KL-varaosat  Race.fi

V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?

• 32 Vastauksia
  • 13124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa artoan

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tuota hukkaportin jumitusta oon kans miettinyt. Miten sen oikein testaisin? Pitääkö mun ottaa tuo ahdin nyt vaa pöydälle? Voiko se viheltävä ääni tulla sieltä? Tarvinko mää uusia tiivisteitä, jos irrotan ahtimen liitoksistaan?

Tähän asti kaikki vinkit ollu hyviä, kiitos niistä! Nyt justhinsa meen tallhin tutkimaan kaikki ehdotetut kohteet...

Poissa Taavi.H

• Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ihan ku hukkis jumis sulla auki.

Tämä kuulostaisi jotenkin loogiselta. Joten arvauskisassa seuraavan äänen annan tälle vaihtoehdolle.

Nyt justhinsa meen tallhin tutkimaan...

Kaustinen-slangia. :facepalm:

:D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa artoan

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Jee jee!
Tuo oli nyt sitten oikea vinkki tuo palanut sulake. Olin kattonu ne viimeks silloin, ku vielä ei ollu vikatila päällä. Nyt ku vaihdoin sulakkeen, irrotin huohottimen lämmittimen piuhan ja nollasin koodit, niin häipyi se lambda-valo ja nuo kolme vikakoodia samoin. Vihellys ei hävinnyt, mutta ahdot vissiin ainakin osittain palasivat, koska tehoa oli koeajolenkillä jälleen edelliseen verrattuna käytettävissä moninkertaisesti... Pitäsköhän nekin vielä mitata...

Mutta miten sitten tuo vihellys? Hukkaporttikuvio on mulle vieläkin epäselvä. Tutkin sitä ahdinta paikallaan, mutta voisko joku viisas nyt kertoa, mistä kohtaa se oikein päästää ahtopaineen sinne pakopuolelle? Mä en vaan löydä mitään yhteyttä (putkea/rakennetta) noiden puoliskojen välillä. Onko sen hukkaportin mahdollista olla semmonen, että se päästää vaan pakosarjalta tulevan pakokaasuvirran ahtimen ohi hukkiksen ollessa auki? Ettei se vaikuttaiskaan varsinaisesti painepuolelle?

Paikallaan kaasutellessa tuolta ahtimen kieppeiltä jostain pöllähtelee vähän pakokaasua, mutta en yhtään tajua mistä se voi tulla. Paitsi ehkä vuotamalla siitä verkkoputken pätkästä, joka pakoputkessa on...

Nythän tuon vois jo ottaa ajoon, mutta kun se pitää käyttää leimalla ensin. Ja onko tässä nyt se vaara, että ahdin on hajoomassa paloiksi ja siitä sitten saattaa irrota jotain kamaa ja mennä ilman mukana moottoriin?

Poissa jussin78

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Edelleen kyllä tutkisin niiden siipien kunnon...  :hello:

Onhan siellä välijäähdytin ym matkalla ennenkuin mahdolliset osat koneeseen pääsisi.
Ei kovin todennäköistä että ne sinne asti menisi muttei niitä kiva ole putsailla coolerista/ahtoputkista...
Käsittääkseni myöskään auki jäänythukkaportti ei pitäisi aiheuttaa vihellystä... vaan yleensä sellainen terävä ujellus/vihellys tulee imupuolen siivistä kuten aiemmin jo oli puhe  ;)
Jos päädyt sen ahtimen pöydälle nostamiseen niin oikeastaan ei (ainakaan yleensä) tarvitse kuin öljyn paluuputken laippatiivisteen mikä sekin useimmiten säilyy uudelleenkäytettävässä kunnossa... pakosarjan ja ahtimen välissä ei ole tiivistettä eikä tainnut olla pakoputkellakaan... Korjatkoon joku jos muistan sen väärin.

Ei siellä mitään yhteyttä olekkaan imu ja pakopuolen välissä!!! Pakokaasut johdetaan hukkaportin venttiilillä pakopuolen siipien ohi jolloin ei myöskään ahda!!

Väljä EGR-venttiili saattaa päästää myös hieman pakokaasuja läpi... Mutta myös mahdollista että tullut se haitari tiensä päähän...
« Viimeksi muokattu: 12.10.2012, 18:05:14 kirjoittanut jussin78 »

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
Jee jee!
Tuo oli nyt sitten oikea vinkki tuo palanut sulake. Olin kattonu ne viimeks silloin, ku vielä ei ollu vikatila päällä. Nyt ku vaihdoin sulakkeen, irrotin huohottimen lämmittimen piuhan ja nollasin koodit, niin häipyi se lambda-valo ja nuo kolme vikakoodia samoin.
Ennen talvea käyt ostaan uuden imuputken Siniseltä. Mulla makso muistaakseni n.121€. Vastusta ei saa erikseen, kuulemma.

s73

• Vieras
Ennen talvea käyt ostaan uuden imuputken Siniseltä. Mulla makso muistaakseni n.121€. Vastusta ei saa erikseen, kuulemma.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
minkälainen vastus siinä on, pystyisikö siihen tinaamaan toisen tilalle?

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
minkälainen vastus siinä on, pystyisikö siihen tinaamaan toisen tilalle?
Ei hajuakaan. Mutta toi mötikkä pitäis purkaa jotta näkis mitä siellä on.
Mulla on vanha kyl tallessa. Pitäskö purkaa se joskus?

s73

• Vieras
Ei hajuakaan. Mutta toi mötikkä pitäis purkaa jotta näkis mitä siellä on.
Mulla on vanha kyl tallessa. Pitäskö purkaa se joskus?
pura ihmeessä jos sen saat takaisin kasaan, hyvällä tuurilla se on  joku parin euron vastus mitä myyvät elektroniikkaliikkeissä.

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
pura ihmeessä jos sen saat takaisin kasaan, hyvällä tuurilla se on  joku parin euron vastus mitä myyvät elektroniikkaliikkeissä.
Siis jos sen puran. En todellakaan taida koota. Ei jaksa liimailla.   ;)

Poissa artoan

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Oon kyllä kiinnostunu tietämään, mitä siellä palikassa on, jos päädyt purkamaan.

Vielä on itellä ne imupuolen siivet tsekkaamatta. Jäi huomiseen. Alkoi kuitenkin jo kehittyä päässä teoria asioiden kulusta:

Ongelma alkoi äkillisesti, kovimmilla pakkasilla tammi-helmikuussa. Otaksun, että tuo vastus on saattanut lakata toimimasta ensin. Huohottimen liitoskohta on saattanut tästä johtuen kerätä kylmällä kelillä jäätä. Jää on voinut irrota klönttinä ja mennä turbon imupuolelle sisään vaurioittaen kovimmassa vauhdissaan (voimakas kiihdytys, ohitustilanne) olevia siipiä. Tästä seurauksena on alkanut ahtimen vihellys. Vikakoodit ilmestyivät vastuksen aiheuttaman sähkövian ja sulakkeen palamisen myötä.

Vaikuttaako tää mahdolliselta teidän mielestä?

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
Katsotaas jossain vaiheessa purkua.

Mutta imusiivet saat näkyviin helposti kun irrotat sen imuletkun.

Poissa artoan

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moi. Mitäs raati sanoo näistä siivistä?

Kuvissa oon pyöräyttänyt siipiä vähän eri asentoon. Minusta tuo yksi on vähän mutkalla. Vai kuuluuko noiden näyttää tuolta?
Voiko tuota siipeä korjata, jos se on mutkalla? Vai täytyykö koko ahdin siinä tapauksessa uusia?

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
Noihin mun ahtimen siipiin verraten jotain on erilailla.   :-\

Poissa jussin78

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Näyttäisi siltä kuin melkein kaikista siivistä puuttuisi tavaraa... Tosin kuvakin voi valehdella mutta kaikissa siivissä pitäisi kuitenkin olla sama välys kompressoripesän reunoihin kuten tuossa POMOn kuvassakin näkyy... Ja tuo yksi siipi todellakin on aika pahasti mutkalla ja sitä ei voi oikoa...  :( Toki tuon ahtimen voi huoltaa ja vaihtaa uudet siivet jos ei ole syönyt pesää rikki mutta kustannuksia tulee vähän reilummin kuin mitä laitoin esimerkiksi käytetystä yv:llä...
« Viimeksi muokattu: 13.10.2012, 21:17:53 kirjoittanut jussin78 »

Poissa artoan

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moi!

Kiitos jussin78, vinkkaamastasi purkaamosta vaikuttaisi löytyneen ihan toimiva ahdin. Ja hinta oli kohtuullinen. Myös imuputki huohottimen vastuksineen oli toimiva hankinta.

Vanhan ahtimen irrottaminen oli kyllä melko konstikasta puuhaa. Hirmu ahtaisiin paikkoihin on laitettu pultteja ja muttereita, jotka täytyy saada irti. Sanomattakin on selvää, että lujalla ne olivat. Ei auttanut muu, kuin kustomoida työkaluja koloihin sopiviksi. Onneksi lähipiiristä löytyy seppä. Pinnapultit vanhan ahtimen pakoputkilaipastakin irtosivat vasta kosanilla kuumentamalla :D Nekin oli pakko irrottaa, kun vaihto-osassa ei niitä tullut mukana...

Kävin sitten tänään aamulla ennen duunia näyttämässä Volvoa katsastuksessa. Päästöt oli oikeinkin hyvin rajoissa. Jarrutkin pitivät mukavasti tasan, vaikka olin uusinut vain toispuoleisesti taakse levyn ja satulan paloineen. Myös kässäri, jonka säätäminen oli kans yks sessio sinänsä, toimi varsin moitteettomasti. :)

Leimaa en kuitenkaan saanut. :( Uusintaan meni vielä vasemman raidetangon sisempi pallonivel eli aksiaalipää. Sen tuossa iltapuhteeksi vielä vaihdoin, niin eiköhän ala huomenna aamusta leimaa irtoamaan. Melko monta säätökertaa vaati, että sain aurauksen takaisin kohdalleen, mutta kyllä auto nyt viimeks tuntui jo ihan oikeaan suuntaan kulkevan... :D

Kiitän kaikkia erittäin hyvistä ohjeista, vinkeistä ja neuvoista. Mainiota, että tämä foorumi on olemassa! Olen oppinut taas valtavasti lisää ajoneuvoni tekniikasta ja lopulta saanut myös ikäänkuin onnistumisen elämyksiäkin -se on tällaisen harrastelun kannalta varsin mukava ja tärkeä asia :)

Samppasport  Futurez