Joskus aiemmin vannoin, että nykyinen Volvo S70:nen on ensimmäinen, ainoa ja viimeinen Volvo meidän taloudessa. Ei sillä, että tuo S70 olisi ollut mikään pommi. Hyvin sen kanssa elämä on sujunut. Mutta, kun nämä uudemmat Volvot muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ei oikein jaksa silmää miellyttää.
Sitten täysin puun takaa tuli tilaisuus ostaa omaksi hieno kuntoinen 240 vuodelta 1990. Autolla on nyt ajettu hiukan alle 140.000 kilometriä. Ja mittarilukema pitää paikkansa. Ruostetta ei autosta ole juurikaan löytynyt. Muutamaa pikku juttua lukuun ottamatta. Ruostesuojaus tehty vuonna 2008. Hitsaamista ei siis ole tiedossa. Hyvä, koska en halltse sitä.
Lisäksi autokaupan yhteydessä sain optioksi henkilökohtaisen mekaanikon. Ja tätä optioita tullaankin tarpeen vaatiessa käyttämään. Ja niitä tarpeita onkin jo tullut keksittyä.




Ja mitä tähän autoon on sitten jo tehty. Aika paljon. Edellinen omistaja on käynyt pitkän ja verisen taistelun auton kanssa. Teknikkaa on laitettu kuntoon se onkin nyt hyvässä iskussa. Jarrut, takajouset, kaikki iskarit, joitain puslia, perä, kytkin laitettu. Tuulettimen moottori ja takavalot vaihdettu uusiin. Takaturvavyöt pidennetty, jotta lasten turvaistuimet saatiin matkaan mukaan. Kuskin penkki restauroitu ja molempiin etupenkkeihin laitettu penkinlämmittimet. Listasta varmaan jotain vielä puuttuu.
Koska auto on karvalakkimalli, niin mitään ylimääräistä tästä ei tehtaalta lähtiessä ole löytynyt. Kierroslukumittari on jälkeenpäin lisätty. Lisämukavuutta matkaan tuo vakionopeudensäädin. Ai niin, kellokin on lisätty kokoonpanoon. Ja taakse aurinkoverhot. Sisustaaltaakin auto on hienossa kunnossa.
Mutta mutta. Jossain vaiheessa edellinen omista on alkanut miettimään lisähevosten hankkimista tuohon 2,3 litraiseen koneeseen. Turbokoneenkin asennusta mietittiin. Sitä olen minäkin jo miettinyt. Muutamia lisähevosia on kuitenkin jo etsitty. Kuulemma löydettykin. Itseasiassa aika paljon työtä on tehty ja osaa vaihdettu. Mulla kun ei ole aikaisempaa kokemusta näistä vehkeistä, en osaa sanoa kuinka tämä kulkee. No ei tämä ihan mikään lahna kuitenkaan ole. Tosin tuohon S70:een verrattuna kulkupuoli on aika maltillista. Ehkäpä tämä epäkohta tullaan myöhemmin korjaamaan.
Mitä autolle on sitten tehty kulkupuolen parantamiseksi. Orkkis flekti on saanut lähteä keulalta ja sähköinen tullut tilalle. Peräremontin yhteydessä välityksiä muutettiin lyhyemmiksi. Pitäisi siis kiihtyä nopeammin.
Moottori on saanut seuraavanlaisen käsittelyn: - kantta madallettu 0.5 mm
- kannen seetityöt
- Enem V15 nokka-akseli korvasi M-nokan
- säädettävä nokkapyörä korvannut vakionokkapyörän
- isommat suuttimet 270 cc/min korvanneet vakiosumut 214 cc/min
- vakio sytkäboksi
- vakio bensaboksi
Marteliuksen 'street' 4-2-1 pakosarja korvaa valupakosarjan. Simons pakoputki 076-H vapaavirtaavilla vaimentimilla + Magnaflown katalysaattori.
Näillä eväillä siis lähdetään liikkeelle. Mitä sitten olisi mielessä vielä saada aikaiseksi. Lista on aika pitkä ja toivottavasti se joskus toteutuu. Alla hiukan listaa:
1. Koska tuo hifistely on lähellä sydäntä ja kaapista löytyy läjä laitteita, ihan laadukkaitakin, niin tämä 240 tulee läpikäymään kattavan hifistysprojektin.
2. Hifistys tuo mukanaa melunvaimennusprojektin. Varsinkin konehuoneesta tulee ylimääräistä melua ohjaamoon. Jospa siitäkin päästäisiin eroon tai ainakin saataisiin sitä pienemmäksi.
3. Koska autoon tulee hyvät hifit, niin sitten tulee hälyytinkin ja ajonestolaite.
4. Ja koska tulee hälyytin, niin sitten tulee keskuslukituskin. Tökkii ihan tarpeeksi noiden ovien aukominen käsipelillä.
5. Ralliratti on jo tietysti hankittu
6. Käännetyt peltivanteet on työn alla. Kumeiksi tulee mahdollisesti 205/60/16"
7. Alusta tulee kokemaan päivityksen. Mitä kaikkea sitten pitää ja tarvitsee tehdä, niin se ei vielä ole selvää. Jousten lyhennys, lyhyemmät iskarit. Kallistuksenvakaajia, korin jäykistystä jollain tavalla.
8. Sitten se suurin ja kallein homma. Turbo pellin alle. Tai siis koko kone kerralla. Tämä poikii varmaan kytkimen vaihdon ja lukkoperäkin olisi ihan kiva tuossa tapauksessa.
9. Vilkkuja ja valoja vaaleiksi? Muutama lisämittari.
Tuossahan sitä haaveiltavaa riittääkin. Ensin oli tarkoitus muuttaa tuo ihana sininen sisusta mustaksi, mutta koska sisusta on niin hyvässä kunnossa, mennään sinisellä. Koetan pitää auton mahdollisemman viattoman näköisenä ja sellaisena, että muutokset eivät ole peruuttamattomia. Mitään rata-autoa tästä ei olla tekemässä. Maltillinen alustan päivitys riittää. Nyt ajettavuus on sellainen hiukan mukavuus painoitteinen. Sporttisempaan suuntaan olisi tarkoitus mennä.
Katsotaan mihin päädytään ja koska. Aihio tähän kaikkeen ainakin on loistava.
Lisäilen tarinaa tänne sekä kotisivuilleni, jonne laitan hiukan reilummin kuvia. Tulee niitä toki tännekin. Kotisivut löytyy tuolta:
http://www.peukalokeskellakammenta.comPyydän jo etukäteen anteeksi sitä, että en ole mikään tietokone nörtti enkä hallitse mitään koodausta, jolla nettisivuja tehdään. Jos lukijoilla onantaa parannus ehdotuksia sivuja koskien, niin niitä kyllä kuunnellaan.
Jo kaynnissä olevasta hifistyksestä laitan juttua tuonne projektiosioon. Linkki on kuitenkin tuossa alla:
http://www.peukalokeskellakammenta.com/240/240_hifistys/etusivu.htmlKatsotaan tuleeko tämän Volvon kanssa yhtä lämmin suhde kuin S70 kanssa. Yksi kaveri keksi jo nimenkin turbotetulle autolle: White Power
