Proturbo  Autodiagnoosi

850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla

  • 46 Vastauksia
  • 19892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #15 : 30.09.2012, 08:58:31 »

(Kuva: Volvo 850 R PCV Replacement http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/)

Nettiä tutkittuani löysin sellaisen kummallisuuden kuin PTC (Positive Temperature Coefficient) joka lienee osanen PCV:tä (Positive Crankcase Ventilation). Tuo kuvan haitarirööri on siis se, joka menee putsarilta turbolle.

Tuo PTC on siis se lämmitetty verme, kun se on eristetty koko matkan ja vieressä kulkee jäähdytysnesteputki?

(Vaihdoin muuten myös tuon kuvassa näkyvän alipaineletkun kulmakappaleenkin pätkään sitä öljy/alipaineletkua - oli lytyssä joten eikun vaihtaen.)

Tuo PTC pitäisi vissiin putsata, onnistuuko osaa irroittamatta?
Osan irroittaminen vaatinee jäähdytysnesteiden tyhjäämistä, ja sitä koitan välttää tuossa kadun varressa touhutessani...

EDIT:
Ei kerpele, ei tuo nummero 9 taida ollakaan jäähdytysneste-letku vaan kampikammion tuuletusputki. Eli ei tartte puljata nesteiden kanssa, nyppää vaan irti haitariletkusta yms ja putsaa.



« Viimeksi muokattu: 30.09.2012, 09:24:21 kirjoittanut Däddy »

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #16 : 30.09.2012, 11:23:23 »
Jep, kannattaa ehkä ottaa se koko haitari irti sieltä niin käy näpäkästi.
Sen pikkuletkun tehtävä joka menee mutkan kautta siihen PTC:n sieltä imusarjalta, on pitää ahtopaineella sitä ptc:tä puhtaana.
Puhaltaa niinku röhnät pois sieltä ahdoilla. :)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #17 : 30.09.2012, 16:24:02 »
miten noin ahtaaseen väliin saa edes tökättyä uutta letkua kiinni, saatikka ruuvata klemmaria kiinni??? Vai pääseekö tuohon käsiksi jotenkin näppärästi alakautta tms?
Alakautta mä sen vaihdoin mutta näppärästä ei voi kyllä silloinkaan puhua  :-\ vaikka auto oli pukkien päällä niin piti mennä käsi suorana sinne turbolle sillä kustannuksella että näkyvyys oli vähän huono mut kyllä sen sinne sai kun tarpeeks oli perkeleitä lentäny. auto nosturihan tässäkin hommassa ois ollu jees  :hello:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #18 : 01.10.2012, 08:43:45 »
Alakautta mä sen vaihdoin mutta näppärästä ei voi kyllä silloinkaan puhua  :-\ vaikka auto oli pukkien päällä niin piti mennä käsi suorana sinne turbolle sillä kustannuksella että näkyvyys oli vähän huono mut kyllä sen sinne sai kun tarpeeks oli perkeleitä lentäny. auto nosturihan tässäkin hommassa ois ollu jees  :hello:
Joo jää meikäläiseltä tuo letku vaihtamatta, kun tuntui varsin ehjältä ja kunnossa olevalta - vaihdetaan sitten kun todellista tarvetta moiseen on. Ehkäpä luonto antaa periksi vallan antaa moisen homman korjaamon tehtäväksi.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #19 : 01.10.2012, 08:53:42 »



Siinähän se PTC mokomakin on. Pikkurööri oli sitten ihan tukossa, kunnolla putsaten piti tuo osa muutenkin. Se muuten tulee molemmat letkut (iso ja pieni) sieltä jostain kampikammion tuuletuksesta mistä lie - kulkevat molemmat saman eristystuubin sisällä häviten johonkin imusarjan alle.


Tässä tämä haitariletku putsarilta turbolle. Piti irroittaa että sai tuon PTC:n takaisin paikoilleen. Melkein meni paikoilleen irroittamatta, sen verran tuo oikealla näkyvä PTC:n reikä oli mukavasti hollilla - mutta ei kuitenkaan. Onneksi älysin, että alapään klemmari on mukavasti hollilla, tulipeltiä pitkin kun katsoi alaspäin niin klemmarin pää näkyi; irroitus olikin siis helppo homma.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #20 : 01.10.2012, 08:58:42 »
Sain vaihdettua myös termostaatin ja lämpötila-anturin. Wanha auto niin tietty kävi wanhanaikaiset: toinen termarin kantta kiinni pitävistä Torx (T40) ruuveista pyörähti kannastaan pyöreäksi  :buck2:

Naapurin kanssa sitten otettiin wanhan kansan kikat käyttöön: rautasahan terällä koloa ruuvin kylkeen ja meisseli&vasara -yhdistelmällä isku ruuviin ja naps-auki. Piti vaan purkaa sitä ruiskujärjestelmän jakotukkia hieman pois tieltä, että mahtui askartelemaan. Pfff... pikkuhommasta tuli iso homma. Wanhat autot...  S*

Lämpötila-anturi menee kiinni 19mm kiintoavaimella, mutta vaatii aika pienileukaisen semmoisen, että mahtuu vääntämään - on sen verta ahtaat välit siinäkin kohtaan.

No, uusi termari ja anturi on paikallaan. Lämmöt nousee nyt yllättävän nopeasti ja sitten lämpötilamittarin viisari on nätisti tasan vaakasuorassa eikä missään siellä päin. Volvon alkuperäisosa siis tuo termari, lämpötila-anturin kävin Motonetistä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #21 : 01.10.2012, 09:01:46 »
Ja EI, se kerpeleen lambda-valo EI sammunut vieläkään. Akun miinus-kenkäkin oli irti varmaan vartin verran, mutta valo palaa loimottaa vaan.

Liekö sitten joku vika vieläkin olemassa, tai sitten tuo valo pitää kuitata sammuksiin jollain OBD-lukijalla.

Aamulenkki Hervannasta länsitampereelle (n 21km) antoi keskikulutukseksi noin 8.7 l/100km, eli mielestäni kulutus on selvästi laskenut aikaisemmasta... muistelen auton imeneen moisessa ajossa vähän päältä kympin luokkaa aikaisemmin. Juu, ja en asu Herwoodissa, tuli vaan aamulla nollattua keskikulutusmittari siellä kun ajelin l-treelle.


Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #22 : 01.10.2012, 10:40:28 »
menee nollaushommiksi noiden vikakoodien kanssa :) mulla ainakin säilyi koodit muistissa koko ajovalo remontin ajan... Mulla on tosin itsediagnostiikkajärjestelmä :) niin siitä turbon ohjausletkusta  sen verran että kun sitä koskee ja jos siitä jää käteen sitä mustaa paskaa niin se on ihan vaihtokunnossa  :hello:
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 10:44:18 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #23 : 01.10.2012, 11:15:40 »
Jaa-a, lompakko ei kyllä antaisi periksi minkään OBD-lukijan ostopuuhiin. Penniä on joutunu venyttää jo ihan liiaksi ton 1600 egen kansirempan takia + sitten nämä imuletkujen korjaushässäkät, uudet termarit sun muut tilpehöörit päälle.

Kellään edullista OBDII:sta myynnissä ja/tai voiko jossain käydä Tampereen alueella lukaisemassa noi koodit ja nollaukset? En tällä viikolla pääse noihin Volvoilijoiden ti/ke tapaamisiinkaan.

Huollonaika-valon nollausohjeet sentäs löysin täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=55.0
Eipä tuosta harmia ole ollut, palaa pari minuuttia käynnistyksestä ja sammuu sitten pois... mutta jos noilla ohjeilla tuonkin nollaus onnistuu, niin saa senkin pois kuleksimasta.


Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #24 : 01.10.2012, 11:18:37 »
niin siitä turbon ohjausletkusta  sen verran että kun sitä koskee ja jos siitä jää käteen sitä mustaa paskaa niin se on ihan vaihtokunnossa  :hello:
Kyllähän sitä mustaa paskaa jää siitäkin käteen, niinkuin ihan joka osasta siltä seudulta... taikka tarkemmin sitä mustaa mönjää tarttuu käsiin käytännössä mistä vaan letkusta ja vermeestä - moottoria kun tuskin on pesty sen jälkeen kun on Hollannin tehtaalta lähtenyt  ELK

Saa kyllä korjaamonsedät tuon letkun vaihtaa, luulis heiltä onnistuvan autonosturin yms vermeiden kera nopsaankin (lue: halavalla)?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #25 : 01.10.2012, 11:29:03 »
Löysin ketjusta " vikakoodinlukijat" (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=246.msg168696#msg168696) jonkun tietävän, että VOL-FCR olisi hyvä ratkaisu 850 -96 vuosimalliin.

No semmoinen löytyy täältä näemmä: http://www.ilexa.co.uk/content/category/2/2/19
Pari onkelmaa tulee heti eteen: tuo toimii virallisesti vain Win XP:ssä ja mulla tietty Win7 läppärissä. Eikä siinä kaikki, näyttää vaativan sarjaportin eikä näissä nykyläppäreissä moista ole  :-[

Jos kävis jossain autokorjaamossa ovelle koputtelemassa, että josko viitsisivät nopsaan lukaista koodit + nollata....

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #26 : 01.10.2012, 21:45:07 »
Se muuten tulee molemmat letkut (iso ja pieni) sieltä jostain kampikammion tuuletuksesta mistä lie - kulkevat molemmat saman eristystuubin sisällä häviten johonkin imusarjan alle.
Usko nyt että ei tule. Se pikkuletku tulee imusarjan etupäästä eikä liity huohotukseen mitenkään, vaikka kulkeekin sen huohotusröörin kaverina.

Kerroinhan jo aiemmin mikä sen pikkuletkun tarkoitus on. Etkö sä lue mun viestejä? :pomo:

Jos kone huohottaa reilummin, voi suurentaa tuota lämmityselementin reikää, käy kuumempana ja kaasut kulkee paremmin. Tämän vinkin kertoi mulle j_tapio.

Muokkailla kannattaa viestejään ettei tule pienen hetken välein monta viestiä, sekoittaa vaan pakkaa... ;)
« Viimeksi muokattu: 02.10.2012, 13:30:07 kirjoittanut hevonen »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #27 : 02.10.2012, 21:04:47 »

Kerroinhan jo aiemmin mikä sen pikkuletkun tarkoitus on. Etkö sä lue mun viestejä? :pomo:
Luen luen  :)
Jäin vaan ihmettelemään, että miten imusarjan kulmilta tuleva letku voi puhaltaa mitään...

Joo se pikkurööri oli tukossa ja isompi rööri taas vallan mainiosti auki. Eli ei tarvetta kikkailla sen lämmityselementin kanssa(?).

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #28 : 02.10.2012, 21:36:32 »
Luen luen  :)
Jäin vaan ihmettelemään, että miten imusarjan kulmilta tuleva letku voi puhaltaa mitään...

Niin no, ahdoilla ihan niin kuin heppa sanoi aiemmin. Turbokoneessa vallitsee tämän tästä ylipaine imusarjassa.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #29 : 02.10.2012, 21:37:10 »
Ei kerpele, se tyhjäkäyntiongelma vaan jatkuu.

Eilen ehtoolla ajelun jälkeen ne tyhmäkäynnit oli taas lämpöisellä koneella siellä 1300:ssa. Puristelin noita vaihtamiani imuletkuja lyttään ja juu: se pitkä letku sieltä turbolta tyhjäkäyntimoottorille, sen kun lyttäsi niin tyhjäkäyntikiekat laski heti.

Oi jessus että tunsin itseni tyhmäksi... olin nimittäin osassa käyttänyt vähän väärän kokoisia klemmareita, eli ne oli kiristetty äärimmilleen ja silti jättivät löysäksi. Eikun uusia klemmareita ostamaan ja samalla pätkä sitä öljy/imuletkua. Nyt ostin pykälää pienempää varmuuden välttämiseksi.

Sain muuten vaihdettua sen kaikkein paskimmankin letkun. Yläkautta.

Mutta ei apua ei. Edelleen lämpöisellä koneella tyhjäkäynnit siellä 1300:ssa ja sen saman pitkän letkun lyttäämällä ne laskee. Nopeasti kierroksia käyttämällä tyhjäkäynti putoaa hetkeksi tonniin ja sieltä alkaa hivuttautumaan pikkuhiljaa ylöspäin. Samoiten vaihtaessa kierrokset hetkeksi kohoaa ylöspäin laskeakseen sitten normaalisti.

Tuossa tuli heitettyä sellainen 1,5h ajolenkki. Siitä noin puolet moottoritiellä ja toinen puolikas kaupunkiajoa. Keskikulutus oli tuolla matkalla 9.7l/100km. Ja jännä juttu tämä: liikennevaloissa seistessä keskikulutuksen lukema hiipi kymmenyksen kerrallaan ylöspäin... normaalia?

 

Proturbo  Autodiagnoosi