joo, mut jotain 5" putkea 500hv tehoille ja 4" 400hv tehoille... WTF
Nii tosiaan, 4tahtikone ei kyllä vastapaineesta paljoa tykkää, virtaus on tärkeämpää.
Jos oikeen tekisi kun ammattimies, laskisi pakolämmöt ja sen ja tehotavoitteen kautta pakokaasujen tilavuuden eri paikassa putkea. Moottorilta ulostulevat pakokaasuthan ovat lähtökohtaisesti 900asteisia ja pakoputken päässä vaikka 400 astetta kun vedetään lappu laudassa. Jos kaasun lämpö pienenee, pienenee sen tilavuus myös samassa suhteessa, moottoritehohan on aina vakio, eli kaasun määrä on vakio mitä putkesta tulee kaasu pohjassa ulos per aikayksikkö. Kun jo tiedetään lämpötila ja kaasun määrä, voidaan tuosta suoraan pitämällä paine vakiona (ettehän halua enempää vastapainetta eri paikassa putkea, koska se vähentää suoraan suhteessa virtausta) laskea tarvittava putkikoko kussakin kohtaa putkea, vaikka noista ylläolevista jake74 ilmoittamista viitteellisistä taulukoista. Luulen että nuo taulukot ovat tarkoitettu putken etupäähän (kuka tekee oikeasti kokonaan 5" röörin alusta loppuun)
Omassa 408hv mitattuna ja 3" rööri edessä, takana vaihtuu taka-akselin paikalla 2,5" ja sit ulostulo 2x2", en sit tiedä mihin 4" rööriä tarttee edes ahtimelta, kun ei ahtimen ulostulokaan ole kun 70mm... täyttä huuhaata noi jutut.
Lasketaan nyt vaikka, moottorihan tarvitsee hengittääkseen tietyn pinta-alan putkessa, eli jos 2" riittää 140hv, niin se on ulkoa 52mm ja 2mm seinämällä ja sisähalkaisijaltaan 48mm, eli 576 neliömillimetriä sisäpinta-alaa. Jos kolminkertaistetaan teho 420hv, tarvitaan siis kolminkertainen sisäpinta-ala, eli 4" röörissä on 101,6mm ulkohalkaisja ja 2mm seinämällä 97,6mm, se tekee 2381,44 neliömillimetriä. Jos sama teho/putken sisäpinta-ala pätee kun 140hv koneeseen, riittää tuo 4" rööri jo 579hv tehoon, ja 5" rööri samalla seinämäpaksuudella (2mm on varmaan yleisin seinämäpaksuus putkessa) 919hv tehoon.
Esim jos tehotavoite vaikka 200hv tarvitaan edessä 2,5" putki, itse laittaisin ehkä 3" jotta varmasti riittää, esim 2,5t volvoissa ja TypeR ja TypeS hondissa on 3" etuputki. Jos pakokaasujen lämpötila laskee putken takana vaikka puoleen, eli 900-450astetta, riittää puolet pinta-alasta, eli 1296mm
2/2 tekee 648mm
2, eli 2,25" riittää taakse. Aika lähelle tätä on nuo ed.mainittujen autojen putkistot mitoiltaan.
Tuosta kun suurentaa, ei tule kun meteliä, ei tehoa, koska tietääkseni ääni ja teho eivät tieteellisesti korreloi muualla kun amiksen parkkiksella.
