Oli mielessä tänä vuonna vähän parannella Volvon alustaa periaatteella "traktori tonttiin" 
Sitten asiaan: En halua laikkaamalla heti madaltaa muuten ehjää alustaa.
Perähän jäykistyy kuormajousilla, joista meillä oli hyviä kokemuksia 245:ssa ja 850:ssä, joilla vedettiin vaunua, mutta niillähän perä ei laske. Toisaalta jos kuitenkin laittaisi kuormajouset taakse ja jotkin madallusjouset eteen saataisiin kartano miehekkääseen etunojaan...
Täytyy varmaan säästää ja ostaa madallusjouset ja lyhennetyt iskarit ja mennä leimalle.
Saa ehdottaa joitain toimivia ratkaisuja joita myös katsastusmies ymmärtää.
Jos jousien katkominen ei jostain syystä ole vaihtoehto, niin sitten vaihtoehdot on madallettu löysä perä (madallusjouset) tai jämäkkä korotettu perä (kuormajouset).
Jos haluaa matalan mutta jämäkän perän niin sitten se vaatii jousien katkomista. Yleensä löysin on madallusjousi, seuraava sedanin vakio, sitten sedanin kuorma/farkun vakio ja kaikista jäykimpänä farkun kuormajousi.
Eli aina ei ole pakko hypätä suoraan lesjön lötköistä madallusjousista suoraan farkun kuormajousiin jos haluaa vähän jämäkämmän, vaan myös niitä vakiojousia voi kokeilla lyhentää. Jousen katkaisu ei automaattisesti tee alustasta sutta, vaikka niin yleisesti luullaankin.
Ja sitkeistä huhuista huolimatta jousien katkomista ei ole kielletty tämän ikäisessä autossa.
Yleensähän jousen katkomista pidetään pahana huonojen kokemusten perusteella, kun itse tai kaveri on laikannut korollan vakiojousista puolet pois ja alusta on alkanut pompottaa ja rytkii ikävästi. Joka taas johtuu siitä että valmiiksi loppuun ajetut vakioiskarit pukkaavat viimeisetkin mehunsa pihalle liikaa laikattujen jousien kanssa, viimeistään siinä vaiheessa kun iskarit hakkaavat pohjaan. Tai ihan jo siitäkin syystä että vaimennusteho ei vaan enää riitä laikattujen jousten kanssa koska lyhyempi jousi on jäykempi kuin pitkä.