Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Virranjakajan siirto/ uran koneistus

  • 38 Vastauksia
  • 20053 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #15 : 14.08.2012, 14:44:37 »
Jos ei ole mikään ultra harvinainen nokka, niin myyntiin ja urallinen tilalle. Volvon kirjainnokista kun noita urallisia löytyy aika hyvin.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #16 : 14.08.2012, 14:45:45 »
Jos ei ole mikään ultra harvinainen nokka, niin myyntiin ja urallinen tilalle. Volvon kirjainnokista kun noita urallisia löytyy aika hyvin.

Ei ole mikään harvinaisuus, A-nokka siis kyseessä.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #17 : 14.08.2012, 18:27:32 »
Paljonko maksaa urallinen A-nokka?
Paljonko maksaa hampaallinen apuakseli ja tyhjä pysty jakaja?

Osaako kukaan sanoa että miksi ihmeessä Volvo vei vinokoneen jakajan kannen takapäähän?
Tekihän Volvo muitakin virheitä mallisarjan muuttuessa mutta tätä ei voi perustella oikein millään
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #18 : 14.08.2012, 18:29:36 »
Jos ei jakajaan ole HALL:ia tulossa niin tarkkasilmäinen vetää sen kolon rälläkälläkin, mihinkään arvokkaaseen hipo nokkaan tuskin kannattaa mutta A nenuun menee..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #19 : 14.08.2012, 18:42:28 »
Jos ei jakajaan ole HALL:ia tulossa niin tarkkasilmäinen vetää sen kolon rälläkälläkin, mihinkään arvokkaaseen hipo nokkaan tuskin kannattaa mutta A nenuun menee..

Kyllä. Mulla on urallinen A-nokka hyllyllä jos joku tarttee vaikka malliksi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #20 : 14.08.2012, 20:19:45 »
Osaako kukaan sanoa että miksi ihmeessä Volvo vei vinokoneen jakajan kannen takapäähän?
Tekihän Volvo muitakin virheitä mallisarjan muuttuessa mutta tätä ei voi perustella oikein millään
Paljon vähemmän tarvittavia osia ja siksi yksinkertaisempi sekä yksinkertainen asennus kun ei ole vaihtoehtoja mille hampaalle asettuu (jos ei oteta huomioon vähän hankalasti ruuvattavia ruuveja). Toimiva ratkaisu :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #21 : 14.08.2012, 20:48:57 »
itse,vaikka metalliverstaalla työskentelenkin ostin v ja k-nokan ura tehtynä.
sen uran ajaminen kiekkojyrsimellä ja reiän poraaminen ei montaa minuuttia ota,suurin osa ajasta menee kiinnitysten ja asetusten tekemiseen,varsinkin jos ei ole sopivia työkaluja.

jos joku koneistamo sen 50eurolla tekee niin siitä ei kyllä paljoa talolle jää....

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #22 : 14.08.2012, 20:57:40 »
Paljon vähemmän tarvittavia osia

Täh?

Molemmissa jakajissa on runko, akseli, pyörijä, ja kansi
Molempien akselien pyörittämistä varten joudutaankoneistamaan joko nokkaa tai apuakselia

Päätyjakajassa on lisäksi toinen rungon kiinnitys ruuvi(pystyjakaja kiinni yhdellä ruuvilla) ,kolme kannen kiinnitysruuvia (pystyjakajan kansi kiinni klipseillä) ja se mystinen  musta suojamuovi joka tulee virran jakajan kannenpäälle. Tässä viisi osaa vähemmän pystyjakan eduksi.

Lisäksi pystyjakan kansi on maksaa vain murto-osan päätyjakajan kanteen verrattuna, helppo vaihtaa, pystyjaka ei vuoda öljyä jne.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #23 : 15.08.2012, 16:41:42 »
Täh?

Molemmissa jakajissa on runko, akseli, pyörijä, ja kansi
Molempien akselien pyörittämistä varten joudutaankoneistamaan joko nokkaa tai apuakselia

Päätyjakajassa on lisäksi toinen rungon kiinnitys ruuvi(pystyjakaja kiinni yhdellä ruuvilla) ,kolme kannen kiinnitysruuvia (pystyjakajan kansi kiinni klipseillä) ja se mystinen  musta suojamuovi joka tulee virran jakajan kannenpäälle. Tässä viisi osaa vähemmän pystyjakan eduksi.

Lisäksi pystyjakan kansi on maksaa vain murto-osan päätyjakajan kanteen verrattuna, helppo vaihtaa, pystyjaka ei vuoda öljyä jne.

oisko vaan joku semmonen syy että siellä takana 7xx sarjoissa on enemmän tilaa kun volvo on ruvennu poimii päälle kaikkia lisäherkkuja


oisko muuten toi uranteko sillai helpoiten että ottaa se suunnan urallisesta nokasta siitä tapista eestä ?? ja laittaa sitten se uraton samalla lailla (näin ku jos ite jyrsinkoneessa harrastaa)
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012, 16:47:37 kirjoittanut bolinder »

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #24 : 15.08.2012, 19:50:24 »
oisko muuten toi uranteko sillai helpoiten että ottaa se suunnan urallisesta nokasta siitä tapista eestä ?? ja laittaa sitten se uraton samalla lailla (näin ku jos ite jyrsinkoneessa harrastaa)


juuri näin,tehdä joku stoppari sille tapille jotta nokka on pyörimissuunnassa oikein ja hyvät kiinnitykset että jyrsittävä akseli osuu samaan paikkaan kuin mallinokka.se urahan ei ole keskellä sitä laippaa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #25 : 16.08.2012, 18:03:27 »
näin joo vähän pienessä päässä mietin  ::) miltä tuntuu vetää lastua tommosesta eihän tommonen mitenkään kovaa ole nokka siis vähän niinkuin työkaluteräs vai

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #26 : 20.08.2012, 09:29:38 »
Myö tehtiin ura näin ->  jyrsimen pöytään tyhjä kansi kiinni , kanteen urallinen nokka ja nokkapyörä , jyrsin ja terä kohistettiin uraan ja ajettiin varmistuksena edestakasin ,nokkapyörälle pellistä viisari ja merkit pyörään, uraton nokka paikalleen , pyörästä merkki kohilleen , laakeripukkien alle laitettiin hienoa hiomapaperia ja kiristettiin nokka jumiin kanteen , ajettiin ura oikeaan syvyyteen ja lopuksi sorviin kiinni , päätyreijän poraaminen ja kiillotus laakeripinnoille. Nokka on D ja meni b230ft moottoriin.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #27 : 22.02.2013, 01:18:09 »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #28 : 27.10.2013, 21:08:54 »
mitenkäs tuo virranjakajan siirron jälkeen saa uuden virranjakajan ajoituksen kohdalleen ?  :idiot2:
volvoja - onhan noita.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
« Vastaus #29 : 27.10.2013, 21:20:01 »
mitenkäs tuo virranjakajan siirron jälkeen saa uuden virranjakajan ajoituksen kohdalleen ?  :idiot2:
Ajoitus tulee vauhtipyörän triggerikehältä / sytkäpäätteestä, eli laitat vaan samanlaisesti pyörijän osoittamaan samaan tulppaan, kuin tälläkin hetkellä.
Helpoin laittaa,  kun kone on yläkuolokohdassa.

 

Elekma  Autoracing