Carcom Oy  Ateho

V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?

  • 342 Vastauksia
  • 96048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 904
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #30 : 11.06.2013, 18:53:45 »
Alkuperäinen kytkin näissä vanhemmissa kestää n. 450Nm väännön.
Omassa oli kytkin ajettu 276tkm, jolloin kaksoismassa raklatti jonkin verran, kytkin levy oli hyvä kuntoinen.
Moottorin vaihdon yhteydessä vaihdoin kytkimen osat.

Poissa Kumustelija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #31 : 16.06.2013, 11:16:43 »
Oma, noin 280tkm ajettu pitää raklatusta vauhtipyörästä, häviää kun painaa kytkimenpohjaan.. En tiedä onko se vielä paha, mutta kannattaa kuulema vaihtaa.. (Oikealta kuuluu myös pieni vaimea kolahdus aina vedolle tai vedolta pois - vai liekö vetoakseli?) nyt kysymys kuuluukin että kannattaako samalla vaihtaa kytkinasetelma? En tiedä luistaako se, miltä se tuntuu, minusta toimii ainakin normaalisti..

Tuleeko kytkinpaketissa tuo vauhtipyörä mukana? Kannattaako vauhtipyörää ajatella käytettynä? Saako Ruotsista halvemmalla, vai englannista..?
Se piste (.) löytyy siitä äm (m) kirjaimen vierestä heti pilkun (,) jälkeen..

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #32 : 18.06.2013, 11:13:45 »
Noniin, tilasin eurocarpartsilta 185hp mallin vauhtipyörän + kytkimen + työsylinterin. Ja 163hp koneeseen tarkoitus ne istuttaa. All in! Meni syteen tai saveen. :)
Rahteineen maksoi n. 820 €, oli juuri -24% alet päällä eurocarpartsilla, ja on vieläkin. Suomesta ei saa edes 163hp vauhtipyörää tuolla hintaa.
Varmaan joskus heinä-elokuu tienoilla osat löytää tiensä paikalleen, jos joku on vaihtamassa myös niin voi olla kannattava odottaa kommentit multa ensin miten paljon enemmän tuli 185hp mallin osat maksamaan töineen.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 581
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #33 : 18.06.2013, 14:15:52 »
Oma, noin 280tkm ajettu pitää raklatusta vauhtipyörästä, häviää kun painaa kytkimenpohjaan

Minulla tuntui rapiat 300 000 ajetussa myös kytkimessä sellainen pieni kihelmöivä tärinä, kun painoi kytkintä. Hävisi rempan jälkeen. Liekkö ollut syy sitten vauhtipyörässä vai painelaakerissa, en tiedä.

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #34 : 18.06.2013, 20:51:47 »
Tuleeko kytkinpaketissa tuo vauhtipyörä mukana? Kannattaako vauhtipyörää ajatella käytettynä? Saako Ruotsista halvemmalla, vai englannista..?
Kytkinpaketti ja vauhtipyörä on erikseen, mitä ite ainakin noita katellut. Halvin, tai ainakin lähes halvin, on varmaan eurocarparts. Ite en käytettyä laittais, ellei ole varmasti tiedossa että esim. vain 30 tkm ajettu. 8h työ kuitenkin pelkkä kytkimen avaus.
Tällä hetkellä 163hp mallin vauhtipyörä £347.94 ja 163hp mallin kytkinsetti (sis. painelaakeri ja työsylinteri) £230.40 eli yhteensä n. 700 € sis rahti.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #35 : 18.06.2013, 21:20:27 »
Asiasta kukkaruukkuun, mitäpä muuten veikkaatte, onko tuo 185hp koneen kytkimen työsylinteri yhteensopiva 163hp pääsylinterin kanssa? Ts. meneekö mulla pääsylinterikin vaihtoon, jos vanhempi (163hp mallin) pääsylinteri ei liikuta tarpeeksi uutta (185hp mallin) työsylinteriä.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa jannne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #36 : 19.06.2013, 01:11:28 »
Kaksoismassa-vp täälläkin oireilee. Tyhjäkäynnillä kuuluu kalkatusta ja huolimattomasti polkaistaessa liian pienillä kierroksilla tuntuu pohjaavan.

Osaisiko joku sanoa miksi nuo kaksoismassavauhtipyörät hajoavat? Mikä niissä on se "kuluva mekanismi"? Ja millä on vaikutusta niiden elinikään? Haluaisin nauttia väännön tunteesta kun sitä on kerran moottorista tarjolla ne softalla otetut 400+ Nm, eli vaikka ohittaessa pelkästään vitosvaihteella tai muuten vaan nopeusrajoitusten muuttuessa tai mutkaisella pikkutiellä. Nyt tuolla elämänsä ehtoopuolella olevalla vauhtipyörällä saa nostatella kierroksia varovasti ennen kuin uskaltaa nilkkaa ojentaa enemmän, ja senkin korkeintaan nelosvaihteella tai muuten ollaankin jo laittomissa nopeuksissa.

Toisin sanoen, jos laitatan autooni uuden 163hp vauhtipyörä+kytkinsetin, kestääkö se tuommoista pappamaista vedätystä isoilla vaihteilla, ja kuinka kauan? Vai pitäisikö etsiä joku joka suostuisi modaamaan 185hp vauhtipyörän D5244T2:lle sopivaksi - ja kestäisikö se seuraavat 200tkm?


Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #37 : 19.06.2013, 09:02:37 »
Osaisiko joku sanoa miksi nuo kaksoismassavauhtipyörät hajoavat? Mikä niissä on se "kuluva mekanismi"? Ja millä on vaikutusta niiden elinikään? Haluaisin nauttia väännön tunteesta kun sitä on kerran moottorista tarjolla ne softalla otetut 400+ Nm, eli vaikka ohittaessa pelkästään vitosvaihteella tai muuten vaan nopeusrajoitusten muuttuessa tai mutkaisella pikkutiellä. Nyt tuolla elämänsä ehtoopuolella olevalla vauhtipyörällä saa nostatella kierroksia varovasti ennen kuin uskaltaa nilkkaa ojentaa enemmän, ja senkin korkeintaan nelosvaihteella tai muuten ollaankin jo laittomissa nopeuksissa.
Se normaali vauhtipyöräkin kestää normaalia ajoa ihan OK. Mullakin alkuperäisellä ajettu melkeen 300 tkm nyt. Autoa ostaessa (250 tkm) ei ollut oireita, muuta kuin pieni kalkatus tyhjäkäynnillä mitä en koeajolla edes aavistanut.

Tämä on nyt mutua, mutta veikkaisin kalinan tulevan nimenomaan tuosta sivuttaisvälyksestä - ei jousien pohjaamisesta. Ks. esim. tämä video. Tätä teoriaa tukee mm. se että usein tietyillä kierrosalueilla ääni kuuluu vaikka ei edes vedättäisi. Tuskin silloin ainakaan jousi pohjaa.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2013, 09:08:37 kirjoittanut mkorkalo »
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa jannne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #38 : 19.06.2013, 10:52:57 »
Täältä näköjään löytyi tietopaketti kaksoismassavauhtipyöristä. Ilmeisesti kalkatus siis tosiaan johtuu massapyörien välisen laakerin kulumisesta. Laakereilla on uutena välys, joka sallii sisä- ja ulkopyörän heilumisen useaan eri suuntaan, mutta ajan myötä tuo välys kasvaa liian suureksi. Kyseessä on varmaankin siis kaksi eri ilmiötä, eli kaksoismassamekanismin pohjaaminen ja laakeroinnin välysten syntyminen, mutta eiköhän näiden välillä ole jonkinlainen syy-seurausyhteys.

Tuossa dokumentissa muuten myös sivutaan viritystä. Sen mukaan lisääntynyt vääntö helposti ylikuormittaa vauhtipyörän massojen väliset jouset -> johtaa ylimääräiseen voimansiirron rasittumiseen. Tuota taustaa vasten tuntuisi ihan loogiselta laittaa D5244T4:n vauhtipyörä näihin 400+ Nm Euro 3 dieseleihin, jolloin jousetkin kestää paremmin vääntöä ja vauhtipyörä on paremmin suunnitellulla toiminta-alueella, myös vedättäessä isoilla vaihteilla. Voisi myös olettaa, että laakeroinnin välyksetkin pysyy pitempään toleransseissa.

Mutta mistä löytyisi paja, joka suostuisi muokkaamaan D5244T4 vauhtipyörän käyttöön soveltuvaksi ja asentaisi sen? Vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: 19.06.2013, 10:59:54 kirjoittanut jannne »

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #39 : 19.06.2013, 12:47:31 »
Itellä on tiedossa Muonion suunnalla hyvä paja, mutta kovin on kiireisen oloinen kaveri.
Tiesi heti mistä puhuin kun soitin ja ymmärsi syyn miksi haluaisin vahvemman vauhtipyörän. Itelläkin kuulemma manuaalilootainen D5.
Oli ok vpn modauskin. Ilmoittelen miten käy kunhan sais eka ajan varattua, lomat sotkee.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #40 : 28.06.2013, 17:23:04 »
Noniin, osat tuli eurocarpartsilta. \o/

Olisko jollain ollut laittaa vanhaa 163hp mallin kytkintä ja (koskematonta) vauhtipyörää malliksi?

Olisi voinut tuon vauhtipyörämodailun tehdä valmiiksi ja tarkistaa kytkimen ym mekaanisen yhteensopivuuden, edes suurinpiirtein.
Huomattavasti pienempi riski liikkeeseen viedessä - jos mistä tahansa syystä menee jotain pieleen esim. osavalinnoissa, voi mennä parhaimmillaan monen sadan euron työ hukkaan.

Ja jos jollain olisi Oulun seudulla kiinnostusta remontti tehdä, niin tarjouksia otan vastaan.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 904
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #41 : 28.06.2013, 17:37:09 »
Kuva vauhtipyörästä olisi mutta ei hyötyä kun siinä ei näy missä se tyhjä kohta on ajoitusmerkeistä.
Paras keino olisi vanha irti ja vertailu uuteen josta näkisi miten eroavat keskenään.

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #42 : 28.06.2013, 20:07:25 »
Tämän näköisiä kamppeita. Tässä siis vauhtipyörä + kytkin + työsylinteri 185hp malliin.
https://www.icloud.com/photostream/#ABG6XBub1geNt
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 904
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #43 : 29.06.2013, 11:55:50 »
Omaani asentamani kaksoismassan kuva, oli myös LUK valmistama mikä myös alkuperäinen oli.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013, 14:25:04 kirjoittanut virkpe »

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 kytkinremppa + kaksoismassavauhtipyörä?
« Vastaus #44 : 02.07.2013, 10:15:23 »
Vähän vaikuttaa epätoivoiselta sen nyrkkipajan löytäminen.
Kaksi pajaa olen löytänyt Oulun alueelta jotka ois voinu ja joutanu tehä kytkinrempan, mutta kummallakin karvat nousi pystyyn siinä vaiheessa kun puhuin triggerien hitsaamisesta :)

ELI: Nyt oikeasti tarvin jostain vanhan, vaikka rikkinäisen, 163hp mallin vauhtipyörän ja ehkä kytkimenkin ennenku autoa voi mihinkään viedä!
Jos joku on nyt vaihtamassa 163hp vauhtipyörää niin olen ikuisesti kiitollinen jos luovutat vanhan vauhtipyörän mulle tuhottavaksi, voin siitä jotain maksaakin. :)

Voisin kiikuttaa vanhan ja uuden vauhtipyörän erikoisliikkeeseen, tai vaikka jollekin kaverille yliopiston pajalle tms.
Oskilloskoopilla saan mitattua itsekin, että signaalit näyttää samalta ja ajoitukset on oikein, ennen autoon asennusta.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

 

Futurez  Proturbo