Otinpa itseäni viimeinkin niskasta ja laitoin kierroslukumittarin toimintaan. Mittaristoon olin jo aiemmin vaihtanut diesel-mallin kiekkamittarin, siis sellaisen, joka toimii laturin W-signaalilla. Netin syövereistä löysin
TÄMÄN ja vahvistamaan ymmärrykseni, purin D24 koneen kupeessa olleen laturin ja tutkin siitäkin, että miten tuo W-nasta on toteutettu.
Homma oli kohtuu yksinkertainen ja tuon D5:n laturin takapäässä olevan muovikannen alta löytyi nuo kaikki käämien päät, joten yhteen niistä oli varsin kätevä tinata kiinni uros-puolinen abikoliitin. Muovikuoreen piti tehdä myös sopiva reikä, jotta liitin jää kurkaamaan siitä reiästä, kun kuori on paikallaan. Siihen omavalmisteiseen W-nastaan oli jo valmiiksi vetämäni johto näppärä kytkeä ja a'vot mittari alkoi toimimaan. Jännää oli se, että miten nuo latureiden kierrosluvut täsmäävät, mutta aika hyvin se taitaa pitää paikkaansa. Tyhjäkäynnillä näyttää noin 700r ja 80km nopeudessa 1700r, joka on varsin lähellä laskelmieni mukaisia kierroksia.
Lisäksi laitoin eilen iltapuhteina katalysaattorin takaisin, kun alkoi kyllästyttämään se pahanhajuinen pakokaasu. Kulkupuoli muuttui luonnollisesti hieman vaisummaksi, mutta ero ei ole kovin merkittävä. Mukavaa on se, että putkistosta tullut hienoinen humina väheni ja ennen kaikkea se paha haju häipyi.
Pitäisi saada ennen kesärengaskautta takakaariin tehtyä lisää tilaa ja laitoin kierrätyskeskukseen vuokrausilmoituksen kaarimankelista, mutta aika kehnosti on tullut tarjouksia

Voisihan tuon ehkä jotenkin muutenkin saada toteutettua, mutta kaarien mankelointi on niin trendikästä, että sitä olisi kiva kokeilla.
Maalaamossa ruuhkaa.... eli puskuria ja helmoja odotellessa.