Proturbo  Autodiagnoosi

Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?

  • 22 Vastauksia
  • 36341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« : 07.05.2012, 16:57:48 »
Onhan tästä juttua jo mutta minkälaisia eri kotikonsteja tähän on? Tammerdieselissä testaus on 40-50e/kpl! Kiitos taas jätkät  :)

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #1 : 07.05.2012, 20:14:06 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.msg267050#msg267050

Tossa topicissa kerrottu miten paikallistaa suoraan paluupuolelle vuotava suutin. Eli paluulinjoihin joka suuttimelle oma letkunpätkä ja kone käyntiin. Sitten vaan verrataan mitä tahtia paluuletkut täyttyvät ja jos yksi täyttyy reilusti muita nopeammin (kuten esim. yo. topicin tapauksessa) niin kyseinen suutin vuotaa suoraan paluupuolelle.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #2 : 07.05.2012, 21:44:13 »
Ok, tämän letkuhässäkän testasinkin jo. Pitääkö olla suuttimien johdot kiinni? Entäs jos suutin vuotaakin läpi eli suoraan palotilaan? Onko mitään kotikonstia tähän? Ettei tarvitsisi arpomalla vaihtaa suuttimia uusiin, ei näillä palkoilla kerralla kaikkia vaihdeta  ;D

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #3 : 07.05.2012, 22:14:01 »
Auto käynnissä ja suuttimien johdot luonnollisesti kiinni. Tuolla topicissa löytyy myös kuva missä letkut kiinni suuttimissa niin näkee vähän mihin tyyliin pitäisi tehdä.

Itse en keksi suoraan mitään helppoa tapaa tarkistaa palotilaan vuotavaa suutinta...joku muu varmaan keksii.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #4 : 08.05.2012, 22:59:29 »
Mä paikallistin 2 vuotavaa suutinta omassani niin että ajoin lenkin ja annoin hetken käydä tyhjäkäyntiä pihalla ja sen jälkeen sammutin auton ja konepeltiä pystyyn. Hehkutulpat otin irti ja ne missä suutin ei vuoda läpi ne on ihan kuivat ja aavistuksen nokiset. mutta ne 2 pyttyä missä suuttimet vuosi sisälleppäin hehkutulppat oli märkänä naftasta. siis ihan kunnolla märkänä.

Voi olla että tammerissa on vähän tarkemmat laitteet tohon mittailuun mutta mulle tuo tyyli vältti ja rikkinäiset löyty  :)



Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #5 : 09.05.2012, 17:11:19 »
Tuo kyllä kuullostaa ihan fiksulta systeemiltä  ELK Ite tein sillein että kone lämpimäks, sitten meisseli kiinni suuttimeen ja toinen pää korvaan niin 4 ja 5 pytyn suuttimet hakkas ihan eritavalla kuin muut. Vein tänään Autohuolto räisäselle kuopioon ja soittivatkin jo että on varmasti pitäneet aikamoista ääntä ja huolletaan  :)

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?(korjattukko?)
« Vastaus #6 : 15.05.2012, 19:12:29 »
Noh, suuttimet sain huollosta ja suutinkolot tosi tarkasti putsattu ja oikein viimesen päälle. Korjatut suuttimet 4. ja 5. pytyn kiinni uusilla tiivisteillä ja auto käyntiin. Ei vuotoja ja sama pieni naputus kuuluu edellään samoista suuttimista...? Tais mennä rahat kankkulankaivoon. Remontin tarkoitus oli juurikin saada tuo ylimääräinen ääni pois. Meisseli korvaan taktiikalla paikallistettu että suuttimista ääni tulee. Venttiilinkopan läpi kuunneltuna venttiileistä kuulu normaalia ääntä. Pumpustakaan ei mitään naputusta kuulu.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?(korjattukko?)
« Vastaus #7 : 15.05.2012, 20:20:09 »
Noh, suuttimet sain huollosta ja suutinkolot tosi tarkasti putsattu ja oikein viimesen päälle. Korjatut suuttimet 4. ja 5. pytyn kiinni uusilla tiivisteillä ja auto käyntiin. Ei vuotoja ja sama pieni naputus kuuluu edellään samoista suuttimista...? Tais mennä rahat kankkulankaivoon. Remontin tarkoitus oli juurikin saada tuo ylimääräinen ääni pois. Meisseli korvaan taktiikalla paikallistettu että suuttimista ääni tulee. Venttiilinkopan läpi kuunneltuna venttiileistä kuulu normaalia ääntä. Pumpustakaan ei mitään naputusta kuulu.

Onko autohuolto xxx:ssa nykyaikaisille injektoreille boschin testausasema? Jos on, niin ok, mutta muuten eivät saa niille tehtyä juuri mitään.

Autosi ikä ei selviä mistään. Kuitenkin myös ehjä suutin voi olla autoosi väärä. Vanhemmissa euro3 dieseleissä injektorissa on numero kertomassa sopivuuden ja riittää kun laittaa sopivan numeroisen injektorin tilalle. Onhan se kaikki samoja numeroita? Uudemmissa injektorin päällä oleva ima-koodi pitää ohjelmoida autoon.

Injektorissa itsessään ei ole sisällä sellaista osaa että pitäisi ääntä. Sensijaan vuoto palotilaan tuottaa nakutuksen.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #8 : 15.05.2012, 20:31:59 »
Autona s60 -02 ja omat alkuperäiset suuttimet korjattu ja testattu ihan oikeilla laitteilla. Tyhjäkäynnillä selvästi ääni kuuluu 4 ja 5 kohdalta. Ja vedättäessä edelleen kuuluu pienenpieni kilinä, eli liian aikaisen palotapahtuman ääni. Suuttimet siis bosch ja niin myös korjaamokin.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #9 : 16.05.2012, 09:33:11 »
noi meisseli korvaan jutut voi joskus heittää pahastikkin...

Mitäs jos irroitat suuttimen ohjauksen nakuttaako silloin?

Tukit polttoaineen syötön, nakuttaako silloin?


Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #10 : 16.05.2012, 11:13:38 »
Kyllä ne suuttimet oli viallisia, sillonkin otin irti ihan pelkällä korvakuulo diagnoosilla.niin sanovat että ovat vuotaneet jo jonku aikaa,korjaamolla kun olivat tutkineet ne. Kannattaako sitä pyörittää jos suuttimen johon irrottaa?
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 11:16:20 kirjoittanut DeeViis »

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #11 : 16.05.2012, 20:23:28 »
On korjaamoita ja on korjaamoita...käytä nyt hetki sitä tyhjäkäyntiä ja sammuta ja ruuvaa nelosen ja vitosen hehkut irti ja kato onko ne märkänä. ei oo iso homma ja näät suoraan siitä jos ainetta vuotaa läpi.

Silmä on monesti tarkempi ku ammattitaidottoman pajan penkki.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #12 : 18.05.2012, 16:44:38 »
Suutinkorjaamolla kuuntelivat ja totesivat että venttiilikoneistosta ääni kuuluu. Enemmän pakopuolelta. Että semmosta.

mikkis76

  • Vieras
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #13 : 14.07.2013, 16:05:47 »
Auto savuttaa kun lyö käyntiin ja haisee vanhalle (t)raktorille. Suuttimet olen nyt kotikonstein testannut, eli letkuhässäkkä ohivuotoa ajatellen ja äsken tarkistin pienen lenkin jälkeen hehkut, jotka olivat nokiset, eivät märät.

Havaitsin pienen savutuksen kun tein catbackin, ja kattien poiston jälkeen rupesi kunnolla savuttamaan. Tai no selvemmin, ei kunnolla, ei mitään "armyn Sisu talvella käyntiin". Diesel huollosta sanoivat että yleensä suutin vuotaa jos savuttaa valkoista, eikä nesteitä häviä. Hovimekaanikko kehui että normia kun ottanut katit pois, sama homma oli kuulemma jo 2.5 TDI koneissa. Voinko sulkea vuotavat suuttimet vaihtoehdon kuinka varmasti pois savutusta ajatellen? Onko tuo hehkutemppu kuinka varma? Voiko vuotava suutin muuten rikkoa ajanmyötä jotain? Samaisesta dieselhuollosta jonne soitin kehuivat että ei sen kummempaa vaaraa, muutakuin savuttaa vaan, mutta eikai tuo nyt kovin terveellistä voi olla? Uskaltaakohan tuolla ajella?
« Viimeksi muokattu: 14.07.2013, 16:17:11 kirjoittanut mikkis76 »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6626
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kuinka paikallistaa vuotava D5 suutin?
« Vastaus #14 : 14.07.2013, 18:54:37 »
Auto savuttaa kun lyö käyntiin ja haisee vanhalle (t)raktorille. Suuttimet olen nyt kotikonstein testannut, eli letkuhässäkkä ohivuotoa ajatellen ja äsken tarkistin pienen lenkin jälkeen hehkut, jotka olivat nokiset, eivät märät.

Havaitsin pienen savutuksen kun tein catbackin, ja kattien poiston jälkeen rupesi kunnolla savuttamaan. Tai no selvemmin, ei kunnolla, ei mitään "armyn Sisu talvella käyntiin". Diesel huollosta sanoivat että yleensä suutin vuotaa jos savuttaa valkoista, eikä nesteitä häviä. Hovimekaanikko kehui että normia kun ottanut katit pois, sama homma oli kuulemma jo 2.5 TDI koneissa. Voinko sulkea vuotavat suuttimet vaihtoehdon kuinka varmasti pois savutusta ajatellen? Onko tuo hehkutemppu kuinka varma? Voiko vuotava suutin muuten rikkoa ajanmyötä jotain? Samaisesta dieselhuollosta jonne soitin kehuivat että ei sen kummempaa vaaraa, muutakuin savuttaa vaan, mutta eikai tuo nyt kovin terveellistä voi olla? Uskaltaakohan tuolla ajella?

Mulla oli just samoja oireita ja hajuja, kun katti oli pois. Korjauksena laitoin katin takaisin :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi