Pääomistajalta "kannustavia" kommentteja:
Kiinalainen Geely on sitä mieltä, että Volvon muotoilu on räätälöitävä kiinalaiseen makuun.
Volvo Carsin hallituksen puheenjohtajan, kiinalaisen Geelyn pääomistajan Li Shufun lausunnot Volvon "liian skandinaavisesta" designista ovat suututtaneet Ruotsin autopiirit.
Li sanoi Geneven autonäyttelyn yhteydessä antamassaan tv-haastattelussa, että Volvon autot pitää räätälöidä vastaamaan paremmin kiinalaisten kuluttajien toiveita: "Volvossa on heikkouksia, siinä on aivan liian selvä skandinaavinen leima."
Lin mukaan erityisesti Volvon sisustus pitää sopeuttaa Kiinan markkinoiden toiveisiin.
Talouslehti Dagens Industrin autotoimittaja Håkan Matsonin mukaan Lin lausunnot ovat "katastrofi Volvolle". Ruotsin ulkopuolella Matson tunnetaan Euroopan autotoimittajien liiton puheenjohtajana ja esimerkiksi vaikutusvaltaisen Vuoden auto -palkinnon jakajana.
"On erittäin huono juttu, kun pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja puhuu kielteisesti yrityksen tuotteista, ja erityisesti myynnin laskiessa", Matson kirjoittaa.
Matsonin mukaan "Li Shufu osoittaa lisäksi harvinaisen selkeästi, että hän ei ole ymmärtänyt pätkääkään siitä, miten Volvon tavaramerkkiä on käsiteltävä - vastakkaisista puheista huolimatta".
Myös muiden ruotsalaislehtien autotoimittajat korostavat kommenteissaan sitä, että Volvo on aina korostanut, että Volvo-brändin pääelementit ovat turvallisuus, käyttäjäystävällisyys ja skandinaavinen design.
DI:n Matsonin mukaan Li Shufu "on muutamassa sekunnissa tuhonnut vuosien sitkeän työn Volvo-brändin rakentamiseksi".
Matson myös muistuttaa, kuinka Li Shufu esitti Volvon ostettuaan idean, että Volvon pitäisi keskittyä "valtavan pitkien ja isojen sedan-mallien rakentamiseen, vaikka koko automaailma on menossa ihan toiseen suuntaan".