Vaihda nyt ihan oikeesti se lämpöanturi. Ite oon paininu kahden eri auton kanssa samansuuntaisten ongelmien kanssa ja molemmilla kerroilla osunut lämpöanturiin. Ei oo paha vaihtaa eikä kallis...
Liittimiä irroittelemalla saat ihan varmasti vikavalon palamaan, eikä sen perusteella kannata paljon johtopäätöksiä tehdä.
Olen kyllä sitä lämpöanturiakin miettinyt uudestaan, mutta mitattaessa se antaa kuitenkin oikeita ohmiarvoja.
Esimerkiksi kuumalla koneella antaa navoista arvoja
288 ohmia, ja 290 ohmia (eli ei über isoa tai ääretöntä), niin pitäisi se kunnossa olla,
ja taulukon mukaan ovat relevantteja arvoja.
Nämä arvot eiliseltä, ja sitä edellisellä mittauskerralla näytti samoja.
Ei periaatteessa kyllä voi tehdä liittimien irroituksen vaikutuksista johtopäätöksiä,
mutta ihmetytti vaan, kun vikavaloa sytyttelee, kun autosta on virrat pois, kun liittimen irroittaa, ja pistää takaisin.
Mutta ei tästä sen enempää.
Tänään nyt kuitenkin sammui vikavalo, ja sytkän vikakoodi poistui.
Eniten nyt itseä mietityttää tuo lamda, seos väärä tyhjäkäynnillä vikakoodi.
Menee nimittäin yksi yhteen niiden oireiden kanssa, että mitä netistä olen lukenut, niin vikakoodin nollatessa, tulee vikakoodi uudestaan,
noin 100 km ajon sisällä. Minulla siis oireilee noin sen vikakoodin nollaamisen kanssa.
Edellisessä viestissäni jo mainitsinkin, että ainakin swedishbricksin sivujen mukaan se on ECU vika, joka sopisi kyseisiin oireisiin.
Tosin, kun taas vikavalo, kun sammui, vaikka vikakoodi aiheesta oli, niin jossain on jotain vikaa.
Eli kun sen vikavalon pitäisi palaa koko ajan, kun päällä on tuollainen vikavalon sytyttävä vikakoodi,
mutta sitten kivasti sammuu, mutta diagnostiikka tietää vian olevan silti päällä.
Mutta nyt kuitenkin, kun se vikavalo syttyy ja sammuu oman tahtonsa mukaan, niin myös johtovialtahan se haiskahtaisi,
koska eihän vikavalon sytyttävässä viassa ole asteita lievä (ei pala vikavalo), ja paha (vikavalo palaa),
vaan sen vikavalon pitäisi palaa koko ajan, niin kauan, kuin vika on korjattu.
Jossain vaiheessa näköjään ruiskutuksen boksi vaan päättää, että nyt poltetaan vikavaloa esim. 150 km, ja kahden käynnistyksen ajan, kuten
tänään, ja kolmannen kerran kun auton sammuttaa, ja käynnistää, niin vikavalo sammuu, ja esimerkiksi se väärän seoksen aiheuttama huonomman laatuinen tyhjäkäynti muuttuu normaalin hyväksi tyhjäkäynniksi.
Välillä hyvin hyvin harvoin taas on joskus lämpimänä pitkiä startteja, jotka viittaisivat lämpöanturiin (tai suutinreleeseen), mutta mittaamalla se lämpöanturianturi on ehjä. Melkein voisi sanoa, että ongelmaa on starttauksissa 1/100.
Kylmänä taas se lähtee nollasta, ja pakkasilta ensimmäille käyntiin, mutta tyjäkäynti on röpöttävää vikavalon palaessa,
ja epäilenkin silloin seoksen olevan rikkaalla (kunnes vika poistuu).
Muita vikoihin viittavia oireita ei ole, kun se ei sammu kesken ajon, kone ei ole tehottamampi, ja kulutuksenkaan en ole huomannut normaalista poikkeavan.
Ei siinä kyllä varmaan muu auta, kuin vaihtaa kaikki vaihtamattomat osat, vaikka toimivatkin, että se vika löytyy.
Kaikki johdotkin pitää läpi käydä.
Elämä on, mutta ihan hyvin auto kuitenkin toimii 99% ajasta, ja pystyypä sillä ajelemaan viikolla jokapäiväiset edestakaiset 120 km kouluun päivässä.
Pikku hiljaa, kun jaksaa enempi nuita sähköjä selvitellä, koska ei siellä isoa vikaa toivottavasti voi olla, kun kaikki nyt on vähintään 3 kertaa tutkittu, ja löydetty suurin osa toimivia osia. Tosin toimiva nyt ei ainakaan tämän auton tapauksessa tarkoita aina ehjää.
Suutinrele kyllä vähän mietityttää, koska tänään sen uudemman kerran tarkastin ulkoisesti, ja liittimestä löytyi hapettumaa kahdesta pinni paikasta. Ne putsasin, ja ruikkasin CRC:tä sinne liittimeen.
Ei välttämättä vaikuta mitenkään mihinkään, mutta koska kontaktipinnan hapettuma on aina pahasta, niin ei siitä putsauksesta haittaakaan ole.
Relettä tarvikkeena kaivoin netistä, niin Motonetista löytyy, tosin pitää tilata.
Tiskillä maksaa aika varmasti vähintään 50e.