Samppasport  Futurez

Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä

  • 33 Vastauksia
  • 9487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« : 20.10.2012, 19:13:05 »
Autona siis tuollainen 79-vuoden 244 tietääkseni B19A-moottorilla.

Auto toimi kesällä todella hienosti. Sillä ajettiin lähemmäs 5tkm kevään ja kesän aikana, jonka jälkeen laitettiin seisomaan. Seisonnan jälkeen kävin ajamssa lenkin autolla ja ajossa moottorin lämpömittari hieman seilasi. Tätä ei ole ennen esiintynyt. Lämmöt seilasivat hieman yli puolenvälin ja puolenvälin välillä. Mietin että ehkä termari jumittaa tai anturi on väsynyt.

Seuraavalla ajolenkillä lämmöt nousivatkin selvästi normaalia ylemmäs ja sisään ei tullut lämmintä ilmaa. Pysähdyin ja huomasin, että nesteet ovat jostain välistä tulleet pihalle.

Ajoin sitten Motonetin pihaan ja lämmöt eivät onneksi ehtineet punarajalle. Lisäsin koneeseen vettä ja ajoin tallille. Tallille päästyäni huomasin, että taas oli jostain välistä tullut nestettä pihalle.

- Testasin termostaatin joka toimi ja laitoin takaisin.
- Vaihdoin varmuuden vuoksi paisuntasäiliön korkin toiseen
- Mittasin puristuspaineet kannentiivisteen vaurion vuoksi, tulos 10, 10, 10 ja 11 bar. (1-4)
- Näiden jälkeen en muuta keksinyt, joten laitoin vedet koneeseen ja päätin käyttää autoa niin kauan, että lämmöt nousee ja pyrkiä katsomaan tuleeko vesi ulos ja jos tulee, niin mistä?

Käytin autoa melko pitkän aikaa paikallaan, mutta lämmöt eivät nouseet yli puolenvälin ja nesteet pysyivät sisällä. Ajamaan en ehtinyt, joten ei ole täyttä varmuutta toimiiko auto ajossa.

Mistä luulette näiden ongelmien johtuneen ja ellei vika poistunut, niin mistä kannattaisi aloittaa selvittely?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #1 : 20.10.2012, 19:38:32 »
Ensimmäisenä katsoisin jäähdyttimen kunnon, jos on muovipäätyinen niin niistä tuppaa ylävesiletkun lähtö murtumaan. Sitten katse vesipumpun suuntaan, hihnapyörästä kun heiluttelee (hihnaa olisi hyvä vähän löysätä niin huomaa väljät helpommin) niin jos pumppu lenksuu siitä on laakerit lopun edellä ja pumppu voi vuotaa. Pieni pumpun vuoto on aika hankala huomata kun tuuletin puhaltaa nesteet ilmaan ja koneen kyljelle. Lämmityslaitteen kennokin saattaa vuotaa, letkuliitoksista konehuoneen puolelta tai itse kenno kuskin jalkatilaan, kennon vaihto on aika kova operaatio.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #2 : 20.10.2012, 20:40:05 »
Hyvä tapa etsiä vuoto on ensin toki pesasta konehuone kunnolla, ajaa lenkki tai muuten kuivatella pannuhuone, ja sitten tehdä pieni järjestely niin saat paineistettua järjestelmän kylmänä. Eli se paisarille tuleva ohut letku, hommaat samanpaksusta letkua pätkän, letkunpää paisarista irti, 1/4" sileävartinen jatko tulpaksi syyläristä tulevaan letkuun ja klemmarilla kii, sitten se hankkimasi lyhyt letkunpätkä paisarin liitäntään ja paineilmapistooliin, käyttelee kompuraa sevverta että painetta on se noin 1 bar, ja työntää painetta järjestelmään ja seurailee mistä vuotaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #3 : 13.11.2012, 08:57:29 »
Pienen tauon jälkeen tuli taas eilen tutkittua tätä.

Volvon paisuntasäiliön korkin tiiviste oli mennyt huonoon kuntoon, joten vaihdoin uuden korkin + tiivisteen. Korkki menee vähän jäykästi paikalleen ja muutaman kiinni-auki-kiertelyn jälkeen myös uusi tiiviste oli riekaleina. Taitaa olla noissa paisarin kierteissä jotain vikaa.

No, vaihdoin harrate-autosta korkin ja ehjän tiivisteen ja täytin jäähdytysjärjestelmän vedellä.

Lähdimme ajamaan autolla ja lämmöt nousivat alkuun normaalin rauhalliseen tahtiin. N. 10 minuutin ajon jälkeen lämmöt nousivat "normaalia" nopeammin hieman yli puolenvälin yläpuolelle, jolloin tiesin, että taas jostain ruiskuaa vettä konehuoneen puolella. Tämän tietää myös siitä, että hihnat alkavat vinkua samalla kun niihin ruiskuaa vettä.

Pysähdyimme bussipysäkille ja konehuone oli märkä. Vuoto näytti tulleen paisarin luota, mutta varmaksi ei voi sanoa, koska vettä oli levinnyt vähän sinne ja tänne.

Täytimme paisarin ja koitimme bussipysäkillä saada autoi roiskaisemaan vettä, jotta voisimme samalla katsoa mistä se tulee ulos. Käytin autoa varmaan 10 minuuttia melko korkeilla kierroksilla, mutta lämmöt eivät enää nousseet. Laitoimme nokkapellin kiinni, jonka jälkeen taas käytin konetta, jolloin lämmöt nousi, mutta heti kun pellin nosti ylös, niin lämmöt laskivat, eikä konetta saanut roiskimaan vettä.

Lähdimme moottoritielle. Ajoimme melko reipasta vauhtia ja lämmöt oli melko normaalissa tasossa. Välillä nousi vähän yli puolenvälin ja välillä laski. Tuntuu että aina kun lämmöt nousee, niin vesi lentää konehuoneessa. Lämmöt eivät kuitenkaan nouse kuin hieman.

Tulimme tallille takaisin ja lämmöt olivat ihan ok. Paisari oli lähes tyhjä.

Täytimme taas vettä ja käytimme autoa lämpimässä tallissa korkeilla kierroksilla varmaan 15 minuuttia, mutta lämpöjä ei saanut millään ylös normaalia enempää.

Seuraavaksi aion tehdä tuon TVS:n ehdottaman testin.

Aika jännä juttu kyllä kun pakoputkesta ei kyllä tule yhtään vesihöyryä, kone toimii hienosti, konetta ei saa tallissa mitenkään lämpenemään (osasyyllisenä kiinteä tuuletin), auto ei lämpene pelti auki jne.

Pitäisi saada tämäkin kuntoon, että voisi ajella ilman huolta.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #4 : 13.11.2012, 09:17:12 »
Aina kun lämpöjen kanssa ongelmia, niin kannattaa tarkastaa kyllä ekana jäähdytin. Se saattaa olla äkisti katsottuna ulkoisesti täysin ok, mutta kun sitä koskettaa, niin muuttuu sormen painalluksesta tomuksi. Ja sitten kun ottaa irti ja kolauttaa kiveen, niin onkin sitten täys luuranko. Toki oireet huomaa yleensä vasta ensimmäisillä helteillä kesällä.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #5 : 13.11.2012, 09:59:52 »
En usko jäähdyttimessä olevan vikaa. Autossa ei ole koskaan ollut ongelmia lämpöjen kanssa, jäähdytin näyttää uudenveroiselta, lämmöt eivät nouse juuri normaalia korkeammalle, eikä jäähdytin tunnu vuotavan.


Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 598
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #6 : 13.11.2012, 12:49:29 »
En nyt lukenut kaikkea, mutta meillä tuli 245:nen "tiensä päähän" samanlaisesta syystä. Isännällä meni hermot sen kanssa. Tutkailin sitä ihan mielenkiinnosta tänä kesänä pitkästä aikaa. Vika oli todella ovela; tyhjäkäynnillä nesteet pysyi sisällä hienosti. Kun antoi kaasua, niin painetta tuli sen verran, että lämppärinletkun hiushalkeamasta suihkusi vettä ylöspäin konepeltiin, eli ei mitään vanaakaan jäänyt. Koneen lämpö kuivasi konepellin nopeasti. Lisäksi kun kone heilui tietyllä tavalla, niin vettä tuli. Mutta näköjään olette aikahyvin testanneet tuota  :-\
« Viimeksi muokattu: 13.11.2012, 12:52:43 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #7 : 13.11.2012, 20:57:14 »
Kiitos vinkeistä.

On tosiaan yritetty myös siten, että olen suoraan kaasuläpästä vääntänyt kaasua ja tutkinut konetta samalla. Ei vuoda sitten millään :)

Jos huomenna jaksan, niin menen tallille ja kokeillan puskea tuolla kompuralla painetta järjestelmään ja katsotaan mistä tulee ulos.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #8 : 18.11.2012, 19:15:54 »
Eilen jatkettu tämän tutkimista.

Tyhjäkäynnillä vuotaa aivan hiukan nestettä ilmeisesti vesipumpun ja lohkon välisestä tiivisteestä. Vesipumppu siis uusiksi varmuuden vuoksi kun muutenkin on vanha.

Lämmöt nousivat nyt tyhjäkäynnillä jonkin verran normaalia korkeammalle, mutta mistään ei varsinaisesti suihkunnut vettä.

Paineistin myös järjestelmän ja korkki aukesi siinä 75kpa:ssa, jossa pitikin ja mitään vuotoa paineen avulla en saanut aikaan. 100kpa syötin painetta.

En tiedä tarkalleen mikä on vikana, mutta kannen otan irti ja mikäli se on ok, niin uusin kannen tiivisteen, vesipumpun, pakosarjan + imusarjan tiivisteet, termostaatin ja jotain muuta pientä.

Toivotaan ettei kansi ole halki.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #9 : 30.11.2012, 06:22:41 »
Eilen purin volvosta kannen pois ja olihan siellä puurot ja vellit sekaisin. Mitään varsinaista suurempaa vikaa en tiivisteestä löytänyt.

Tämä sinänsä helppo korjara, mutta eteen tuli itselleni uusi ongelma. 1 kannen pultti oli nimittäin katkennut lohkon sisään. Pultti oli katki n. 10mm kansitason alapuolelta.

Miten saan pultin pään irti vahingoittamatta lohkon kierteitä?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #10 : 30.11.2012, 08:10:32 »
Hitsaamalla. Pultin päähän kasvatat ensin jatkoa, että tulee lohkon pinnalle tai vähän yli ja sitten hitsaat mutterin kiinni ja pyörität jämän pois. Jos et pysty hitsaamaan niin reikä keskelle katkennutta pulttia, hakkaat torx-hylsyn reikään ja väännät jämän ylös. Vastakierretappiakin voi käyttää jos uskaltaa, sitten nimittäin alkaa isotyömaa jos se katkeaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #11 : 30.11.2012, 19:49:31 »
Luulen että tuo hitsaus on aika vaativaa, koska pultin reikä on niin pieni ja jämä on kuitenkin melko syvällä.

Reijän poraaminen voi myös olla vaikeaa koska pultin jämän pää on vino ja siihen suoran reijän poraus ei välttämättä ole helppoa.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 598
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #12 : 01.12.2012, 15:31:25 »
Se on vähä pakko porata? Vastakierteellä sitten pois. Tosin kun ylempänä sanottiin, nii siinä se vasta työmaa alkaa kun poikki menee. Eli kannattaa hommata laadukas setti, jos sellaista ei vielä ole. Terveisin Bilteman vastakierteitä poraillut...  :2funny:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #13 : 02.12.2012, 21:53:14 »
Tarkkaahan se hitsaaminen on mutta ei tekemätön paikka kun lohko on valurautaa niin tavallinen mig/mag ei siihen kovin häävisti tartu. Jotkut ovat laittaneet pultin reikään sopivan ohuen kupariputken pätkän suojaamaan lohkoa kun hitsaa pulttiin jatkoa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa reynolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #14 : 06.12.2012, 20:17:55 »
Certanium 707 erikoishitsauspuikko on juuri tuollaiseen katkenneiden pulttien ulosvetoon tehty puikko. Olen kokeillut ko. puikkoa ja ei muutakun puikko keskelle katkennutta pulttia ja hiljaksiin ylöspäien nostaen kavattaa sinne patsasta. Perustuu kai jotenkin kuonan jäämiseen kierteen ja hitsin väliin. Kuulostaa hullulta mutta toimii. Miinuksena on sikakallis hinta. Tossa linkki. http://www.certanium.fi/images/esitteet/707.pdf

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy