Samppasport  Futurez

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342052 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1125 : 13.06.2014, 21:59:51 »
Ite oon tehny takapöntölle patenttiratkasuina, kun kaikista vilposin, niinkin erikoisesta ja kalliista kuin vanha jakohihna. Siitä vaan M6 pultit läpi mutterien ja prikkojen kanssa orggis kannakekoukkuihin.

-Ei rämise, ei ruostu, kestää.

Ei huono.

Itse vain tykkään väänellä/tehdä kaikkea metallista.  :D

Mulla kyllä olisi tuolla Golfin katkennut jakohihna...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1126 : 13.06.2014, 22:03:10 »
Ei huono.

Itse vain tykkään väänellä/tehdä kaikkea metallista.  :D

Mulla kyllä olisi tuolla Golfin katkennut jakohihna...
se ei käy,pönttöhän tippuu sieltä välistä!hihnan on oltava ehjä,muista sitten hihnan vaihtoväli kilometrit/vuodet. :2funny:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1127 : 13.06.2014, 22:08:07 »
se ei käy,pönttöhän tippuu sieltä välistä!hihnan on oltava ehjä,muista sitten hihnan vaihtoväli kilometrit/vuodet. :2funny:

 :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1128 : 18.06.2014, 19:30:45 »
Sain tuossa viime viikonloppuna sen takapöntönpannan toimimaan rikkoutumatta.
Vaati hieman muokkausta kuljettajan puoleiseen kiinnikkeeseen, jotta kesti.
Nyt se on kestänyt auton alla useamman sataa kilometriä.

Tuntuu vihdoinkin oppineen ECU uuden lambda-anturin, koska polttoaineen kulutus on suurinpiirtein normaalia.
Vaikutusta voi toki olla myös tiiviimmällä pakoputkistolla, mutta seokset eivät enää vaikuta vikakoodinkaan puolesta olevan sekaisin.

Pitkästä aikaa toimii moottori hyvin, ja niin kuin sen pitääkin.

Tänään ehdin tekemään laturin maajohdon kunnolla, niin taas yksi mahdollinen ongelma on ennaltaehkäisty.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1129 : 04.07.2014, 19:19:10 »
Päivittelyä vaihteeksi huoltokirjan ominaisuudessa.

Lopetti takaluukun kahva toimintansa, ja purin sen verran, että huomasin, että lukko rikki. Pitää siis virittää (korjata). 

Moottori taas toimii hyvin, mutta kroonista pakovuotoa on. Johtuu kyllä niistä muttereista (ei laippalukko, vaan perus laippamutteri ilman rihlausta).
Joutuu sinne pakopuolelle siis laippalukkomutterit ostamaan, koska nuo nykyiset Volvolaiset ei pelitä, vaan löystyy päivässä-kahdessa kiristyksestä.

Olisi silloin aikanaan osannut Biliassa katsoa, kun ei ollut nuo ihan halpoja, kun kaikki pakosarjan kiinnityshilppeet ostin...  :buck2:
Turha se on enää inistä kuitinkaan kanssa, koska kuitissa lukee laippalukkomutteri...
7 niistä on mustia kuumankestäviä laippamuttereita, ja yksi on oli ihan perus sinkitty lukkomutteri.

Tyhmänä en tietenkään reklamaatiota laittanut, ennen kuin ongelmat alkoivat...  :idiot2:

Bilian verkkokaupassakin myyvät kuitenkin samaa "laippalukkomutteria".

Huono on valitella, koska on ostettu ja käytetty (vaikka kuitti).
Saa sitten edelleen kiristellä muttereita ja vaihdella pakosarjantiivisteitä useammin.

Eihän siinä, mutta hieman v*tuttaa maksella oppirahoja alkuperäisosista.










The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1130 : 05.07.2014, 17:47:46 »
omassa on useamman satatuhatta kilometriä ollu pakosarjan muttereina ihan tavalliset mutterit ja niiden alla ne paksut prikat. missään ei oo mitää rihlauksia tai muttereissa nylockeja.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1131 : 05.07.2014, 17:57:22 »
omassa on useamman satatuhatta kilometriä ollu pakosarjan muttereina ihan tavalliset mutterit ja niiden alla ne paksut prikat. missään ei oo mitää rihlauksia tai muttereissa nylockeja.

Sama täällä. Silloin tällöin tulee kireys tarkistettua, mutta eipä nuo ole löystyneet merkittävästi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1132 : 05.07.2014, 23:53:36 »
Minun tapauksessa kun nuo mutterit pakosarjasta olen kiristellyt, niin pakovuoto ilmenee uudestaan 200 - 300 km sisällä.
Ihan siis korvakuulolta olen havainnut pakovuodon, ja poistuu, kun kiristää pakosarjaa.

Millään en jaksaisi uskoa, että pakosarjan laipppa olisi kiero, ja jos olisi niin tiiviste todennäköisesti kompensoisi sen.
Tiedä sitten miten vaikuttaa, kun etuputken ja vaihteiston välistä puuttuu etukiinnike.
Tekee se kyllä aika paljon pakoputkiston heilumiseen, muttei pitäisi yksistään löystää kaikkia pakosarjan muttereita.

Viime vuonna kun oli vielä laippalukkomutterit rihlauksilla, niin ei ollut samaa ongelmaa, ja pakosarja pysyi kireällä, mutta sitten homma muuttui kun vaihdoin uudet Volvolaiset mutterit jotka olivat ilman rihlauksia. Silloin tuli myös vaihdettua uudet pinnapultit, ja niissäkin on kierre kunnossa.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1133 : 09.07.2014, 16:43:31 »
Toissa päivänä purin takaluukun kahvan, ja totuus oli "karu", mutta olin varautunut siihen.
Sieltä oli kahvan palautusjousi kahdessa osassa.

Sen jousen otin talteen, mutta nyt onkin kysymysmerkki, että mistä saisin ehjän vastaavan.
Ei sinällään ole niin erikoisen muotoinen jousi, mutta se koko kun on pieni, ja isompikaan ei sinne sovi.
"Helpoin" ratkaisi olisi ostaa ehjä kahva, mutta jätän homman hetkeksi hautumaan, koska takaluukun saa kuitenkin tarvittaessa sisäpuolelta auki.


Pakosarjan löystymiseen osasyyllinen on oltava etuputken kiinnikkeen puuttuminen, koska nyt tuli ihan uudestaan ajan kanssa tutkittua sen tärinää ja liikkumista, niin käytännössä etuputki liikkuu moottorin liikkeen mukaan, jota sitten vasta keskipöntön kannatinkumit hieman rajoittavat. Samalla se myös resonoi, ja onhan siinä kannattamatonta "vipuvarttakin" yli metrin.

Tästä viisastuneena pistin Skandixilta tilaukseen Original tavaraa:
http://www.skandix.de/en/installationpictures/Volvo-700-900/Exhaust-pipe-holder/1020251/2000401/

Eli kaikki muu kuvasta, paitsi etuputki.

Osat kustansivat 30,32e + posti.

Kun tiskiltä noita kyselin, niin kiinnikkeen olisi saanut, mutta ei kiinnityspultteja, ja mutteria kuulemma tilauksellakaan.
Onneksi nyt Saksasta sitten sai, niin ei tarvitse tehdä mitään patentteja.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1134 : 10.07.2014, 20:27:28 »
Vaihdoin polttoaineensuodattimen. Ei ollut kyllä hetkeen vaihdettu, koska niin jumissa oli vanha (ja suodattimen ulkopinta lähes kokonaan ruosteessa), ja metrisellä jatkovarrella sai vääntää vielä tosissaan...

Mutta nyt on uusi Boschin suodatin siellä, ja ei tarvi hetkeen vaihtaa.  :)

Suodattimelle jouduin tekemään telineen reikänauhasta, koska vanha ei kestänyt irroitusta.
On ne huonoja osia, kun kestää vain noin 22 vuotta Suomen teitä...  ::)

 

« Viimeksi muokattu: 10.07.2014, 20:29:29 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1135 : 13.07.2014, 16:08:28 »
Perjantaina iltana veli kävi kuski keikalla Volvolla, ja soitti, että lämmöt nousee ja savuaa.
Ei siinä sitten, muuta että ohjeistin veljeä mitä tekee, ja auto äkkiä pihaan (veli ei autoista ymmärrä).

Veli oli paikallisen kapakan pihassa täyttänyt paisarin vedellä, ja ajanut himaan sen.

Aloin sitten eilen tutkimaan tarkemmin, ja oli yön aikana taas paisari tyhjentynyt, ja ainoa näkyvä märkä oli kennon letkusta konehuoneen puolella. Lämppärin hana piti vielä katsoa ettei siinä ole mitään, mutta lähes uusi orggishana, ja vika ei ollut siellä.

Kannentiiviste on ehjä, ja kenno ei vuoda.

Täytin sitten jäähdytysjärjestelmän, ja ilmaa oli imaissut aika rankasti.
Käyttelin ilmat pois, ja testiajo ilman ongelmia.
Tämänkään päivän ajoissa ei ollut lämpöongelmia, tai hukannut nestettä.

Täytyy jäähdytysnesteet vaihtaa oikeaan seokseen, ja seurata tilannetta.
Kennon huuhtelin viimeksi joskus alkuvuodesta, niin ei sitäkään olisi pahitteeksi tehdä uusiksi, jos siellä onkin jotain likaa.

Aina vähän hämäriä tälläiset tilanteet, että yhtäkkiä hukkaa jäähdytysnesteet ns. varoittamatta...


EDIT. Löysin myös mätäreiän etupalkista, vasemman moottorinkannakkeen vierestä...  :buck2:
         Saa nyt nähdä mitä tämänkin romun kanssa teen, mutta muita toimia autoja ei vielä ole, niin kiertoonkaan en uskalla laittaa,
         ja näköjään se Volvoilu aiheittaa riippuvuutta...

        Itseä nyt voi vain syyttää, koska autohommiin sekaantunut.  :idiot2:

        Motorsportia, motorsportia...  :uglystupid2:




« Viimeksi muokattu: 13.07.2014, 20:15:15 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1136 : 14.07.2014, 16:52:43 »
Oli se taas yön aikana paisari valunut tyhjäksi.

Täytin paisuntasäiliön ja annoin käydä tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynnillä ei ainakaan 5 minuutin aikana vuotanut, ja siellä ei ollut ilmaakaan järjestelmässä.

Sammutin moottorin ja tutkin konehuonetta, että näkyykö selvää vuotoa. Huomasin, että öljynerottimen päällä näkyy nestettä.

Käynnistin moottorin uudestaan, ja nyt nostin kierroksia kaasuvaijerin rullasta, ja tuijottelin sinne öljynerottajan suuntaan.
Ei tarvinnut paljoa kierroksia nostaa (ehkä noin 1000 - 1200 rpm siinä oli), kun tulee pieni ruikkaus öljynerottimen päälle.
Varmistin vielä pari kertaa tilanteen.

Syyllinen on vesiletku, joka menee venttiilikannen ja kennon välillä.
Eli se on joko halki tai niin murkkeentunut, ettei enää pidä. En sitä alkanut nyt irroittamaan.

Huomenna soittaen Autosalpaan ja uusi letku.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1137 : 14.07.2014, 16:59:46 »
Mulla oli 240ssä pettäny tuo sama letku... Huomasin vasta sitku tunkilla nosti keulaa ja rupes vedet lorisemaan lattialle  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1138 : 14.07.2014, 17:07:47 »
Mulla oli 240ssä pettäny tuo sama letku... Huomasin vasta sitku tunkilla nosti keulaa ja rupes vedet lorisemaan lattialle  :o

Itse taas ihmettelin tuossa viime viikolla kun polttoainesuodatinta vaihtelin, että miksi auton pohjassa on jäähdytysnestettä.
Oli varmaan silloin alkanut vuotamaan ja ajoviima levittänyt sinne allekin.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1139 : 14.07.2014, 17:23:51 »
Itse taas ihmettelin tuossa viime viikolla kun polttoainesuodatinta vaihtelin, että miksi auton pohjassa on jäähdytysnestettä.
Oli varmaan silloin alkanut vuotamaan ja ajoviima levittänyt sinne allekin.
Paljon mahollista että on levinny ajoviimasta.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Futurez  Kulkukoira