Autoracing  KL-varaosat

Kaukosäätimen kantaman parannus V70

  • 19 Vastauksia
  • 9685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Kaukosäätimen kantaman parannus V70
« : 14.04.2012, 21:32:38 »
EDIT: otsikko muokattu, näin parannat kantamaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18199.msg334426#msg334426

Osan tunnistusta siis, mittariston yläpuolella on tuo musta mötikkä, onko tämä nyt se kyseinen keskuslukituksen lähetinmötikkä? Tuon mötikän takaa sinisen johdon irroitettuani ei enää keskuslukituskaan toiminut joten viittaisi vissihin siihen. :D Ja tuo kierteinen alumiininnäköinen lankako on tämä vastaanotin johon tyypit on kolvanneet (onnistuneesti?) jatkospätkiä jolla saa lähettimen vastaamaan paremmin keskuslukituksen kaukosäätimen käskyihin?

« Viimeksi muokattu: 19.04.2012, 14:18:08 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #1 : 15.04.2012, 06:09:34 »
Nähtävästi koska siinä on taajuus kerrottu ja se on siinä alueella jossa varashälyttimet on sallittu.
Mutta varmuutta en voi antaa, koska Vida tai Vadis ei tunnistanut osanumerolla mikä olisi.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

heartagramm

  • Vieras
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #2 : 15.04.2012, 11:34:25 »
Kuvasin boksin sisältä olevan piirilevyn.


---

---

---


Tuo kierteinen käkkyrä on nyt siis se antenni. Silmään pistää myös nuo kaksi säädettävää potikkaa, "L11" lukee isomman, mustan potikan kohdalla piirilevyssä ja "VR1" tuon pienemmän ruskean kohdalla. Noita ei varmaan uskalla lähteä pyörittelemään? :D

E: nuo potikat ja kaikki muukin näyttää olevan jotenkin lakattuja tai millä lie hartsilla niitä piirilevyjä päällystettiinkään... Ja kävinpä testaamassa että pyöritin antennin ympärille kiinni rautalankaa noin parin metrin hännällä ja vedin tuon langan oikeata takaikkunaa kohden. Kantama parani noin 2-3 metriin takaluukusta lukien taaksepäin.

E2: Ei kai tuolle mitään poppaskonstia keksinyt, heti kun kojelaudan laittaa paikalleen niin taas vaimentuu aallot niin ****eleesti että sama minkä kaninkäpälän sinne johtimeksi laittaa...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2012, 22:19:41 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #3 : 15.04.2012, 22:28:30 »
älä maadota runkoon, se ei ole hyvä idea.

nimimerkillä: pers* edellä puuhun mennyt.

edit: Voit toki tuoda johtimella sieltä kojelaudan sisältä ulkopuolelle.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

heartagramm

  • Vieras
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #4 : 15.04.2012, 22:31:07 »
Joo, pitihän se kokeilla ennenkuin aivoissa raksutti että ehkä resistanssi kasvaa turhan suureksi...

A-pilariin vedin suojatun kuparijohtimen muttei auttanut mitään.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #5 : 15.04.2012, 22:36:03 »
Ota se johto esiin ja kuori noin 5cm siitä päästä auki.
Päälystä kyseinen kohta vaikka kynttilän talilla ja laita jotain tueksi ettei se tali pääse rikkoutumaan.
Toinen vaihtoehto on epoksiliima.

jos se ei auta niin sit resistanssi kasvaa liikaa joten sun on tuotava laatikko pois sieltä kojelaudan sisältä.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

heartagramm

  • Vieras
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #6 : 15.04.2012, 22:39:11 »
Mitenkäs tuo liimalla päällystäminen auttaisi? Äkkiseltään en nyt hoksaa.  :o Joo, se on käynytkin seuraavana mielessä että jatkan tuon boksin piuhoja ja sijoitan kojelaudan ulkopuolelle, johonkin piiloon kuitenkin.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #7 : 15.04.2012, 22:42:47 »
se liima estää sähköisen kontaktin mutta päästää signaali aallot läpi helpommin kuin se muovikuori.

voit toki tuoda kaukosäätimen sisältä sen anteenin kuoren pintaan ja koskettaa sitä kun avaat ovet.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2012, 22:44:26 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

heartagramm

  • Vieras
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #8 : 18.04.2012, 13:56:37 »
Jeppan, sainpas kantamaa lisättyä reilusti! Piti juottaa vanha piiska-antenni poies ja rakentaa oma tilalle (ei mikään kuparilanka). Nyt toimii ja ovet avautuu jopa 7-10 metrin päästä, tosin patteri on vähän huonona mutta parannusta on kuitenkin 6-9 metriä. Kelpaa minulle aivan hyvin.

Poissa heke.r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #9 : 19.04.2012, 07:53:24 »
Saisko tarkempaa infoo? Kuvakin ois kiva..

heartagramm

  • Vieras
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #10 : 19.04.2012, 14:13:03 »
DIY-antenni V70 kaukosäätimen kantamaa parantamaan: (destroy-it-yourself)

1. Irroitetaan kojelauta, mittarista ja hälytinboksista johdot irti, mittari syliin.

2. Hälyboksin takakuori irti, piirilevy VAROVASTI pois kotelosta. Älä rutista tai muokkaa antennia mitenkään.

3. Tarvitset kolvaustaitoja ja antennipiuhaa n. 40 cm, esim. 50 ohmista tellua tai 75 ohmista RG58 (kaapelitiedot muokattu vastaamaan todellisuutta, kiitos Justus). Mahdollisimman jämäkkä jottei muuta tärinästä helposti muotoaan.

4. Kuori ulointa kerrosta alufolioon saakka 20 cm matkalta ja rullaa alufolio ja -verkko suoraksi. Muokkaa tässä vaiheessa koko kaapeli suoraksi, ja taita alufoliosetti esim. vasemmalle 90 asteen kulmaan. Tinaa koko alufolio ja -verkko siten että jää jäykäksi (vaihtoehtoisesti ota koaksiaalikaapelia ja tinaa se verkon alkupäästä loppupäähän). Katkaise tässä vaiheessa alufolio tarkalleen 17 cm mittaiseksi. Suojaa alufolio esim. kuumaliimalla ettei pääse koskemaan auton muita metalliosia vahingossakaan.

5. ÄLÄ kuori koaksiaalikaapelin (keskikaapeli) suojakuorta, taita se suoraan VASTAKKAISEEN suuntaan alufolioon nähden, runkoon nähden 90 asteen kulmaan. Näin sait T-muotoisen "antennin". Katkaise myös koaksiaalikaapeli tarkalleen 17 cm mittaiseksi.

6. Poraa hälyboksin takakuoreen kaapelin paksuinen reikä varovasti. Muovi ei kestä kovaa rasitusta. Ota kolvi käteen ja tinaa antennikäkkyrä irti (jos et osaa juottaa, älä tee itse, piirilevyt on aika tarkkoja vaikka tuo aika iso onkin). Kuori kaapelia siten että saat kolvattua koaksiaalikaapelin antennireikään ja että takakansi paikallaan kaapeli yltää 1-2 cm pidemmälle takakannesta, kun koko setti on kasassa.

7. Juota alumiiniverkko piirilevylle maihin käyttämällä apuna esim. 0,5 mm päällystettyä kuparikaapelia. Helpoin paikka on sinisen liittimen kiinnitysruuveissa, piirilevyn alapuolella.

8. Tarkista juotokset oikosulkujen varalta. Piirilevy takaisin koteloon, takakuori kiinni, ja taita se ylimenevä osuus kaapelista ylöspäin siten, että antenni on pystysuorassa ja 17 cm piiskat vastakkaisiin suuntiin 90 asteen kulmassa. Mittari paikalleen, johdot kiinni ja kojelauta päälle kuten kuuluu. Kaapeli on oikean mittainen mikäli antenni jää nätisti kettuilematta kojelaudan alle. Älä ruuvaa kojelautaa kiinni kokonaan, sillä ensin testaat toimivuuden. Pihalle, ja testaat eri suunnista parantuiko kantama. Jos parantui, onneksi olkoon, sait tehtyä kaapelin oikein. Jos ei, joko taajuus on eri, kaapeli huonolaatuinen tai juotokset päin *rsettä.

Tämän paremmin en voi kuvailla, kuvia valmiista tekeleestä en ottanut. Älkää rikkoko tai vääntäkö originaalia antennikiekuraa jotta saatte sen takaisin tarvittaessa! Ja kuten aina, omalla vastuulla ja pienellä kolvilla elektroniikkaa juottaessa. Näillä ohjeilla saa tehtyä siistin ja toimivan antennin pidentämään matkaa jonkin verran. Testatkaa ottipituus ennen ja jälkeen, ympäri autoa joka suunnasta niin osaatte arvioida sitten parantuiko kantama vaiko ei. Itsellä tosiaan lasista otti vasta originaalina, nyt ottaa jopa 10 metrin päästä, riippuu miten paljon esteitä edessä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2012, 14:33:40 kirjoittanut heartagramm »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kaukosäätimen kantaman parannus V70
« Vastaus #11 : 19.04.2012, 14:25:02 »
Mulla ottaa yli 10 metrin päästä ilman viritystä.   :pomo:
Joten miks tollanen pitää tehdä?   ???

 :D

heartagramm

  • Vieras
Vs: Kaukosäätimen kantaman parannus V70
« Vastaus #12 : 19.04.2012, 14:26:05 »
Älä tee jos ottaa? :D

Itselläni otti vasta avain lasissa kiinni ja vain tietyssä asennossa. 8)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kaukosäätimen kantaman parannus V70
« Vastaus #13 : 19.04.2012, 14:29:13 »
Älä tee jos ottaa? :D

Itselläni otti vasta avain lasissa kiinni ja vain tietyssä asennossa. 8)
En todellakaan.  8)

Eiks siä sillon ole jokin vialla?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Mittarin yläpuolella oleva musta mötikkä
« Vastaus #14 : 19.04.2012, 14:31:08 »
DIY-antenni V70 kaukosäätimen kantamaa parantamaan: (destroy-it-yourself)
3. Tarvitset kolvaustaitoja ja antennipiuhaa n. 40 cm, esim. 50 tai 75 ohmista tellua. Mahdollisimman jämäkkä jottei muuta tärinästä helposti muotoaan.

Pieni tarkennus edelliseen TELLUa ei löydy 50 ohmisena, ettei joku sellaista lähde etsimään.
Esim. RG58 on 50 ohmista
Mutta tässä sovelluksessa ei kaapelin impedanssilla ole kovin suurta merkitystä.
RG58 on helpompaa laittaa, kuin TELLU.

 

Proturbo  Autodiagnoosi