Autoracing  KL-varaosat

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2579 Vastauksia
  • 505787 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 757
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2565 : 30.08.2018, 13:29:00 »
Lähinnä kiinnostaisi nyt, että pystyykö tota perää yhtään madaltamaan tolla jäykemmällä jousella?
S90 -98 B6304F2 -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
EX: 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4355
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2566 : 30.08.2018, 14:12:46 »
Madallus onnistuu vaihtamalla Nivomat-jousi ja coilit.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vparts madallussarja 940 sedan
« Vastaus #2567 : 21.09.2018, 20:19:06 »
Onko kokemusta Vparts madallusjousista 940 sedanissa? Lähinnä kiinnostaa että onko kuin löysät takajouset? Joudun välillä kuskaan painavia työkaluja niin ei sais olla jämäkkä ja muutenki paljo jäykempi kuin orkkisjouset.

tässä linkki tuotteeseen

https://vparts.se/fi/volvo-940/sport/sankfjadrar-och-dampare/sankningssats-till-volvo-740-760-940-40mm.html
944 B230FT - 745 B230FT museoprojekti - 242 Ikuisuus turbo projekti.

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4186
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2568 : 06.10.2018, 17:42:11 »
Ja joku haluaisi varmasti tuon nivomatittoman jousen. Vaihtokauppaa tekemään
945 -98 Classic, Toyota Yaris 1.3 vvt-i -00
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa Kankikari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2569 : 11.10.2018, 18:37:19 »
Liikaa vaihtoehtoja 940 etuiskariksi.

Jouset on jotkut punaset ja vähän jäykemmät mut ei yhtään matalampi mielestäni.

Pärjäisi siis alkuperäisellä mutta onko joku merkki parempi kuin joku toinen.

Monroe
Kyb
Sasch
Bilstein
Motonet muu merkki
Biltema

Kellä paras hinta/laatu suhde?

Nyt paikoillaan alkuperäset iskarit vuodelta 97.

Vai ostano suosilla 240 mallin etuiskarit. Ne luetun perusteella näitä jämäkämmät ja lyhyemmät.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 19:08:59 kirjoittanut Kankikari »
Turbo 940

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4186
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2570 : 13.10.2018, 23:22:46 »
Bilstein b4:set voi tilata motonetistä vaikkei ole listalla.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2018, 23:25:12 kirjoittanut Huikkoster »
945 -98 Classic, Toyota Yaris 1.3 vvt-i -00
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3625
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2571 : 14.10.2018, 09:53:33 »
Minulla bilstein B4:t tilattuna motonetistä (halvemmat kuin motonetin oma merkitön).

On siis ns vakioiskari, eli hyvä jos tykkää traktorin ominaisuuksista. Keula ei löllöä ollenkaan, mutta toki kallistelee ja joustaa reilusti, kuten vakion kuuluukin.

B6 taitaa olla sitten pykälää "racempi", vakiokorkuinen ja kova. Jotkut tykkää, toiset ei. Varmasti loistava iskari parantamaan ajo-ominaisuuksia, mutta on rutkasti kalliimpi. Minulle tärkeintä oli hakea sitä vakion käyttöauton tilaa, joten valinta kääntyi B4:iin.

B8 on kuin B6 mutta lyhkäisempi. En muista paljonko lyhyempi, mutta löytyy tietoa tästäkin topicista paljon.


Iskareista:
KYB valmistus on ilmeisen hajautettua eikä oikein tuntunut saavan mistään ns. "aitoja japanilaisia korkeapainekaasuja". Kaikki KYBit tuntui olevan KYBiksi stanssattua rihkamaa, sitä samaa paskaa mitä saa motonetistä heidän suosittelemana.
Monroe vähän sama juttu. On olemassa hyviä iskareita, mutta niitä oikein löydy mistään ja vakiomonroet tippuu samaan kastiin kuin nuo vakio KYBit.

Muista merkeistä en niinkään ottanut selvää. Boge/Sach löytyy noita Bilstein B4:sia vastaavia iskareita, mutta hinta vähän kovempi ja joku valitteli Sachsin iskareiden kestoa 940:ssä, joten nojauduin taas B4 suuntaan. Bogea ei oikein löytynyt mistään.

KONI:lla olisi ollut sitten aika ruttomaisen laaja valikoima mukavasta perusiskarista, jäykkyyssäädettävän kautta täysin muokattavaan tolppaan. Hinnat vain perusmalleissakin +200euroa kovemmat, joten kiva niitä oli kattoa ja haaveilla.

Eli:
Hinta/laatu perusteella itsekkin valitsin Bilstein B4:t kun hain sitä vakio-ominaisuuksia mutta toimivaa iskunvaimenninta. Motonetissä tilaamalla 49,90€/kpl maksoi nuo. :)
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Kankikari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2572 : 14.10.2018, 10:12:40 »
Laatumerkkiä lähden tilaamaan jos hinta on tosiaan tuommonen.

Bilteman iskaria 8e kalliimpi..
Turbo 940

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3625
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2573 : 14.10.2018, 15:51:53 »
Laatumerkkiä lähden tilaamaan jos hinta on tosiaan tuommonen.

Bilteman iskaria 8e kalliimpi..
AD myi jyväskylässä tingittynä ~80/kpl. Jännä että samaa perheyritystä oleva puulaaki motonet myi tosiaan tohon alta 50/kpl.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2574 : 18.10.2018, 00:03:34 »
Mistäs nuo b8 bilsteinit nyt saa halvimmalla? Eteen ja taakse ois tarkotus laittaa seiskaan

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1751
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2575 : 18.10.2018, 08:22:39 »
Mistäs nuo b8 bilsteinit nyt saa halvimmalla? Eteen ja taakse ois tarkotus laittaa seiskaan

Varmaan kannattaa ebayt ym selata. Omat ostin saksasta. Ihan älyttömiä hintaeroja ei ollut muutakuin suomalaisiin liikkeisiin.

Kannattaa vaan muistaa kun niitä ettii, niin B8:iakin on useampaa eri versiota 940/740:n. B6 ja B8:n ero on tosiaan että B8 on lyhkäsempi, mutta lisänä se että B8 mallia saa huomattavasti useammalla eri speksillä (kannattaa tarkistaa se tarkka tuotenumero). Ainakin silloin kun omat ostin ja tutkin asiaa.
AW71 toimintakaavio:

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2576 : 18.10.2018, 21:03:43 »
Onko kokemuksia ipdusan nivomat conversion kitistä?

Autossa alle 4 vuotta vanhat nivot ja makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Uudet nivot ei ole vaihtoehto.

Saa kertoa myös jos tietää jotain sopivaa jousta ja iskaria tuon korvaamiseen. Auton korkeus ja pehmeys ei saisi paljoa muuttua.

964 -91, 764 prv -87, 744 b230f -90, 855 glt -95, 745 b230f -89.

Ex: 764 d24tic -89, v70 Tdi -97, 944 b230ft -98.

Paikalla Juho_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 226
  • vapari
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2577 : 18.10.2018, 21:19:16 »
240 vahvistetut jouset (=240 farkun vakio?) ja jotkut perus öljy/kaasuiskarit ihan toimiva ratkaisu 960 mk1:ssä.

Itellä moiset vähän enemmän laikattuna huonohkojen iskareiden kanssa ja on sopivan jämäkkä, eikä todellakaan pintakova.
Luultavasti kuvastasi arvioituna hyvin lähellä samaa korkeutta takapää omassa autossani.

En sit tiedä mitä sinne keulaan kannattaisi laittaa.. omassani tarkoitus kokeilla vaan laikata jousista 1,5-2 kierrosta pois ja testata. Nyt aika pahasti epätasapainossa... keula vakiota korkeammalla kevyemmästä moottori-vaihteisto yhdistelmästä johtuen ja melko löysä.
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2578 : 18.10.2018, 22:12:34 »
Ja onkos mitään muita hyviä edullisempia vaihtoehtoja iskareiksi reilusti madllettuun kuin nuo n8 bilsteinit?

Paikalla Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1221
  • Vikakoodin lukua iCarSoft 906:lla Päijät-Hämeessä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2579 : 19.10.2018, 01:11:21 »
Ja onkos mitään muita hyviä edullisempia vaihtoehtoja iskareiksi reilusti madllettuun kuin nuo n8 bilsteinit?

Reilusti madalletusta en tiiä, mutta -40mm Lesjöjen kaveriksi 240:n kaasuiskarit oli ihan nappivalinta 740:n etupäähän.  :)
Käyttis - 945 B230FT/M90 '92
Pihassa - 740 B230K/M47 '87
Projektina - 242 B2XXXX/S5D-320Z '80

 

Ateho  Elekma