Autodiagnoosi  Carcom Oy

B230FK, kulutus ~16l/100km, selvisi

  • 109 Vastauksia
  • 45784 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #75 : 17.06.2011, 14:15:44 »
Downpipen kiinnityslaippa turboon oli vain kahdella pultilla kiinni. Asennettiin kolmas ja vaihdettiin kaikki mutterit. Samalla putsattiin lambda. Ainakin vuoto siitä loppui.
Mutta suurella innolla tehty työ ei poikinut mitään uutta ja ihmeellistä.  :hello: :hello: jatkuu vaan..
Pakosarjan tiiviste ei tuntuisi vuotavan, ei ainakaan karstotu pakosarjan luota
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #76 : 18.06.2011, 04:05:27 »
Tarkasti bensan paine tyhjäkäynnillä on 2,8bar. Laskee kun antaa pitkääään kaasua, noin 2,6bar (mittaan vielä uudestaan). Säädin on ihan uusi ja kiinnitetty samaanpaikkaan kuin vanha oli.
Lambdan kun irroittaa käynti tasaantuu, samoin painemittarin viisarin heilunta.

Ei vaikuta tuo paine oikealta.

Koska bensan paine on 3 bar + imusarjan paine ympäristöön nähden.
Tyhjä käynnillä koneen imusarjassa on alipainetta sen - 0,5 bar tai enemmän ympäröivään paineeseen nähden. Absoluuttista painetta silloin sen 0,5 bar

Kierroksilla (kaasuläppää avattaessa) imusarjan alipaine pienenee käytännössä ympäristön paineeseen, jolloin bensan painekkin tulee nousta sinne 3 bar nurkkaan.

Ahdot tulevat vasta kuormalla (ajaessa). Automaatilla tuota voi kokeilla paikallaan jarrua vastaan.

Ottaako tuo bensanpaineen säädin paineensa imusarjasta kaasuläpän jälkeen ?
Täällä oli jossakin viestiketjussa kuva noista vollen alipainekytkennöistä.

Jotta saat selville tuon (paine)yhteyden imusarjan ja bensanpaineen välillä, niin hanki joku edullinen ahtopainemittari.

Nuo lamdan irroittamisen oireet tuovat mieleen mutsin entisen 440 vollen, jossa oli samanlaisia ongelmia ja sitä rassattiin sinisellä tiskillä reilun 5 kilomarkan edestä ja vikaa ei löytynyt.

Isäukko sitten kesälomillaan ryhtyi metsästämään vikaa ja viaksi paljastuivat bensapaineen säädin ja lamda-anturin maadoitus, jonka jälkeen em. volle kävi niin tasaista tyhjäkäyntiä, ettei paremmasta väliä. Nykiminenkin loppui kokonaan. Kyseessä oli 2L rellun kone ja automaagi jatkona.

Jos lamda antaa ns. oikeat lukemat (toimii siis), niin silloin ongelmalla on jotain tekemistä lamdan säätösilmukan kanssa.

LH säätää soppaa ilmamassamittarin (IMM) antamilla tiedoilla höystettynä lamda-anturin korjaustiedoilla. Jos bensan paineet ovat liian korkeat, soppaa tulee IMM antamien tietojen pohjalta liikaa, jota lamda yrittää hädissään pienentää rajojensa mukaan.

Jos paineet ovat liian matala, jäävät sopat laihalle. Jolloin lamda-silmukka yrittää säätää soppia paksummalle rajoissaan. Jos lamda-silmukan säätövara ei riitä, kone ei toimi oikein.

Kylmällä koneella sopat tulevat pelkästään IMM tietojen mukaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km,
« Vastaus #77 : 27.06.2011, 21:12:13 »
Paineensäädin ottaa imun kaasuläpän jälkeen.
Säätimen imuletkun kun irroittaa paineet nousee yli 3bar, ei tosin vaikuta tyhjäkäyntiin.

Bensanpaineet 2,8bar ja kaasulla tippuu noin 2,6bar.  Ajossa en ole saanut mitattua, kun ei ole tullut hankittua niin pitkää letkua.

Bensapumpun ja ruiskun releet lämpenee käytössä, ja kai niitten se kuuluu tehdäkkin.

Voisi ajatella, että ilmaa pääsee nyt jostain liikaa?? Siksi ruisku korjaa ja syöttää lisää bensaa, mutta miksi se bensa tulee aaltoilleen, ei tasaisesti liikaa? Imu vuotoja ei ole löytynyt, jos ei jossain ole joku salainen..
Imuvuotoa ei todettu myöskään pakokaasumittauksessa. Arvo pysyi paikoillaan, vain CO hyppi liian bensan takia.?

ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #78 : 27.06.2011, 21:58:03 »
Niin vielä piti sanomani

ajaessa tuntuu pieniä nykäisyjä kiihdyttäessä. tuntuvat pieninä myös tasakaasulla ajaessa, nelos vaihde vauhti mittarin mukaan 60km/h.
moottorijarrutuksessa kiekat putoaa niin alas, että jo kerran sain sammumaan. pari kertaa kiekat jäi 500rpm pitkäksi aikaa, ennen kuin korjasi.

Hyvää ötyä! :) :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Mittari kiinni 3bar.
Auto käymään 2.8bar,  kaasuttelulla tippuu noin 0,2bar, niinkuin pitääkin.
Kun moottori alkaa lämmetä, alkaa heijata tyhjäkäynnillä, paineen heittely noin 0,2bar.

Eli paineet ei mittauksen mukaan ainakaan karkaa.
IMMu?
Kun kone alkaa heitellä kierroksia, niin b-paineen heittely ei ole syy, vaan seuraus.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #80 : 28.06.2011, 06:09:04 »
IMMun oon putsannu pari kertaa.
Mittaillu, tosin en saanut/osannut mitattua oikeanlaisia lukemia.
Kierrokset lähtee nousemaan kun johdon ottaa irti ja muistaakseni lambdan valo syttyy.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km,
« Vastaus #81 : 28.06.2011, 22:30:48 »
Paineensäädin ottaa imun kaasuläpän jälkeen.
Säätimen imuletkun kun irroittaa paineet nousee yli 3bar, ei tosin vaikuta tyhjäkäyntiin.

Bensanpaineet 2,8bar ja kaasulla tippuu noin 2,6bar.  Ajossa en ole saanut mitattua, kun ei ole tullut hankittua niin pitkää letkua.

Ei alipaineiden tippuessa imusarjassa (kaasuläppä avautuu) pidä bensan paineiden tippua, vaan nousta!!

Virrat päällä, pumpun käynnistyttyä paineita pitää löytyä se 3bar (kone ei käy).
Eli imusarjan paine miinus 3 bar. Kilon ahdoilla bensan paineita tulee olla 4 baaria.

Bensapumpun ja ruiskun releet lämpenee käytössä, ja kai niitten se kuuluu tehdäkkin.
Havaittavasti kyllä, kuumiksi ei...

Voisi ajatella, että ilmaa pääsee nyt jostain liikaa?? Siksi ruisku korjaa ja syöttää lisää bensaa, mutta miksi se bensa tulee aaltoilleen, ei tasaisesti liikaa? Imu vuotoja ei ole löytynyt, jos ei jossain ole joku salainen..
Imuvuotoa ei todettu myöskään pakokaasumittauksessa. Arvo pysyi paikoillaan, vain CO hyppi liian bensan takia.?

Bensapumppu voisi olla sökönä ja ongelma voisi johtua siitä. Esim pumpun tuotto ei riitä ja paineet laskevat liian pieniksi, jolloin lamda-säätö yrittää korjata asiaa pidentämällä suuttimien aukiolo aikoja ja säätöluuppi alkaa huojumaan.

Jos siellä on kovin isoja imuvuotoja, sopat ovat päin mäntyä ja se näkyy kyllä päästöissä.
Imuvuodot voit testata vaikkapa brake cleanerilla.

Oletko vaihtanut polttoainesuodattimen?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #82 : 29.06.2011, 06:33:03 »
Virrat päällä, ei käynnissä 3 bar, startti 2,8, kaaaasuuuu 2,7-2,6.

Imuvuotoja tutkittu starttisprayllä useaan otteeseen, mutta ei löydy.
PA-suodin vaihdettu, ei vuotoja sen läheisyydessä nytkään.

Paljon tuon pumpun pitäisi paine pitäisi olla? En muista numerooo...
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #83 : 30.06.2011, 20:08:01 »
Paljon tuon pumpun pitäisi paine pitäisi olla? En muista numerooo...

Bensan paine pitää olla 3 baaria + imusarjan paine. Eli tyhjäkäynnillä imusarjassa on alipainetta ilmanpaineeseen nähden about -0,5bar, jolloin bensanpaineen tulee olla suutintukissa 2,5 bar.
Jos kaasuläppää raotetaan edes hitunen, laskee imusarjan alipaine, jolloin bensan paineen tulee nousta lähemmäs sitä 3 baaria.
Kun mennään ahdoilla, tulee bensanpaineen olla ahdot + 3 baaria.

Joten jos sinulla on 2 bar ahtoja, tulee bensan paineinen olla maksimissaan 5 baaria.  :o

Pienimmillään bensan paineet ovat silloin, kun lasket jalan kaasulta kokonaan koneen kiertäessä vaikkapa yli 2000rpm, jolloin alipaine on parhaillaan -0,7 bar (koneesta riippuen). Tuolloin bensan paine voi käydä siellä 2,3bar nurkassa.

Aukesiko?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #84 : 01.07.2011, 06:26:42 »
Kiitos nyt selvennyksestä! Selvä kun mikä.
 :D

Pumpun tuottamaa painetta kyselin, eli jos esim. tuotto 3bar tai enemmän?. Päästääkö säädin yli 3bar menevän paineen läpi? Eli toimii niin?

Mitattu noi paineet jo niin monesti ja aina samat lukemat. Eli vikaa alan etsiä pumpusta. Tai jotain pientä tippavuotoa linjasta.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #85 : 01.07.2011, 13:59:08 »
Pumpun tuottamaa painetta kyselin, eli jos esim. tuotto 3bar tai enemmän?. Päästääkö säädin yli 3bar menevän paineen läpi? Eli toimii niin?

Pumppu tuottaa tilavuusvirtaa ja paine nousee siksi kun paineensäädin kuristaa paluuvirtausta tankkiin. Eli paineensäätimestä menee koko ajan tavaraa takaisin tankkiin ja pumpun tehtävänä on vain pumpata niin paljon että paine pysyy riittävän ylhäällä kaikissa olosuhteissa.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #86 : 01.07.2011, 15:04:46 »
Joo ja tuon pumpun kuuluis tehä yli 5 bar.
Näin ulkomuistista vetästynäkin... :uglystupid2:

EVO8

  • Vieras
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #87 : 01.07.2011, 15:11:56 »
+6 bar näyttäis mittarin mukaan antavan.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #88 : 01.07.2011, 19:48:08 »
Joo ja tuon pumpun kuuluis tehä yli 5 bar.
Näin ulkomuistista vetästynäkin... :uglystupid2:

Näillä tiedoilla pumpun vaihto edessä, kun muualta ei vuotoa ole löytynyt  :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #89 : 01.07.2011, 21:19:06 »
Ei noi bensanpaineet mielestäni metsässä ole.
Toi yli 5 bar pitäisi löytyä siinä tapauksessa että paluuletku on puristettu tukkoon.

 

Autoracing  KL-varaosat