Samppasport  Futurez

Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki

  • 29 Vastauksia
  • 15815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1633
  • It's Hip To Be Square
Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« : 24.01.2011, 20:42:54 »
Ajattelin muuttaa 740 takasumuvalot kaksilankapolttimoilla toimimaan myös parkkeina. Heräsi kysymys, palavatko langat yhtä aikaa vai täytyykö parkkien virta katkaista sumuvalot kytkettäessä?

Jarruvalopolttimon kannan käpäliä pitänee hieman viilata ja ottaa tietysti hyppylangalla parkille virta, osunekko sumuvalonkaan tai maan kontaktipinnat kohdalleen eri kannalla?

Ja viimeisenä sekä vähäisinpänä, kieltääkö mikään pykälä käyttämästä sumuvalo"umpiota" parkkivalona?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #1 : 24.01.2011, 20:50:02 »
No eiköhän kaikki oletusarvoisesti ole kielletty mikä ei ole sallittua tai määrättyä auton valoissa.

Ainakin normaalijarruvalokäytössä kumpikin lanka hehkuu yhtäaikaa. Tusin se 26W lämpökuorma millekkään liikaa on.

Normi kaksilankapolttimossa on se koko aknta maata, joten melko akrobaatti saa olla että se ei osu kohdalleen.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1633
  • It's Hip To Be Square
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #2 : 24.01.2011, 22:55:39 »
Normi kaksilankapolttimossa on se koko aknta maata, joten melko akrobaatti saa olla että se ei osu kohdalleen.
Tarkoitin sen lampunpidikkeen ja "piirilevyn" kontakteja. Piti sitten käydä katsomassa ja taitaa mennä just lankojen liittimet ristiin, maa on samassa kohdassa. Kun olis toistepäin niin pyöräyttäisi vain paikalleen ja tyrkkäisi vaikka liittimen parkin liuskaan...

Kyllähän tuo sumuvalon käyttö on rajoittunut katsastuksiin, ja on tullutkin pidettyä noissa parkkipolttimoita. Leimalle mennessä vaan heittänyt 21W paikalleen, kun ei tuota pakollisuutta ole sen kummemmin tullut tarkistettua. Vaan ainahan sitä pitää jotain pientä käpistellä. :)

Jos oikein hurjaks heittäytys niin teurastaisi jotkut varaosavalot ja lisäis vielä yhden rivin keskelle. ^-^ Jos rupeis 10 parkkia jo riittämään... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #3 : 25.01.2011, 21:39:23 »
740:ssä on ikävätaipumus sopivalla pöperölumikelillä muurata koko auton perä umpeen. Silloin takasumari on ainoa joka sulattaa siihen lumeen valonmentävän reijän.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9029
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #4 : 25.01.2011, 22:49:31 »
740:ssä on ikävätaipumus sopivalla pöperölumikelillä muurata koko auton perä umpeen. Silloin takasumari on ainoa joka sulattaa siihen lumeen valonmentävän reijän.

Tätä merkittävästi vähentää jos on kuraläpät takana. Toki se lumi pöllyää joka auton takana aina, mutta nuo läpät kyllä merkittävästi vähentää takapään lumettumista. Hyvin huomaa eron kun itsellä 745:ssä on läpät ja ajossa olevasta 765:stä puuttuu.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #5 : 26.01.2011, 00:30:08 »
Muistaaskeni 740 sarjassa on vain yhtä takasumuvaloa kytkettynä tehtaalta lähtiessä joten ylimääräisten hankkiminen tietää sähkötöitä. Laki määrittää seisontavalolle tietyn minimi ja maksimi valomäärän ja samoin takasumarille. Käytännössä voit varmaan ottaa takavaloja vaikka sata käyttöön kunhan takavaloille sallittu tehomäärä ei ylity ja että niitä on molemmilla puolin sama määrä saman tehoisina. Elikkä takavalo umpion kaikki "kotelot" on käytettävissä.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #6 : 26.01.2011, 10:01:05 »
"Virittämällä" onnistuu. Hanki 2-lankapolttimon kanta. Se taitaa sopia about kohtuu hyvin sumarin reikään/saa sovitettua. Ryöstä virta parkilta siihen yilmääräiseen "karvaan".

Mitään hyötyähän tuosta virityksestä ei ole..

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #7 : 26.01.2011, 13:53:02 »
Muistaaskeni 740 sarjassa on vain yhtä takasumuvaloa kytkettynä tehtaalta lähtiessä joten ylimääräisten hankkiminen tietää sähkötöitä. Laki määrittää seisontavalolle tietyn minimi ja maksimi valomäärän ja samoin takasumarille. Käytännössä voit varmaan ottaa takavaloja vaikka sata käyttöön kunhan takavaloille sallittu tehomäärä ei ylity ja että niitä on molemmilla puolin sama määrä saman tehoisina. Elikkä takavalo umpion kaikki "kotelot" on käytettävissä.

Näissä oli takana ainakin ennen samat valojen kahdennussäännöt, kuin edessäkin. Tiedä sitten josko ovat muuttuneet.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #8 : 26.01.2011, 13:58:43 »
Mistään kahdennussäännöstä en ole takavalojen yhteydessä kuullut mutta siitä sumarin lasista ei löydy e-hyväksyntämerkintää, joka sallisi kyseisen valon käyttämisen parkkivalona. Jos sen haluaa puolilaillisesti palamaan niin pitää muokata lasin e-merkintä sellaiseksi joka sallii käytön parkkina tai vaihtaa lasi sellaiseen jossa on parkin e-merkintä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #9 : 26.01.2011, 15:15:24 »
Takavalojen(parkki) määrää ei ole rajoitettu, kunhan parillinen määrä niin ihan sama vaikka tunget asennusetäisyydet täyttävään tilaan kaikki takavalot mitä saat motonetista kannettua ulos  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

hevonen

  • Vieras
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #10 : 26.01.2011, 15:35:31 »
Ulostuloja voi myös harrastaa...


Ihan huumorilla tää, oon itekin laittanu rouvan 740 turboon ne kulmavalot takana toimimaan, ne ulommaiset.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #11 : 26.01.2011, 16:43:57 »
Mistään kahdennussäännöstä en ole takavalojen yhteydessä kuullut mutta siitä sumarin lasista ei löydy e-hyväksyntämerkintää, joka sallisi kyseisen valon käyttämisen parkkivalona. Jos sen haluaa puolilaillisesti palamaan niin pitää muokata lasin e-merkintä sellaiseksi joka sallii käytön parkkina tai vaihtaa lasi sellaiseen jossa on parkin e-merkintä.

http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf

Sitten etsi sanalla kahdennus...

Aika sekaavaa juttua, mutta tuollainen siellä on:

"Huom! valojen kahdentaminen on 01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa
ajoneuvoissa mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketissa,
eli jälkikäteen valoja ei saa kahdentaa."
« Viimeksi muokattu: 26.01.2011, 16:46:22 kirjoittanut Justus »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #12 : 26.01.2011, 16:49:46 »
Ajattelin muuttaa 740 takasumuvalot kaksilankapolttimoilla toimimaan myös parkkeina. Heräsi kysymys, palavatko langat yhtä aikaa vai täytyykö parkkien virta katkaista sumuvalot kytkettäessä?

Jarruvalopolttimon kannan käpäliä pitänee hieman viilata ja ottaa tietysti hyppylangalla parkille virta, osunekko sumuvalonkaan tai maan kontaktipinnat kohdalleen eri kannalla?

Ja viimeisenä sekä vähäisinpänä, kieltääkö mikään pykälä käyttämästä sumuvalo"umpiota" parkkivalona?
Kontaktipinnat ei osu, vai olikohan että 1 kpl kolmesta osui.. eli kolvin kanssa leikkimään vaan.

Ainiin, joskus nuita heijastimia tarkastelin ja mielestäni sumuvalo oli ihan samaa kauraa jarru/huomiovalo linssien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2011, 17:28:57 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #13 : 26.01.2011, 17:19:34 »
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf

Sitten etsi sanalla kahdennus...

Aika sekaavaa juttua, mutta tuollainen siellä on:

"Huom! valojen kahdentaminen on 01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa
ajoneuvoissa mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketissa,
eli jälkikäteen valoja ei saa kahdentaa."

No ei pahemmin koske 740 tuollainen pykälä.

Lukee:
kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua
samanväristä valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pinto-
jen pinta-ala on vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen
suorakulmion pinta-alasta.


Pitääkö tuo tulkita niin että jos seiskaan laittaa alarivin parkkivalolle, niin siinä on silloin tuo 60% suorakulmion pinta-alasta sitä valoa ja se on siten yksi valaisin?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Takasumuvalo => Sumuvalo/parkki
« Vastaus #14 : 26.01.2011, 17:56:35 »
Kahdentaminenhan tarkoittaa sitä, että alkuperäisten valojen rinnalle asennetaan toiset valaisimet, tuskin kukaan rupeaa talmuja värkkäämään autonsa perään alkuperäisten valojen viereen. Pinta-alasäännön turvin voi valot kahdentaa laillisesti jos pinta-alavaatimus täyttyy. Eli jos asennat seiskan perään päällekkäin kaksi seiskan alkuperäistä takavaloa ja piirrät suorakulmion, siten että molempien valaisimien parkit mahtuvat suorakulmion sisään ja ne peittävät 60% suorakulmion pinta-alasta ne tulkitaan yhdeksi valaisimeksi ja tällöin valoja ei ole kahdennettu. Vai miten luulette muuten onnistuneen noissa tuninkikipoissakin näkyneet pyöreät takavalot, esim. kolme erillistä valaisinta puolellaan, reunimmaisessa vilkku ja parkki, keskellä parkki ja jarruvalo sekä sisimmässä parkki ja sumari? Tai rekkojen vastaavat takavalot, monta valaisinta rinnakkain. Ratkaiseva homma tuossa sumarin muutamisessa parkiksi on edelleenkin se puuttuva e-merkintä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

KL-varaosat  Race.fi