KL-varaosat  Race.fi

Black Widow's 240 24V

  • 379 Vastauksia
  • 132778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #150 : 16.01.2013, 12:35:02 »
Noilla vanhoilla alustanosilla (iskarit, jouset, alapallot, raidetangon ulkopäät jne..) voi melkeen suoraan heittää vesilintua tälläisessä käytössä. Jouset ja iskarit on luultavasti väsyneet ja uutenakin aika onnettomat jos meinaa saada woimaa latuun tai ajaa mutkiin ilman että peilit raapii maata.. Raidetangonpäät, alapallot jne.. on sellasta edullista kulutusromua että jos ei vielä ole väljät niin hetken päästä on..  :buck2:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #151 : 16.01.2013, 13:02:52 »
Noilla vanhoilla alustanosilla (iskarit, jouset, alapallot, raidetangon ulkopäät jne..) voi melkeen suoraan heittää vesilintua tälläisessä käytössä. Jouset ja iskarit on luultavasti väsyneet ja uutenakin aika onnettomat jos meinaa saada woimaa latuun tai ajaa mutkiin ilman että peilit raapii maata.. Raidetangonpäät, alapallot jne.. on sellasta edullista kulutusromua että jos ei vielä ole väljät niin hetken päästä on..  :buck2:

Jousilla ja iskareilla ainakin heitetään sitä kuuluisaa vesilintua  :D raidetangonpäät eivät ole väljiä, ainakaan vielä  :buck2: Nuo vanhat jouset puhalsinkin lähinnä tekemisen ilosta. Huomenna voisikin puhallella noita vääntötankoja taikka panhardia!

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #152 : 17.01.2013, 12:29:38 »
Taas on tullut hetki pyytää viivastusta!

Olen tässä nyt tunnin pari paininut asian kanssa ja yrittänyt etsiä tietoa, mutta kiven alla tuntuu olevan.. Asia koskee siis jousien jäykkyyksien valintaa.

Varsinkin haluaisin oppia, että millä kaavalla (kuullostaapas insinöörimäiseltä) saan selville oikeat jäykkyydet?
Hölmökin älyää, että paino on yksi tekijä ja miten se vaikuttaa. Mutta entäs miten iskarin rebound ja compression (en malta nyt suomentaa)? Ja tietty ajotyyli vaikuttaa, eli kovaa mutkissa renkaat bitumissa on haettu ilmiö  :D

Tiedonnälkä ei hellitä ja tarkoitus lisätä tämäkin tieto hienosti tuonne eepokseeni!

Kiitos viisaammille jo etukäteen  :)
GBW

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #153 : 17.01.2013, 16:32:04 »
taas puhallettu pari osaa:





Huomenna prässään puslat irti!


GBW

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #154 : 17.01.2013, 23:58:15 »
Varsinkin haluaisin oppia, että millä kaavalla (kuullostaapas insinöörimäiseltä) saan selville oikeat jäykkyydet?

F = k * x
Täh?

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #155 : 18.01.2013, 04:01:51 »
Värähtelymekaniikan käyneenä, minun pitäisi osata heittää tähän jotain. Mutta palataan asiaan...

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #156 : 18.01.2013, 09:18:23 »
eiku ei mitää..  :D

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #157 : 18.01.2013, 10:23:03 »
F = k * x

mielessä liikku lähinnä:
x(t) = X cos(Ωt -ϕ )  :D

Mutta esitin kysymyksen huonosti. Mutta pähkinänkuoressa: miten valitsen jouset ja iskarit?
Eli jos on jousen arvo X lbs (lb/in?) iskarin arvot Yrebound/Ycompression (en ole varma missä yksikössä ilmoitetaan. lbf,N?) kun auto painaa Z kg. Painojakauma tietty huomioon.

kätevä:
http://www.hraefn.net/projects/spring_rates.php

Värähtelymekaniikan käyneenä, minun pitäisi osata heittää tähän jotain. Mutta palataan asiaan...

Joo meillä ko. kurssi meneillään, mutta hieman tyhmästi toteutettu.. Tuotannon ja suunnittelun heput käydään samaa kurssia, meillä tuotannon hepuilla on vaan lyhyempi.

Kurssi alkoi Marraskuun alussa,
Tammikuun alusta asti ollut työharjottelussa,
loppuu Maaliskuun alussa

Tässä tulee siis 2kk tauko kurssille ja kanssaopiskelijat tietävät miten nopeasti nää matemaattiset vähän vaikeemmat kaavat unohtuu ja ekaa välikoetta odotellaan..

Mutta tätä kirjottaessa ja pohdiskellessa noita jousia, niin motivaatio kerrata muistiinpanoja yltyy kummasti, enkä tällaista
motivaatiota kyseistä aihetta kohtaan vielä olekkaan kokenut!

Tällainen PDF löytyi, en vaan ole lukenut paria sivua pidemmälle vielä:
http://www.nttyres.com/downloads/guide_to_dyno_graphs.pdf

Kuten tekstin pituudesta huomaa, en ole oppinut talon tavoille työnteon nopeudesta.. Tee työt liian nopeasti --> luppoaikaa  :D

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #158 : 18.01.2013, 11:39:50 »
Mulla olis Matlab:iin yksi hyvin yksinkertainen malli jolla voi kokeilla miten erilaiset jousen jäykkyydet ja iskarin asetukset (comp/rebound) vaikuttaa. Voin lähettää sen sähköpostiin jos kiinnostaa.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #159 : 18.01.2013, 12:28:04 »
Nuo vanhat jouset puhalsinkin lähinnä tekemisen ilosta. Huomenna voisikin puhallella noita vääntötankoja taikka panhardia!

Voisinkin tuoda sulle kesällä vähän alustanosia, jos nuin hyvät kamppeet on millä puhaltaa.. Tietysti saat pientä (harrastelijaystävällistä) korvausta.  :hello:
144
145
945
855

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #160 : 18.01.2013, 13:25:49 »
Voisinkin tuoda sulle kesällä vähän alustanosia, jos nuin hyvät kamppeet on millä puhaltaa.. Tietysti saat pientä (harrastelijaystävällistä) korvausta.  :hello:

Työpaikan vehkeillä puhaltelen aina, kun vain siellä töissä/harjoittelussa olen  ;)  Taka-akselia kokeilen puhaltaa kesällä AutoTeeman halppisvehkeellä. Lähinnä siis ne pienet sopukat mihin en rälläkällä pääse! Isompiin hommiin en ehkä uskalla edes kokeilla, tai no ehkä pienen osan auton alustaa  :D

Anyway, juuri prässätty ekaa kertaa puslia irti, jännää oli:



Piti pieni videokin kuvata, yhdellä kädellä tosin, niin laatu on sitä itseään. Plus että säikäytti tuo puslan irtoaminen, kun pamahti  :D Varsinkin, kun prässi näytti reilusti yli 100kN sillä hetkellä, niin jännitti  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=OrX69pACBDk


GBW

E: typot ja linkit
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 13:27:54 kirjoittanut Black Widow »

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #161 : 21.01.2013, 14:34:01 »
Taas on pikkusen puhalleltu:





Löytyvät osiosta Taka-akseli.

Taitaa laitteesta loppua eines, kun hetken puhalluksen jälkeen puskee vain ilmaa. Samaa tekee pienempikin laite.. Pitänee täytellä  ;D


GBW

E:typot taas
« Viimeksi muokattu: 22.01.2013, 06:07:54 kirjoittanut Black Widow »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #162 : 21.01.2013, 14:44:08 »
Mä olen sulle niiiiiin kateellinen kun sä pääset puhalteleen noita osia ;D Itellä olis näin ensalkuun muutama tukivarsi ja yks taka-akseli mitkä pitäis puhaltaa..
No kun halvalla sai.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #163 : 21.01.2013, 16:15:24 »
Sitten vaan koteloimaan noita tukivarsia.  :P

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Black Widow's 240 16VT
« Vastaus #164 : 22.01.2013, 12:20:11 »
On tuo puhaltamisen mahdollisuus kyllä lottovoitto näissä hommissa. Joskus kyllä hankin/teen oman puhalluskopin, jota sitten saa kanssavolvoilijat tulla käyttämään!

Melkein unohdin koko koteloinnin, hyvä että muistutit  :D

Nyt on taas jännitetty ja puslat on irti:



TAKA-AKSELI -osiota siis edelleen työstän!
GBW

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy