Kulkukoira  Proturbo

Vetonivelen ja navan välinen liima

  • 26 Vastauksia
  • 9668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vetonivelen ja navan välinen liima
« : 17.09.2012, 13:53:02 »
Mitähän liimaa tuohon vetonivelen booreihin tulisi laittaa... linkki selventää asiaa
http://www.clickskf.com/fi/technical_bulletins_fi/chassis/source/tb_vkba_3415_sv.html

Alfamerin korjausopaskin siihen sellaista kehoittaa laittamaan ja on tullut nyt huomattua että jos siinä ei mitään ole aiheuttaa se pientä tärinää.

SKF edustaja jyväskylässä ei osannut asiaan sanoa mitään, samoin volvon varaosatiskin myyjä ei ollut moisesta liimasta koskaan kuullutkaan vaikka kaikki mahdolliset opukset siihen liimaa käskeekin laittamaan.

Itse ajattelin kokeilla  CRC:n Extra lock laakerilukitetta. Olisikohan se OK ?

Autohan on volvo v70 mk1

hevonen

  • Vieras
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #1 : 17.09.2012, 17:36:18 »
Varmaan ihan sininen lukite käy, tuo loctite siis.
Ite en ole tuota koskaan laittanut enkä ole mitään tärinöitä huomannut.
Jos on tuollainen tiukka poori ja se vedetään sikakireälle mutterilla, en millään usko sen vapinoita aiheuttavan.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #2 : 17.09.2012, 17:55:37 »
Katoppas vaan, on sitten myyjällä ollut rokulipäivä tuon asiakas PALVELU oppitunnin aikaan>ei oo enkä tiiä mistään mittään ku olen vaan palkan nauttijana firmassa?> Valitettavasti en nyt tiedä mistä on kysymys, mutta pieni hetki niin selvitän asian kuuluu vastata tai ,nyt on vähän kiire ,mutta voisinko ottaa myöhemmin yhteyttä vaikkapa puhelimitse/sähköpostiin mistä lukitetta saa ja mitä maksaa.....

Ei tuommosta pidä hyväksyä...ei edes Jyväskylässä tai missään muuallakaan......hajeppas jannu nyt tiskille se sinun esimies jos et kerran ole kuullu moisesta ja se esimies voi sitten hakea sen asentajan jolla se tieto ainakin on.....jos ei ole tietoa suosittelen karttamaan paikkaa kuin ruttoa ja käyttämään kilpailevan firman tuotteita...kyllä se palvelu sana pitää muuttaa itsepalveluksi jos ei
asiakkaan ongelmat kiinnosta palvelu tai varaosapalvelu tiskin myyjää tuon taivaallista >:(!!

Niin, se mutterihan pitäis olla kiinni tietenkin... ja varmaan onkin, vaan voipihan noissakin pooreissa jne, olla koneistus eroja jolloin se väljempi versio vaatii tilkettä väliin......onneksi mullakin riitti ku hautatervan kanssa kasasin nuo kasipätkän vetarin kilkkeet....enyway kyllähän sinisen tiskillä PITÄÄ olla tieto moisesta asiasta...asenne ongelma tuo on enemmänkin jos ei oota ehdotellaan...viestiä vaan esimiestasolle, että se palvelu ei enää tuostakin huonone jos annetaan olla vaan ja painetaan villasella kuin kreikan velat konsanaan, niin porukka veltostuu pian tiskin alle kuorsaamaan ;)?

Poissa Jarham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #3 : 17.09.2012, 20:27:17 »
Ja tietoahan oli yhtäpaljon kun soitin helsinkiin Bilialle, mutta palvelu sentään oli parempaa..

 Varsinkin tuo motonetin vetonivel / napa ovat toisiinsa nähden sen verta väljiä, että niitten väliin todellakin tuota tarvitsee. Tärinä on hetken poissa kun avaa keskimutterin ja vääntää uudelleen annettuihin arvoihin.

Ja ompahan se liima niissä ihan alkuperäisenäkin ja muummoassa tuossa laittamassani skf:n linkissä lukee kohtalaisen selvästi että se sinne tulee ehdottomasti ja aina laittaa mettalliliimaa laakeriäänien, tärinän ja ennenaikaisen laakerin rikkoutumisen takia.

Jyväskylän SKF:n kaveri tosin sanoi että kyllähän asia selville saadaan, mutta oli juuri niin kiireinen ettei kerennyt nyt juuri sitä tietoa kaivamaan.

Pitää kokeilla tuota crc extralockia niin sittempä tietää auttaako.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #4 : 17.09.2012, 21:33:39 »
Jep,mikähän siinä on ,jotta mitään ei saa nykyisin kunnollisena? Ei autoja ,osia tai palvelua laskuista ja hinnoittelusta puhumattakaan... :).>siis se liima sen vetarin mukana...jne.
Taas markkinatyypit saa bonusta  myynnin kasvusta?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012, 21:40:51 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8076
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #5 : 18.09.2012, 23:14:12 »
Kertaakaan en ole liimaa laittanut kasatessa vaan rasvaa. Eikä kertaakaan ole ollut sen jäljiltä mitään ongelmia. Kuten hevonen sanoi, mutterin kiristysmomentti on sen verran iso ettei siellä mitään välyksiä ole. I-korisen loppupäässä tuli toki pieni kiinnityspultti pienemmällä momentilla, mutta ei ole vaikutusta tilanteeseen.

Silloin tällöin näkyy olevan liimaa booreissa, mutta osassa on jo sen verran ajettuja ettei ole välttämättä tehtaan jäljiltä. Muutamaan kertaan on joutunut harkitsemaan navan irrotusta autosta ja prässiä vetoakselin irroittamiseksi, koska ruoste ja boorissa oleva liima tekevät niin tiukan ettei lähde edes ns. sievästi lämmittämällä jottei laakeri hajoa. Tiukassa ovat monesti muutenkin vaikkei olisi liimaa tai juurikaan ruostetta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #6 : 19.09.2012, 18:55:02 »
Kertaakaan en ole liimaa laittanut kasatessa vaan rasvaa. Eikä kertaakaan ole ollut sen jäljiltä mitään ongelmia. Kuten hevonen sanoi, mutterin kiristysmomentti on sen verran iso ettei siellä mitään välyksiä ole. I-korisen loppupäässä tuli toki pieni kiinnityspultti pienemmällä momentilla, mutta ei ole vaikutusta tilanteeseen.

Silloin tällöin näkyy olevan liimaa booreissa, mutta osassa on jo sen verran ajettuja ettei ole välttämättä tehtaan jäljiltä. Muutamaan kertaan on joutunut harkitsemaan navan irrotusta autosta ja prässiä vetoakselin irroittamiseksi, koska ruoste ja boorissa oleva liima tekevät niin tiukan ettei lähde edes ns. sievästi lämmittämällä jottei laakeri hajoa. Tiukassa ovat monesti muutenkin vaikkei olisi liimaa tai juurikaan ruostetta.
Kyllähän tuo uudemmissa oleva napapultti on yksi isoista riesoista  :-\ sekä ittellä että monella muullakin, joten väärin kertoa, että I korisen loppupäässä tuo vaihtunut mutteri tuohon pulttiin ei vaikuta tilanteeseen.
3.5kg + 90 astetta ei tuossakaan saa pulttia pysymään ikuisesti piukassa,,,ja taas kolisee.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

hevonen

  • Vieras
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #7 : 19.09.2012, 21:07:19 »
Kyllähän tuo uudemmissa oleva napapultti on yksi isoista riesoista  :-\ sekä ittellä että monella muullakin, joten väärin kertoa, että I korisen loppupäässä tuo vaihtunut mutteri tuohon pulttiin ei vaikuta tilanteeseen.
3.5kg + 90 astetta ei tuossakaan saa pulttia pysymään ikuisesti piukassa,,,ja taas kolisee.
Se on vähän niinkuin tuo jakohihnankiristimen päivitys, ihan pers*estä koko tuo uusi laitos vrt vanha hydraulinen.
Tämä mun mielipide. :knuppel2:
Aina ei edes insinööri pysty suoritustaan parantamaan... :D
Kaasuläppä samaa sarjaa... :hello:

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #8 : 19.09.2012, 22:59:45 »
Kertaakaan en ole liimaa laittanut kasatessa vaan rasvaa. Eikä kertaakaan ole ollut sen jäljiltä mitään ongelmia. Kuten hevonen sanoi, mutterin kiristysmomentti on sen verran iso ettei siellä mitään välyksiä ole. I-korisen loppupäässä tuli toki pieni kiinnityspultti pienemmällä momentilla, mutta ei ole vaikutusta tilanteeseen.

Silloin tällöin näkyy olevan liimaa booreissa, mutta osassa on jo sen verran ajettuja ettei ole välttämättä tehtaan jäljiltä. Muutamaan kertaan on joutunut harkitsemaan navan irrotusta autosta ja prässiä vetoakselin irroittamiseksi, koska ruoste ja boorissa oleva liima tekevät niin tiukan ettei lähde edes ns. sievästi lämmittämällä jottei laakeri hajoa. Tiukassa ovat monesti muutenkin vaikkei olisi liimaa tai juurikaan ruostetta.

Juuri näin, mä en oo ikinä edes kuullut että liimaa laitettais pelkästään rasvaa koska se momentti on niin kova ja usein sinne tulee vielä sokka mutterin jälkeen..
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #9 : 20.09.2012, 13:00:27 »
Se on vähän niinkuin tuo jakohihnankiristimen päivitys, ihan pers*estä koko tuo uusi laitos vrt vanha hydraulinen.
Tämä mun mielipide. :knuppel2:
Aina ei edes insinööri pysty suoritustaan parantamaan... :D
Kaasuläppä samaa sarjaa... :hello:
O0 Juurikin näin.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #10 : 21.09.2012, 13:06:36 »
SKF:n laakeriohjeissa on isolla, että aina pitäis laittaa liimaa tuohon.
http://ebookbrowse.com/tb-vkba-3415-en-0211-pdf-d340678440

volvon ohjeissa ei tuollaista mistään löytynyt.
en sitten laittanut, paksut vaseliinit vaan, että saa joskus udelleen aukikin.

EDIT: niin joo tuo sama pumaska olikin tuolla alussa jo svenskiks...
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 13:08:38 kirjoittanut Justus »

Poissa Raimondon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #11 : 25.10.2012, 18:44:23 »
Niin ja Skf varmaan haluaa myös myydä sitä liimaa. ;D

Poissa Jarham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #12 : 08.12.2012, 01:28:40 »
Olin tästä asiasta bilialle asti yhteydessä ja keskusteltiin pitkä tovi... Tulimme siihen tulokseen että vetoakselin napapulttien uusintakiristykset, joita volvon merkkihuoltoon tulee paljon , saattaisivat vahentyä oleellisesti tällä liimaamisella.. Olivat sielläkin loppujen lopuksi sitä mieltä ettei sitä jo tehtaalla ole laitettu sinne turhaan

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #13 : 08.12.2012, 11:48:24 »
Ei omassa -98 /mutterinapa, ole ollut mitään ongelmia koskaan. Taitaa kaikki noi ongelmat olla niissä 99-> pulttivirityksissä, joka on selvästikin huonompi rakenne.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #14 : 08.12.2012, 14:51:16 »
Olin tästä asiasta bilialle asti yhteydessä ja keskusteltiin pitkä tovi... Tulimme siihen tulokseen että vetoakselin napapulttien uusintakiristykset, joita volvon merkkihuoltoon tulee paljon , saattaisivat vahentyä oleellisesti tällä liimaamisella.. Olivat sielläkin loppujen lopuksi sitä mieltä ettei sitä jo tehtaalla ole laitettu sinne turhaan
Jos on nk: "Napapultti " eli pultti, ei mutteri, niin sitä ei saa koskaan kiristää uudelleen momenttiin, koska on venyvä pultti, ja uusinta kiristys tuohon 3.5kg:n + 90 asteen voimaan voi saada tuon pultin katkeamaan jopa kesken ajon,,,,, 8)
Napapultti on aina vaihdettava, jos se löystyy/avataan, eli hyvän neuvon on sulle Bilia antanut, ja tehtaalta tullessaan autossa ei tuota liimaa/lukitetta ole koskaan ollut.  ;)
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 14:55:13 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

 

Carcom Oy  Elekma