Samppasport  Futurez

V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)

  • 34 Vastauksia
  • 16539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« : 12.06.2012, 07:44:39 »
Näyttääpi sille et volvon coolerista tuli kilometrit täyteen. Mustaa savua oikein reilusti kaasua painaessa ja alakierroksilta on kadonnu väännöt. Öljyistä kosteuttakin näkyy konehuoneen puolella oleva, mutta en ole vielä alle kontannu kattomaan onko cooleri sökö vai joku putki halki.
Mutta jos olettaa et ne muovipäädyt on nyt antautuneet, niin mistä uusi? Luonnollisesti kun vaihtaa niin pistää sit paremman, mut malli sais mennä paikoilleen suurinpiirtein bolt-on. Minkäänlaiseen kiinnikkeiden hitsaushommaan ei ole mahdollisuutta, kun ei sitä konetta vielä ole.

Mut siis menisköhän tämä paikoilleen ihan bolt-on:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-v70n-2000-2007-45mm.html

ja onko muita vaihtoehtoja tiedossa? Muistaakseni jossain on asiasta keskusteltu, mutta haku ei ko. ketjua suostunut löytämään...
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 17:38:25 kirjoittanut azzyyr »
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy
« Vastaus #1 : 12.06.2012, 10:18:21 »
Ei se ahdin kovin herkkä ole sekoamaan vaikka cooleri vuotaisikin. Ajankanssa kun öljyyntyy niin on ihan normaalia. Öljy tulee ahtimesta tai todennäköisemmin siitä hiukan ilmansuodattimeen päin olevasta huohotinletkusta.

Ilmeisesti säädön alipaineissa on joku vuoto tai imuletku litistyy tai painepuolen letku on halki tai irti ym ym?

Jos cooleri menee vaihtoon niin tuollaista ehkä voisi katsoa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17679.0 " BELL Intercoolers välijäähdytin S60R/V70R bolt on."
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 10:22:15 kirjoittanut Nortti »

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy
« Vastaus #2 : 12.06.2012, 14:34:20 »
Ihan aito vaihto-osakin olis tarjolla alta kolmen sadan.

http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-S60-S80-V70-D5-Diesel-Intercooler-02-07-GENUINE-/190415056666

Josta herääkin ihmetys, miten näistä kehdataan pyytää yli 200 egee romuttamoilla...  :o
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy
« Vastaus #3 : 12.06.2012, 17:38:12 »
Nyt on suojat purettu ja vika paikallistettu. Kenno poikki, toiseksi alin rivi....  :-[

Nyt kun se sitten on pakko vaihtaa, niin löytyykö netistä ohjeita jostain kuvien kanssa? Ja ilmeisesti yläkautta lähdetään, koko keula purkamalla?
Ja vielä kommenttia toivoisin tuosta KL racingin kennosta, onko joku asentanut paikoilleen? Meneekö tappelematta?

Toi BELLi on liian kallis meikälle, ennemmin tilaan orkkiksen UK:sta.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #4 : 12.06.2012, 17:40:38 »
Niin ja lisäyksenä vielä, että öljypaskan määrästä päätellen coolerin molemmin puolin, sekä ilmastoinnin kennon kupeessa, toi kenno on ollut rikki jo pitkään. Nyt se sit vain on antautunut lisää...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #5 : 12.06.2012, 21:05:08 »
en tiedä saisiko näistä rakennettua, firma myy kiinacoolereita http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/vali.htm ?
ainakin halvempia mutta laadusta ei tietoa ja minkä kokoinen pitää olla, muut kommentoikoon.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #6 : 12.06.2012, 21:21:39 »
Kiinacoolereissa on kyl hinta kohdiillaan, ja eikös nämä ihan päteviä palikoita ole ollut, mitä muilta foorumeilta on ajansaatossa tullut luettua. Mut noiden kanssa joutus niin paljon rakentamaan uusiksi putkistoa ja luultavasti kiinnikkeitä, et nyt ei aikaa eikä energiaa siihen ole.

Vertailin tuon KL-racingin coolerin kuvaa ja ebayn kuvaa orkkiksesta, niin kuvasta kattomalla muodot on aika lailla yks-yhteen. Mut käytännön kokemukset kiinnostas? Ellei keltään niitä huomiseen mennessä ole löytyny ni pitää ottaa riski ja tilata tommonen. Ei ton rikkinäisen coolerin kanssa viiti kovin pitkää ajella. Pian pettää lopullisesti ja menee hinaushommiksi. Ja vähän jo hävettää valoista lähteä ku volvo savuaa ku vanha miljuunan kilometrin kakssatanen pystylamppu...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #7 : 13.06.2012, 07:41:54 »
Viimein löytyi ohjeet netistä, laitan linkin jos joku muukin haluaa tietää miten cooleri vaihdetaan...

http://forums.t5d5.org/page/index.html/_/articles/v70-s60-d5-diy-intercooler-replacement-guide
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #8 : 13.06.2012, 11:25:20 »
Aamupäivän etsiskelyn tulosta.

http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-S60-S80-V70-XC70-TURBO-D5-2003-07-INTERCOOLER-NEW-/280792279397?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4160862965#shId

Hinta on ainakin jo kohdillaan, mutta mietityttää onko laatu sit vielä huonompaa kuin alkuperäisissä, joka sekään ei mitään priimaa tunnu oleva (hajoaa alta 220tkm:n)...

Sinisellä cooleri maksaa 320 egee, tänään kysytty hinta..

Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa temmi76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #9 : 13.06.2012, 22:50:28 »
Mulle tuli Nissens merkkinen välijäähdytin volvooni viime syksynä kun tilasin sen ebayn kautta Englannista.Pitäisi olla kyllä laadukas.Muista varmistaa ostaessa ahtopaine anturin paikka,joissain se on välijäähdyttäjässä letkun lähdön alla.Kumpaakin mallia oli ainakin silloin saatavana Englannista.Mulla se ei ollut  coolerissa.(V70 D5 -02 Manuaali)Vaihdoin omaani ilman puskurin ja yläpellin irroitusta.Alasuoja/pohjapanssari+jäähdyttäjä ja sen letkut irti,ilmastointilaitteen kenno sidotaan narulla tai rautalangalla yläpellin pultinreikiin että kenno pysyy coolerin vaihdon ajan suurin piirtein paikallaan.Suurin ongelma oli ilmastoinnin kennon rauta putki joka on coolerin putken lähdön tiellä mutta sopihan se sen ohi kun aikansa tappeli.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012, 23:27:23 kirjoittanut temmi76 »

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #10 : 14.06.2012, 06:49:52 »
Alakauttakin varmaan vaihtuu, mutta kun minulla ei ole nosturia, ainoastaan rampit, niin tila ei taida riittää. Ja työskentely selällään autonalla ei ehkä ole se paras vaihtoehto.  :-\ Mut täytyy ennen aloitusta miettiä kumpi reitti olisi nopeampi...

Oma -02 volle on käyttöönotettu 11/02, ja näyttääpi olevan tuo cooleri -03 mallia. Anturihan sieltä löytyi putkilähdön kupeesta, lähdön yläpuolelta.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa temmi76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #11 : 14.06.2012, 23:48:06 »
Vaihdoin sen muistaakseni yläkautta ilman puskurin/lukkopellin irroitusta.Mulla cooleri ei mahtunut putoamaan alaspäin koska ilmastoinnin putki oli edessä.Oli kyllä aika hankala vaihtaa tällä lailla,on ahdasta mutta onnistui.En kehdannut purkkaa enempää.(kumpiko lie sitten parempi,purkaa suosiolla enemmän vai vaihtaa puoli väkisin?)Sinun löytämässä ohjeessahan ei tarvitse tyhjentää jäähdytys järjestelmää eikä irroittaa flektiä niin kuin minä jouduin tekemään.En ollut varma anturin sijainnista coolerissa,hyvä että löytyi.



Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #12 : 20.06.2012, 19:09:07 »
Nyt on cooleri vaihdettu. Yläkautta tuon linkin ohjeiden perusteella lähdin vaihtamaan. Ohjeesta poiketen en ottanut valoja pois paikoiltaan. Ainoastaan pultit otin irti mitkä keulan pellissä oli kiinni. Ehdottomasti vaikein homma oli saada riittävästi rakoa syylärin ja ilmastoinnin kennon välille, jotta sain kammettua coolerin pois paikoiltaan. Aika paljon joutui voimaakin käyttämään ja vähän pelotti ilmastoinnin osien kestävyys, mutta taisin selvitä, testilenkillä tuli ilmastoinnista kylmää. Ahdasta kyllä oli ja rystyset on sen näköiset...  ::)

Aikaa meni paria minuttia vaille kaksi tuntia siitä kun konepellin aukaisin. Ei siis mikään paha homma jos vähän avaimet kädessä pysyy....

EDIT: niin ja vanhasta oli ykis ripa melkein kokomatkalta halki. Ei ihme että vähän savutti ja väännöt oli kateissa alakierroksilla...  ::)
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Vice Kai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #13 : 04.07.2012, 08:39:44 »
Mikä mahtaa olla ensimmäinen jäähdyttäjä siinä kolmen nipussa keulasta päin katsottuna? On tullut alareunaan pieni vekki ja volle pyytää tarkistamaan moottorin jäähdytysnesteen... Tarvis varmaan vaihtaa uuteen, kun vain tietäis mitä lähtee etsimään ja mistä kannattaisi uusia kysellä (jollei hanki purkuosaa).

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6626
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -02 ja välijäähy (RIKKI ON!)
« Vastaus #14 : 04.07.2012, 09:17:13 »
Mikä mahtaa olla ensimmäinen jäähdyttäjä siinä kolmen nipussa keulasta päin katsottuna? On tullut alareunaan pieni vekki ja volle pyytää tarkistamaan moottorin jäähdytysnesteen... Tarvis varmaan vaihtaa uuteen, kun vain tietäis mitä lähtee etsimään ja mistä kannattaisi uusia kysellä (jollei hanki purkuosaa).

Ensimmäinen kenno on ilmastoinnin lauhdutin. Mitä auto tarkalleen herjaa? Jos lukee, että J-neste.... niin tarkoittanee jarrunestettä. Mielestäni jos jäähdytysnestettä huutaa, niin lukee, että "Jäähdytysjärjestelmä huolla heti" tjms. Voihan niissä ilmoituksissa olla tietysti vuosimallikohtaisia eroja, mutta kuitenkin.

 

Elekma  Autoracing