En millään voinut vastustaa jenkkikeulan kutsua ja kävin sitten ostamassa itselleni elämäni 25. Volvon!


Auto on ostettu uutena elokuussa 1987 Chicagon seudulle ja sama suomalainen omistaja toi sen muuttoautona kotimaahan -88. Toisella omistajalla auto oli vuodesta 1992 tämän vuoden elokuulle saakka eli 20 vuotta. Olen siis vasta auton kolmas omistaja. Maileja on mittariin kertynyt n. 116 tml eli autolla on rullattu ainoastaan n. 186 tuhatta kilometriä 25 vuoden aikana!
Autoon on valittu melko kattava varustevalikoima jo uutena kun kerrankin on suomipoika päässyt verottomana autoa valitsemaan.
- moottorina B230F (116hv/185Nm) ja laatikkona AW-71 automaatti
- muuten musta sisustus paitsi penkit ovat tummaa vihertävän harmaata plyyshiä
- ilmastointi, kattoluukku, sähkölasit, vakionopeussäädin, sähköantenni
- keskuslukitus, Volvo Alarm varashälytin, snowcap ja takavalojen välissä heijastinpaneeli
- vetokoukku, lohkolämmitin ja sisäpistoke on laitettu jossain vaiheessa Suomessa
- ajovaloissa on painepesurit erillisellä kytkimellä, onkohan ne asennettu jo uutena?
- ostettaessa alla oli GLE:n alkuperäiset Dersus 14" vanteet ja ikivanhat talvirenkaatkin takakontissa
Pari Amerikan mallin erikoisuutta tuli heti huomattua. Turvavöissä on rulla sekä ovitolpassa että penkin rungossa, oli aluksi mielenkiintoista sovitella vyötä kun se rullautuu molemmista suunnista. Samoin sisävaloissa on ajastin, kun sulkee oven niin valot palavat vielä n. 10 sekunnin ajan.
Volvo on säilynyt melkoisen hyvässä kunnossa, kiitos vain kahden vanhemman omistajan ja ikäänsä nähden todella säästeliäiden kilometrien. Ruostetta ei ole ainakaan näkyvillä paikoilla kuin ihan parissa pienessä kohdassa joita on maalikynällä paikkailtu. Maalipinta on edelleen hyvä, ainoastaan kuskinovi on joskus maalattu ja se on hieman eri sävyinen kuin muu auto. Sisustaltaan auto on lähes virheetön.
Kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin, ainoastaan ilmastoinnista on aineet karanneet pihalle. Ilmastointi oli täytetty tänä kesänä ja se toimi joitakin päiviä joten se lienee kyllä korjattavissa.
Mitäpä tälle nyt sitten tapahtuu? Otan auton nyt ainakin itselleni talvikäyttöön vaikka tässä olisi kyllä erinomainen lähtökohta pelkäksi harrasteautoksikin. Hieman on tarkoitus autoa edelleen varustellakin mutta vain alkuperäisillä Volvo lisävarusteilla.

Sen verran rakentelu jo alkoi saman tien että edellisestä 740:stäni vaihdoin tähän nahkaratin ja digitaalisen ulkolämpömittarin. Samoin ruuvasin paikoilleen hyväkuntoiset Corona vanteet isoilla kapseleilla.
Kävin tänä iltana ottamassa parit tunnelmakuvat auringon laskiessa, täytyy kuvailla lisää toisen kerran paremmassa valossa.






