Osui silmään Tekniikan maailman numero 6/89 artikkeli 740 lukkoperästä. Mekaaninen eli 1041. Saatavilla syksystä 1989 alkaen ja hinta 2000mk.
Tuo GM ohjeistus ylempänä sanoo suoraan, että ei suositella "lisäaine öljyä", koska voi aiheuttaa kytketymisen viivästystä. Siellä on nuo kytkentäkitkalevyt.
Tässä ote TM artikkelista!
"Kun toinen pyörä on alkanut sutia, alkavat tämän seurauksena tasauspyörästön pyörät pyöriä. Tällöin tasauspyörästön koteloon laakeroidut kytkentäpainot lähtevät pyörimään ja kun pyörimisnopeus on n.100rpm/min, mikä vastaa 5km/h nopeutta, tarttuvat painot irrotuspainon kynteen.
Tällöin painojen akseli pysähtyy, minkä seurauksena keskipakopainoja pyörittävä hammaspyörä pysähtyy ja pyrkii kääntämään sivupyörään vastaavien aaltojen kohdalta. Kun kääntymistä tapahtuu, nousevat aaltojen harjat toisiaan vasten, jolloin kitkalevyt puristuvat kasaan ja lukitsevat molemmat vetoakselit pyörimään tasauspyörästön kopan tahtiin.
Kun tasauspyörästö pyörii 40km/h vastaavalla nopeudella, painaa keskipakovoima irrotuspainoa niin, että sen kynsi vapauttaa kytkentäpainon pyörimään, jolloin lukitus irtoaa. Tällöin tasauspyörästö ei voi lukkiutua ennen kuin nopeus putoaa uudelleen alle neljänkympin".