Kirjoitetaan tännekin jotain pientä tuosta kehonkuljettimesta. Volvolandian puolella tuosta oli jo pientä jutun tynkää. Alunperin auton lempinimi oli Muhku, mutta kyllä Börje kuvaa tuota paremmin. Mitään selkeää tyylisuuntaa rakentamiseen ei ole, visiot vaihtelevat vuoroveden ja sään mukaan. Tehdään mitä jaksetaan ja mikä tuntuu hyvältä (lompakolle)
Syksyllä -08 Nettiautosta löytyi sopivilla kilometreillä ja sopivan hintainen yksilö. Auto oli vm. 01 ja alle 160tkm ajettu. Ei muuta kuin Seinäjoelle tutustumaan yksilöön paremmin. Koeajon jälkeen oli selvä että tämä se on. Ei muuta kuin nimi papereihin ja auto kotiin.
Tämän näköinen auto oli osto hetkellä:

Autosta löytyi kaikki oleellinen: Ilmastointi, vakionopeudensäädin, rumat alumiinivanteet, kattoluukku, puhelin jne. Kaupan päälle tuli S60:n tyypillinen järkyttävä kääntösäde ja väljät alatukivarret. Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli penkinlämmittimet. Toisaalta, hyvin olen tullut toimeen ilman niitäkin.
Ensimmäinen asia oli hankkiutua eroon noista vanteista. Rouva Fortuna oli kerrankin puolellani ja rengasliikkeen myyjällä sattui olemaan myynnissä passelit 17" vanteet renkailla.

Seuraava projekti olikin sitten lasien tummennus. Tätä en itse suostu tekemään, sen verran karvaita kokemuksia tuosta on. Onneksi on olemassa ammattilaisia ja ei muuta kuin auto Samppasporttiin kalvotukseen.

Nyt kun ulkonäköä oli kohennettu, oli aika tehdä jotain myös konehuoneelle -> Lastu.
Seuraava vaihe olikin sitten pakoputkisto, tarkemmin ottaen takapönttö. Orkkis oli kuin rotan syömä ja tilalle tuli Simmonsin Catback.

Tässä vaiheessa koittikin sitten talvi 08 ja alle oli pakko vaihtaa talvirenkaat. Talvivanteet oli/on aina yhtä trendikkäät Volvon orkkisalut, mallia "Susiruma". Kummasti muuttui ulkokuori noilla 16" palleroilla...

Talvi meni enimmäkseen ajellessa ja alatukivarsia vaihdellen. Keväällä vaihtuivat sitten umpio Facelift -malliin:

Piuhojen kanssa meinasi mennä hermot, mutta hyvin ne sitten loppuviimein asettuivat.
Konehuoneen puolelle tuli hankittua kaikkea pientä:
- BSR:n lämpösuoja vaparille
- Apexi vapaavirtaussuodatin
- BlingBling ahtoputki
- Tuning- öljykorkki
- Hiilariteippiä

Eihän auto ole mitään ilman jarruja... Rei'tetyjä semmoisia. Pitihän nekin hankkia, Zimmermanin levyt ja Ferodon palat:


Tammikuussa 2010 alkoi tehonnälkä kasvaa. Kytkinkin luisteli jo sopivasti, joten isompaa remppaa oli tiedossa. Auto Samppasportin nosturille ja osat vaihtoon. Turbo, suuttimet, dp, kytkin ja välijäähy saivat väistyä uusien tieltä :

Kestävämpää kytkintä kehiin

Välijäähdytin ja DP vaihtoon

Suht' tiukka sovitus välijäähylle. Piti olla Bolt-on asennus, mutta todellisuus oli kaikkea muuta...

Suuttimet odottamassa uutta kotoa.
Säätöä varten Börje ajettiin Karalan penkkiin piinattavaksi. Hyvinhän se säätö meni, tosin ampuihan tuo ryökäle Blingbling -ahtoputken irti heti ekassa vedossa. Silloin voin sanoa että hävetti.
Nyt kun tehoa tuli hieman enemmän, korostui löysä alusta vetelynä. Tuohon tuli hommattua lääkkeeksi Volvon sport-alustasarja Sacshin Advantage iskareilla:

Pari senttiä tipahti, mutta tärkeintä oli että lullamaisuus ja vetely saatiin kuriin.

Äänentoistokin koki pieniä muutoksia. Alkuperäinen HU-603 vaihtui HU-803+vahvistimeen ja keskikaiutin tuli näprätty ihan periaatteen vuoksi:



Eihän tuo mikään hifistin unelma ole, mutta Radio Nova kuuluu oikein kivasti.
Syksyllä 2010 tuli sitten vaihdettu takalamput facelift -malliin:

Pari kuvaa tuolta syksyltä:


Tämän jälkeen tekemiseen tulikin sitten pieni tauko, tauon nimi on omakotitalo. Autolla vain ajettu ja huollettu.
Kilsoja onkin tullut muutama: Syksy 09 158tkm -> Kevät 12 242tkm. Ei mitään isompia vikoja, mitä nyt tarvikevaraosat ovat aiheuttaneet omat murheensa:
- alatukivarret kestäneet sen vuoden
- etupyörän laakerit kestivät pari tuhatta kilometriä
- koiranluut yhden kesän
Ja sitten tähän päivään: