Ensimmäinen tankki ajettu XC90 D5 2008 automaatilla. Kilometrejä trippiin tuli noin 460 ja dieseliä tankkiin meni noin 53 litraa. Löpölämmitintä en vielä osannut käyttää, vaan sitä on tullut käytettyä liikaa. Ajattelin, että ajastuksessa aika on se, milloin lämmitin lähtee käyntiin, vaan on ilmeisesti lähtöaika? Tämä on hieman lisännyt kulutusta noin 13km työmatkalla...
Nyt on vaihdettu voimansiirron öljyt, pyörreläppäsysteemi vaihdettu kokonaan uuteen ym. Jännä nähdä vaikuttaako kulutukseen, veikkaan, että tuo toimimaton pyörreläppäsysteemi voi vaikuttaa positiivisesti... Ainakin moottorin äänet muuttuivat paljon hiljaisemmiksi kun se läppäsysteemi oli vaihdettu. Olisivakohan juuttuneet kiinni asentoon?
Edit: 50km kaupunkiajopainotteisen koeajon jälkeen kulutusmittarin lukema laski 9.6l/100km lukemaan 9.4l/100km... Kulutusmittari on nollattu ties milloin, en ole nollannut auton oston jälkeen ja olen ajanut sillä 2000km. Pitää tarkkailla pitempään vielä.
Jostain luin, että pyörreläppien vikakoodi estää dpf:n regeroitumisen. Pitäneeköhän paikkansa? Minulla tuo vikakoodi oli ennen pyörreläppien vaihtamista. Aajoivat korjaamolta noin 90km kotiini ja jos sillä välin on tehnyt pitkästä aikaa regeneroitumisen?
Edit2: Nollasin kulutusmittarin ja nyt näyttää pyörreläppien korjaamisen jälkeen kulutukseksi 8.9 l/100km. Ajo ollut 40% kaupunkia ja 60% moottoritietä. Ei enää kovin isoa eroa ole aiempaan 2008 -malliseen V70:een, jossa kulutusmittarissa komeili 8.4 l/100km muutaman tuhannen kilometrin ajosuoritteella.
Edit 3: kulutusmittari näyttää nyt lukemaa 8.7l/100km. Äsken kävin tankkaamassa, kilometrejä mittariin kertynyt noin 450 ja naftaa tankkiin meni 46l. Näyttää valehtelevan kulutusmittari, voisikohan johtua vuotavista suuttimista? Kulutusmittari mittaa käsittääkseni suoraan MAF:n näyttämän ilmamäärän mukaan laskettua kulutusta, mutta jos suuttimet vuotavat, se ei kulutusmittarissa näy? Ehkä myös Ardic on osaltaan haukannut välistä litran pari.
Gallupin mukaan 3.4% foorumin diesel Volvoista kuluttaa yli 10l satasella, onkohan täällä vähän nelivetovolvoja, vai onkohan autossani jotain vikaa? Viimeisimmän tankillisen olen oikeasti ajanut taloudellisesti, jarruun en ole paljoa koskenut ja silti on mitattu kulutus päälle kympin

.