Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 hammastangon kiristäminen

  • 9 Vastauksia
  • 10775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« : 07.09.2012, 07:22:04 »
Hei!

Ongelmana olisi ilmeisesti löysä hammastanko. Oireet ovat seuraavat: Hitaassa vauhdissa kääntyessä jyrkästi ratti täristää selvästi. Lisäksi maantievauhdissa, kun nopeus nousee satasen pintaan, niin ratti alkaa täristämään voimakkaasti ja tuntuu että auto lähtii käsistä. Ulommat ja sisemmän raidetangon päät on tunnusteltu ja yksi ulompi vaihdettiin, mutta ei auttanut ongelmaan.  Paikallaan, kun nytkyttää rattia, kuuluu selvää välystä renkaita kuunnellessa. Lisäksi välyksen huomaa, kun heiluttaa ratin akselia. Lisäksi renkaat alkavat olemaan aika finaalissa ja aurauskulmatkaan eivät ole optimaaliset. Auto on kuitenkin koko kesän kääntynyt ihan normaalisti samoilla aurauskulmilla. Auraus jopa vähän harotti, jonka korjasin nyt ensiavuksi auraukselle silmämunalla ja mittanauhalla.

Nosti etupäätä ylös ja ohjausvaihde näyttäisi olevan ilmeisesti TRW:n P9127308, jonka kiristys on ilmeisesti alla olevan kuvan mukainen. Jos joku tietäisi, että miten ja millä työkalulla tätä käytännössä saisi kiristettyä, olisin suuresti kiitollinen!  :P



Tiedän jo, että ohjausnivel pitäisi käytännössä ottaa irti autosta tai ainakin laskea jonkin verran alaspäin.
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #1 : 07.09.2012, 10:44:54 »
Tee työkalu missä on pari tappia ja vääntövarsi niin saat väännettyä tuota mustaa muovijuttua kireämmälle.
On onnistunut myös lykkäämällä kärkipihtien nokat noihin uriin ja sitten vääntänyt niitä pihtejä nivelkohdasta isoilla pihdeillä tms...

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #2 : 07.09.2012, 12:31:53 »
Kiitos! Tämän kerroitkin jo toisessa threadissa, mutta kuvittelin kiristyksen olevan erilainen. Eiköhän tällä tiedolla sitä saa kiristettyä, jos on kiristyäkseen.
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #3 : 07.09.2012, 14:11:36 »
Kiristysohjeeksi sitten pöydällä tehden toimii aika hyvin seuraava: käännä jompaankumpaan laitaan se tanko, ja liikuttelet siitä ohjausakselin nysästä sitä tankoa, kunnes alkaa hiukan tuntumaan vastusta, ja sitten just sen verta löysäät että liikkuu kevyesti. Tämän jälkeen keskelle jää löysää se mitä jää... Niin ja jos tahtoo tehdä homman kunnolla niin putsaat tuon kiekon ympäryksen, pyörität sen auki, työnnät tuhdisti vaseliinia ja osat takasin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #4 : 09.09.2012, 21:17:12 »
Kiitos vain teille neuvoista. Tein kirityksen tänään, ja kaikki löysät hävin ohjauksesta. Jotain tähän suuntaan se oli varmaan, kun tehtaan linjalta rullasi aikanaan  8). Muoviruuvi lähti irti varsin kivuttomasti kuvassa olevalla patentilla (tosin bilteman halpis kärpipihdit jouduttiin vaihtamaan vähän laadukkaampii, kun se antautu heti alkuunsa  :P). Käytännössä irrotukseen tarvi kaverin, joka paino työkalua ruuvia vasten.




Lopuksi vielä kiritysruuvi purettuna:

Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa mkilpi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #5 : 17.09.2014, 13:17:10 »
Moro,

Onko tuo Keijogg kuvasta vasenmman puoleinen alumiinin näköinen holkki se kaikista ulkoisin mutteri? Itellä TRW tanko josta ei asaa sitä ekaa mutteria pois, että pääsis säätelemään tankoa.

Masa

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #6 : 20.09.2014, 10:07:44 »
Tuo vasen on se ns. mäntä mitä tuo jousi ja tuo musta muovi mutteri painaa sisään.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa karburuttori240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #7 : 31.05.2015, 15:09:24 »
Mahtaiskoha tuohon hammastangon kiristämiseen olla selvempiä ohjeita ? oon nytten koittanu ettiä internetin ihmeellisestä maailmasta lisätietoo mutta ei löydy kun tää topic  :o 940 olis tuola pihassa keula ilmassa ja selvästi havaitsin välyksen hammastangosta, vieläkun keksisin miten sitä kiristää  ;D

Poissa Raimo-Raato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #8 : 23.08.2020, 20:27:50 »
Hox tietäjät. Jos muovimutteri olisi suostunut millään ilveellä hievahtamaan niin olisiko se auttanut tämmöseen välykseen:

https://www.youtube.com/watch?v=95Lz36fzGd4

PS. Ostetaan ehjä hammastanko 940:iin (TRW 3401443 lukee vanhassa)


Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1807
  • It's Hip To Be Square
Vs: Volvo 940 hammastangon kiristäminen
« Vastaus #9 : 05.12.2020, 19:03:48 »
Syksyllä tuli tehtyä kiristykseen hylsy. Pikku tonkaisulla sattui pöydän alta kouraan sopivan kokoista teräsputkea, johon vain rälläkällä päähän neljä viiltoa ja viilalla hienosäätö, niin lopsahti muovimutteriin kuin nakutettu.

Sitten vain puhdistus, tunti irrotusöljyssä liotusta ja varovaista vääntöä varrella. Ja mutteri pärähti paskax. *taavih->
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

RallyBaron  Samppasport