Pyöränlaakerin vaihto-ohjeet jotka pätee ainakin vm.01-07 S60 ja V70 malleihin. Epäkuntoinen laakeri pitää ajossa humisevaa ääntä ja sen voi testata niin että nostaa renkaan ilmaan, pitää toisella kädellä jousesta kiinni ja toisella kädellä pyörittää rengasta. Jos jousessa tuntuu tärinää niin laakeri on vaihtokunnossa.
Laitan kuvan aina selityksen alle. Aivan joka mutterin irrotuksesta ei oo kuvaa, mutta jospa tästä jonkunlaisen tolkun saa.
Alkuun muistutus

:

Kannattaa nostaa koko keula pukkien varaan. Jos nostaa vain toisenpuolen niin kallistuksenvakaaja väännättää ikävästi ja sitä joutuu vääntämään rautakangella koiranluun irrotus ja kiinnitys vaiheessa.
Sitten rengas irti ja jos on remonttikaveri niin kaveri painamaan jarrua vetoakselin napapultin irrotuksen ajaksi. Napapultti lähtee myös pulttipyssyllä kivuttomasti ilman jarrun polkemista.
Sen jälkeen irrotetaan jarrusatula, jarrulevy, raidetangon pää

..alapallonivelen mutteri

..ABS:n anturi (yläpuolella jarrukilven takana)
.. ja koiranluu yläpäästään ja iskarin alapään pultit. Ennen iskarin pulttien irrotusta kannattaa piirtää esim. pikku meisselillä jäljet, missä kohtaa iskari oli koska camber-kulmat säädetään niillä pulteilla. Iskaria ei ole pakko irrottaa kokonaan, mutta kun sen ottaa pois niin saa vähän lisätilaa. Se on vaan kolmella mutterilla yläpästä kiinni, eli helppo irrottaa. Itse otin iskarin kokonaan pois kun vaihdoin samalla muitakin osia.
Vetoakselin laitoin narun varaan roikkumaan ettei se irtoa toisesta päästä.

Sitten otetaan koko paketti pois. Kuva etupuolelta:

ja takapuolelta:

Irrotetaan 4 pulttia ja otetaan tuo musta pölysuoja talteen jos se ei vielä ole tippunut (edellisessä kuvassa).
Sitten vaan annteaan raakasti vasaraa takapuolelta keskelle laakeria niin että se lähtee irti.
Laakeri irrotettuna

Volvon original varaosapaketissa on laakeri, uudet pultit ja pölysuoja sekä rasvaa. Tarvikepaketissa tulee pelkkä laakeri.



Sitten vaan kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Kasausvaiheessa laitoin kaikkiin kierteisiin tervaa ja tuota rasvaa ruutailin vetoakselin booreihin.
Napamutterin kiristysmomentti olisi 35Nm+90astetta, mutta meillä ei ollut niin pientä momenttiavainta, niin vedin sen pultin räikällä yhden ähkäisyn momenttiin.

Loppupelissä aika helppo homma. Joutuu vaan irrottamaan paljon osia. Pulttipyssy nopeuttaa hommaa huomattavasti. Remontin jälkeen kannattaa käyttää autoa nelipyöräsuuntauksessa. Itse laitoin iskarien alapäät niiden piirtämieni merkkien kohdalle ja käytin suuntauksessa. camber-kulmat oli ohjearvojen sisäpuolella.