Elekma  Autoracing

V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.

  • 16 Vastauksia
  • 11802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« : 30.01.2011, 22:02:44 »
Emäntä hommasi siis otsikon mukaisen auton manuaalina. Kaikin puolin mukava laitos, löytyy nahat ja eberit, mutta pientä ongelmaakin:

Eli moottori vetää hienosti kun kierroksia on 2000, tai yli mutta esimerkiksi 70km/h vauhdissa  5.vaihteella kun painaa kaasun pohjaan, ei juuri mitään tapahdu. Ylämäessä vauhti hidastuu, ja joutuu neloselle vaihtamaan. Ja jos kauan pitää kaasua pohjassa näin, niin tulee vikailmoitus: "moottorijärjestelmä vaatii huollon".

Omasta mielestä vaikuttaa että VNT-ahtimen siivet jumittelisivat, tuota teki entinen vag tdi. Mutta ajattelin kysyä jos jollain olisi ollut vastaavaa ongelmaa omassaan, kun huollossa eivät puhelintiedustelun perusteella osanneet juuri mitään sanoa. Niin ei niiden huollossa tarvitsisi sitten puoltamoottoria vaihtaa, jonkin mahdollisen anturivian takia.

Autolla on muuten mittarissa n. 195 tkm, eli ei ahtimen siipien jumiminen karstan takia ihan poissuljettua olisi?




Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #1 : 03.02.2011, 19:42:04 »
Aika vahva veikkaus ahtimen siiville. ajele korkeilla kierroksilla vaikka 10km 3-4000rmp rupeaa noki palamaan joka paikassa.
auttoin jonkinverran omassa autossa. lähteekö kovassa pakkasessa vaivatta käyntiin?
S60 D5 2006

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #2 : 03.02.2011, 19:52:40 »
Täytyypi tuota huomenissa käydä motarilla polkemassa, jospa sillä muuttuisi. Jos ahtimensiivet jumittelee, niin selviääkö ne huollossa ihan putsaamalla vai meneekö koko ahdin vaihtoon?

Aiheuttaako tuota sitten liian hissutteleva ajotyyli? Auto on saksasta juuri uitettu, että luulisi siellä edes puolivahingossa välillä auton saavan kengää. Vai onko noissa EGR-systeemeissä ollut ongelmia?

Emännän mielestä pakkasilla hiukan empii käyntiinlähtöä, mutta lähtee kuitenkin paremmin mitä entinen TDI VW. Eli ei mitään mullistavaa siis. Toisaalta ei ole yli -15 pakkasia tuon auton aikana ollutkaan.

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #3 : 03.02.2011, 20:03:09 »
no joo hissuteleva ajotyyli myös mutta itse pitäisin pakokaasun alhaista läpötilaa ongelmana. Korkeilla kierroksilla saavutetaan korkeampaa lämpötilaa. Itse putsasin egr järjestelmän omasta D5. Autolla ajettu 216000 ja noen ja öljyn sekaista sotkua tuli noin 1-1,5 litraa. egr pn kyllä vihoviimeinen juttu mitä kiisseli koneeseen pitäisi laittaa. Tuo ahtimen pakopuolen puhdistaminen on aika yksinkertainen homma mikäli pakopesä lähtee helposti irti. Ja helposti tässä yhteydessä on aika suhteellinen. mietin ettei suuttimissa olisi liiallista ohivuotoa. katso suuttimien lähiympäristö jos saat muovikopan moottorin päältä helposti irti. suuttimien ympärillä ei saa olla mitään nokista mössöä. Käy ostamassa dieselin sekaan laitettavaa järjestelmän puhdistus ainetta esim. fortea tms.
S60 D5 2006

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #4 : 04.02.2011, 11:21:25 »
Ei näissä ole kyllä ahtimien kanssa ollut kaiketi ongelmia. Kerta olisi tietysti ensimmäinenkin. Itse veikkaisin tuota EGR. Vikakoodien lukemisella paljastuisi jo varmaan suunta vähän paremmin.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2011, 12:42:02 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #5 : 04.02.2011, 15:27:08 »
Noniin, nyt on motarilla poljettu oikein urakalla. Yhteensä noin 20km lenkki, eikä kierroksia pidetty ollenkaan alle 3krpm, kaikki kiihdytykset kaasupohjassa jne.

Eipä juuri muuttunut, persdynolla vaikea huomata muutoksia. Mutta ei kuitenkaan vieläkään toimi niinkuin pitäisi.

Tulinpa katsoneeksi konepellin alle koeajon jälkeen, ja huomasin jotain: Ahtopuhtkessa on jokin pieni venttiili tai muu mökö, jonka nipasta vuotaa öljynsekaista karstaista möhnää. Kuuluisikohan tuossa nipassa olla jokin letku päässä? Laitan muutaman kuvan helpottamaan arvailuja:
 
https://picasaweb.google.com/lh/photo/9R-qALb7UCu3w1Y2iPfJYg?feat=directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/iMYP6zTc7H0fTGlCbnIZ2A?feat=directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/jRiWrEbOTgaUiKvnfh_1FA?feat=directlink

Kuuluukos tuossa nyt sitten olla jokin letku tuon nipan päässä ja onko normaalia, että sieltä tuollaista öljyn sekaista möhnää tulee?

« Viimeksi muokattu: 04.02.2011, 17:21:33 kirjoittanut Jokaali »

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #6 : 04.02.2011, 17:43:35 »
2 mötikkää mitkä ovat imusarjaan menevässä Y haarassa ovat tietääkseni laippaventtiilejä. En ole varma liittyykö EGR systeemiin vai toimivatko jonkunsortin kaasuläppinä. Mutta jos niistä öljynsekaista mössöä tulee, se tarkoittaa sitä että laipan akselitiiviste on loppu. Se mössö menee sinne servon koneistoon ja sotkee sen toimintaa. Voin toki olla väärässä koska tuommoisella koneella olevaa autoa en ole omistanut.  Sitäkään en osaa sanoa, että pitäisikö servon jumiutumisesta tulla vikakoodia.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2011, 18:03:34 kirjoittanut luzka »
S60 D5 2006

Poissa shift-up

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • V50 T5 AWD -08 www.vrcf.fi
    • Volvo PICTURES
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #7 : 06.02.2011, 10:18:48 »
Kerroit että auto on sinulle uusi ja uitettu saksasta, mites huollot? ilmansuodatin ja naftasuodatin uusittu koska? Perusasiat kannataisi varmistaa kun ne montaa kymppiä maksa.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #8 : 06.02.2011, 16:55:38 »
Imusarjan Y-haara? missä yhdistyy sylintereille menevät putket (4-->1 yhaara?).
Kaasuläppäkotelo, sammutusläppä, ja sitten EGR (egr:ään menee metallinen putki). Voi olla, että edessä imusarjan putsaus. EGR jumissa / vuotaa tms. sotkee lisää ja vie tehoja. Turbo porsinut ja puskenut hiljalleen öljyä ja tukkinut imusarjan tms. voi olla ihan normaalia karstapaskaa mitä siellä on ajan kanssa vain  tullut.

Otas digikuva kohteesta ja laita foorumille?
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #9 : 06.02.2011, 22:49:37 »
Ilman- ja polttoaineensuodatin menossa vaihtoon ensi viikolla, kun vaan aikaa löytyy. Luulisi niiden tosin ahdistavan enemmän suurilla kierroksilla.

Nythän tilanne on siis se, että alle 2krpm ei tapahdu mitään, mutta hiukan yli 2krpm tehoa on normaalisti. Eli ahtimen siivet eivät jostain syystä luultavasti säädy oikein. Luultavasti EGR:stä tullutta pjaskaa. Ahtimen porsimisen kun huomaisi luultavasti isoilla kierroksilla, eikä tuo ahdin ääntelekään epänormaalisti.

No auto on menossa siniselle vika-analyysiin tiistaina, jolloin toivottavasti saa tietää jotain osviittaa. Jos päätän vika-analyysin jälkeen ruveta itse hommiin, niin laitan toki foorumille kunnon kuvat.

Onko tuon koneen kanssa jotain erityistä tiedettävää polttoaineensuodattimen kanssa? Eli tarviiko ilmailla erikseen, vai riittääkö vaan että täyttää uuden suodattimen ja avaimesta käymään? Löytyykö noista muuten sähköistä siirtopumppua?


Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #10 : 07.02.2011, 12:51:34 »
Sähköinen siirtopumppu on tankissa ja pa - suodattimen vaihdossa pitäisi käyttää ihan omaa työkaluaan (lutkutin) järjestelmän ilmaamiseksi.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #11 : 07.02.2011, 13:50:47 »
Eli taitaa mennä sinisen hommiksi tuo polttoainesuotimen vaihto, jos ei kerran ilman lutkuttimia onnistu?

Eipä näille kyllä juuri perusjuttujakaan kannata itse tehdä, jos pikkuhommiinkin täytyy erikoiskaluja hommailla.

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #12 : 07.02.2011, 22:37:46 »
noin uudessa pitäisi järjestelmän ilmautua kun käännät virta-avaimen 2 asentoon ja 10 sekuntia. Voihan tuon toistaa 2 kertaa jos järjestelmässä on paljon ilmaa.
S60 D5 2006

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #13 : 09.02.2011, 16:05:30 »
Noniin, auto oli siis sinisellä eilen, ja sieltä tulikin vika-analyysiä:

- Jokin turbon toimintaa säätelevä venttiili paskana. Tuon tarkempaa eivät olleet muijalle selitelleet. Perjantaina itse toimenpide eli viallisen venttiilin vaihto, osalle kertyy hintaa 65€ + tunnin vaihtotyö. Saavat samalla vaihdella sen polttoainesuodattimenkin sitten.

Toivottavasti auto rupeaisi tuolla toimenpiteellä toimimaan oikein.

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -05 2.0D ei vetoja alakierroksilla.
« Vastaus #14 : 26.05.2011, 19:58:52 »
Miten kävi? Vanha juttu mutta aattelin mainita että itsellä oli juuri samat oireet, ja myös minun vastaavaan autoon vaihdettiin vnt-säädin, loppujen lopuksi vika oli alipaineletkussa.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron