Kysymys kuuluu,että kannattaako alkaa peräremonttiin vai ostaa romikselta tai jostain varaosa-akseli? Halvemmaksi tulee arvatenkin tuo jälkimmäinen vaihtoehto.Minkä hintaisia ovat murikan laakerit ym.? Takavetoisten kanssa on tullut koko ikä harrasteltua,mutta mitä tulee voimansiirron kasausvaiheeseen,liikutaan alueella,jonka jätän mielelläni korjaamon huoleksi.Kokonaisen taka-akselin osaan kyllä vaihtaa.
Volvo on AW-laatikolla ja perän välitys ilmeisesti se 3,73,peltilätkä kun puuttuu perän kannen pultin alta.Ajettu 337tkm.Perä pitää suht voimakasta kahisevaa ääntä heti,kun auto alkaa vähänkin liikkua,eteen tai taakse.Ajossa kuuluu nopeuden mukaan muuttuvaa klonksottavaa tai kolkottavaa ääntä kun jalan nostaa kaasulta,mutta ei aina.kaikkein parhaiten klopina kuuluu 40-50 km/h.Perä ei silti niin sanotusti jollota.Kardaani on ollut huollossa Ko-Metilla,joten se vika on suljettu pois ja konetta käytetty veto päällä kardaani irti ja mitään ylimääräistä ei kuulu.Jotenkin kummasti nuo äänet auton korissa vaeltavat,kun ensin kuvittelin äänen tulevan laatikosta,mutta ei.Perään ja nimen omaan murikkaan olen äänen paikallistanut,kuuntelin vielä metalliputki korvassa ja aivan selvästi kahinat kuuluvat murikasta."Ajoin" perä ylhäällä testiajoa ja 60-120 km/h äänimaailma perän suunnasta on aika mielenkiintoinen,vikinää,ujellusta,vihellystä...Kun pinionin laipasta kääntää käsin,tuntuu siltä,että joku laakeri hirttää hieman kiinni,ennen kuin laipasta voi pyörittää,tuntuu siis melkoinen lepokitka,ja laipasta kääntäessä tuntuu myös melkoisesti väljää kun kiertosuuntia vaihtaa,päittäis- tai säteisvälystä ei ole.Onkohan sieltä nyt sitten pinionin- vai poskilaakerit finaalissa,vai molemmat? Talvella kun veivasin takapyöriä perä ylhäällä,sain myös sen liikkeellelähtölukon tarttumaan pari kertaa mutta nyt eilen en kertaakaan.Liekö siellä sitä lukkoa ollenkaan vai lukittuiko muusta syystä.. Sitten vielä,kun kuskin puoleista takapyörää pyörittää,tuntuu käsiin lievää pykällystä,joka myös kuuluu,apparin puoleisesta ei.Jarruosat ovat uusia ja niistä se ei johdu.Edellinen omistaja on hiljattain vaihtanut molemmat takapyöränlaakerit ja ainakin apparin puoleisessa on mielestäni liikaa päittäisvälystä,ihan kuin jossain C-klipsivetariperässä.Mutta ajossa ei kuulu mitään mikä viittaisi pyöränlaakerivikaan,olen kolkotuksen aikana pyöritellyt jyrkkiä mutkia eikä ääni muutu.Että tällaista.Asiantuntija-arvioita odottaen.Kiitos.