Autoracing  KL-varaosat

230FK nypyttää + käynnistyy tosi rumasti käyden

  • 37 Vastauksia
  • 9427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #15 : 16.10.2012, 20:08:50 »
Nyt alkaa taas vaihteeks ahistaan tää homma. Ei muuten, mutta pikkuhiljaa nypytys palasi uudellakin lambdalla. Hittoko sen tekee että par vko saa ajella ja sitten huomata pientä nypytystä tietyillä kohtia kuormitusta ja sitten alkaa taas pikkuhiljaa pahenemaan. Nimenomaan kaiken pahin tilanne on kun koneessa on jo kierroksia (1500+ rpm) ja kuorma hipoo nollaa. Reilummalla kuormalla käy hienosti, ja lambdan johto irti käy todella komeasti kaikissa tilanteissa(mitä nyt kylmänä ehkä vähän tarpeettomankin sakeella).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #16 : 16.11.2012, 23:46:10 »
Jepjep, lisää diagnosointia ja kokeiluja tehty, ja havaittu pientä (epänormaalia) vedon puutetta täydellä kaasulla ja osakuormilla vedon vaeltelua, eli vetää jollakin kuormituksilla paremmin kuin jollakin toisella, ja kaikki nämä efektit katoavat lampadan signaalijohto irroittamalla. Hämärää...

Vielä hämärämpi ilmiö on se, että laitos kuluttaa tommosta rontti 10 maantiellä. Eihän siinä mitään, mutta kun kyläkruisingissa menee vajaata kymppiä...

Edit: havaintoina myös se, että maantieajon jäljiltä pakoputki sisältä musta, kaupunkiajelun jälkeen normaali tummahko harmaa. Mulle iskee visio ahtoputkiston vuodosta, mutta kun ne käytin kesällä irti ja olivat ehjät ja joustavat ainaki sillon, että liekkö olisko välijäähyssä sit jottai?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 23:51:33 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #17 : 18.11.2012, 21:30:28 »
Noniin, en ole vielä varmistanut asiaa, mutta oletettavasti vika löytyi.

Koeponnistin ahtoputkiston, hieno kumihanskaviriys ahtimen päästä ja kaasuläppäkotelon päästä tulpaksi, ja imusarjalta tyhjäkäyntiluistin letku irti ja patenttiliitoksen kiinni ilmapistooliin ja kompurasta kilo painetta -> paine pysyi useamman minuutin putkistossa, jotenka testi lienee hyväksytty. Kävin myös läpi imusarjan pultit taas kerran, kaikki kiinni. Sytkäpiuhoille n:s tarkistus ja eivät ole vieläkään ittekseen rikkuneet  ;D. Löysinpä myös sen kauan riesana olleen öljynkäryn, tai siis syyn sille, virranjakajan ja kannen välistä hikoaa öljyä, joka matkustelee eri putkia pitkin valumalla läheltä pakosarjaa suodatinjalan tykö ja sitärataa. DP:n kannatinpanta oli taas murtunut, fiksasinpa tuonkin joutessani. Ja mitään kovin selkeää vikaahan ei vieläkään ole löytynyt, right? Noh, päästetään valtaisa jännitys purkautumaan ja kerrotaan mitä tapahtui: ajattelin tavan vuoksi käydä vielä kertaalleen myös kaikki pakopuolen pulttien kireydet, ahtimen ja sarjan väliset oli aika hyvin eli osa narskahti aavistuksen ja osa ei mihinkään, samaten DP:n laipan pultit oli kiinni, yks käänty narskauksen. Vaan pakosarjan pultit, yhteen kun sain hylsyn kiinni niin mutteri tippui hylsyn kanssa pohjamuovin päälle. Onneks meni mutterin sisältä jo poikki, se senttiä vahva prikka poies ja kilomutteri tilalle niin sai kiristettyä sarjan kunnolla kanteen. Täytyy ajan kanssa tehdä jumppa kunnolla eli uudet tiivisteet volvolta, sarja ja ahdin pöydälle ja oikasu josko ne tiivistyis vielä toisiinsa kun hitusen supsuttelee sieltäkin, kylmänä lähinnä, ja sitten pinnapulttien uusinta ja romut kasaan. Jännä kyllä että tuota vuotoa ei kuullut edes letkulla kuuntelemalla tyhjäkäynnillä, sensijaan ahtimen ja sarjan välisen vuodon kuuli/kuulee yhä. Ja silti ahtojen nousu oli hitaampaa ja veto epämääräistä, aika tarkkaa hommaa tuntuis olevan.

Result: vetää tasaisesti, ahdot nousee normaaliin tahtiin ja käynti siistiytyi, plus täyskaasulla ääni on terveempi, ennen se oli jo korvakuulolta semmonen pehmeä matala mörinä että saattopa käydä orastavasti sikarikkaalla ::). Pienestä se on joskus kiinni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #18 : 25.05.2013, 11:12:14 »
Tääkin laite alko taas joutessaan kummittelemaan. Nyt ajelin skooppi kii lenkkiä tuolla, suuttimien aukiolot ei nyi nypytyksen kohdalla mihinkäänpäin eli viittaisi sytkävikaan (tai huonoon kiinalaiseen skooppiin ::)), mutta lambdan piuha irrottamalla ei nyi. Toisella bensalootalla nyki hitosti enempi. Myöskään ahtimen tienoon tiivistejumppa vol 2 ei tuottanut toivottua tulosta, vaikka sarja oli isostipaljon halki ja hitsattiin kuntoon, ja ahimen ja sarjan väliin laitettiin oikeen tiivistekin.

Seuraava testi onkin toinen sytkäpurkki, muuten tää alkaa päätyä taas aivan kummallisiin johtopäätöksiin että siihen tarttis laittaa mega ::)

Edit: lisää hassuja testejä, manuaalin sytkäloota ja vakio bensaloota(= "normaali" kokoonpano siitä asti kun vammalaatikko vaihtui oikeaan vaihteistoon eli m90) nypyttää aivan hitusen, ja lambdan signaalipiuha irti ei ollenkaan. Vaihdetaanpa tilalle tomaatin sytkäloota ja sitten nypyttää vallan helvetisti, eikä rauhotu open loop seoksellakaan. Myös bensalootan vaihto toiseen lisää nypytystä, sitä en tullut testanneeksi open loopissa. Alkaa menemään aika henkimaailman tasolle tämän(kin) vehkeen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2013, 12:10:45 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #19 : 26.05.2013, 00:50:49 »
Tääkin laite alko taas joutessaan kummittelemaan. Nyt ajelin skooppi kii lenkkiä tuolla, suuttimien aukiolot ei nyi nypytyksen kohdalla mihinkäänpäin eli viittaisi sytkävikaan (tai huonoon kiinalaiseen skooppiin ::)), mutta lambdan piuha irrottamalla ei nyi. Toisella bensalootalla nyki hitosti enempi. Myöskään ahtimen tienoon tiivistejumppa vol 2 ei tuottanut toivottua tulosta, vaikka sarja oli isostipaljon halki ja hitsattiin kuntoon, ja ahimen ja sarjan väliin laitettiin oikeen tiivistekin.

Seuraava testi onkin toinen sytkäpurkki, muuten tää alkaa päätyä taas aivan kummallisiin johtopäätöksiin että siihen tarttis laittaa mega ::)

Edit: lisää hassuja testejä, manuaalin sytkäloota ja vakio bensaloota(= "normaali" kokoonpano siitä asti kun vammalaatikko vaihtui oikeaan vaihteistoon eli m90) nypyttää aivan hitusen, ja lambdan signaalipiuha irti ei ollenkaan. Vaihdetaanpa tilalle tomaatin sytkäloota ja sitten nypyttää vallan helvetisti, eikä rauhotu open loop seoksellakaan. Myös bensalootan vaihto toiseen lisää nypytystä, sitä en tullut testanneeksi open loopissa. Alkaa menemään aika henkimaailman tasolle tämän(kin) vehkeen kanssa.

Nakuanturi?

Mittaappas se LH:n pinni, millä EZK kertoo LH:lle nakusta...  Jos EZK alkaa ruuvata ennakkoja nakuanturin tahtiin, niin taatusti nykii ja pirusti!

Ja noilla eri vermeitten boxeilla on mielenkiintoisesti erilaisia suutinvakioita (LH:ssa ainakin 5 kpl), jotka veivaavat karttoja mitä mystisimmin algoritmein.
Saman tyyppistä nykimistä sain aikaiseksi, kun laitoin 954 boxiin 962 firmiksen, ennnenkuin aloin veivailla suutinvakioita oikeinpäin suuttimien suhteen ja moottorijarrutuskarttoja miedommiksi.

Vihiä tästä voi saada tuijottamalla skoopin ruutua kuin mykka wittua.  :D

Tosin silloin pitää myös sen pyykäisyajan sellainen, että vain yksi suuttimen pulssi näkyy ruudulla, jotta erotat ne vajaan millisekunnin muutokset.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #20 : 26.05.2013, 22:13:37 »
Nakuanturi oli mullaki visio kun se lie ainoa osa jota ei ole vaihdettu. Vaan eipä toennut silläkään tai sitten mulla on 2 risaa nakuanturia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #21 : 27.06.2013, 23:13:10 »
Humh, nyt menee hurjaksi eli vika paheni pikkuhiljaa. Vaan lambdan (vaihdettu hiljan) aukaisu ja uudelleenkiristys auttoi isolti, hitusen se "hytkii" vieläkin...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #22 : 27.06.2013, 23:14:54 »
Olisiko lambdan maadoittumisessa ongelmia?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #23 : 28.06.2013, 13:59:07 »
Olisiko lambdan maadoittumisessa ongelmia?

Erinomainen pointti!

Vanhassa lankussani tuo rauhoitti tyhjäkäyntiä erittäin paljon, sillä LH rakastaa lambdaa kiihkeästi!

TVS, millä numeroilla nuo purkkisi ovat olleet, joilla olet kokeillu autojasi?

Minun tietääkseni syttypurkki ja firmis ovat täydellisen samat automaatissa ja vaparissa. LH:ssa on eroja muutamassa täpässä (tiettyjä vakioita) vapari/automaagi/turbo.

Vaparissa ja turbossa suurin ero on LH:lta EZK:lle menevässä kuormatiedossa. Tietysti peruskartatkin ovat hitusen toisenlaiset mutta niin pitääkin olla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #24 : 29.06.2013, 01:21:32 »
Olisiko lambdan maadoittumisessa ongelmia?
Sehän tuolla eestaas veivaamisella varmasti parani. Täytyee kahtella miten tuota parantais lisää, tekis kovasti mieli heftata pieni ruuvi siihen anturin leukaotepintaan ja vetää maajohto sille... Tai laitella etuvedon lampaada kun semmonenkin itse asiassa olis, liitimeltä vaan yks lisämaatto sille ja poks.

TVS, millä numeroilla nuo purkkisi ovat olleet, joilla olet kokeillu autojasi?

Minun tietääkseni syttypurkki ja firmis ovat täydellisen samat automaatissa ja vaparissa. LH:ssa on eroja muutamassa täpässä (tiettyjä vakioita) vapari/automaagi/turbo.

Vaparissa ja turbossa suurin ero on LH:lta EZK:lle menevässä kuormatiedossa. Tietysti peruskartatkin ovat hitusen toisenlaiset mutta niin pitääkin olla.
En muista numeroita ulkoa, mutta eri purkkeja ne on. Orggis FK+AW-setin kaverina ollut kultaboksi aiheuttaa kyllä äkäsemmän pintakaasuvasteen, mutta myös huikean määrän nyhtämistä 2000rpm huiteille. Käytössä nyt sitten joku 97 FT manuaalin loota, numeroita en oo kyl juur kahtellu...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #25 : 29.06.2013, 13:42:33 »
Voiko aiheuttaa tuollaista vaivaa jos lambda anturi ei ole tiivis pakoputkeen? Tuli vain mieleen kun juuri hitsasin yhteen pakosarjaan lambdalle mutterin ja oli työläs homma lopulta viilata suoraksi se tiivistepinta siitä mutterista.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #26 : 29.06.2013, 16:38:05 »
Vakio turbon down-pipe:ssä on aikas vaikea saada lambda-anturin juuresta vuotoa niin paljon, että se vaikuttaisi negatiivisesti.

Ennemmin heikko maadoitus pakoputken/moottorin/korin välissä, joka vääristää lambdan signaalia.
Mutta tästäkin saa vihiä skoppilla aikas helposti!   :hello:

ELi mittaappas TVS skoppilla se lambdan kuuman karvan signaali väliltä, Kori/Moottori/pakoputki ja lambda-anturin runko, niin pääset selville, onko siellä häikkää!

Jo 100mV jännite-ero on lambda-säädön tarkkuuden kannalta katastrofaalinen!!   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #27 : 30.06.2013, 15:57:39 »
Maaeromitausta tein joskus aiemmin, mittasin kannen ja DP:n välistä jonkun 20-30mV eron mutta en tajunnut mitata lampaadan ja putken väliä. Kuitenkin laite pelaa nyt kertaluokkaa paremmin kun sipastiin maajohto iskaritornista lambdan mutterin alle, jotenka kyllä se vissiinkin maavika oli. Tossa tuumin, notta uskaltaiskohan siihen leukaotepintaan heftata pienen pultin kii mihinkä ruuvais rengasliittimellä maajohdon?

Koneen ja akun välinen piuha on hiljan käytetty irti ja liittimet putsattu, samaten korin ja koneen maadotukset on akulta ja venakopalta eli sen puolen maatot pitäs olla OK, sensijaan vanhan lambdan kierre oli verraten ruosteisen ja möhjöisen näköinen ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #28 : 30.06.2013, 19:27:37 »
Oman ysin nypytys tuntuu olevan pahinta heti kylmänään ja tosiaan alakierroksilla siellä 1500-2500rpm huitteilla. Lambdankin siihen vaihdoin ihan alkuperäisen boschilaisen uuden mutta ei tunnu muuta merkitystä olevan kuin pieni kulutuksen lasku. Polttoainetta tosiaan menee siinä 9 litran tuntumassa, vähän alta, niin ei juuri "pienet" nypytykset ole haitanneet  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #29 : 26.01.2014, 02:10:30 »
Tääkin halvatun riesa kummittelee yhä, välillä se oli pitkään oireilemattakin ja nyt taas on paha. Lisättäköön oirelistaan että käy ilman lohkaria tehtävässä käynnistyksessä alle +15C pienen hetken hyvin (kierrosket käy siellä yli 1000rpm), ja kun kierrokset alkaa asettua tyhjäkäynnille on kun joku nyppäsis yhen tulpanjohdon irti, käy aivan käsittämättömällä hörpötyksellä ja pärskimisellä 5-15sek riippuen lämpötilasta ja muista vastaavista, ja haisee huikeesti bensalle.

Tehtyjä: Pakosarja hitsattu halkeamiltaan (monta, isoja) umpeen, lisätty tiiviste sarjan ja ahtimen pakopesän väliin. Testattu myös lisämaadoitusta lambdalle, ei vaikutusta. Vaihdoin vielä kokeeksi 850 mallisen, ulkoisella anturimaalla olevan lambdan, jonka anturimaan kytkin ecun maajohdon kanssa samaan imusarjan ruuviin. Varauksin saattoi ihan hitusen tasoittaa käyntiä, mutta edelleen tyhjäkäynti hitusen onnahtelee ja joillakin kuormituksilla aavistusken nypyttää.

Edit: lambdan johto irtikään ei käy täysin hienosti, paranee kyllä hitusen kun putoaa kartan varaan mutta ei silti täysin hyvä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 02:16:14 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo