Morjensta vaan!
Oli minunkin sitten rekisteröidyttävä tälle foorumille, sillä tuskailen itsekin oman Volvoni vaihteiston kanssa.
Auton tiedot: S60, vm 2008, 2,4d geartronic (6 vaihdetta). Mittarilukema 100 000 km, vaihteistoöljyt vaihdettu 70 000km:ssa.
Tuskailen samojen oireiden kanssa kuin topikin aloittajakin... Liikennevaloihin/risteykseen hiljentäessä, juuri ennen vauhdin pysähtymistä tuntuu pieni nykäisy, kun laatikko vaihtaa 2>1:lle. Tätä on esiintynyt siitä asti, kun auton olen omistanut (noin 30 000km verran). Tähän vaivaan en koejolla kiinnittänyt huomiota, sillä nykäisy tulee parhaiten esiin pidemmän ajon jälkeen ja hitaassa kaupunkiajossa. Melko pian oston jälkeen vein auton korjaamolle ja mainitsin kyseisestä viasta, mutta asentaja sanoi lyhyen testilenkin jälkeen sen olevan automaattien ominaisuus, kun laatikko vaihtaa pienemmälle pykälälle. Tämän tietenkin kyseenalaistin, mutta kerta valtuutettu huoltomies noin sanoo, niin pistin nykäisyn oman vainoharhaisuuden syyksi.
Tuon ominaisuuden kanssa olen pystynyt elämään, mutta nyt viimeaikoina on alkanut esiintymään kierrosten leijaamista ajettaessa 50 - 80 km/h:ssa. Kun kierrosten leijaamista esiintyy, niin vaihteisto ei oiken osaa päättää mitä vaihdetta pitää päällä. Välillä pitää tarpeettoman pientä/suurta vaihdetta päällä vauhtiin tai tien profiiliin nähden. Toisaalta saattaa mennä useampi päivä, että vaihdot sujuvat täysin normaalisti ja kierrokset pysyvät tiukasta paikallaan. Eli tällä hetkellä on kyseessä ns satunnainen vika, jonka esiintymiseen en ole löytänyt syytä.
Näiden lisäksi esim. ruuhka-ajossa on ruvennut esiintymään sellaista, että kun pitää vauhdin vaikka 50km/h:ssa ja nostat jalan kaasulta, niin loota heittää välittömästi vapaalle (?) ja kun taas painat kaasua kiihdyttääksesi vauhtia, niin vaihde "tarraa" nykäisyn kanssa päälle. En osaa sanoa onko kyseessä vaihteen kytkeytyminen vai turbiinin lukitus, mutta helvetin ärsyttävän tuntuista se on. Tästä autosta puuttuu pienillä vaihteilla se kuuluisa "kuminauhamaisuus", mikä tähän saakka ajamissani momentinmuunnin vaihteistoissa on ollut. Maantienopeuksissa vaihteisto toimii kuin ajatus ja ylöspäin vaihdoissa ei ole mitään sanomista.
Näistä kaikista tekemistäni havainnoista on sanottu viimeisen huollon yhteydessä, mutta huoltoäijä ei yllättäen löytänyt mitään vikaa, vaan lähinnä epäili omaa ajotapaani, joka voisi olla mahdollinen syy kyseisiin vikoihin. Epäilen, että huollon nihkeys kuvailemiani vikoja kohtaan johtuu siitä, että siinä on vielä jäljellä myyjäliikkeen myöntämää takuuta, jonka loppumista he nyt odottelevat...
Kysymykseni kuuluukin: Onko tämän viestiketjun aloittaja saanut ratkaistua oman autonsa hyvin samankaltaiset viat ja onko joku muu foorumilainen kärsinyt samoista ongelmista? Otan kiitollisena vastaan kaiken avun/vinkit, joilla lähteä ongelmaa ratkaisemaan. Olenko ihan hukassa, jos epäilen venttiilipöydässä olevan jotain vikaa? Jos nuo luettelemani viat ovat tuon vaihteistotyypin ominaisuuksia ja esiintyneet aivan uudesta saakka, niin kuinka helvetissä noita on saatu myytyä noinkin paljon?