Voiko elementin sijoittaa liian lähelle takapenkkiä, vai onko olemassa jotain nyrkkisääntöä minimietäisyydestä?
idea niissä taaksepäin ja kylkeen ja kattoonpäin ampuvana kotelona on se, että äänenpaine voimistuu kimmotessaan.
eli niillä haetaan joko mahdollisimman isoa aluetta mistä ääniaallot voi kimmota (farmari) (sedani poikittain) tai sitten mahdollisimman hyvää hengittävyyttä kapiiniin (johon se äänenpaine halutaan) (ylöspäin sedanissa)
joten laittamalla subi kohti penkkien takaseinää lähelle (noin 5cm päähän) saat tehokkaasti tapettua kaiken sen mitä haet subilta.
sinuna laittaisin sen jompaankumpaan kylkeen, ja mieluiten refleksilootana.
kotelo voisi olla vaikka joku 40l ja 4" refleksitrötä. ei sen tarvi olla mikään mörkölaatikko soidakseen huomattavasti paremmin, mitä suljettu.
idea refleksikotelossa on se, että taajuusvaste saadaan jo matalilta taajuuksilta ylös 0dB tasoon (ei korostumia tai vaimentumia), tekemällä sen röörin ja virittämällä kotelon (putken pituutta vaihtamalla) jonnekin 35Hz saadaan jo 35-60Hz alue soimaan huomattavasti lujempaa mitä suljettuna.
suljetun hyvät puolet on nopea kartion palautuminen, johtuen tiiviistä kotelosta, kotelon sisälle syntyvä paine vastustaa elementin kalvon liikerataa ja palauttaa sen mahdollisimman nopeasti takaisin nollatilaan. kotelon sisällä on siis ali ja ylipaine riippuen elementin kalvon asemasta.
tämä vastustava voima aiheuttaa sen, että tarvitaan huomattavasti (lue: kymmenkertainen tai enempi) tehoa, jotta suljettu laatikko soisi yhtä lujaa, kuin refleksikotelo.
haittana refleksistä tulee huono toisto, mitä ei kuule, kuin hifikorva, etkä sä sinne konttiin mitään 5000e EMMA settiä oo rakentamassakaan...
basso on muutenkin MONO lähtöistä ja niin matalataajuuksista, että ihmiskorva on aika huono kuulemaan meneekö basso just eikä melkein tommosen 20cm vaahvomuovipelti- seinän läpi mitä volvoissa kutsutaan takapenkiksi.
