Autodiagnoosi  Carcom Oy

S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu

  • 11 Vastauksia
  • 11077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Massey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« : 21.07.2012, 19:01:03 »
Tervehdys!

Eli auto on S60 D5 2002 167tkm manuaali ja savutus on melkoista kun kaasua polkaisee reippaammin. Savutus alkoi heti sen jälkeen kun turbolle menevä ahtoilmaletku pamahti. Tilalle vaihdettiin uusi letku, ja nyt ihan mustaa pilveä tulee.

Toimenpiteitä jotka on tähän mennessä tarkistettu/tehty:
- Turbolle menevät ahtoilmaletkut tarkistettu ja puhdistettu
- Ilmanputsari ja sen letkut tarkistettu
- EGR-venttiili tulpattu, venttiilissä oli jonkin verran karstaa
- Vikakoodit luettu, ei "vikoja", (jokin jännite oli positiivinen?)
- Ajettu karstanpoistoajoa reilusti

Oireita siis musta savu ja tehot katoaa kummasti heti kun kiihdyttää. Ei tarvitse edes kunnolla polkea kun tehot katoaa/vääntö loppuu, riittää että on ajanut noin 10min jonka jälkeen tapahtuu hyytymistä. Savutus tulee isommilla kierroksilla about 2500 jälkeen. Muutenkin auto on laiskemman oloinen kuin kunnossa oleva vastaava auto. Autoa ei ole lastutettu.

Välijäähdytintä en ole vielä kummemmin tarkistellut, ilmeisesti pitäisi purkaa melko paljon että näkee kunnolla jos se vuotaa? Turbo rikki? Itselläni alkaa ideat loppua joten joku ystävällinen voisi hieman antaa vinkkejä, kiitos!

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #1 : 21.07.2012, 19:13:29 »
Tervehdys!

Eli auto on S60 D5 2002 167tkm manuaali ja savutus on melkoista kun kaasua polkaisee reippaammin. Savutus alkoi heti sen jälkeen kun turbolle menevä ahtoilmaletku pamahti. Tilalle vaihdettiin uusi letku, ja nyt ihan mustaa pilveä tulee.

Toimenpiteitä jotka on tähän mennessä tarkistettu/tehty:
- Turbolle menevät ahtoilmaletkut tarkistettu ja puhdistettu
- Ilmanputsari ja sen letkut tarkistettu
- EGR-venttiili tulpattu, venttiilissä oli jonkin verran karstaa
- Vikakoodit luettu, ei "vikoja", (jokin jännite oli positiivinen?)
- Ajettu karstanpoistoajoa reilusti

Oireita siis musta savu ja tehot katoaa kummasti heti kun kiihdyttää. Ei tarvitse edes kunnolla polkea kun tehot katoaa/vääntö loppuu, riittää että on ajanut noin 10min jonka jälkeen tapahtuu hyytymistä. Savutus tulee isommilla kierroksilla about 2500 jälkeen. Muutenkin auto on laiskemman oloinen kuin kunnossa oleva vastaava auto. Autoa ei ole lastutettu.

Välijäähdytintä en ole vielä kummemmin tarkistellut, ilmeisesti pitäisi purkaa melko paljon että näkee kunnolla jos se vuotaa? Turbo rikki? Itselläni alkaa ideat loppua joten joku ystävällinen voisi hieman antaa vinkkejä, kiitos!
Oletko tarkistanut, että mitään pikkuletkuja ei ola jäänyt laittamatta paikoilleen/irronnut ko.operaation aikana.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Massey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #2 : 21.07.2012, 20:27:18 »
Oletko tarkistanut, että mitään pikkuletkuja ei ola jäänyt laittamatta paikoilleen/irronnut ko.operaation aikana.
Juu kyllä, ei omasta mielestä pitäis olla mitään letkuja tai piuhoja jääny laittamatta paikoilleen.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #3 : 22.07.2012, 18:54:37 »
Minusta viittaa siihen, turbon jälkeen joku putki vuotaa tai on huonosti kiinni. Niitä on kolme eri putkea ja kaikki on matkan varrella vaihdettu takuuseen vanhenpiikin autoihin. Jos vaihdoitte yhden ja sattumalta toinen meni heti perään?
« Viimeksi muokattu: 22.07.2012, 18:56:38 kirjoittanut Jorma »

Poissa Massey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #4 : 22.07.2012, 22:09:27 »
Tänään saatiin poissuljettua ainakin välijäähdytin ja ahtopaineen säätöventtiili. Vuotokohtia ei löytynyt vaikka kuinka etsittiin. Turbo tuskin vielä näillä kilometreillä on huonossa hapessa, joten epäilykset alkaa olla polttoainesuuttimissa. Todennäköisesti ensi viikolla auto käy suutinten tarkastuksessa, katsotaan mitä siellä sanovat. Noitten suuttimien kanssahan ei oikein itse voi pelata.  ;D

Poissa karpiaavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #5 : 23.07.2012, 09:41:32 »
Kannattaa käyttää jossain puljus mis on savukone.. näkee pienetkin vuodot.. mulla repes ekaks kaasuläpänpuoleinen ahtoputki ja heti sen perään seuraavana päivänä välijäähylle menevä ahtoputki..Tää tosin bensa mut miks ne reiät tulee aina alapuolelle ?  :idiot2:

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #6 : 25.07.2012, 12:19:57 »
Tervehdys!

Eli auto on S60 D5 2002 167tkm manuaali ja savutus on melkoista kun kaasua polkaisee reippaammin. Savutus alkoi heti sen jälkeen kun turbolle menevä ahtoilmaletku pamahti. Tilalle vaihdettiin uusi letku, ja nyt ihan mustaa pilveä tulee.
Savutus alkoi siis kun letku pamahti? Eikö joku täällä osaa edes arvata mitä tämän letkun pamahtaminen on aiheuttanut jonnekkin muualle moottoritilassa? Eli mikä nyt aiheuttaa savutuksen?

Poissa Massey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #7 : 26.07.2012, 10:40:40 »
Jeps eli tuli käytyä merkkihuollossa ja vika selvisi. Ahtopaineen säätelyssä oli virheellinen virtaus ja ilmamassamittarin signaali liian suuri.  Turbon säätösiivet siis jumittaa ja uusittava ainakin turbo. Jos tämä ei poista vikaa niin sitten myös ilmamassamittari tai sen johdotus on viallinen. Korjaaja mainitsi myös että turbon siivet voi alkaa liikkua myöskin kunnolla kengittämällä koneen lämpöiseksi, mutta tätä on jo kyllä kokeiltu useampaan otteeseen. Siispä uutta turboa etsimään...  :-\

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #8 : 26.07.2012, 12:29:54 »
Jeps eli tuli käytyä merkkihuollossa ja vika selvisi. Ahtopaineen säätelyssä oli virheellinen virtaus ja ilmamassamittarin signaali liian suuri.  Turbon säätösiivet siis jumittaa ja uusittava ainakin turbo. Jos tämä ei poista vikaa niin sitten myös ilmamassamittari tai sen johdotus on viallinen. Korjaaja mainitsi myös että turbon siivet voi alkaa liikkua myöskin kunnolla kengittämällä koneen lämpöiseksi, mutta tätä on jo kyllä kokeiltu useampaan otteeseen. Siispä uutta turboa etsimään...  :-\

Jos olet jo päättänyt laittaa rahaa uuden turbon hankkimiseksi, niin kokeile vanhan huoltoa ensin. Virallisesti kielletty, mutta ...

Sinänsä erikoista, että jumittaminen alkoi tasan silloin kun letku pamahti. Musta pilvihän johtuu siitä, ettei ole tarpeeksi painetta ja softa syöttää lisää polttoainetta vastaamaan vaadittavaa momenttia/tehoa.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20373.0
« Viimeksi muokattu: 26.07.2012, 12:32:53 kirjoittanut Jorma »

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #9 : 02.08.2012, 08:03:32 »
Eikös toi musta savu viittaa juurikin siihen, et keittoa tulee koneeseen enempi kun on ilmaa käytössä. Eli jos IMM antaa liian suurta asetusarvoa niin keittoa menee enempi kupin päälle kuin pitäisi->savutus??
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Massey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #10 : 06.08.2012, 21:55:35 »
Jassadoo, tänään vaihdettiin autoon uusi turbo. Alkuperäistä ei ollut enää mahdollista korjata, oli sen verran huonossa kunnossa. Tehot tuli takaisin ja musta savutus lakkasi. Vielä pikkuisen välillä yskähtää tummaa savua mutta johtuu varmaan siitä kun turbo öljyttiin sisältä ettei se ruostu, hoitunee siis ajamalla...

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 Savuttaa ja tehoja uupuu
« Vastaus #11 : 08.08.2012, 15:36:14 »
Jassadoo, tänään vaihdettiin autoon uusi turbo. Alkuperäistä ei ollut enää mahdollista korjata, oli sen verran huonossa kunnossa. Tehot tuli takaisin ja musta savutus lakkasi. Vielä pikkuisen välillä yskähtää tummaa savua mutta johtuu varmaan siitä kun turbo öljyttiin sisältä ettei se ruostu, hoitunee siis ajamalla...

Autollasi on ajettu niin vähän (167tkm) että aiempi omistaja lienee ajanut tosi hiljaa eikä ikinä oikaissut nilkkaa joten turbo vammautui. Jos liikkeessä vaihdatit, niin älä pitkään kattele mustan savun yskähtelyä. Öljyt palaa turbon sisältä hyvin lyhyessä ajassa, sehän käy erittäin kuumana normaalisti.

 

KL-varaosat  Race.fi