskoriin, ja kilpailuttamalla sinisen hinnat).

Nyt katselin, että mister-autosta saisi Bougicordin piuhat postiin noin samalla hinnalla mitä Skandix niistä pyytää.
Kyllä sieltä uskaltaisin tulevaisuudessakin tilailla, koska ainakin tuon lambdan osto ja toimitus meni kivasti.





« Viimeksi muokattu: 03.06.2014, 22:30:47 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1108 : 03.06.2014, 23:12:13 »
Suutinrele ei aiheuta startin naksumista. eikä ylivaihteen solenoidikaan.
pnp-kytkin tai startti.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1109 : 03.06.2014, 23:15:11 »
Suutinrele ei aiheuta startin naksumista. eikä ylivaihteen solenoidikaan.
pnp-kytkin tai startti.

 -H-

EDIT.

Nyt muistin, isän maininneen hänellä teki Volvon automaatissa samanlaista vikaa, ja se korjaantui vaihtamalla pnp-kytkin.

Eli täytyy nyt ensin etsiä vaihdevalitsimen asentotunnistin, koska välillä tuntuu enemmän olevan apua siitä vaihdekepin kanssa kikkailusta.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2014, 23:25:52 kirjoittanut Niko_S »

 

Samppasport  Futurez