Proturbo  Autodiagnoosi

740 b230f työntänyt nokan stefan ulos

  • 46 Vastauksia
  • 13385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« : 23.06.2012, 13:05:43 »
Jottei juhannus olis menny ilman itkua ja hammasten kiristelyä, niin nyt on tuo pönttö työntäny nokan stefan pihalle. Ihan sattumalta huomasin ja vinossakin on koko stefa vielä. Ei oo tullu öljyä pihalle tuota kautta. Tossa on enempi vähempi koko ajan hengitelly toi öljykorkki, mutta olen veikannu sen tiivisteen olevan huono vaikkei se sille näytäkään.

- onko kyse asennusvirheestä (öljysin stefaa molemmin puolin pyyhkäsemällä öljysellä sormella)?
- onko kyseessä jokin vika, joka tuottaa painetta venttiilikoppaan niin paljon, että stefa irtoaa?

Mä meen nyt vielä tarkistamaan huohotukset, mutta on siis pönttöä myöden kaikki putsattu ja kunnolla tässä muutama viikko sitten, joten siitä ei pitäs olla kiinni.

Muuten auto tuntuisi pelaavan ihan samoin kuin ennenkin.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2012, 13:17:10 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #1 : 23.06.2012, 14:46:14 »
Ootko mitannu puristuksia tai tehnyt ohivuotomittausta? Jotenkin tuntuu että tuo sun vekotin puhaltaa ohi liikaa kun on ollut noita stefaongelmia... :P

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #2 : 23.06.2012, 15:01:42 »
Yksi asia kannattaa tarkistaa kun tää nyt haiskahtaa huohotusongelmalta, jos otat sen huohotuspurkin taas irti niin sovitapa joku letku sen purkin alta lähtevän muoviputken suulle tiiviisti ja puhalla kevyesti sinne, pystyykö siihen putkeen puhaltamaan ilman että öljypohjasta kuuluu pulputus? Ei kuuluisi pystyä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #3 : 23.06.2012, 16:06:39 »
Puristukset on mittaamatta, eikä ohivuotojakaan ole tullu mitattua. Huohotuksen testasin siten, että otin sen letkun irti imuilmaputkesta ja puhalsin siihen. Öljynkorkki kun on kiinni, niin hönkäsee takasin ja öljykorkin kun aukasee, niin ei hönkäse takasin. Pulputusta minä en kuullu, enkä kuullu silloin aiemminkaan ennenkuin irrotin sen purkin ja putsasin sen.

Huomasin, että tuo on syöny öljyä jonkun verran, kun oli painunu sen minimimerkin alle. Mistään ei kuitenkaan mun mielestä ole tullut öljyä niin paljoa pihalle, että olis tän säätämisen ja remppaamisen aikasia vuotoja lukuunottamatta ehtiny noin paljoa vuotaa. Ja mähän tuuppasin tonne vielä sitä engine leak stop tms. tököttiä, jota meni reilu puolen litran tölkki (joka tietty voinu tukkia jotakin). Jäähdytysnesteet oli/on siistit ja tosiaan ei jätä minkäänmoista lätäkköä. No, mulla oli öljyt ja suodatin kotona, joten vaihdoinpa ne samalla. Nyt meni Motoxia 5W40 ja aiemmat oli sitten 10W40 Valvolinen vähän kypsemmille yksilöille tarkoitetut.

Kait se on sitten seuraavana mitattava puristukset.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #4 : 23.06.2012, 16:24:24 »
Se huohotuspömpeli oli itelleni todella tukossa, ja aiheutti tollasta vikaa vanhassa B200F:ässä.

Tilasin UUDEN pömpelin Auto-Killan kautta, ja hintaa tuli sen 50€… Se tosi meni vasta tuohon kunnostettuun B230F:ään…

Vertasin uuden pömpelin saapuessa uutta ja vanhaa. Ulkoisesti ja osanumerolta sama osa, ensimmäinen ero minkä huomasin oli suuri paino ero, jonka huomas ihan kädessä.

Punnitsin pöntöt, vanha painoi yli puoli kiloa enemmän kuin uusi. Että oli siellä varmasti aikalailla törkyä.

Kannattaa tilailla suosiolla se uusi jos tuntuu että siinä vika.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #5 : 23.06.2012, 16:49:51 »
Otin sen pöntön tuossa taannoin irti, pistin liuotinta ja laskin painepesurilla läpi ja helistelin sieltä kaikki ne hiilenpalat (semmosille ne näytti) ulos. Eli jos se ei oo just menny tukkoon, niin ei siellä mitään pitäs olla. Onko kellään koskaan ollu tukossa se kampikammoon johtava putki? Toisaalta, kun mietin, että jos ei kuulu pulputusta, niin mistäs se ilma sitten menee sinne venttiilikoppaan, kun puhaltaa siihen imuilmaputkeen menevään letkuun?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #6 : 23.06.2012, 16:58:36 »
Jos se puhaltaa liikaa kampikammioon ja se huohotus sen pömpelin kautta ei riitä, paine pääsee kanavia pitkin venttiilikoppaan ja jostain se pyrkii ulos...
Pitäis laittaa vanhemman mallin moottorin öljyntäyttökorkki missä on huohotusletkun lähtö... Tokihan tommosen voi itekin turata mutta ei se poista syytä vaan pelkän oireen.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #7 : 23.06.2012, 18:22:28 »
Tarkoitin juuri tuota kampikammioon öljyn palauttavaa putkea, että testaat puhaltamalla sen tiiveyden. Jos se vuotaa, huohotinpömpelissä höyryistä erottuva öljy ei niin hyvin palaudukaan öljytilaan ja täten öljy voi tukkia tuon purkin, jollonka se puhaltaa paineet jostakin ulos, mutta pömpeli ei silti ole tukossa.

Stefan ulkoreunaa ei pitäisi mennä voitelemaan, mutta toisaalta ainakin eilen asentamani goetze oli todella tiukka painaa paikalleen vaikka siihen ohuelti öljyä hipasinkin...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #8 : 23.06.2012, 21:39:32 »
Mutta siis vielä siitä putkesta. Sehän on se jota ei pidä mennä irrottelemaan, jos nyt olen samassa kohteessa. Mä sitä ronkin nippusiteellä (sopivan kokonen, taipuisa ja muovinen, jolla ei kuvittelisi saavan tuhoa aikaan) silloin samalla kun putsasin pöntön. Kunhan siis kokeilin, että siellä ei ole mitään tukosta ja kyllä se nippuside sinne tosin stoppas, ihan kuin olis tullu joku mutka vastaan.

Olenko mä nyt sitten saanut sieltä jotain rikki tuolla operaatiolla?
Eli siinä yhdessä ja samassa putkessa kulkee kaasut toiseen suuntaan ja öljy valuu sitten toiseen suuntaan.

Silloin ekalla kerralla, kun joku neuvoi minulle tuota puhallustestiä, että ottaa siitä imuilmaletkulta sen liekkilukolta tulevan letkun irti, niin siellä tuntui enemmän painetta vastaan. Ja silloin öljykorkin avattuani se pisti alkuunsa hanttiin ja sitten tuntui kuin olis puhallusputkella ampunu. Eli ihan kun jotain olis irronnu jostain. Mutta tarttee nyt testailla vielä puhaltamalla.

Stefa laittaessa joutu ihan kunnolla painamaan (semmosella sopivan kokosella muoviputkella), että sai sen sinne paikoilleen. Oli paljon tiukempi kuin apuakseli, jonne sain parikin stefaa hupsseonpohjassataas-tyyppisesti turattua. No, saahan sitä taas avata tuon jakopään ja homma menee pikkuhiljaa jo rutiinilla...

En ole muuten saanu aikaseksi vielä mitata venttiilinvälyksiä, kun olen ajatellu, että tolla vois ajaakin välillä. Eli jos niissä on heittoa, niin saako sillä painetta tonne venttiilikoppaan? Ekana ny mittaan noi puristukset, kunhan saan mittarin käsiini jostain.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2012, 21:54:33 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #9 : 24.06.2012, 00:00:26 »
Samasta putkesta kyse. Mikäli en ole rakenteesta jotakin väärin ymmärtänyt, sen putken pään kuuluu mennä öljynpinnan alapuolelle, jolloinka siihen putkeen puhaltaminen ei pitäisi olla mahdollista ellei öljypohjasta kuulu kuplintaa öljynpinnan alta. Tällä saadaan aikaan paineetomuus tosa putkessa, jolloinka huohotuspöntön sisällä huohtuskaasuista erkaantuva neste pääsee vapaasti valumaan takaisin öljypohjaan. Huohotuskaasun tulohan pöntölle on se toinen reikä sen pohjassa, taas kerran mikäli olen oikein ymmärtänyt.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #10 : 24.06.2012, 11:44:57 »
Taas löi ratas tyhjää. Tulin ottaneeksi tuosta pöntöstä kuvankin kun sitä viimeksi rassailin. Eli tuosta isommasta tulee huurut sisään ja pienemmästä menee sitten öljyt, jos nyt oikein muistan sen "älä koske tähän"-osan paikan. Eli puhalluskoe ilman pöntön irrotusta ei voikaan kertoa tuon öljypohjaan menevän putken kunnosta, kun hönkä menee kerran suoraan kampikammioon.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #11 : 24.06.2012, 16:26:08 »
Taas löi ratas tyhjää. Tulin ottaneeksi tuosta pöntöstä kuvankin kun sitä viimeksi rassailin. Eli tuosta isommasta tulee huurut sisään ja pienemmästä menee sitten öljyt, jos nyt oikein muistan sen "älä koske tähän"-osan paikan. Eli puhalluskoe ilman pöntön irrotusta ei voikaan kertoa tuon öljypohjaan menevän putken kunnosta, kun hönkä menee kerran suoraan kampikammioon.
O0 Piti oiken keskittyä... :D Pömpeli irti ja laita joku soppeli letku siihen "ei saa koskea" reikään. Puhalla letkuun. Jos kuplii öljypohjassa kaikki on ok, jos ei kupli tai tulee seinä vastaan puhaltaessa, jotakin on pielessä.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #12 : 24.06.2012, 22:15:55 »
Kysytääs sitten ihan valmiiksi tämäkin, eli jos ei kupli tai tulee seinä vastaan, niin mitäs sitten tehdään? Jos ei mee jollain ronklaamalla auki, niin sitten vaatis ilmeisesti öljypohjan avaamisen? Onko se siis jokin kuminen letku vai metallinen putki? Ja sen pöntön putsaamisen jälkeen tuolla on ajettu alle 1000km, joten ehtiikö se edes mennä tukkoon?

Toisin sanottuna jää tekemäti minulta tuo öljypohjan avaaminen ja vaikka mieluummin teen erillisen öljynerotusastian ja lisäilen öljyä sitä mukaa, kun sitä tulee ulos. Eikös kyse nyt kuitenkin ole siitä, että sieltä pitää vaan saada paine ulos ja sen paineen mukana tulee sitten öljyä, joka normaalisti menee tuon erotinpöntön kautta sinne takasin.

Josko sitä huomenna keli sallisi tuon irroittelun, niin vois puhallella sinne pohjaan. Ja se kuplinta kuuluu vissiin ihan selkeästi sitten? Ja jos se on tukossa, niin tuostahan pitäs valua öljyä - ainakin sieltä öljynpaluutökkelin puolelta, koska muutenhan öljy ei aiheuttais ongelmaa?
« Viimeksi muokattu: 24.06.2012, 22:18:08 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #13 : 24.06.2012, 22:48:07 »
letku kumia ja ehkä on hapan, saattaa hajota koskettelusta. Ei ole kokemusta, viisaat kertonut.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #14 : 25.06.2012, 06:47:34 »
Itse purin tuon "ei saa koskea" letkun nykyisestä -89 B230F koneesta puhistusta varten ja ihan joustava ja hyvää kumia/muovia ainakin omalla kohalla.

Aika surutta sitä sai käsitellä eikä se rikki mennyt.

Eli ristiriitaisia kokemuksia siis. Tietty sen irrottaminen vaatii öljypohjan ja öljypumpun toisen kiinnistys pultin irrotuksen, koska siinä on kannake joka ohjaa putken oikeaan asentoon.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

 

RallyBaron  Samppasport