KL-varaosat  Race.fi

Ahtopaine ja mittari, T5

  • 43 Vastauksia
  • 15679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Ahtopaine ja mittari, T5
« : 08.05.2012, 17:05:39 »
Moi!

Asensin tuossa ahtopainemittarin joutessani ennen moottorin ohjelmointia. Ahdot on kiihdyttäessä n. 0,6bar joka tietääkseni on ihan ok täysin vakiolle T5 v70:lle? Kyseessä siis vm02 2.3 250hv versio.

Mutta varsinainen kysymys tulee tässä: Mitä ihmettä tapahtuu kun auto vaihtaa täyskiihdytyksessä vaihdetta, ja tällöin ahtopaineet pomppaa vaihdon ajaksi 1,3bar asti? Otinko oikeasta paikasta mittarille paineet? Täytyy ottaa kuva selventääkseni, mutta imusarjan oikealla puolella oli letku johon t-haaran laitoin. Missä on oikea paikka letkulle? Ahtomittarin neula ei pomppaa tappiin asti jos ite päästää kaasun ennen vaihteen vaihtoa, vaan laskee normaalisti.

-Antti-

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #1 : 08.05.2012, 18:36:46 »
Kun kaasuläppä suljetaan tulee jo ilman liike-energiasta paineenlisäystä imusarjan paikkeille. Ahdinkin säätyy pienellä viiveellä ja pukkaa painetta. Tuskinpa on suurta haittaa. Oletan siis (ja voin olettaa väärinkin) että moottori säästää vaihdelaatikkoa ja poistaa osan tehoista vaihdon hetkellä.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #2 : 08.05.2012, 19:29:17 »
Kiitos vastauksesta. Löytyiskö kyseisestä imusarjasta toista paikkaa mihin asentaa mittari, jolloinka ei tuota hypähdystä näkyisi? Turbolta varmaan letku lähtee mutta se on niin piilossa että en jaksa alkaa asentamaan sinne.

Ja autohan on geartronicilla varustettu. Vaihdon aikana ahtojen pitäisi laskea?

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #3 : 09.05.2012, 18:10:45 »
Ei mulla ainakaan mitään tollasta ikinä tapahtunu, ahdot nousi ja pysy tasasena kunnes pilleri hyytyi. Ja kai ne ahdotkin nyt siellä lähempänä yhtä baaria pitäs olla. 0,6 kuulostaa vähän pieneltä T5:selle. Edestäpäin katsottuna imusarjan oikealle (eli vasemmalle) jos laitoit niin varmaan ihan oikea paikka.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2012, 18:16:16 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #4 : 09.05.2012, 18:35:01 »
Juu, edestä päin konetta katsottuna, niin oikealle puolelle tulee tuo T-haara.
Omassa 2.5T mallissa tosin maksimi ahto alkaa olla tuossa 0,6 - 0,8 paikkeilla, normiajossa on tuolla miinuksen puolella  8)
Mutta mitään ryntäystä ei ahdoissa tapahdu vaihtohetkellä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2012, 18:38:14 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #5 : 09.05.2012, 19:12:46 »
Vika voi olla liian herkässä mittarissa. En lähtisi mitään korjaamaan, mutta jonkinlaisen kuristuksen voisi mittausletkuun laittaa niin viisari liikkuu siistimmin.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #6 : 09.05.2012, 19:25:04 »
Jep edestä päin konetta katottuna oikealla puolen on letku, johon t-haaran laitoin. Mittari tosiaan ei ole mikään paras, mutta pakasta vedetty muutaman kympin auto gauge kuitenkin. Ennenkin samanlainen ollut vanhassa autossa ja hyvin toiminut.

0,6bar eikä yhtään enempää luo painetta, onko se sitten vähän? Kulkupuoli minusta kyllä ihan kunnossa.

Ja tosiaan, vain vaihdetta vaihtaessa täydellä kaasulla tuo ahto pomppaa, ei silloin jos päästän täysistä ahdoista itse kaasun. Täytyy vielä seurata tilannetta, vinkkejä edelleen otetaan vastaan.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #7 : 09.05.2012, 20:22:09 »
Jep edestä päin konetta katottuna oikealla puolen on letku, johon t-haaran laitoin. Mittari tosiaan ei ole mikään paras, mutta pakasta vedetty muutaman kympin auto gauge kuitenkin. Ennenkin samanlainen ollut vanhassa autossa ja hyvin toiminut.

0,6bar eikä yhtään enempää luo painetta, onko se sitten vähän? Kulkupuoli minusta kyllä ihan kunnossa.

Ja tosiaan, vain vaihdetta vaihtaessa täydellä kaasulla tuo ahto pomppaa, ei silloin jos päästän täysistä ahdoista itse kaasun. Täytyy vielä seurata tilannetta, vinkkejä edelleen otetaan vastaan.
Oikeessa kohtaa on liitin.
Eikä tuo mittarikaan mikään onneton ole.
Sitä en osaa sanoa, että onko tuo 0.6 vähän T5 mallissa, kun ei ole kokemusta, mutta juuri äsken kävin tuon 2.5T:n kanssa kokeilemassa, niin kyllä huippu oli siellä 0.8 ja 0.9 välissä.
Vaihtohetkellä laskee pikkasen, kun ei ole kuormaa sillon takana.
Ilman kuormaahan ahtopaineet ei nouse ( koska ei ole tarvetta ) joten jossain sinulla on ongelmaa, jos paineet nousee silloin kun kierrokset laskee, ja kaikkea kuormaa ei ole takana,,,,,en tiedä oudolta tuntuu.  ::)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #8 : 09.05.2012, 20:46:36 »
Oikeessa kohtaa on liitin.
Eikä tuo mittarikaan mikään onneton ole.
Sitä en osaa sanoa, että onko tuo 0.6 vähän T5 mallissa, kun ei ole kokemusta, mutta juuri äsken kävin tuon 2.5T:n kanssa kokeilemassa, niin kyllä huippu oli siellä 0.8 ja 0.9 välissä.
Vaihtohetkellä laskee pikkasen, kun ei ole kuormaa sillon takana.
Ilman kuormaahan ahtopaineet ei nouse ( koska ei ole tarvetta ) joten jossain sinulla on ongelmaa, jos paineet nousee silloin kun kierrokset laskee, ja kaikkea kuormaa ei ole takana,,,,,en tiedä oudolta tuntuu.  ::)

Joo niin pitäis laskea vaan pomppaa tappiin asti :). Itselleni aivan outo ilmiö, ja kiinnostais tietää mikä siellä on, ja että onko muillakin vastaavaa samalla moottorilla tapahtunu.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #9 : 10.05.2012, 15:07:46 »
Jostain kaivelin että stock paine olisi siinä 10-11 psi (eli 7 bar) ja piikki kävisi tuolla 0,9-1 bar. Itsekkin muistelen että kyllä se tonne 1 barin lähelle piikkasi kun pisti lämän tiskiin. Ja mulla oli elektroninen auto gauge eli se lukija oli siellä konehuoneessa ja vaan sähköjohdot tuli sisään. Ja ensimmäinen oli huono, toinen toimi oikein. Ja jos sulla on siinä joku filtteri niin ota se pois.

Teutorilla kyllä mittari heittää tai sitten autolle on tehty jotain jos matalapaine turbo vetelee lähellä 1 bar:in lukemia.

« Viimeksi muokattu: 10.05.2012, 15:09:35 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Rahtari84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #10 : 10.05.2012, 15:11:50 »
Lainaan tätä aihetta. Mistäs se tuossa T6:ssa on paras ottaa T-haara liitäntä ahtomittarinletkulle?.  ELK Vai meneekö se noilla samoilla ohjeilla mitä tuolla yllä on laitettu.

Edit: eipä mitään sittenkään ohjeet löyty youtubesta :).
« Viimeksi muokattu: 10.05.2012, 22:27:43 kirjoittanut Rahtari84 »
Arvoisat kansalaiset, tunnelin päässä näkyvä valo on päätetty sammuttaa kustannussyistä.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #11 : 10.05.2012, 16:16:26 »


Teutorilla kyllä mittari heittää tai sitten autolle on tehty jotain jos matalapaine turbo vetelee lähellä 1 bar:in lukemia.
[/quote]Annan kyllä ääneni kanssa tuolle mittarille  ;)
No, autolle ei paljon mitään ole tehty.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #12 : 11.05.2012, 03:11:48 »
Jostain kaivelin että stock paine olisi siinä 10-11 psi (eli 7 bar) ja piikki kävisi tuolla 0,9-1 bar. Itsekkin muistelen että kyllä se tonne 1 barin lähelle piikkasi kun pisti lämän tiskiin. Ja mulla oli elektroninen auto gauge eli se lukija oli siellä konehuoneessa ja vaan sähköjohdot tuli sisään. Ja ensimmäinen oli huono, toinen toimi oikein. Ja jos sulla on siinä joku filtteri niin ota se pois.

Teutorilla kyllä mittari heittää tai sitten autolle on tehty jotain jos matalapaine turbo vetelee lähellä 1 bar:in lukemia.

Auto on aivan täysin vakio, ilmanputsaria myöten. Tänään vielä koitin kaasutella ja sama meininki jatkuu, eli 0,6bar eikä yhtään yli, ja kun vaihde vaihtuu niin pomppaa 1bar-1.3bar. Huomasin vielä että laatikko saattoi luistaa yhden vaihdon aikana, koska jäi kierrokset tappiin vähäksi aikaa, tai sitten joku softa tai muu sielä sekoilee.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #13 : 11.05.2012, 10:00:03 »
No mut jos auto kulkee ni älä sitä mittaria kattele, niissä voi kyllä olla heittoa suuntaan jos toiseen.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ahtopaine ja mittari, T5
« Vastaus #14 : 11.05.2012, 10:10:33 »
Auto on aivan täysin vakio, ilmanputsaria myöten. Tänään vielä koitin kaasutella ja sama meininki jatkuu, eli 0,6bar eikä yhtään yli, ja kun vaihde vaihtuu niin pomppaa 1bar-1.3bar. Huomasin vielä että laatikko saattoi luistaa yhden vaihdon aikana, koska jäi kierrokset tappiin vähäksi aikaa, tai sitten joku softa tai muu sielä sekoilee.

Tietääkseni TCM ei siedä yhtään luistoa.  Omissa testeissä liika vääntö saa luiston aikaiseksi ja samantien automaatti lakkaa toimimasta ja ilmoitetaan "Vaihdelaatikko huolla heti" tms. ilmoituksella.

Voi tuossa toki vikakin olla, mutta veikkaan herkkää mittaria ja paineaaltoa. Kyllä moottorin oma diagnostiikkakin ylipaineen huomaisi.

Ahtopaineen saa myös volttimittarista mittaamalla auton vakiona olevan paineanturin 0...5V jännitettä.

 

Autoracing  KL-varaosat