Futurez  Kulkukoira

EGR ongelma

  • 8 Vastauksia
  • 11650 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
EGR ongelma
« : 16.04.2012, 21:49:30 »
Minulla on Volvo XC 70 -07 2,4 5D moottorilla. Autossa on ollut jonkinaikaa vikakoodi. Minulle tuli huolto kutsu ohjelmistopäivitykseen. Kävin Wetterillä ja samalla katsoivat vikakoodia. Tuloksena ECM-670 EGR-Ohjaus- Liian suuri virtauma. Lääkkeeksi EGR-venttiilin vaihto. Ajattelin yrittää puhdistaa, kun luin täältä että muillakin on onnistunut. Ongelmaksi tuli miten saa "venttiilipaketin" irti. En löytänyt kokemusta samanlaisen purkamisesta. Millä menetelmällä on pakokaasun jäähdyttimen päässä oleva rosterinen haitariputki kiinni, toinen pää haitariputkesta menee jonnekin turpolle.
Paikka on ahdas kuin vaan voi olla. Päällä olo lemmari, se aukes helposti, mutta ei vain irtoa vaikka kuinka naputtaa tampilla. Onko siina jokin muu lukitus?
 Jos saisi haitariputken irti pakokaasun jäähdyttimesta voisi paketin nostaa pöydälle ja purkaa puhdistusta varten.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #1 : 17.04.2012, 06:09:53 »
Siellä on muutama pultti jotka pitää sitä kiinni.

Sitten jos saat sen irti niin vaihda sen tiivisteet ja puhdista myös sähköliittimet.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa jukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #2 : 17.04.2012, 08:40:17 »
Huomasin jo alussa pultit, mutta haitariputken kiinnitys pakokaasujäähdyttimeen on ongelma. Siinä on lemmari joka aukeaa, mutta siltikään ei tunnu löystyvän. Soitin Wetterille, sanoivat että pitää meisselin kärellä  levittää jotain lukitusta joka on lemmarin alla. Täytyy illalla mennä kokeilemaan. Sanoi että tässä mallissa on isotöinen EGR:n irroitus.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #3 : 17.04.2012, 09:48:17 »
Ei välttämättä kannata poistaa koko EGR-hässäkkää. Jos EGR-virtaus on liian iso, niin se imuputken kyljessä oleva lautasventtiili voi olla jumissa auki-asentoon. Määkin olen putsannu EGHR-venttiilin sen ollessa paikallaan. Tarkoitushan on maksimoida ahtoilman virtaus ja minimoida EGR-virtaus, joten kannattaa panostaa imupuolen puhtauteen. Mulla oli omassa -07 :ssa rikki se EGR-venttiilin etupuolella oleva musta elektroniikkamötti joka ohjaa servomoottoria ja mittaa EGR-venttiilin asentoa. Ohjain kun on nerokkaasti (m)asennettu siihen kohtaan, mihin imuilmarööri sylkee talvella lunta ettei lumi menis ilmanputsariin. Joskus ajon jälkeen tsekkasin, moottoritila ja hilanvitkuttimet oli siltä kohti aivan märkiä kun lumi sitten alkoi sulamaan.

Minun autosta muuten vian löysi pätevä Volvo-korjaaja Kangasalta. Päätteli moottorin käyntiäänestä ja OBD:n reaaliaika-arvoista, että EGR on täysillä.

Poissa jukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #4 : 17.04.2012, 17:45:48 »
Minun Volvossa EGR- ongelma tulee esille vasta lämpimänä. Kun lähden autolla liikkeelle kaikki toimii normaalisti, tehoja löytyy, niinkuin kuuluu ollakkin. Jos sammutan auton ja lähden jatkamaan matkaa, tehot on hukassa. Oma päätelmäni on että EGR on jäänyt auki, en tiedä onko väärä tulkinta?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #5 : 17.04.2012, 20:35:59 »
Mitäs jos lastuttasit auton ja tulppaisit koko EGR venttiilin niin säästyisi kone likaantumiselta ja sinä monelta huolelta. Kulkupuolikin parantuisi..  ;)

Poissa jukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #6 : 17.04.2012, 22:22:43 »
Väliaikatietoja EGR:stä. Sain irti. Liitin oli sellainen, että lemmarin alla oli kaksi kartion puolikasta, jotka piti naputtaa terävällä tampilla erilleen. Sain osat puhdistettua, niissä oli paljon mönjää. En kyllä löytänyt mitään erityistä vikaa. Puhdistin ja oljysin liikkuvat osat. Koko laitoksessa on yksi venttiili ja kaksi läppää. Toinen läppä pakokaasujäähdyttimen päässä. Säätö toimii alipaineella. EGR lautasventtiili säätö toimii sähkömoottorilla ja myös interkuulerilta tulevassa imuilmaputkessa olevaa läppäventtiiliä käyttää sähkömoottori.
 Nyt on homma kasausvaiheessa. Sama liitin joka oli vaikea avata on myös vaikea kasata tilan ahtauden takia. Pitäisi saada kartion puolikkaat puristettua lähekkäin ja vielä lemmari saatava alulleen. On niin pahimmoilleen lyhyt lemmarikin, ja kun ei mahu kuin yksi käsi ahtaaseen paikkaan. Jatketaan huomen illalla yrittämistä.

Poissa jukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #7 : 17.04.2012, 22:31:53 »
Vielä kysyisin lastutuksesta. Olen kuullut että "uudempiin" malleihin ei kärsi tulpata egr venttiiliä, tietokone alkaa herjaamaan. Vai muuttaako lastutus ohjelmaa niin ettei herjaakkaan. Minkä hintaista on lastutus? Tehot kyllä riittää nytkin jos egr ongelma ei ole päällä. Miten lastutus vaikuttaa kulutukseen?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ongelma
« Vastaus #8 : 18.04.2012, 05:42:28 »
Vielä kysyisin lastutuksesta. Olen kuullut että "uudempiin" malleihin ei kärsi tulpata egr venttiiliä, tietokone alkaa herjaamaan. Vai muuttaako lastutus ohjelmaa niin ettei herjaakkaan. Minkä hintaista on lastutus? Tehot kyllä riittää nytkin jos egr ongelma ei ole päällä. Miten lastutus vaikuttaa kulutukseen?

Tietokone herjaa tukkimisesta ellei ole lastutettu. Uusi softa siis estää herjat.
Asiasta on aika paljon infoa (hinta-arvioita jne.) http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2059.0

Sieltä EGR venttiilin kautta tulee siis likaista ilmaa (pakokaasuja, nokea yms.) jotka työnnetään imuilman mukana uudestaan moottoriin. EGR venttiilin jälkeen olevasta putkesta (ennen imusarjaa) näkee, mitä mössöä moottoriin työnnetään. Ei ole moottorin kannalta ihan tervettä hommaa.

Kulutus yleensä laskee lastuttamisen myötä, ellei uusia tehoja ulosmittaa päivittäin. Jos on hiukkasloukku ja tyhjää sen lastutuksen yhteydessä, niin kulutus voi laskea jopa litralla per 100km. Samalla pääsee eroon monista tulevaisuuden ongelmista. Lastutus ei vaikuta katsastuksesta läpipääsyyn.

Erinäiset halppis väliboksit kannattaa jättää väliin ja hoitaa homma jossain liikkeessä, esim. Debil on hyvässä maineessa pääkaupunkiseudulla.

Kun kerran saat käyttöösi lastutetun väännöt, ihmettelet miten pärjäsit vanhoilla etkä anna uusia pois  ;)
« Viimeksi muokattu: 18.04.2012, 05:48:45 kirjoittanut Jorma »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron