Samppasport  Futurez

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1155 : 31.07.2014, 20:18:45 »
Kollektorikin voi olla huonossa hapessa, tulee lisää kuluja siitäkin.

Hanki käytetty startti, maksaa saman kun ostamasi osat.

Ensimmäinen purkaamolta tullut startti naksui samalla tavalla, pyysin uuden.
Nyt se on ollut vähintään viisi vuotta ja edelleen toimii.  :3/4 jättää sen: :3/4 jättää sen:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1156 : 01.08.2014, 15:33:00 »
Kollektorikin voi olla huonossa hapessa, tulee lisää kuluja siitäkin.

Hanki käytetty startti, maksaa saman kun ostamasi osat.

Ensimmäinen purkaamolta tullut startti naksui samalla tavalla, pyysin uuden.
Nyt se on ollut vähintään viisi vuotta ja edelleen toimii.  :3/4 jättää sen: :3/4 jättää sen:

Tulin kyllä eilen myöhemmin miettineeksi käytetyn startin hankkimista.
Säästyisi sitten kolvailulta nykyisen startin korjaamisessa. Ei siinä kolvailussa mitään vikaa ole, mutta vaiva se on pienikin vaiva.

Sitten taas jos olisi 150e ylimääräistä saisi IPD:ltä kunnostetun Boschilaisen startin.
Tuohon ~150e sisältyy siis ostohinta ja rahti + tulli ja alv.

Aika halvalla saisi jenkeistä, koska katselin mister-autosta uutta Boschin starttia, ja se oli 126,49e + 62e pantti.
IPD:n pantti on 20 USD.

Mutta käytännössä järkkevintä olisi ostaa ensin käytetty startti.
Just katsoin, että lähimmältä purkaamolta löytyisi startti hintaan 50e.
Muuten olisin heti hakemassa, mutta saa on tuon lompakko taipuu summaan vasta ensi viikon alussa...  :buck2:

Aina on rahat loppu, kun on jotain vikaa autossa...  :idiot2:

Ei auta muuta kuin toivoa, että se on siellä vielä ensi viikollakin,
niin ei tarvitsisi postilla alkamaan tilailla.


EDIT. Kävin ajelemassa pidemmän reissun (noin 30 km) etuputken kiinnikkeen asentamisen jälkeen, ja on kyllä paljon mukavampi,
         kun ei putki kolisi pohjaan missään vaiheessa. Loppu peleissä en odottanut, että se yksi kiinnike vaikuttaisi koko putkiston liikehdintään
         noin paljoa, mutta näköjään vaikuttaa, ja sehän on pelkkää plussaa.  :)

         Nyt tässä viikonloppuna ajettelin kokeilla ehjätä vaihdelaatikosta "pakkokolmosen", eli 3. vaihteen lukituksen johdon
         (todennäköisesti uusimalla johdon).
         Samalla voisin laittaa vaihdekaavion taustavalon johdot kunnolla kolvaten, koska nyt siellä on abikot.
         Yllättävän helposti ne polttimon johdot silloin melkein 2 vuotta sitten katkesivat polttimon vaihdon yhteydessä, vaikka varovasti teki.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 15:59:23 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1157 : 01.08.2014, 16:32:32 »
Voisko tämän foorumin markkinapaikalta löytyä vinokoneen startti?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1158 : 01.08.2014, 17:31:11 »
Voisko tämän foorumin markkinapaikalta löytyä vinokoneen startti?

Justiinsa tuli läheteltyä YV:tä aiheesta yhden foorumilaisen kanssa.


Vaihdekepin 3. lukon johdosta vielä. Purin keskikonsolin, ja oli taas karu näky.
Viimeksi kun olin johdon liittynyt yhteen, niin liitos katkesi suoraan käteen, ja kepin puolelta 5 sentin pätkä.
Se johdon kolvasin siis viimeksi, ja näköjään ei liitos kestä pitkään vaihdekepin liikkeitä.

Tuli vaan tuosta mieleen, että tuskin kestää sen kauempaa jos uuden johdon vetää kepiltä solenoidille,
vaikka kolvaisi kunnolla ja kutistesukat päälle.

Täytyy nyt katsoa jaksaako alkaa tekemään, vai suojaanko vain johdon päät, ja mennään ilman 3. lukitusta,
niin kuin jo yli vuosi on ollutkin. Käytännössä kun en tarvitse sitä lukitusta.

Tuohan on se vaihtoehto numero 2. jos nyt haluan sen toimimaan ilman virityksiä.
http://www.ipdusa.com/products/6688/105247-overdrive-solenoid

Tuli eksyttyä tuollaiselle sivulle. Löytyy kyllä kattavasti tietoa näistä AW-laatikoista.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAuto.html

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1159 : 01.08.2014, 18:10:25 »
Tulipa kirjoitettua vähän epäselvästi tuosta vaihdekepin johdosta, niin väärinkäsitysten välttämiseksi:

Kolvaan tottakai sen katkenneen johdon kepinpäästä takaisin yhteen (ellen jaksa uusia koko johtoa), koska muutenhan vaihteisto ei toimi...  ::)


EDIT. Kun purkasin keskikonsolia, niin nykäsin kuskin lattiamaton sivuun samalla, niin lähti aika hyvät dunkkikset (kostea).
         "Helpoin" homma olisi ottaa sisusta irti, ja pestä ja kuivata koko lattiamatto. Myös kuskin takajalkatilan kohdalta on matto hieman kostea.
         Muuten ei olisi ongelmaa, paitsi ettei ole toista autoa...  :facepalm:

         Pakkohan sitä on kuitenkin yrittää kuivata, niin ei mätänisi lattia. Nimittäin myös äänieriste on tottakai kuljettajan lattialla märkää.
         Jätin maton "ylös", eli irti lattiasta, ja huomenna ajettelin kokeilla föönin kanssa kuivaamista.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 18:28:54 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1160 : 01.08.2014, 18:49:58 »
Sillä 3. napilla ohjataan relettä, ei suoraan solenoidia.
Sen johdon voi vetää kepin juuresta suoraan sivullepäin ainakin -93 uudemmissa ja kiristää sopivan tiukalle että antaa liikkumavaraa, ei ole pakko ujuttaa alta. BTDT.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1161 : 01.08.2014, 19:05:40 »
Sillä 3. napilla ohjataan relettä, ei suoraan solenoidia.
Sen johdon voi vetää kepin juuresta suoraan sivullepäin ainakin -93 uudemmissa ja kiristää sopivan tiukalle että antaa liikkumavaraa, ei ole pakko ujuttaa alta. BTDT.

OK. Kiitos tiedosta.

Eli se paksu johto (2 napainen) ohjaa relettä, ja ohkaisempi johto solenoidia?
En kuitenkaan usko, että olisi vuodessa muuttunut johdotukset tuon osalta, koska peruslaatikko AW71L on sama 740/940.

Täytyy huomenna tutkia lisää.

EDIT.

En jaksanut odottaa huomiseen, niin kävin tutkimassa.
Eli kepin juuresta menee se musta kaksinapainen keltaiseen liittimeen, ja siitä liittimestä lähtee ruskea ja sininen.
Lyhyen sähköopin mukaan maa olisi sininen ja virta ruskea.

Käytännössä siis riittää että uusii johdon kepistä liittimeen.

Kaksinapaista johtoa löytyy "hyllystä" (sininen ja valkoinen), ja peräkärryjen johdotuksia aiemmin tehneenä ajattelin soveltaa sininen=maa ja valkoinen=virta, niin tietää myöhemmin mitä tullut kytkettyä.

Ehkä se tuolla lähtisi toimimaan?
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 19:31:23 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1162 : 02.08.2014, 18:21:52 »
Nyt toimii taas 3. vaihteen lukitus.  *taavih->

Vaikka johdot uusin, niin vähän samaa häikkää, kuin ennen johdon katkeamista:
Nimittäin ei joka kerta kytkeydy, mutta kun painelin sitä päälle-pois useasti, niin vika tuntuu helpottavan.

Samalla kolvasin vaihdekaavion taustavalon johdot kuntoon.

Tänään en enää jaksa pulata niiden johtojen kanssa, niin täytyy vielä huomenna katsoa se kytkin uudestaan,
koska voihan siinä itse kytkimessäkin olla vikaa.


EDIT.

Kävin äsken katsomassa jäähdytinnesteen tilanteen, niin nyt on 4 päivää ajettu ilman, että jäähdytinnestettä katoaa.
En vielä uskalla herätellä toiveita, että ongelma olisi selätetty, mutta kun 1,5 vuotta olen taistellut jäähdytysjärjestelmän pikkuvuodon kanssa,
ja rahaa mennyt osiin ja jäähdytysnesteeseen jo yli 200e, niin saisi jo riittää...

Ollut aikavälillä suurin huollon menoerä heti vakuutusten ja bensakulujen jälkeen.  :buck2:

Eli voi olla, että alavesiletku vaikutti sittenkin, kun ei ollut ihan pohjassa. Tai sitten ei, mutta jatkan tilanteen tarkkailua.


Samalla katsoin öljytason ja mahdolliset vuotokohdat, niin tuli mieleeni taas miksi ostin Biliasta orginaali venttiilikopan tiivisteen.
En tiedä oliko 2 edellisessä tarvike tiivisteessä vikaa vai ei, mutta original tiiviste on ainoa mikä ei ole hikoillut öljyä ulospäin.

Öljykorkki hikoilee pienesti venakopan päälle (ns. öljysumua), ja korkissa on alle vuoden vanha orggistiiviste, niin täytyy kokeilla taas "kiristää"
korkin kynsiä. Viimeksi kikkailin kynsien kanssa kun sen korkin tiivisteen vaihdoin.




« Viimeksi muokattu: 02.08.2014, 19:38:02 kirjoittanut Niko_S »

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1163 : 02.08.2014, 19:24:39 »
Se nappi on pelkästään kosketuskytkin, eli käyttää johdonpäät yhdessä.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1164 : 02.08.2014, 20:16:52 »
Ota öljykorkin tiiviste irti ja kuivaa kaikki pinnat.
On ollut samaa vikaa ja koskaan ei ole tarvinnut kynsiä kiristää.

Jäähdytinneste vuodot saattaa kylmästä löytyä helpommin kun ei ole ilmavirta haihduttamassa nestettä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1165 : 02.08.2014, 22:30:02 »
Se nappi on pelkästään kosketuskytkin, eli käyttää johdonpäät yhdessä.

Joo. Täytyy sitten katsoa napin kytkennät uudestaan.


Ota öljykorkin tiiviste irti ja kuivaa kaikki pinnat.
On ollut samaa vikaa ja koskaan ei ole tarvinnut kynsiä kiristää.

Ei kovin pitkään (ehkä kuukauden) auta kuivaus, eli kokeiltu on.  ;)

Jäähdytinneste vuodot saattaa kylmästä löytyä helpommin kun ei ole ilmavirta haihduttamassa nestettä.

Voi olla kyllä sekin, että öljykorkki olisi ehtoo puolella, ja ne metallikynnet antautuneet hieman.
Joskus joku osa pettää x-kilometrillä, ja joskus ei.

Tosiaan olen etsinyt aina noita jäähdytinneste vuotoja moottorin ollessa kylmä (paitsi kun kannen ja kennon välisen letkun vuoto selvisi vasta kone käydessä), mutta ei ole nyt lisää löytynyt.

Melkein ainoa mahdollinen vuotokohta on enää jäähdytin (koska kenno, hana, vesiputki ja letkut ovat ehjiä).
Mutta niin kuin tuli aiemmin kirjoitettua, niin nestettä ei ole kadonnut 4 päivään, niin pidän sormet ja varpaat ristissä.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1166 : 03.08.2014, 18:46:36 »
Sain sittenkin jo täksi viikoksi rahaa sen verran, että liikeni startin hankintaan.
Kävin startin tänään hakemassa. Siitä vielä kiitokset käyttäjälle volga777.  :)

3. vaihteen lukitus alkoi toimimaan kunnolla ajossa, mutta paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä se vähän kenkkuilee.
Johdot kun tarkistin uudestaan, niin ne olivat kyllä ihan kunnossa.
Tosin ei sitä lukitusta kyllä paikallaan ollessa tarvitse, niin saa olla nyt noin.

Piti vielä tänäänkin jäähdytinnesteet sisällä, niin ehkä alkaa olemaan tuo ongelma ohi. *koputtaa puuta*


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1167 : 04.08.2014, 14:45:45 »
No nyt alkoi jo enemmän osia hajoilemaan peräjälkeen...  >:(

Kiinalainen polttoainepumppu meni rikki (kesti kyllä yllättävän kauan, 2,5 vuotta).

Loppu viikosta saa vasta rahaa, niin uutta pumppua ei sitten saa hetkeen.
Ajettelin tilata mister-autosta Boschin pumpun sitten (posteineen 170e).
Noin viikko menee siitä kun saa pumpun kotiin (sillä perusteella, kun viimeksi tilasin tuolta lambda-anturin. Tulee Ranskasta).

Laitetaan kerralla kunnon osa, vaikka saakin sitten hieman odotella.
Motonetin pumpun kiinnityksessä tankkitelineeseen sai viime kerrallakin kikkailla, niin siksi nyt orggislaatuista osaa.

Sitä paitsi voi olla, että seuraava Motonettilainen pumppu ei kestä edes tuota mitä nykyinen kesti.

Polttoainepumpun rele on edelleen ehjä, ja naksuu, kun sytytysvirran kääntää päälle.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1168 : 05.08.2014, 16:45:52 »
No nyt alkoi jo enemmän osia hajoilemaan peräjälkeen...  >:(

Kiinalainen polttoainepumppu meni rikki (kesti kyllä yllättävän kauan, 2,5 vuotta).

Loppu viikosta saa vasta rahaa, niin uutta pumppua ei sitten saa hetkeen.
Ajettelin tilata mister-autosta Boschin pumpun sitten (posteineen 170e).
Noin viikko menee siitä kun saa pumpun kotiin (sillä perusteella, kun viimeksi tilasin tuolta lambda-anturin. Tulee Ranskasta).

Laitetaan kerralla kunnon osa, vaikka saakin sitten hieman odotella.
Motonetin pumpun kiinnityksessä tankkitelineeseen sai viime kerrallakin kikkailla, niin siksi nyt orggislaatuista osaa.

Sitä paitsi voi olla, että seuraava Motonettilainen pumppu ei kestä edes tuota mitä nykyinen kesti.

Polttoainepumpun rele on edelleen ehjä, ja naksuu, kun sytytysvirran kääntää päälle.
Kannattaa silti mitata että tulee varmasti pumpulle asti jännitettä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1169 : 07.08.2014, 18:45:30 »
Tulee pumpulle asti virtaa.
Tuo nykyinen pumppu tosiaan hajosi siten, että 5 minuuttia aiemmin toimi, ja sitten ei.

En vielä ole hommannut uutta, kun katsoin uudestaan sen mister-auton pumpun, ja se olikin se bensalinjaan tuleva pääpumppu.
Myöskin Suomessa tarvikeliikkeet tarjoavat rekisterinumero haulla vain tuota samaa pääpumppua.

Netistä sain sitten selville, ettei ole todennäköisesti Bendix Reginassa ollut tankissa Boschin pumppua.  ::)

Netistä löytyi tuollaisia mm. Reginaan tarkoitettuja pumppuja:

http://www.ipdusa.com/products/7944/104785-fuel-pump-740-940-with-regina (ei varastossa...)

http://www.findpart.org/part/vol-35311653/


Eli se tuon oikeanlaisen Bendix Reginan pumppu on Volvon osanumeroltaan 3507736. <- Korjattu oikea osanumero.

Ajattelin huomenna tiedustella Volvolta pummpua tuolla numerolla.
200e olin varautunut aiemmin oikeanlaisesta, laadukkaasta pumpusta maksamaan, niin huomenna kuulee sitten, että saako pumppua enää ja mitä se maksaa.

Tai sitten ostaa toisen tarvikkeen, tällä kertaa kuitenkin Reginaan tarkoitetun.

« Viimeksi muokattu: 08.08.2014, 16:23:10 kirjoittanut Niko_S »

 

Autoracing  KL-varaosat