Ilmassuodatin ongelma ratkesi. Kävi flaksi ja löysin Tori.fi palstalta 40€:lla käyttämättömän APEXin vapaavirtaus suodattimen.
Tämä on nyt sellainen öljyämätön suodin.

Syyläri + cooleripaketin yläpään kiinnitys ratkaistiin nätisti tuollaisella muokatulla levyratkaisulla. Kaiken kaikkiaan ihan siisti
kokonaispaketti keulalla.

Auton keulassa kuskin puolelle jää aika suuren kokoinen aukko syylärin ja coolerin viereen, josta jäähdytysilma pääsee kulkeutumaan
ihan harakoille. Tämä aukko päätettiin tilkitä simppelillä pellinpalalla. Tuossa alemmassa kuvassa keskellä näkyvä muovilärpäke on kai
hoitanut tähän asti samaa virkaa. Nyt siihen oli hyvä kiinnittää tämä hiukan tiiviimpi ratkaisu. Ei mene enään ilma harakoille.


Näillä tulevilla hevosmäärillä katsottiin 2,5" putkiston ja downpipen riittävän. Lisäksi 3" downpipe olisi jo ollut aika ahdas asentaakin
paikalleen. Loppupään putkistoon (Simons pakoputki vapaavirtaavilla vaimentimilla + Magnaflown katalysaattori) ei koskettu.
Ylimääräiseksi jäänyt peltisarja myytiin tietty eteenpäin. Downpipe sai päälleen sinkki-kuumankestomaalin. Pysyy hiukan pidempään
siistinä. Tuollaisella maalilla maalatessa pitää muistaa maalikerrosten välissä polttaa se maali putken pintaan kiinni mahdollisimman
hyvällä lämmöllä. Itse käytin ihan kuumailmapuhallinta.

Pakopesä ja downpipe piti saattaa jotenkin yhteen ja tässä tarvittiin "alihankkijaa". Tuollainen laippa sieltä toimitettiin ja istuikin paikalleen
aika hyvin. Pienen pientä viilausta ja laippa istui oikein hyvin pakopesään. Laippa hitsattiin kiinni downpipeen ja paketti oli kasassa.

Mutta ennen downpipen paikalleen laittoa edessä olisi ensimmäinen todellinen mittapuu projektni kannalta. Nimittäin koneen käynnistys.
Tässä vaiheessa kyllä hiukan jännitti. Ensimmäinen käynnistys tehtiin ilman downpipeä, koska haluttiin nähdä sylkeekö ahdin öljyt suoraan
läpi. Ahtimen laakerit vaihdettiin ja oli ihan kiva nähdä remontin tulos saman tien. Kone käyntiin ja saman tien sammuksiin. Polttoainevuoto
havaittu. Vuoto tukittiin ja uusi yritys. Lyhyt käyttö, koska koneessa ei ollut vielä jäähdytysnesteitä sisässä.
Kyllä oli muuten railakkaat äänet, kun koneen jatkona ei ollut putkistoa. Se mikä oli mukava asia (tai niitä oli kyllä kaksikin), olivat ne, että ahdin
ei sylkenyt öljyjä ulos ja se, että kone lähti käyntiin heti ekalla yrittämällä. Kone siis lienee ihan hyvällä mallillaan. Sain "leasing-järjestelyllä turbon
bensa- ja sytkäboxit tilapäislainaan. Orkkis bensaboxin saa lastutettua, mutta sytkäboxi pitää vielä jostain talven aikana kaivaa.
Nesteet koneen sisään, putkisto ja downpipe kiinni ja nyt oikeasti kone käymään. Ja hemmetti mikä savu alkoi noista konehuoneesta. Meikäläinen
jo kiroilee, että mitä hittoa. Mutta ei huolta. Maalattu downpipe vaan "hiukan" savuttaa. Ja savuttihan se. Lambda-arvot asettu kohdilleen ja kone
käy muutenkin varsin siististi. Ei mitään käynnistysongelmia, ei yhtään mitään. Kerrassaan hienoa. Se taasen ei ollut kovin hienoa, että koneen alle
alkoi muodostua öljylhde. Lähde löytyi ja sitä tiivisteltiin. Onko se sitten tukittu, selviää seuraavalla pajakäynnillä. Lisäksi yksi pieni nestevuoto löytyi
paisuntasäiliön letkun juuresta. Se lienee nyt kunnossa.
Ekat savut oli kyllä iloinen yllätys. Ei tää ihan vituillee ole voinut mennä
