Autodiagnoosi  Carcom Oy

244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa (korjattu), lämpö-ongelma

  • 34 Vastauksia
  • 10496 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Jes ongelma tuli kun dumpin laitoin paikoilleen. Aiemmin toimi ku unelma. Eli kun ajaa pintakaasulla ni kapeakaista näyttää sopivaa seosta, linttaat kaasun pohjaan niin menee niin laihalle että signaali hukkuu, rätisee ja paukkuu trtrtrtrtrptptrprptreprertg about 5 sekuntia jonka jälkeen rupee vetämään normaalisti ja seos taas löytyy ja on sopiva. Eikö se saa bensaa tarpeeks nopeesti vai prakaako sytytys? Ilman dumppia myös testattu eikä vaikutusta, eli tuskin liittyy dumppi mitenkään tuohon ongelmaan. Akku on ainakin rytöpaska, toimii kun apuvirralla laittaa käyntiin mutta kun sammuttaa niin ei jaksa pyöräyttää kertaakaan konetta eikä edes naksahda. Voiko vaikuttaa? Puola, tulpat, tulpanjohot?

Autossa siis turborömppä jossa tosiaan 2mm liian pieni bensaletku, voiko olla syy? Sitte se jakaja jossa paksu kello, ahtoja tajuava mekaaninen bensapumppu. Jännintä on että se aiemmin toimi ku kello. Kyllä se mun korvaan kuulostas että ohite sytyttää, eikös sillonki mittari hukkaa seoksen ko nihkeesti tulee pakokaasua vaikka bensaa pyttyy meniski?

Asialla ois jokseenki kiire  :o
« Viimeksi muokattu: 14.11.2012, 14:52:18 kirjoittanut Vanhalankku »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #1 : 15.10.2012, 21:22:55 »
tsiikoo imuvuodot, onkos strömppä imu vai painepuolella?

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #2 : 15.10.2012, 22:58:27 »
Imuvuotoja ei havaittavissa. Strömppä painepuolella. Äsken autossa rupes leijumaan kierrokset yms toimi kuin suzuki pv konsanaan. Strömperihän se vittuilee, luisti ei palautunu alas kunnolla. Ilmeisesti tuo rötääminenki johtuu sitten tuosta luistin huonosta liikkuvuudesta, se ei nouse ylös tarpeeksi nopeasti= kone täynnä ilmaa muttei bensaa. Ottaa sitten sen about 5sec että nousee ylös asti. Onko tuolle tehtävissä mitään?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #3 : 15.10.2012, 22:59:29 »
katkojän kärjissä piikki,kaasarin kalvo  ??? onko vaimennus öljyä siellä kaasarin päässä

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #4 : 15.10.2012, 23:02:13 »
katkojän kärjissä piikki,kaasarin kalvo  ??? onko vaimennus öljyä siellä kaasarin päässä
tämä

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #5 : 15.10.2012, 23:10:34 »
Käykö sinne esim moottoriöljy? Vai mistä sitä punasta litkua saa ja millä nimellä se kulkee? Täytyy huomenna purkaa se kotelo luistin päältä ja kattoa mitä se on syöny kun on tahmea

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #6 : 15.10.2012, 23:12:33 »
ATF automaattilootan öljy.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #7 : 15.10.2012, 23:26:12 »
turboon moottoriöljy,jopa laitettu smoke stoppia. atf liian litkuu

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #8 : 19.10.2012, 13:29:54 »
Joo aluksi tuntu että tuo atf kaasarissa ois jeesannu mutta paskat, samaa tekee vieläkin. Rupee olemaan jo silleen että 80 ajat niin pintakaasulla kun ikää mahdollista ja millin painat enemmän esim ylämäessä ni afr rupee seilaamaan 12-20.. Jos puolikaasulla ajaa niin afr 20 ja rötisee eikä ns pääse sen rötäämisvaiheen yli ollenkaan. Kaasu pohjassa rötää 5sek jonka jälkeen aukee römperi kokonaa ja seokset kohillaa yms. Onko noihin strömpereihin saatavilla mistää varaosia tai mitään? Selvästi se luisti liikkuu helvetin nihkeesti siellä ja tästä syystä prakaa.

Plus sitten olis toinenkin onkelma, termostaatti paikallaan ajossa lämmöt yli punarajan, auto paikallaan tyhjäkäynnillä vähän laskee. Termostaatti uusi, koitettu monella eri termostaatilla ja sama juttu.
Ilman termostaattia toimii, lämmöt ei tällä ilmalla nouse edes yli puolivälin.
Oliskohan vika vesipumppu joka ei jaksa työntää vettä kiertoon termostaatin pienestä reijästä? Kun kerran ilman sitä ei lämpene. Ja sitten tyhjäkäynnillä vähän polkastaessa kaasua välillä kuuluu helvetillinen mekkala sieltä pumpun suunnalta, ääni vähän ku hihna luistas muttei kuitenkaan. Semmonen metallinen kireä ääni. Joten onko tuo pumppu entinen? Jäähytyssysteemi putsattu joku aika sitten yms.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #9 : 19.10.2012, 18:01:35 »
hihna irti ja kopeloimaan pumppua. kaasarin kalvo voi olla revennyt,ei olis eka turboströmppä kun kalvo murteella.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #10 : 22.10.2012, 14:12:42 »
Kaasari purettu, kaikki osat tuntu ehjiltä, kalvokin oli ehjä. Kylmällä kelillä jää välillä leijumaan raakasti, selviää ku korkki auki ja painaa männän alas.. Onko tuolle tehtävissä mitään?

Ostetaan toimiva r-sport strömberg tai imusarja+paineistetut tuplat bolt-on mielessä. Pitäis pitää tuo pirssi ajossa..

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #11 : 22.10.2012, 22:53:41 »
se vaikuttaa kanssa jos se kalvo on ihan lötkö. kokeile jöötimpää vaimennusöljyä  ???

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #12 : 25.10.2012, 11:39:42 »
Kaasutinexpertiltä saa ainakin korjaussarjaa kaasariin.
Hintakin näköjään laskenut, pari vuotta sitten kun oman kaasarin
kanssa leikin niin maksoi reilu satasen. Nyt 85€.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=730

Turbon kaasariin käytetään tosiaan moottoriöljyä (itse käytin 10w-30).
Sen pitäis kai tasata käyntiä vähän, kun luisti liikkuu ahdoilla vähän rauhallisemmin.

Voisko tossa olla neula kulunut sopivasti siitä keskivaiheilta ja sen takia rötää?
Oletko koittanut säätää neulaa yhtään?
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #13 : 26.10.2012, 12:00:17 »
Jees mitähän tuo sarja pitää sisällään? Täytyypä laittaa myös tota moottoriöljyä sinne. En mä usko et siinä mikää muu on ku se että se akseli on vähän kiero. Ja kun sen kannen lyö kiinni niin sehän keskittyy siihen. Täten akseli ei sitte oo ihan suorassa siihen kopan sylinterii nähen. Täytyy muokata siitä vapaasti liikuteltava malli ja koittaa hakea oikea kohta. Onko se akseli/mäntä luistissa kiinni miten? Että voisko sen vaikka purkaa. Mietin myös että jos siitä sorvaa vaikka kympin pois nii mitäs tapahtuu kun ei enää olekaan timmi sen sylinterin kanssa? Sitte ainaki liikkus mutta mitäs sivuoireita tulee? Täytyy se neulaki kahtoo mut muistaakseni ehjä oli, eikä se säädöistä ole kiinni kun aiemmin toimi loistavasti. Joku siellä vaan nyt jumittaa.

Oisko muita vinkkejä ton lämpöongelman suhteen? Voiko vesipumppu oireilla noin vai oisko siellä jopa niinkin yksinkertanen vika ku ilmalukko? Putki mikä lähtee vesipumpulta lämppärin kennolle pakosarjan alta on muokattu siten että se kiertää tolpan vierestä ja siihen tuli kaksi mutkaa lisää, tämä siksi etttä turbon pakosarja mahtu paikalleen, vaikuttaako negatiivisesti? Tuo ongelma tosin tuli jo ennen sen muokkausta.. Perkeleen vehkeet

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #14 : 26.10.2012, 13:40:00 »
Kaukaa haettua mutta oletko tutkinut onko jäähdytin auki?Että vesi todellakin kiertää.Joskus on lohkotkin olleet täynnä "kuraa".Kun niitä nesteitäkin pitäisi vaihdella joskus.
Useamman "kartanon"herra

 

KL-varaosat  Race.fi