Autodiagnoosi  Carcom Oy

945 -98 perä ääntää

  • 12 Vastauksia
  • 5434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
945 -98 perä ääntää
« : 15.05.2012, 10:49:23 »
Kysymys kuuluu,että kannattaako alkaa peräremonttiin vai ostaa romikselta tai jostain varaosa-akseli? Halvemmaksi tulee arvatenkin tuo jälkimmäinen vaihtoehto.Minkä hintaisia ovat murikan laakerit ym.? Takavetoisten kanssa on tullut koko ikä harrasteltua,mutta mitä tulee voimansiirron kasausvaiheeseen,liikutaan alueella,jonka jätän mielelläni korjaamon huoleksi.Kokonaisen taka-akselin osaan kyllä vaihtaa.

Volvo on AW-laatikolla ja perän välitys ilmeisesti se 3,73,peltilätkä kun puuttuu perän kannen pultin alta.Ajettu 337tkm.Perä pitää suht voimakasta kahisevaa ääntä heti,kun auto alkaa vähänkin liikkua,eteen tai taakse.Ajossa kuuluu nopeuden mukaan muuttuvaa klonksottavaa tai kolkottavaa ääntä kun jalan nostaa kaasulta,mutta ei aina.kaikkein parhaiten klopina kuuluu 40-50 km/h.Perä ei silti niin sanotusti jollota.Kardaani on ollut huollossa Ko-Metilla,joten se vika on suljettu pois ja konetta käytetty veto päällä kardaani irti ja mitään ylimääräistä ei kuulu.Jotenkin kummasti nuo äänet auton korissa vaeltavat,kun ensin kuvittelin äänen tulevan laatikosta,mutta ei.Perään ja nimen omaan murikkaan olen äänen paikallistanut,kuuntelin vielä metalliputki korvassa ja aivan selvästi kahinat kuuluvat murikasta."Ajoin" perä ylhäällä testiajoa ja 60-120 km/h äänimaailma perän suunnasta on aika mielenkiintoinen,vikinää,ujellusta,vihellystä...Kun pinionin laipasta kääntää käsin,tuntuu siltä,että joku laakeri hirttää hieman kiinni,ennen kuin laipasta voi pyörittää,tuntuu siis melkoinen lepokitka,ja laipasta kääntäessä tuntuu myös melkoisesti väljää kun kiertosuuntia vaihtaa,päittäis- tai säteisvälystä ei ole.Onkohan sieltä nyt sitten pinionin- vai poskilaakerit finaalissa,vai molemmat? Talvella kun veivasin takapyöriä perä ylhäällä,sain myös sen liikkeellelähtölukon tarttumaan pari kertaa mutta nyt eilen en kertaakaan.Liekö siellä sitä lukkoa ollenkaan vai lukittuiko muusta syystä.. Sitten vielä,kun kuskin puoleista takapyörää pyörittää,tuntuu käsiin lievää pykällystä,joka myös kuuluu,apparin puoleisesta ei.Jarruosat ovat uusia ja niistä se ei johdu.Edellinen omistaja on hiljattain vaihtanut molemmat takapyöränlaakerit ja ainakin apparin puoleisessa on mielestäni liikaa päittäisvälystä,ihan kuin jossain C-klipsivetariperässä.Mutta ajossa ei kuulu mitään mikä viittaisi pyöränlaakerivikaan,olen kolkotuksen aikana pyöritellyt jyrkkiä mutkia eikä ääni muutu.Että tällaista.Asiantuntija-arvioita odottaen.Kiitos.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

hevonen

  • Vieras
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #1 : 16.05.2012, 09:40:21 »
Jaksoinpas lukea... :) Asiantuntija en ole mutta heittäisin suosiolla vaihtoperän. Välityssuhde löytyy kuskinpuolen akseliputken takareunan tarrasta, kun putsaat massat pois päältä. http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/AxleID.gif
Vastaavaa kahinaa tuli joskus omasta ja syynä oli pienen vetopyörän laakeri. Oli pinnat menneet rikki.

Laakerien hintoja en osaa kertoa, jos saisi kohtuuhinnalla ja on aikaa harrastaa niin voihan nekin sinne vaihtaa. :P

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #2 : 16.05.2012, 10:45:12 »
 :D Kiva,kun jaksoit lukea.Ajattelin selostaa niin,ettei jää arpomisen varaa.Sitä tyyppitarraa ei akseliputkesta enää todellakaan löydy,on korroosio hoitanut asian.Onkohan se välitys nyt sitten se 3,73 automaatin jatkeena viimeisissä vuosimalleissa? Alan nyt soittaa purkamoihin mut kai ne niissäkin tietää,ehkä.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

EVO8

  • Vieras
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #3 : 16.05.2012, 10:52:19 »
Kyseles tästä paikasta http://www.backfalt.fi/

Purkaamo/korjaamo. Pitkä volvokokemus ja neuvovat myös.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 11:49:16 kirjoittanut EVO8 »

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #4 : 16.05.2012, 14:07:18 »
Oho,tietysti se tyyppikilpi löytyi APUMIEHEN puoleisesta akseliputkesta.No,välitys on se 3,73 ja tyyppi 1041.Oliskohan tässä silti jonkunlainen lukko,kun sain sen jokusen kerran tarttumaan.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

hevonen

  • Vieras
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #5 : 16.05.2012, 14:31:52 »
Oho,tietysti se tyyppikilpi löytyi APUMIEHEN puoleisesta akseliputkesta.No,välitys on se 3,73 ja tyyppi 1041.Oliskohan tässä silti jonkunlainen lukko,kun sain sen jokusen kerran tarttumaan.
Outo homma, joku brittimalli? :D

Lukko pitäis kyllä -98 mallissa olla vakiona.
Jos saat halvalla lukottoman perän, laittaahan sekin miettimään asiaa... Kuinka kauan autoa aikoo pitää jne...
Kyllä tuollaisen lastutetun turbon tehot kesäkelillä pitää lukotonkin perä ja ei se lukkoperäkään pidä molemmilla jos vaikka kuivalla asvaltilla lähdetään risteyksestä kytkinpommilla ja kakkonen päällä kovassa lootassa, yhtä viivaa tulee pikeen se apaut 50 metriä ja hirvee sininen rengassavu. :))

EVO8

  • Vieras
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #6 : 16.05.2012, 15:16:26 »
Suttaa se lukotonkin joskus kahdella. 1041? Joku jo vaihtanut taka akselin? Ei siellä semmosta tarraa näkyny missä lukee "kävin jo".. :))

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #7 : 16.05.2012, 16:44:46 »
Joo ei näkynyt "kävin jo" -tarraa.Miksei siellä sit vois olla 1041 perä? Kun nyt vihdoin ja viimein sen lapun löysin ja siinä niin lukee :o
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

hevonen

  • Vieras
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #8 : 16.05.2012, 17:35:37 »
No onhan siellä vakiona jo noissa 1041, mitäs sit?
Joku nyt sekoittaa jotakin..?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #9 : 16.05.2012, 17:44:03 »
Joo ei näkynyt "kävin jo" -tarraa.Miksei siellä sit vois olla 1041 perä? Kun nyt vihdoin ja viimein sen lapun löysin ja siinä niin lukee :o

1041 peräähän noissa on juurikin käytetty, on siis se G80 lukolla varustettu hanuri. Eli eiköhän se siellä ole ollut jo tehtaalta asti.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #10 : 20.05.2012, 12:07:15 »
Tuosta Reedsin lyhyestä tekstistä päättelin että et ole peräkoppaa avannut.
Noissa heittolukoissa on joskus limput irroilleet ja hajottaneet perän.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #11 : 20.05.2012, 15:10:33 »
Peräkoppaa en ole avannut.Varaosa-akseli on koko ajan haussa ja siihen asti ajellaan vain kaupunkinopeuksia,ettei vaan sattuis mitään..
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -98 perä ääntää
« Vastaus #12 : 08.06.2012, 11:25:26 »
Kas niin,hälyäänet loppuivat.Kampesin alle  208 tkm ajetun lukottoman 1031 -akselin.Katsotaan sitten ens talvena ollaanko joka kinoksessa kiinni.. Voisihan sen vanhan kopan avata ja yrittää saada G80-murikan ulos,voisi teettää siihen sitten huollon jollakin osaajalla.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

 

Samppasport  Futurez