Laitoin nyt tälläisen tänne vihdoin 5 kuukautta auton oston jälkeeni

Eli niinkuin kaikkein parhaimpiin kauppoihin kuuluu hyvä tarina kuuluu myös tähän. Eli toukokuussa lapsuuden ystäväni (ammatiltaan autokauppias) soitteli yksi lauantai-ilta ehtisinkö heittää häntä kaupungille pikaisesti, suostuin hetken harkinnan jälkeen ja lähdin heittämään kaveriani silloisella farmari 240 volvolla. Tuli sitten puheeksi autot kuinka olin etsinyt vähäkulutuksellista audia käyttöautoksi, no tämä kaveri sitten mainitsi, kuinka tietäisi minulle savuttavan ja huonosti käyvän projektiauton, kun volvoista satun tykkäämään.
Autosta en saanut tarkempia tietoja mutta kiersimme kaverini työpaikan kautta ja näin että kyseessä oli erittäin orggiksen näköinen ruosteeton 760 turbovolvo. Kaveri pelotteli että kyllä se tuosta kolmella sataa saattaa lähteä kun on piha niin täynnä ja pakko saada heti maanantaina pois, jos ei muuta niin afrikkaan. Lupasin kaverilleni tulla heti maanantaina katsomaan niin näkee auton käynnissäkin. No maanantaina sitten kävin katsomassa ja ostopäätös oli tehty jo koeajolle lähtiessä.
Auton historiaa samana iltana tutkiessa selvisi että auton on suomalainen rauhanturvaaja tuonut israelista ja omistanut ja huoltanut säännöllisesti 17 vuotta. Jonka jälkeen auto on siirtynyt autoliikkeen kautta seuraavalle omistajalle 5 vuodeksi ja samaisen autoliikkeen kautta lopulta minulle. Yhteensä autolla oli ajettu 361 tuhatta minulle tullessa.
Tekniikkaana tässä on tosiaan b230ft uudella pakosarjalla ja mitsulla ja m46
Autoon tähän mennessä tehty
-Käyntiongelmat katosivat imusarjantiivisteen vaihdolla
-Katkennut pakoputkisto vaihdettu Simonsin 2,5" hormiin
-Savutuksen syyksi paljastunut turbo vaihdettu täysin uuteen vakioon, Puusaari josta ahtimen ostin sanoi uuden pakopesän olevan jotenkin "parannettu" eli ei pitäisi haljeta niinkuin vanha.
-Pyöränlaakerit vaihdettu taakse
-Käsijarru käyty läpi
Autoa on joku edellisitä omistajista madaltanut ja muuttanut nivomat iskareista normi-iskareiksi. Muutos on tehty aika ronskinpuoleisesti hitsaamalla pulttiin iskarin alasilmän kokoinen holkki ja pulttaamalla tämä suuri pultti kahdella pultilla päistään kiinni alatukivarteen. Tämä hitsausliitos on antanut periksi ja kolisee nyt. Täytyy tuonne kädillä piirtää jonkinlaiset paremmat adapterit ja koittaa saada valmistettua.
Auto on tarkoitus pitää suurelta osalta hyvin säilyneessä alkuperäisessä ulkomuodossa, sekä kunnostaa parhaan mukaan. Ehkä hiukan tehoa ottaa irti enemmän.
Nurkista löytyy turbo+ sarja jota tarkoitus sovittaa tähän, mielessä on ollut myös saabin apc: järjestelmän asennus.
Mielessä on pyörinyt myös nokan vaihto sekä, ahtimen kompurapuolen suurentaminen.
Päivittelen tänne kun autolle jotain saan tehtyä. Aika on kuitenkin kortilla nyt kun ensimmäinen lukukausi amk:ssa pyörähti käyntiin.