Samppasport  Futurez

Volvon tyhjäkäynti liian rikkaalla? Mestarit auttakaa avutonta.

  • 35 Vastauksia
  • 8335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.

Eli vaihdoin b200et:n tilalle b23et:n pelkän alakerran ja sain sen nyt sitten käyntiin, mutta jaksaa käydä tyhjäkäyntiä juuri ja juuri omin voimin. Imusarjasta kokeiltu ruuvata sitä tyhjäkäyntiruuvia ja ei vaikutusta mitenkään käyntiin, kun otan vaikka dumppia ohjaavan alipaineletkun irti niin se imee sieltä tietty ilmaa tyhjäkäynnillä ja käynti muuttuu normaaliksi... Eli käykö nyt sitten liian rikkaalla? Löysin koneesta yden imuvuodon ennenkun pistin alakerran vaihtoon ja imuvuoto nyt korjattu ja kone on tietty nyt sitten säädetty sen imuvuodon mukaan aikasemmalla omistajalla? Eli korjaantuisiko tilanne esim IMM:n "tyhjäkäyntiseosruuvia säätämällä?" Ja oliko niin, että kiristämällä sitä ruuvia siinä päällä niin seokset menee laihemmalle vai? ???


Kiitos avusta etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 26.09.2012, 11:39:11 kirjoittanut hekivimi »

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: Volvon tyhjäkäynti liian rikkaalla?
« Vastaus #1 : 26.09.2012, 09:51:28 »



Niin ja unohin mainita, että PLX on tilauksessa.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvon tyhjäkäynti liian rikkaalla?
« Vastaus #2 : 26.09.2012, 11:49:36 »
Jos tarkoitat immussa siinä sivussa päällä olevaa ruuvia, se vain avaa ja sulkee immun läpän ohittavaa pientä ilmakanavaa. Auki niin seos laihtuu jne...

Katoppa ettei oo kaasuläppää säädetty liian pienelle? Lytistä se lisäilmaventtiilin letku ja kato mitä kierroksia se pistelee joutoa? Joku 700-800 rpm vois olla silloin hyvä, jos ei jaksa käydä, säädä läppää noille kierroksille.

Muista sen jälkeen kaasuläppäkytkimen säädön tarkistus!

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.


Se tyhjähäyntiventtiili on tulpattu, koska pisti auton soutamaan tyhjäkäyntiä ja nosti liian korkealle johonkin 1500rpm tienoille...

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.


Mites se kaasuläpän säätö tapahtuu?

hevonen

  • Vieras
Käytä tuota ohjetta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=552.0

Se läpän säätöruuvihan on se pieni siinä sivussa joka lukitaan mutterilla haluttuun asentoon.

Nuo kuvaamasi oireet voivat johtua kaasuläppäkytkimen väärästä säädöstä, ei mene joutokäyntiasentoon ollenkaan, toinen vaihtoehto on aika kova imuvuoto.

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Tuntuu et saa liian vähän happea koska jos otan imusarjasta alipaineletkun irti niin alkaa käymään nätisti tyhjää...

hevonen

  • Vieras
No sillonhan se saa liian vähän sitä happea jos läppä on säädetty liian kiinni. Kato nyt noi em. jutut.
Varsinkin kun se lisäilmajuttu on otettu pois käytöstä... :P

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.


joo tarkistetaan tänään.  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic

Se tyhjähäyntiventtiili on tulpattu, koska pisti auton soutamaan tyhjäkäyntiä ja nosti liian korkealle johonkin 1500rpm tienoille...
Eli vianhaun voit alkaa vaikka tästä. On aina hyvä lähtökohta alkaa virittämään moottorinohjauksella, joka on jo rikottu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.


Onko boksi nyt jotenkin rikki vai?  Sama kokoonpano tällähetkellä, mutta 2.3 alakerta vain vaihdettu. Tyhjäkäynti toimi hienosti vielä 200 alakerralla tyhjäkäyntiventtiili tulpattuna.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2012, 13:18:00 kirjoittanut hekivimi »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic

Onko boksi nyt jotenkin rikki vai?  Sama kokoonpano tällähetkellä, mutta 2.3 alakerta vain vaihdettu. Tyhjäkäynti toimi hienosti vielä 200 alakerralla tyhjäkäyntiventtiili tulpattuna.
Jotakin on pielessä jo silloin jos se luisti tarttee tulpata. Ei kai boksi rikki lie, mutta kaasuläpän perussäätö on melko varmasti pielessä sun sovellukseen, motroniccikone ei tartte juurikaan tuota läppää auki ja se säätösysteemi hanskaa kierrokset kyllä hyvin kohdalleen. Kaasuläppää ja tyhjäkäyntikytkintä säätämällä voit saadakin tuon pelaamaan, ja loppusäätö sitten seosruuvista. Tai sitten se tyhjäkäyntisäätökin tarttee korjata.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.



Hmmm. Mistähän sitä tyhjäkäyntisäätimen aiheuttavaa soutavaa vikaa vois lähteä hakemaan? Nyt, kun tuo säädin on tulpattu ja katsottu, että tyhjäkäynti tunnistin naksahtaa kaasuläppään avattaessa heti on tyhjäkäynti jotain 500rpm luokkaa.. kaasuläppää avaamalla siitä ruuvista varmaan saakin ton tyhjäkäynnin säädettyä hyväks, mutta ois kiva saada se luisti toimimaan, kun kerran sellanen on.   ;D

hevonen

  • Vieras
Kokeile nyt sen luistin kanssa.
Ota se luisti ensin kätöseen ja ruuttaa jotain wd:tä
 tai crc:tä sinne lujasti ja pese sen luistin liikkuvat osat sillä.

Jos ei luisti toimi, mulla on myynnissä ehjä.

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.




Soitin edelliselle omistajalle autosta, joka on tuttuni ja hän sanoi luistin olevan juuri vaihdettu ehjästä autosta. Eli kokeili itsekkin vaihtaa sen silloin, kun sillä souti se tyhjäkäynti. Ja tuon tyhjäkäynnin suotaminen on jännän olonen, kun kierrokset menee sinne 1500rpm paikkeille niin sytkä/suuttimet pätkäsis et tiputtaa kierrokset taas sinne alemmas? ja taas kierrokset kohoaa ja pätkäsee. Onko se normaali toimenpide toi pätkäsy jos tyhjäkäynti kiipee liian ylös?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy