Joopa, paljon on edellä asiaa autovakuutuksista, kai voi ottaa kantaa muihinkin moottoriajoneuvovakuutuksiin...
Tuossa vaan aika usein vuosien varrella kummastellut tuota vakuutusmatematiikkaa tai yleensä niiden hinnanmuodostusta.
Viimeinen, mikä minusta hiukan outoa on tuo hinta arvioitujen ajokilometrien perusteella.
Mistäs minä sen tiedän, kristallipallostako, sisältyykö se vakuutuksen hintaan ja miten kontrataan ?
Kyllä se auto saattaa mennä lunastukseen vaikka pihalta peruuttaessa toisen eteen ja se on siinä, vaikka kilometrejä alle 0,01.
Jos sopii pikku muistelot, tuossa pari tapausta takavuosilta:
1.
Ostin 2000-luvun tienoilla Volvo 945:n ja eikun vakuutuksia tekemään oman vakuutusyhtiön toimistolle, joita tuolloin vielä oli olemassa.
Olin aivan sattumalta lukenut jostakin hiukan aiemmin, että jos autossa on hälyt, saa 10% alen vakkareista.
Siinä sitten kun paprut alkoi valmistua kysäisin tätiltä, ottiko hän huomioon tuon edellä mainitsemani seikan ?
Alkoi tätsy selittämään, että vakuutuksen ottajan on itse siitä ilmoitettava tai tuotava asia esiin, kun se ei mistään papereista ilmene

Niinpä niin, oma vika tietysti, mutta mitäpä jos olisi täti vaikka kysynyt ja vaikka samalla muutakin asiaan liittyvää, niin olisin tuotapikaa sen kertonut.
2.
Hankittiin pojalle piikki Kotari. Pyorän myyjä antoi vinkin, että yhtiössä X on halvimmat vakkarit ko. pyörään.
Nooh, kilpailutin sitten vakuutukset 3:ssa yhtiössä;
-omassa, jossa kaikki taloutemme aika monet vakuutukset keskitetysti
-yhtiössä X
-yhtiössä Y
Totta se vaan oli, tuossa yhtiössä X se oli n. 400€/v, yhtiössä Y n. 800€/v ja kas kummaa, omassa n. 1200€/v samalla sisällöllä.
Suosin siis vierasta yhtiötä X, koska tuolla 800€ käpillä poltti aika paljon polttoainetta, takanakkia ja vielä huolsi pyörääkin.
Selitykset omassa yhtiössäni olivat kyllä aika ontuvia..
3.
Ostin taannoin Pappa-Tunturin
Olemme edelleen kytköksissä tuohon yhtiöön X ja siellä lojuu käyttämättömiä bonareita.
Kysäisin, josko hyödyntäisi ne tuohon mopoon, että pääsisi ajelemaan ja palauttelemaan muistoja menneiltä ajoilta

Kysyin myös edelleenkin samasta omasta yhtiöstäni, oli tilanne niin, että nyt tuossa yhtiössä X vakkarit olisivat olleet n. 2,5-kertaiset/v.