Futurez  Kulkukoira

S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii

  • 14 Vastauksia
  • 15124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jjjupe1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« : 18.07.2012, 07:41:59 »
Eli n.40-70 kilometrintuntinopeudessa laatikko ei osaa päättää millä vaihteella ajaisi. Niin kuin se löisi turbiinille ja taas suoravedolle ja taas turbiinille jnejne... Mutta kun siirtää vaihdekepin manuualipuolelle taikka laittaa vakkarin päälle ongelma loppuu. Eikä myöskään tee tätä ku moottori on kylmä.

Sitten esim liikenneympyrään hidastaessa vaihdelaatikko laskee kuin vapaalle ja kun antaa kaasua kierrokset nousee ensin ja sen jälkeen vasta tulee vaihteen pykälys. Tästähän seuraa tuo nykäisy. Olen lukenut jostain neutral controllin poistamisesta mutta kun edelliseltä omistajalta auton ostin niin ostopäivänä auto oli käyny wetterillä laatikkohuollossa ja kuitissa luki myös jotain neutral controllista. Eli "kait" se on poistettu. Tätäkään ongelmaa ei ilmene ku moottori on kylmä

Kiitoksia jo vastaajille näin etukäteen ja toivottavasti ongelmaan olisi ratkaisu.

Poissa karpiaavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #1 : 23.07.2012, 10:03:18 »
Mulla tekee sama auto tasan samaa..Laatikon venttiilipöytä vika..ei kannata tehä mitään jos ei todellakin oo ylimääräistä taskussa.Tosin en tuollaista pykällystä oo kyllä huomannu.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #2 : 23.07.2012, 19:41:09 »
Eli n.40-70 kilometrintuntinopeudessa laatikko ei osaa päättää millä vaihteella ajaisi. Niin kuin se löisi turbiinille ja taas suoravedolle ja taas turbiinille jnejne... Mutta kun siirtää vaihdekepin manuualipuolelle taikka laittaa vakkarin päälle ongelma loppuu. Eikä myöskään tee tätä ku moottori on kylmä.

Sitten esim liikenneympyrään hidastaessa vaihdelaatikko laskee kuin vapaalle ja kun antaa kaasua kierrokset nousee ensin ja sen jälkeen vasta tulee vaihteen pykälys. Tästähän seuraa tuo nykäisy. Olen lukenut jostain neutral controllin poistamisesta mutta kun edelliseltä omistajalta auton ostin niin ostopäivänä auto oli käyny wetterillä laatikkohuollossa ja kuitissa luki myös jotain neutral controllista. Eli "kait" se on poistettu. Tätäkään ongelmaa ei ilmene ku moottori on kylmä

Kiitoksia jo vastaajille näin etukäteen ja toivottavasti ongelmaan olisi ratkaisu.
Niin, mitähän tuossa wetterin laatikkohuolossa on tehty, ja miksi ? sekin pitäisi selvittää, ja se, että vaihdettiinko laatikkoon öljyt samalla ( ilmeisesti ) mutta se, että miksi tuo laatikko on käynyt huollossa,,,,,
Pikkasen nyt tuntuu siltä, että siellä ei kaikki ole kunnossa, ja jos ei ole, niin sitten maksaa,,, 8)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #3 : 28.12.2012, 17:53:30 »
Käytän tätä vanhaa aihetta.

Oma S60 T5 -01 käyttäytyy samoin, eli humppailee kierroksia 50-70 nopeudessa. Ilmeisesti turbiini lukittuu ja vapautuu. Muuten laatikko toimii hyvin, ei pahemmin nykäise vaihdoissa eikä muutakaan ongelmaa. Öljyt olen vaihtanu laatikkoon kahdesti, noin 80tkm ja 150tkm kohdalla. Nyt mittarissa on 200tkm.

Kannattaako tuohon humppailuun kiinnittää huomiota sen enempää? Lieneekö kyseessä tyyppivika? Vai särkeekö se jotain pitemmän päälle?
Tuotahan ei huomaa juurikaan jos ei seuraa kierroslukumittaria.

Öljyt ajattelin vaihtaa lähiaikoina, mutta en tiedä onko sillä vaikutusta ilmiöön.

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #4 : 28.12.2012, 18:51:18 »
Alkuperäiseen liittyen, omaan(lyhyeen vasta n.2500km) kokemukseen perustuen, Vollen moottorin&vaihteiston yhteiselämästä.
1. Kierrokset vaihtelee ja vaiva katoaa vakkarilla tai manuaalilla.
 - Olisiko 'levotonjalka' syndrooma? Erittäin yleinen vaiva. Omassa vakkarilla säätelee enemmän? Tai ainakin voimakkaammin paitsi tasamaalla.
2.Hidastettaessa ikäänkuin vapaalle. Näinhän tälläinen turbiini vaihteisto tekee kun turbiini ei ole lukittu.
3.Nykäisee kun antaa taas kaasua.
 -Käytetään vähemmän kaasua. Ainakin minulla auttaa? Pitää olla varsin varovainen, siis sopiva käyntinopeus vs. ajonopeus.
4.NeutralControl liittyy asiaan silloin kun auto ei liiku, vaihde ja jarru päällä->siirtyy vapaalle.
-Näin minä tämän ohjekirjasta ymmärsin. En tiedä onko minulla vaiko ei? Ei ole tietoa eikä verrokkia.
5.Turbiini lukittuu minun Vollessa vasta kun nopeus on 80+ tällöin kierrokset alenee n. 2200->1600 rpm ja kun alamäessä päästää kaasun ylös niin kierrokset jäävät samalle tasolle. Mikäli riittävän pitkä mäki niin hetkellinen kulutus kääntyy nollaksi=moottori hidastaa. Kun kierrokset alenee n. 1500:n niin lukko aukeaa ja kierrokset putoaa lähelle tyhjäkäynti nopeutta.
6.Ohjekirjan mukaan kylmänä vaihteisto toimi eri tavalla(mm. korkeammat kierrokset) jotta moottori lämpenee nopeammin.
Ja minun autossa ei ole GT-laatikko. Ohjekirjasta löytyy molemmat.

Auto on kone ja kuljettaja on oppiva&sopeutuva. Toivottavasti.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #5 : 28.12.2012, 22:05:12 »
Alkuperäiseen liittyen, omaan(lyhyeen vasta n.2500km) kokemukseen perustuen, Vollen moottorin&vaihteiston yhteiselämästä.
1. Kierrokset vaihtelee ja vaiva katoaa vakkarilla tai manuaalilla.
 - Olisiko 'levotonjalka' syndrooma? Erittäin yleinen vaiva. Omassa vakkarilla säätelee enemmän? Tai ainakin voimakkaammin paitsi tasamaalla.

Joo ei ole tällainen vaiva. Ei pysty niin tasasesti kaasua pitämään, ettei humppaisi. Muita oireita ei olekaan.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #6 : 29.12.2012, 18:55:25 »
Joo ei ole tällainen vaiva. Ei pysty niin tasasesti kaasua pitämään, ettei humppaisi. Muita oireita ei olekaan.

Lainaus
"Tuotahan ei huomaa juurikaan jos ei seuraa kierroslukumittaria."

Niin, täällä saadaan kyllä ehjäkin laatikko vialliseksi kun vähän aikaa väännetään :)

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #7 : 29.12.2012, 22:21:29 »
Tästä juuri haluaisin kommentteja, että hajoaako se laatikko tuon "humppailun" takia, ilmeisesti on kuitenkin aika yleinen oire?
Siis onko kenelläkään hajonnut? Tai onko tuota oiretta ollut pitemmän aikaa ja laatikko kestänyt?
Laatikko lieneen kyllä muuten kunnossa. Miten tuo turbiinilukon ohjaus lie hoidettu, luulisi että sähköaivot sitä ohjaisi nopeuden jne. vaikutuksesta, eikä niinkään tuo venttiilikoneiston väljyys vaikuttaisi?

« Viimeksi muokattu: 29.12.2012, 22:23:11 kirjoittanut m_kane »

Poissa Marko1478

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #8 : 05.01.2013, 21:33:26 »
Mulla kans humppas -02 V70 T5 n.60km/h vauhdis. Kävin vaihdattaan laatikon öljyt huuhtelemalla ja samallapäivitettiin laatikon softa. Humppaus hävis, vaihdot menee huomaamattomasti, alasvaihto/kickdown sulavampi ja muutenkin jaksaa vääntää alempaa ja toimii järkevämmin.
Volvo S60 2.4D Summum 2008
ex.Volvo V40 TD
ex.Volvo V70 T5 vm.2002

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #9 : 05.01.2013, 23:45:30 »
Täytyy tässä asiassa ottaa vähän takaisin, taas. Osaan jälleen olla väärässä.
Kun osasin hakea niin sain oman auton laatikon 'humppaamaan' mainitulla tavalla.
Kotoa hevostallille, tie 1130 mäkeä&mutkaa, rajoitus 60 ja nopeus n. 60-> laatikko hakee nelosen ja vitosen välillä. Kierrokset vaihtelee siis 1400-1800rpm.
Ratkaisu->kepistä nelonen tai vajaa kymppi lisää nopeutta. Juu ja välillä jää kierrokset jopa niin alas=n.1300rpm jotta tuntuu että olisi lukitus kiinni? En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota mutta kun nyt esille tuli.
Toinen asia on se, että onko tämä vanhempi Aw 5xxx joka on minun autossa näitä 'oppivia'? Tuntuisi että nyt n. 2500km jälkeen se toimisi hiukan eri tavalla verraten siihen kun ostin auton 2kk sitten.
T: Joka päivä jtn uutta, toivottavasti.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #10 : 06.01.2013, 12:04:48 »
Kun osasin hakea niin sain oman auton laatikon 'humppaamaan' mainitulla tavalla.
Kotoa hevostallille, tie 1130 mäkeä&mutkaa, rajoitus 60 ja nopeus n. 60-> laatikko hakee nelosen ja vitosen välillä. Kierrokset vaihtelee siis 1400-1800rpm.
Ratkaisu->kepistä nelonen tai vajaa kymppi lisää nopeutta. Juu ja välillä jää kierrokset jopa niin alas=n.1300rpm jotta tuntuu että olisi lukitus kiinni? En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota mutta kun nyt esille tuli.
Niin ei varmaan tehnyt kuitenkaan tuota täysin tasaisella ja tasakaasulla, vaan tuossa mäkisessä maastossa jossa vaihtelit hieman kaasun asentoa ja välillä mäessä annoit selvästikin lisää kaasua? Täysin tasaisella nopeudella, tiellä ja kaasun asennolla jos humppaa jatkuvasti niin sitten on jotain häikkää, mutta muuten ei.
Se laatikko ei vaihtele nelosen ja vitosen välillä, sillä vitonen kytketään vasta n. 80km/h vauhdissa. Toki jos sulla oli valmiiksi vitonen (manuaalipuolelta vaihtamalla tai ajoit ensin 80km/h ja sitten laskit vauhdin hieman yli 60km/h nopeuteen) niin se saattoi pysyä jatkuvasti sillä mutta jos se vaihtaa kerrankin vitoselta neloselle tuossa vaudissa niin neloselle se jää. Taisi kuitenkin sun tapauksessa olla jatkuvasti nelosella.

Tuo "humppaaminen" johtuu siitä, että aski vaihtelee turbiinin luiston määrää kuormituksen mukaan pyrkien pitämään tasavauhdissa kierrokset mahd. alhaalla. Käytännössä turbiini luistaa tasaisella n. 100-200rpm verran (moottorin ja vaihteiston pyörimisnopeuksen erotus), joka tekee käytöksestä pehmeämpää mutta ei vaikuta merkittävästi polttoaineenkulutukseen. Tämä tietysti olettaen, että vaihde ja nopeus ovat sopivat. Kepistä tosiaan jos pistää nelosen, niin se kytkee turbiinin lukituksen päälle jo hieman aiemmin kuin automaattipuolella, jossa se tapahtuu n. 70km/h nopeudessa.
Tuon 100-200rpm tai vastaavan luiston olen spotannut jostain vaihteiston diagnoosioppaasta tms. jonka löysin joskus netistä (ei ole koneella tallessa).

Poissa -tulokas-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #11 : 25.03.2013, 20:37:51 »
Morjensta vaan!

Oli minunkin sitten rekisteröidyttävä tälle foorumille, sillä tuskailen itsekin oman Volvoni vaihteiston kanssa.
Auton tiedot: S60, vm 2008, 2,4d geartronic (6 vaihdetta). Mittarilukema 100 000 km, vaihteistoöljyt vaihdettu 70 000km:ssa.

Tuskailen samojen oireiden kanssa kuin topikin aloittajakin... Liikennevaloihin/risteykseen hiljentäessä, juuri ennen vauhdin pysähtymistä tuntuu pieni nykäisy, kun laatikko vaihtaa 2>1:lle. Tätä on esiintynyt siitä asti, kun auton olen omistanut (noin 30 000km verran). Tähän vaivaan en koejolla kiinnittänyt huomiota, sillä nykäisy tulee parhaiten esiin pidemmän ajon jälkeen ja hitaassa kaupunkiajossa. Melko pian oston jälkeen vein auton korjaamolle ja mainitsin kyseisestä viasta, mutta asentaja sanoi lyhyen testilenkin jälkeen sen olevan automaattien ominaisuus, kun laatikko vaihtaa pienemmälle pykälälle. Tämän tietenkin kyseenalaistin, mutta kerta valtuutettu huoltomies noin sanoo, niin pistin nykäisyn oman vainoharhaisuuden syyksi.

Tuon ominaisuuden kanssa olen pystynyt elämään, mutta nyt viimeaikoina on alkanut esiintymään kierrosten leijaamista ajettaessa 50 - 80 km/h:ssa. Kun kierrosten leijaamista esiintyy, niin vaihteisto ei oiken osaa päättää mitä vaihdetta pitää päällä. Välillä pitää tarpeettoman pientä/suurta vaihdetta päällä vauhtiin tai tien profiiliin nähden. Toisaalta saattaa mennä useampi päivä, että vaihdot sujuvat täysin normaalisti ja kierrokset pysyvät tiukasta paikallaan. Eli tällä hetkellä on kyseessä ns satunnainen vika, jonka esiintymiseen en ole löytänyt syytä.

Näiden lisäksi esim.  ruuhka-ajossa on ruvennut esiintymään sellaista, että kun pitää vauhdin vaikka 50km/h:ssa ja nostat jalan kaasulta, niin loota heittää välittömästi vapaalle (?) ja kun taas painat kaasua kiihdyttääksesi vauhtia, niin vaihde "tarraa" nykäisyn kanssa päälle. En osaa sanoa onko kyseessä vaihteen kytkeytyminen vai turbiinin lukitus, mutta helvetin ärsyttävän tuntuista se on. Tästä autosta puuttuu pienillä vaihteilla se kuuluisa "kuminauhamaisuus", mikä tähän saakka ajamissani momentinmuunnin vaihteistoissa on ollut. Maantienopeuksissa vaihteisto toimii kuin ajatus ja ylöspäin vaihdoissa ei ole mitään sanomista.

Näistä kaikista tekemistäni havainnoista on sanottu viimeisen huollon yhteydessä, mutta huoltoäijä ei yllättäen löytänyt mitään vikaa, vaan lähinnä epäili omaa ajotapaani, joka voisi olla mahdollinen syy kyseisiin vikoihin. Epäilen, että huollon nihkeys kuvailemiani vikoja kohtaan johtuu siitä, että siinä on vielä jäljellä myyjäliikkeen myöntämää takuuta, jonka loppumista he nyt odottelevat...

Kysymykseni kuuluukin: Onko tämän viestiketjun aloittaja saanut ratkaistua oman autonsa hyvin samankaltaiset viat ja onko joku muu foorumilainen kärsinyt samoista ongelmista? Otan kiitollisena vastaan kaiken avun/vinkit, joilla lähteä ongelmaa ratkaisemaan. Olenko ihan hukassa, jos epäilen venttiilipöydässä olevan jotain vikaa? Jos nuo luettelemani viat ovat tuon vaihteistotyypin ominaisuuksia ja esiintyneet aivan uudesta saakka, niin kuinka helvetissä noita on saatu myytyä noinkin paljon?




Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #12 : 17.05.2014, 02:34:43 »
Täällä myös samaa ominaisuutta.. Alkuun luulin tosiaan että vaihdoissa luistaa mutta tänään enemmän ajaessa tajusin tuon turbiinin lukittumisen. Ja sama homma ku näköjään muillaki eli juurikin noissa 40-70 nopeuksissa rassaa Tota lukkoa eestaas... Ja tuntuu pienenä nykäsynä tuo lukittuminen vielä.. Öljyt menee huomenna vaihtoon mutta mistä tuommonen käytös johtuu? Niin ja auto -01 v70 awd automaatti 2.4t bensa
« Viimeksi muokattu: 17.05.2014, 02:38:02 kirjoittanut volB230ET »
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #13 : 17.05.2014, 23:21:13 »
Merkkiliikkeessähän nollataan öljylaatulaskuri ja ehdottomasti samalla viimeisin ohjelmisto vaihteistoon ja moottorin,ne kun tuppaavat olemaan aika riippuvaisia toisistaa.

Ja sittenhän on vielä sopeutusajo vaihteistolle jonka voi tehdä vain merkkiliikkeessä,kannattaa myöskin tehdä jos aski ei toimi niinkuin pitäisi.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa jarno149

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Automaattilaatikko humppaa & nykii
« Vastaus #14 : 08.08.2015, 19:34:33 »
Onko tähän kierrosten heijaamiseen löytynyt mitään korjaavaa toimenpidettä, vai onko tuon ominaisuuden kanssa vaan elettävä?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy