KL-varaosat  Race.fi

D5 Välijäähdytin

  • 23 Vastauksia
  • 16398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
D5 Välijäähdytin
« : 01.05.2012, 22:47:00 »
Olen tuossa seuraillut volvon keulan alustaa, eli muovia joka on syylärin ja välijäähyn alla kun sinne näyttää kertyvän öljypaskaa. Sijainnin perusteella  ainoa mahdollinen vuotopaikka lienee cooleri? Letkuliitoksia tässä kiristelin, mutta kun asia vaivasi, kurkkasin tänään muovin välistä ja coolerin alalaita on öljyinen. Eli varmaan vuotaa? Auto ei savuta merkittävästi. Toisinaan saattaa rajummissa kiihdytyksissä tulla hieman mustaa, mutta vain sen verran, että erottaa kysessä olevan dieseli. Öljyä 0W-40 mobilia on vienyt 11tkm.n aikana lähelle alarajaa. Ei ollu vielä merkissä, mutta lisäsin. Itse meinaan vaihtaa öljymerkkiä kun vaihto on ajankohtainen. Edellisellä tdi.llä ajoin teboilin diamond dieselillä, mutta onko 5W-40 tälle koneelle liian jäykkää?
Mistä välijäähy kannattaa hankkia? Paljon maksaa alkuperäisosana ja saako tarvikkeena? Paljon maksaa ruotsin puolella? Purkaamolla maksaa 100-200€, mutta kannattaako sortua? Onko kaikissa -01- -05 V70 D5.ssa sama cooleri. Onko eroa autom tai awd malleissa? (Mulla on -02, V70, D5 (120kw) manuaaliaskilla.)    .. Netin kautta en ole pahemmin mitään tilaillu ulkomailta, enkä ole varma haluanko nyt alkaa opettelemaan...

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #1 : 01.05.2012, 23:01:45 »
Ite oon ajellu 163hv d5:llä teboilin 0-30 caratilla. 20tkm välillä ei häviä mainittavasti mittatikusta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #2 : 02.05.2012, 08:00:57 »
..

Ei sen coolerin tarvitse olla ihan "öljytiivis", kun vaan ilmaa pitää kulkea sen sisällä. Öljyä tuonne voi tihkua ahtimen laakerista tai esimerkiksi ahtimelta ilmansuodattimensuuntaan löytyvästä huohotinletkusta. Ei kuitenkaan liene mitään hälyyttävän suurta vuotoa? 10v vanhassa autossa saa jo hiukan öljyisyyttä ollakin ja on voinut tulla pidemmän ajan kuluessa.

Öljysotaan en sorru mutta en tuota 0W... mobilia laittaisi omaan dieseliin. Hieman paksummat öljyt, kuten 5W40 tai 10W?0 tms ovat ihan hyviä. Öljykorkissa lukee Castrol, mutta on niitä muitakin hyviä.

Poissa mpo69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #3 : 02.05.2012, 12:49:35 »
Viskositeettia tärkeämpää on laatuluokitus. Uudet koneet, eli kai 06>, vaatii A5/B5 luokituksen. Vanhemmista en tiedä. Ja uudemman viskositeettisuositus on muuten 0w-30. Itsellä ei kuluta käytännössä yhtään em. öljyä (Castrol) n. 25tkm vaihtovälillä. Ajettu 91tkm.
S60 D5 vm. 09
"Aina ei voi voittaa"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #4 : 02.05.2012, 15:03:16 »
Öljystä jatkot sitten täällä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.0

Ei siis muuta öljyasiaa tähän toipiciin.

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #5 : 02.05.2012, 17:53:54 »
Ei sen coolerin tarvitse olla ihan "öljytiivis", kun vaan ilmaa pitää kulkea sen sisällä. Öljyä tuonne voi tihkua ahtimen laakerista tai esimerkiksi ahtimelta ilmansuodattimensuuntaan löytyvästä huohotinletkusta. Ei kuitenkaan liene mitään hälyyttävän suurta vuotoa? 10v vanhassa autossa saa jo hiukan öljyisyyttä ollakin ja on voinut tulla pidemmän ajan kuluessa.


Ei mistään katastrofista ole kyse, mutta aika sotkuista on kun on coolerin alapää kostea ja ajoviima ja märät kelit  pitää huolen, että leviää.
Soitin tänään romarille ja dieselkorjaamolle. Purkaamolla oli AWD automaatin cooleri ja sen sopivuus oli sen verran epävarmaa, että pitää unohtaa. Lopputulema on toistaiseksi se, että otetaan vanha pois ja viedään korjattavaksi. Rovaniemeltä löytyy korjaamo jossa ovat coolereita korjauttaneet. Aina on tietenkin mahdollista, että se on korjauskelvoton, mutta toivotaan parasta..

jamppa77

  • Vieras
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #6 : 02.05.2012, 19:03:57 »
Itselläni on 2007 V70 D5, onko kyseisessä mallissa välijäähy syylärin etupuolella?
Omaa autoani jo aiemmin tutkailin ja on melko raiskatun näköinen se säleikkö, isoja paloja puuttuu ja kiviä ynnä muuta paskaa melko paljon alaosassa kiinni. Olisiko viisasta vaihtaa jo uuteen eli liekö mahdollista että on jo vuotoja, öljyä en ole huomannut ainakaan tiputtavan tai että olisi mistään märkänä öljystä. Onko mitään keinoa tai mistä tietää että vuotaako välijäähdytin?

Poissa temmi76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #7 : 02.05.2012, 23:09:37 »
Olen tuossa seuraillut volvon keulan alustaa, eli muovia joka on syylärin ja välijäähyn alla kun sinne näyttää kertyvän öljypaskaa. Sijainnin perusteella  ainoa mahdollinen vuotopaikka lienee cooleri? Letkuliitoksia tässä kiristelin, mutta kun asia vaivasi, kurkkasin tänään muovin välistä ja coolerin alalaita on öljyinen. Eli varmaan vuotaa? Auto ei savuta merkittävästi. Toisinaan saattaa rajummissa kiihdytyksissä tulla hieman mustaa, mutta vain sen verran, että erottaa kysessä olevan dieseli. Öljyä 0W-40 mobilia on vienyt 11tkm.n aikana lähelle alarajaa. Ei ollu vielä merkissä, mutta lisäsin. Itse meinaan vaihtaa öljymerkkiä kun vaihto on ajankohtainen. Edellisellä tdi.llä ajoin teboilin diamond dieselillä, mutta onko 5W-40 tälle koneelle liian jäykkää?
Mistä välijäähy kannattaa hankkia? Paljon maksaa alkuperäisosana ja saako tarvikkeena? Paljon maksaa ruotsin puolella? Purkaamolla maksaa 100-200€, mutta kannattaako sortua? Onko kaikissa -01- -05 V70 D5.ssa sama cooleri. Onko eroa autom tai awd malleissa? (Mulla on -02, V70, D5 (120kw) manuaaliaskilla.)    .. Netin kautta en ole pahemmin mitään tilaillu ulkomailta, enkä ole varma haluanko nyt alkaa opettelemaan...
Uusi cooleri maksaa englannissa(Ebay.fi)n.200€ postikuluineen.Coolereissa on erona se että onko siinä ahtopaineanturin paikka vai ei,Mulla se ei ollut coolerissa.(Minun autoni on samanlainen.) Autoni savuutti myös mustaa rajussa kiihdytyksessä,joten tutkin tarkemmin jäähdyttäjän seutua ja huomasin jäähdyttäjän ylälaidan olevan öljyinen.Cooleri olikin sitten kennosta halki ja sotkenut jäähdyttäjän öljyyn, joten uutta paikalleen,Savuutus loppui kiihdytyksessä ja alavääntö parantui.

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #8 : 03.05.2012, 11:54:08 »
Itselläni on 2007 V70 D5, onko kyseisessä mallissa välijäähy syylärin etupuolella?
Omaa autoani jo aiemmin tutkailin ja on melko raiskatun näköinen se säleikkö, isoja paloja puuttuu ja kiviä ynnä muuta paskaa melko paljon alaosassa kiinni. Olisiko viisasta vaihtaa jo uuteen eli liekö mahdollista että on jo vuotoja, öljyä en ole huomannut ainakaan tiputtavan tai että olisi mistään märkänä öljystä. Onko mitään keinoa tai mistä tietää että vuotaako välijäähdytin?
    Ainakin näissä vähän vanhemmissa on ensimmäsenä keulasta ilmastoinnin  lauhdutin, välissä cooleri ja samassa paketissa vielä syyläri. Eli se ei ole cooleri mikä näkyy sieltä puskurin välistä.. Vaihdon tarpeesta en osaa sanoa, mutta ilmeisesti ilmastointi toimii ja aineet pysyy sisällä?

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #9 : 11.05.2012, 11:31:42 »
cooleri tinattiin kuntoon hintaan 60€ jäähdytinkorjaamossa. 

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #10 : 11.05.2012, 14:53:40 »
cooleri tinattiin kuntoon hintaan 60€ jäähdytinkorjaamossa.

Kerrottiinko/tiedätkö tarkemmin projektin toteutuksesta? Hassua, että muovipäätyistä alumiinikennoa voisi tinata :(

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #11 : 11.05.2012, 15:16:02 »
Kerrottiinko/tiedätkö tarkemmin projektin toteutuksesta? Hassua, että muovipäätyistä alumiinikennoa voisi tinata :(
mulla tulee puhuttua tinaamisesta vaikka olis hitsaamisesta kyse :D hitsaamisesta ne siellä korjaamolla puhuivat.. Päädythän tuossa oli kuivat ja en ole sen tarkemmin toimenpiteistä kysellyt. Sanoivat, että yleensä onnistuu korjaaminen jos ei ole kovin räjähtänyt ja sen perusteella vietiin tarkistettavaksi ja haettiin ehjättynä pois..

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #12 : 09.08.2012, 14:58:35 »
Mulla taitaa olla myös kuuleri p2skana, erilaisia kulkuongelmia ollut, ahtoputket/letkut käyty läpi + putsattu, egr tukittu jonka jälkeen kulkupuoli ainakin suurin piirtein normaali. Jonkun sakemannin kielisen vikailmoituksen antaa ajotietokoneelle kun kuumana vetää pitkän kiihdytyksen kaasu pohjassa esim. 3 + 4-vaihteilla.
Samppasportissa käytin koodinluvussa, viallinen egr:n virtaus (kas kummaa) ja viallinen ahtopaineen säätely. Aika reilua suhinaa tuntuu myös pitävän. Nyt eilen huomasin vahingossa että puskurin alalippa ja ilmastoinnin kennon kuskin puoleinen alareuna on isolta pätkältä öljyssä. Eli äkkiseltään ajateltuna keskimmäisenä oleva välijäähdytin olis levitellyt sinne kertynyttä öljyä pitkin poikin? Konehuoneeen puolelta katottuna kaikki on kuivaa.

Noh, vkl:na saan auton taas nosturille niin pääsee katsomaan tarkemmin. Mutta jos kuuleri on hajalla niin mites noi kl-racingin kuulerit on istuneet paikalleen? Pitäis olla bolt-on mutta muistaisin lukeneeni että jossain mallissa ne oli kaikkea muuta...

Edit: tuo olis siis hakusessa: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-v70n-2000-2007-45mm.html
Edittiä lisää: Välijäähdytin oli alareunasta varsinkin kuskin puolelta aivan öljypaskan peitossa. Pistin tuon kl-racingin kuulerin sit tilaukseen, katotaan miten istuu.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2012, 21:36:37 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #13 : 29.08.2012, 17:50:46 »
Olisiko jollain tieto mikä anturi (ahtopaine, ahtolämpö tjsp) tämä on: http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/?action=view&current=2012-08-29150511.jpg
Löytyy siis kuulerin lähtöputkesta...

Kyseiselle anturille ei ole valmista paikkaa kl-racingin kuulerissa ja vanhassa tuntuu olevan juurtunut aika äkäsesti kiinni. Jos pitää hakea Siniseltä uusi niin tietäisikö joku mitä tuo kustantaa?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 Välijäähdytin
« Vastaus #14 : 29.08.2012, 19:00:17 »
Olisiko jollain tieto mikä anturi (ahtopaine, ahtolämpö tjsp) tämä on: http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/?action=view&current=2012-08-29150511.jpg
Löytyy siis kuulerin lähtöputkesta...

Kyseiselle anturille ei ole valmista paikkaa kl-racingin kuulerissa ja vanhassa tuntuu olevan juurtunut aika äkäsesti kiinni. Jos pitää hakea Siniseltä uusi niin tietäisikö joku mitä tuo kustantaa?

Tolla volvon osanumerolla, mikä tossa kuvassa näkyy, löytyy tälläinen hinta
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/8677288


Tuolla bosch numerolla 0261230090  täällä s-joella varaosaliikkeestä saisi tuota hintaan 110€  (miinus sen mitä osaa tinkiä)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy