Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S80 tdi tärinäongelma

  • 22 Vastauksia
  • 14261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kopeka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
S80 tdi tärinäongelma
« : 02.02.2011, 14:06:30 »
Olen yrittänyt etsiskellä, niin täältä, kuin Volvolandiankin foorumilta, apua (voimistuvaan) tärinäongelmaan. Auto tärisee toisinaan paikalla ollessaan hieman normaalia enemmän, mutta liikkeessä kun vauhtia on enemmän kuin 88km/h ja kytkin pohjassa ja/tai vaihde vapaalla ja kierrokset tippuvat tyhjäkäynnin lukemiin tärinä on jo kolme-neljä kertaa pahempi. Jotta ongelma ei olisi liian yksiselitteinen, tärinä loppuu kun kierrokset nostaa 1000 kierrokseen tai vauhti tippuu alle 88km/h:n.

Aluksi ajattelin, että vika olisi värinänvaimentimessa, mutta pari viikkoa sitten se vaihdettiin, sekä syöttöpumpun ajoitus säädettiin. Tärinät eivät muuttuneet mihinkään suuntaan.
Renkaatkaan ei ole mitkään huiput enää, mutta ne ilmeisesti voidaan silti laskea ongelmanaiheuttajalistan ulkopuolelle, koska kierroksia nostamalla tärinä loppuu. Voisiko siis syyllinen olla esim. kytkin tai kaksoismassavauhtipyörä?

Auto jätti alkutalvesta jo kahdesti tien varteen kovien pakkasten takia (kesälaatua tankissa), joten alkaa olla kovin stressaavaa autoilua, kun koko ajan jännittää seuraavaa hyytymistä.. Olisin siis enemmän kuin tyytyväinen, jos vinkkejä löytyisi, tai pian löytyy myytävien listalta yksi auto lisää.  :)

Auto: S80 tdi '99, mittarissa 326 tkm

Poissa Jusu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #1 : 02.02.2011, 14:13:18 »
onko kaikki moottorintuet tarkistettu?

Poissa kopeka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #2 : 02.02.2011, 14:21:10 »
Ainiin, unohtui mainita, että samainen korjaaja, joka sääti pumpunkin, sanoi tarkastaneensa moottorintukikumit ja olivat ehjät.

Poissa kopeka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #3 : 05.02.2011, 12:06:05 »
Tässä on nyt vapaa-ajasta jokunen tunti vietetty asiaa pohtien, kunnes muistin että tyhjäkäyntitärinät paikalla ollessa taisivat alkaa sen jälkeen kun auto ensimmäisen kerran hyytyi kovien pakkasten saavuttua. Eräs kaveri ohjeisti, kun tankissa oli silloin vielä parikymmentä litraa kesälaatua, että sekaan kannattaa laittaa hieman bensaa, niin hyytymät sulaisivat. Siispä tankkasin 0,7 litraa 95-bensaa, sekä sen jälkeen loppu tankillinen dieselin talvilaatua. Olisko mahdollista, että tuo bensa oli ruiskutuspumpulle tai suuttimille liikaa? Onko järkeä lähteä kokeilemaan käytetyillä osilla, kun uusien hinnat ovat tähtitieteelliset?  :-\

Poissa antero_metso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #4 : 25.02.2011, 09:43:06 »
Minullla on S80 TDI volvossa samanlaista tärinäongelmaa, moottorinkumet todettu ehjäksi, kun moottorin päässä oleva kumi (ei siis etu eikä takakumi, ei löytyny tarvikkeesta, osan hinta 150 euroa, Wetteri hankki sitä Volvolta  puolitoista kuukautta) vaihdettiin viime tiistaina, mutta vaihto ei auttanut oikeastaan yhtään mitään.  Tärinä on minun tapauksessani ongelma tyhjäkäynnillä, ja auton paikallaan ollessa, jonka vuoksi epäilen että kyseessä ei ole esimerkiksi jumittava jarrumäntä ja sen seurauksena kuumeneva laahaava jarru, viallinen rengas, kurakertymä vanteessa, epäkeskeisesti laitettu pyöränkapseli (peltivannetapauksessa), pyöränlaakerivika, vetonivelvika, väljää ohjausnivelissä, täysin veltto iskunvaimennin (jota on hankala huomata jäykän kallistusvakaajan takia), liian pieni rengaspaine eikä kivi jossakin sopivassa välissä (apurunko-kori).

Onko siinä TDI-moottorissa joku tasapainotusosa, joka pitäisi vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä? Muistan lukeneeni jotain sellaisesta, mutta kun yritin googlata sitä, en nopeasti löytänyt sitä. Loogisesti ajatellen, jos kumityynyt ovat kunnossa, tärinän pitäisi varmaankin sitten johtua siitä että moottori todellakin tärisee tyhjäkäynnillä enemmän kun muuten.

Poissa antero_metso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #5 : 25.02.2011, 09:52:33 »
Siis olisko kyseessä tässä ketjussa http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=7269.0 mainittu "tasapaino limppu jakopäässä?" Onko tuolle joku toinen nimi tai englanninkielinen käännös että vois googlata tuota?

LISÄYS:

http://korintian.en.made-in-china.com/product/gbKQjMFSplkw/China-Crankshaft-pulley-Damper-Pulley-or-Harmonic-balancer-for-Audi-A6-VW-Transporter-IV-Volvo-S80.html

Onkohan tollasen vaihto iso homma?

LISÄYS2:

http://cgi.ebay.de/Riemenscheibe-Kurbelwelle-Volvo-S80-TS-XY-2-5-TDI-/190487888410?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2c59f6821a

Mikähän mahtaa olla alkuperäsen tollasen hinta?

« Viimeksi muokattu: 25.02.2011, 10:18:29 kirjoittanut antero_metso »

Poissa antero_metso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #6 : 25.02.2011, 11:00:03 »
Siis olisko kyseessä tässä ketjussa http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=7269.0 mainittu "tasapaino limppu jakopäässä?" Onko tuolle joku toinen nimi tai englanninkielinen käännös että vois googlata tuota?

LISÄYS:

http://korintian.en.made-in-china.com/product/gbKQjMFSplkw/China-Crankshaft-pulley-Damper-Pulley-or-Harmonic-balancer-for-Audi-A6-VW-Transporter-IV-Volvo-S80.html

Onkohan tollasen vaihto iso homma?

LISÄYS2:

http://cgi.ebay.de/Riemenscheibe-Kurbelwelle-Volvo-S80-TS-XY-2-5-TDI-/190487888410?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2c59f6821a

Mikähän mahtaa olla alkuperäsen tollasen hinta?

LISÄYS3:

.. mutta netistä löytynyt kuvaus millasta ongelmaa tuo tuottaa ei vastaa kyllä tuota mikä minulla on. Aloitanpa kuitenkin kokeilemalla suuttimien puhdistusainetta.

Poissa kopeka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #7 : 05.04.2011, 23:31:41 »
Vahvasti olen siinä uskossa, että tärinän ongelman ydin tulee kytkin / kaksoismassavauhtipyörän suunnalta, koska moottorin kierrokset vaikuttavat tärinän voimakkuuteen. Kytkinpolkimenkin saa nykyisin nostaa aika kohtuuttoman korkealle, ennenkuin mitään tapahtuu.. Lisäksi myös tärinää ilmenee liikkeelle lähtiessä, mutta kolinoita ei vielä kuulu. Onkohan huoleni siis hieman ennen aikaista.. Huomenna voisi kuitenkin volvolla pyörähtää asian tiimoilta. Viimeinkin.

LISÄYS:

http://korintian.en.made-in-china.com/product/gbKQjMFSplkw/China-Crankshaft-pulley-Damper-Pulley-or-Harmonic-balancer-for-Audi-A6-VW-Transporter-IV-Volvo-S80.html

Onkohan tollasen vaihto iso homma?

LISÄYS2:

http://cgi.ebay.de/Riemenscheibe-Kurbelwelle-Volvo-S80-TS-XY-2-5-TDI-/190487888410?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2c59f6821a

Mikähän mahtaa olla alkuperäsen tollasen hinta?

Tuon värinänvaimentimen hinta on volvolla reilu 300 euroa. Itse päädyin VW:n varaosaan, koska sama osa löytyy Transportterin 2.5 tdi:n moottorista ja hinta oli melkein satasen halvempi, eli kuta kuinkin noin 215 euroa. Vaihtotyöstä sen verran, että tarvitaan muutama erikoistyökalu, tai sitten vaihde silmään ja joku painamaan jarrua, kun keskipultti aukaistaan laitetaan kiinni. Aivan pienillä työkaluilla kampuran keskipultti ei irtoa, koska sen kiristysmomentti on 160Nm + 180 astetta. Lopuksi pitää vielä kiristää ne neljä pientä pulttia ristiinpultaten 20Nm + 90 astetta.. Mutta ei se mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2011, 13:37:33 kirjoittanut kopeka »

Poissa Tonto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #8 : 07.04.2011, 10:49:14 »
Vahvasti olen siinä uskossa, että tärinän ongelman ydin tulee kytkin / kaksoismassavauhtipyörän suunnalta, koska moottorin kierrokset vaikuttavat tärinän voimakkuuteen. Kytkinpolkimenkin saa nykyisin nostaa aika kohtuuttoman korkealle, ennenkuin mitään tapahtuu.. Lisäksi myös tärinää ilmenee liikkeelle lähtiessä, mutta kolinoita ei vielä kuulu. Onkohan huoleni siis hieman ennen aikaista.. Huomenna voisi kuitenkin volvolla pyörähtää asian tiimoilta. Viimeinkin.

Tuon värinänvaimentimen hinta on volvolla reilu 300 euroa. Itse päädyin VW:n varaosaan, koska sama osa löytyy Transportterin 2.5 tdi:n moottorista ja hinta oli melkein satasen halvempi, eli kuta kuinkin noin 215 euroa. Vaihtotyöstä sen verran, että tarvitaan muutama erikoistyökalu, tai sitten vaihde silmään ja joku painamaan jarrua, kun keskipultti aukaistaan laitetaan kiinni. Aivan pienillä työkaluilla kampuran keskipultti ei irtoa, koska sen kiristysmomentti on 160Nm + 180 astetta. Lopuksi pitää vielä kiristää ne neljä pientä pulttia ristiinpultaten 20Nm + 90 astetta.. Mutta ei se mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole.

Itse kyselin volvolta tuota, 300e, volkkarilta 200e ja autoasista tarvikkeena hieman yli 100e. Ei tarttenu kauan pähkäillä mistä ostaa ja tärinät loppu
V70 -06 D5, V70 -98 TDI, 850 T5R -95 (projekti)

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #9 : 08.04.2011, 15:54:16 »
Olen yrittänyt etsiskellä, niin täältä, kuin Volvolandiankin foorumilta, apua (voimistuvaan) tärinäongelmaan. Auto tärisee toisinaan paikalla ollessaan hieman normaalia enemmän, mutta liikkeessä kun vauhtia on enemmän kuin 88km/h ja kytkin pohjassa ja/tai vaihde vapaalla ja kierrokset tippuvat tyhjäkäynnin lukemiin tärinä on jo kolme-neljä kertaa pahempi. Jotta ongelma ei olisi liian yksiselitteinen, tärinä loppuu kun kierrokset nostaa 1000 kierrokseen tai vauhti tippuu alle 88km/h:n.

Ks => http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1182.msg25292#msg25292

Sama vika autossa (V70N)....

Poissa kopeka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #10 : 08.04.2011, 17:51:56 »
Ks => http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1182.msg25292#msg25292

Sama vika autossa (V70N)....

Kappas, olin tuon joskus aiemmin lukenutkin. En vain muistanut ollenkaan. Mutta kuten tuolla toisessakin aihetta käsittelevässä kysymyksessä jo laitoin, niin uusi kytkin- ja vauhtipyöräasetelma on tilattuna. Katsotaan häviääkö tärinät, kun saadaan paikoilleen.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #11 : 02.11.2013, 19:01:54 »
Vanha aihe mutta kysytään nyt tässä.
Tuo allekirjoituksen S80 on alkanut pikkuhiljaa enemmän tärisemään koko ajan. Tärisee koko auto ajossa ja kun kiihdyttää, etenkin jos on iso vaihde päällä ja lähtee siitä kevyesti painamaan kaasua ettei laatikko vaihda pienempää. Missähän vika saatttaisi olla?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #12 : 03.11.2013, 01:20:34 »
Käytiin äskön pieni lenkki ajamassa. Lähdettiin nelostielle vauhti rajoituksesta riippuen 80-100km/h. Alussa koko auto tärisi aivan mielettömästi, teki mieli jo pysähtyä. Sitten reilu 10km ajoa niin tärinät loppuivat ja jäi ainoastaan tuo kiihdyttäessä tuntuva tärinä.
Voiko tuo johtua esimerkiksi vetoakselista?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #13 : 03.11.2013, 09:37:50 »
Käytiin äskön pieni lenkki ajamassa. Lähdettiin nelostielle vauhti rajoituksesta riippuen 80-100km/h. Alussa koko auto tärisi aivan mielettömästi, teki mieli jo pysähtyä. Sitten reilu 10km ajoa niin tärinät loppuivat ja jäi ainoastaan tuo kiihdyttäessä tuntuva tärinä.
Voiko tuo johtua esimerkiksi vetoakselista?

Villi ja edullinen veikkaus vetarin nivelet kuivat. oma teki tutinaa ja pientä tärinää ja heilutusta ku oli sisäpää kuivana.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi tärinäongelma
« Vastaus #14 : 03.11.2013, 19:54:48 »
Veikkaus osui kyllä oikeaan mutta ei ollut tällä kertaa edullinen kun oli suojakumi rikki sisänivelestä.
Onkohan tuo koko nivel nyt valmista tavaraa kun on ties kuinka kauan ollut tuo kumi rikki?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

 

RallyBaron  Samppasport