Kulkukoira  Proturbo

Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?

  • 102 Vastauksia
  • 45044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #75 : 16.09.2014, 11:10:55 »
Omasta mielestä ei sen lyhyen kokemuksen mukaan ollut. Laitoin melko pian kun oli aikaa sen etupäänkin. Satsissa oli molemmat.

Kattelin noita tankoja. Taitaa olla niin että etuvetoiseen III-koppaiseen on saatavilla ainoastaan takapäähän päivitettävää vakaajatankoa. Se sinä vähän arveluttaakin, kun ne pitäisi mielestäni vaihtaa pareittain, jotta säilyisi jonkinlainen balanssi etu-ja takapään välillä. AWD-malleihin saa vissiin setin, joka pitää sisällää molemmat tangot. Aikoinaan päivitin 3-sarjalaisen bemuun H&R:n vakaajatankopaketin, ja sillä oli uskomaton vaikutus ajettavuuteen.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #76 : 17.09.2014, 16:43:51 »
Kysyin etuvakaajaan liittyvää puutetta suoraan IPD:ltä, ja vastaus oli tällainen:

"Hello!
 
We’ve done a lot of testing with these bars, and we found that the front bar offered on these models of Volvo was already adequate enough!  We could make a front bar, but it wouldn’t be much different that the original bar.
 
I think you’ll be in good shape with the front OEM bar and the IPD bar in the rear!"




Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #77 : 21.09.2014, 23:21:19 »
Yksinpuheluksi menee mutta menköön...

Nyt on pähkäilyn tuloksena tilattu Eibachin Pro-Kit + Konin FSD-Kit.

Ajattelin vain kysäistä, jotta mitähän roippeita sitä muuta tilaisi asennusta varten? Valmiina on vain yläpäiden kääntölaakerit, eli tällaiset:
http://www.micksgarage.com/img/td/101/l/31448-0.jpg

Kävin miettimään että kuuluisiko samalla vaihtaa myös tämä osa:
http://www.autodoc.ru/images/detail/FEBI/101/art/38778/FEBI_38778.jpeg

Onko asennuksessa mitään normaalista poikkeavaa vääntöä tiedossa? Takapää vaikuttaa perussimppeliltä jutulta. Etupäässä tarvitsee varmaan irroittaa raidetangon nupit ennenkuin napa putoaa tolpasta irti? Ja tietysti vakaajan luut, jotka ajattelin vaihtaa samalla uusiin.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #78 : 21.09.2014, 23:27:21 »
Tutustu ennalta FSD-sarjan asennusohjeeseen.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #79 : 22.09.2014, 00:21:11 »
Ei tartte raidetankoja irrotellairrotella.

V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #80 : 01.10.2014, 19:37:19 »
Tänään ruuvasin Eibachit ja FSD:t auton alle. Siitähän tuli lopulta ihan mukava ajettava. Ei missään nimessä ainakaan liian jäykkä, vaan pikemminkin sellainen kuten mikä tahansa paremman pään saksalainen on vakioalustalla tehtaalta ulos tullessaan. Sellainenhan tämänkin olisi pitänyt olla tehdaslähtöisenä.

Yksi kysymys kuitenkin; Takapää näyttäisi jäävän 5-10mm alemmaksi kuin etupää? Tämähän ei sinällään ole mikään suuri ongelma, mutta onko teillä muilla Eibach-alustaisilla käynyt näin? Luulen että yksi syy saattaa olla se, että samat jouset on myös tarkoitettu D5:siin ja muihin viisipyttyisiin, joissa keula on varmaan vähän raskaampi kuin tässä PSA-koneisessa. Ja niissä se sitten asettuisi samalle tasolle takapään kanssa? Vai voisiko tuo laskeutua hieman lähimpien päivien aikana, kuten joskus olen havainnut alustasarjojen asennuksen yhteydessä käyvän. Jos ei laskeudu, saatanpa käydä ostoksilla Etolassa ja leikata takajousien yläpäähän 10mm kumimatosta korotuspalat.

Jokatapauksessa tässä vaiheessa, 40km ajon jälkeen pudotusta tuli 20mm keulaan ja 28mm takapäähän.

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #81 : 01.10.2014, 21:43:24 »
Voisiko tuo keuluminen johtua FSD:istä, eikä jousista...? Kummaltahan se kuulostaa, mutta kuten viime kuussa tähänkin ketjuun kuvailin, niin vaihdettuani pelkät FSD iskarit bensa V70 alle auton keula nousi selvästi. Vietereitä ei siis vaihdettu.

Tuota oon miettinyt pääni puhki, ja kyselimpä Koniltakin asiaa. Saamani tolpat kyllä vastasivat piirustuksia, ja myös orggis tolpat mittasin samanpituisiksi.

Mielessä kävi sekin, että etutolpat on samat painavampikeulaisille D5-malleille, joten oisko paineet sitä vasten mitoitettu tms...
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #82 : 01.10.2014, 23:18:12 »
Mielessä kävi sekin, että etutolpat on samat painavampikeulaisille D5-malleille, joten oisko paineet sitä vasten mitoitettu tms...

Ma luulen että juuri tuossa on selitys. FSD:t ja Eibachit on molemmat mitoitettu raskaampikeulaiselle D5:lle, joten luonnollisesti muutaman kymmenen kilon puuttuminen keulasta aiheuttaa ylimääräisen 10mm kohotuksen. Vai mikä lie on massaero esim. D5:sen ja 2,0D:n välillä keulan suhteen? Kun taas takapäässä massat on jotakuinkin samat kaikissa etuvetoisissa malleissa.

Mutta asiahan ratkeaa lisäämällä takajousien yläpäähän sentin paksuiset kumilevyt. Mulle kun tuo madallus ei muutenkaan ollut kovin tärkeä juttu....

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #83 : 02.10.2014, 08:49:46 »
Nyt on uudet iskarit olleet alla pari viikkoa. Paikallisessa pajassa laitettiinkin Sachsin "jokumalli" alle. Sachsin sivuilta löysin yhdet sopivat mutta niissä ei lukenut ovat Touringia vai Advantagea...No joka tapauksessa auto niiailee nyt paljon vähemmän mutkissa. Edes parkkikiekko ei mene edes takaisin kojelaudalla. Toki puslat ym. ovat edelleen 230tkm ajettuja, joten ei se auto ihan uuden veroinen ole.

Samalla tehtiin perus "öljynvaihtohuolto". 700€ maksoi yhteensä. 250€ huolto ja iskarit näköjään 120€ kpl, eli saman verran mitä about itse maksaisi jos hakee perus motonetistä. Sinisellä Tiskillä toki hinta tuplat.
-12 V60 D3A

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #84 : 18.10.2015, 21:12:14 »
Nostellaan vanhaa... Miten olette etuiskareita vaihdelleet? Tuntui, että pyörännapaa ei saa menemään tarpeeksi alaspäin, jotta iskarin alapää mahtuisi luiskahtamaan hahlostaan. Auttaako vetarin tai raidetangon pään irroitus? Vai onko jousi saatava vain tosi kasaan?

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #85 : 19.10.2015, 08:20:51 »
Käsittääkseni kulma on samanlainen, kuin oli S80 2007 mallissa. En itse tarvinnut ainakaan raidentangonpäätä tai vetaria irroittaa. Jatkovarrella vähän painoin alatukivartta alaspäin ja hyvinhän se sieltä välistä sopi tulemaan, ilman että joustakaan painoin kasaan.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #86 : 19.10.2015, 10:08:29 »
Joo, näin minäkin olettaisin.

Itsekin jatkovarrella painoin reippaasti tukivartta alaspäin, mutta se toppaa vähän liian aikaisin. Iskarin alapää jää noin kaksi senttiä sinne navan sisään siinä vaiheessa, kun tukivarsi ei enää taitu alaspäin. Tiedä sitten, olisiko auttanut, jos olisi pitänyt koiranluun pultin kiinni ja antanut koiranluun painaa iskaria ylöspäin.

Alfamerin suomenkielinen ohjekirja tiesi kertoa (lähes täsmälliseen tapaansa ;)), että joissain malleissa iskunvaimentimen irroittaminen alapalloa irroittamatta saattaa olla mahdotonta. En vaan ymmärrä, miksi tämän ihan tavallisen 2wd 2,0d:n kohdalla näin olisi. Jos olisi four-c tai jotain muuta eksoottisempaa ratkaisua, niin sitten voisi epäillä, että vikaa on muuallakin kuin sepässä (ja ohjeissa).

Offtopicina kerrottakoon, että saman kirjan mukaan _kaikki_ ko. mallisarjan diesel-autot on varustettu itseilmautuvalla polttoainejärjestelmällä. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa nelisylinteristen moottoreiden osalta.

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #87 : 19.10.2015, 21:35:50 »
Awd:ssä sain ainakin iskarin alapään irti ihan ilman mitään muuta purkamista. Sopivasti kääntelee napaa ja vetää yläpään ulos niin muljahtamaan mahtui hyvin. Toki kangella kaikki liikerata alas mitä tukivarresta vaan löytyy.
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #88 : 24.02.2016, 08:42:19 »
Ei ihan sama auto, mutta iskari hommia pitänyt pähkäillä, eli saako nivojen tilalle vaihdettua vakio iskareita/jousia kuinka helpolla? Auto siis tuo S80 D5 -07->

Bilstein, Koni..? -30mm, -40mm? Sais olla jämäkkä mutta ei missään tilanteessa kova. Jos Koni FSD, niin H&R -40mm vai Eibach -30mm?

Tämmönen?
http://www.slamit.net/product/5139/heico-s80-ii--30mm-alustasarja-24d-d5-25t-32
« Viimeksi muokattu: 25.02.2016, 06:54:41 kirjoittanut BrahesoundS »
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
« Vastaus #89 : 25.02.2016, 13:28:17 »
Ei ihan sama auto, mutta iskari hommia pitänyt pähkäillä, eli saako nivojen tilalle vaihdettua vakio iskareita/jousia kuinka helpolla? Auto siis tuo S80 D5 -07->

Bilstein, Koni..? -30mm, -40mm? Sais olla jämäkkä mutta ei missään tilanteessa kova. Jos Koni FSD, niin H&R -40mm vai Eibach -30mm?

Tämmönen?
http://www.slamit.net/product/5139/heico-s80-ii--30mm-alustasarja-24d-d5-25t-32
Tällä on juttua mm. meikäläisen Eibach-kokeiluista FSD iskarien kanssa. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9414.0 Eivät toimineet yksiin.

Koni FSD:t on loistavat vakiojousilla, mutta madallusjousten kanssa en suosittele. Eibachin kanssa varsinkin perän progressiiviset jouset jäivät pompottaviksi, kun FSD:t eivät vaimentaneet liikettä oikein.
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

 

RallyBaron  Samppasport