KKD Motorsport  Samppasport

Team Recycle Racing Finland - P1800R-Sport - MYYTY

  • 225 Vastauksia
  • 96387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7277
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Aloitellaanpa sitten projekti toisesta kesäautostani, eli Pyhimyksestä.
Auto rantautui Suomeen Ruotsista alkuvuodesta 2011 ja odotti 1.5 vuotta tallissa rekisteröintiä ja autoverotusta.
Päätin, että en tee autolle mitään ennen kuin talo ja talli on lopputarkastettu. Tällöin olikin sitten hyvä aina välillä miettiä tulevaisuuden suunnitelmia. Autossa on tällä hetkellä alkuperäinen B18B tekniikka tuplakaasuttimilla ja se kokee muutoksen jossain vaiheessa.

Topikin piti alunperin olla projektikertomus pelkästä moottorista, mutta aloitetaan nyt sitten ihan alusta.

Autoa tullaan rakentamaan ja muuttamaan pikkuhiljaa / pienissä erissä. Tavoitteena on pitää autoa mahdollisimman paljon liikenteessä kesäisin. Talvet auto viettää talvisäilössä ja silloin ei muutoksia tapahdu kuin ajatuksissa.

Kuva autosta, joka tulee kokemaan ko tekniikka muutoksen.



Vanteina autossa on American Racingin Torq Thrust II vanteet 7x17 ET1 mitoilla. Renkaina on 215/45/17 Syronit
Moonlight Motorsportista http://moonlightmotorsport.fi/

Autoon tuli tehtyä kesällä jarrupäivitys eteen. Levyiksi tuli V50 Volvon  302 mm levyt ja satulat tulivat 940 2.3 Turbosta.







Alustaan vaihdoin uudet SPAX:n iskarit ja jouset pitää vielä vaihtaa ensi kesänä hiukan jämäkämpiin.

Auton puskurit vaihtuivat myös uusiin jälkituotanto rosteripuskureihin.



Tarinaa tekniikasta

Jokunen aika sitten tuli hankittua Volvon R-Sportin 16v kansi Ruotsista. Näitä ei hirveän paljoa ole markkinoilla näkynyt. Tehdään tästä topikista sitten koneprojekti ja katsotaan minne ko kone joskus asettuu eipä sitä kauaa pystynyt pitämään pimennossa. Koneen suunniteltu puristussuhde tulee olemaan noin 9:1 ellei  jopa enemmänkin. Koneen paineistuksesta tulee huolehtimaan Volvo  Pentan Remmiahdin. Moottorinohjauksesta huolehtii DTA:n S80 purkki.

Tällä hetkellä lopullinen suunniteltu kokoonpano on seuraava - ei ole tosin ihme jos se jossain vaiheessa kokee päivityksiä.

Lohko: B230F
Akseli: Kiinalainen pitkäiskuakseli
Kanget: Kiinalaiset H-profiilit
Männät: Wisecot mallia vahva
Ahdin 1: Volvo Penta remmi ahdin
Ahdin 2: Garrett GT3582R
Vaihteisto: ZF53D
Kytkin: 2 levyinen tilton
Perä: Ford 9"

Kuvia osista:

Kansi Volvo R-sport 16v





Pakosarja





Remmiahdin





Kansi aikaisemmassa kodissaan 142:n konehuoneessa ilokaasuilla.



STATUS PÄIVITYKSET

21.10.2012: Auto on nyt ollut viikon talvisäilytyksessä, joten autolle ei tule tapahtumaan mitään ennen ensi ajokautta.

Lainaus
Nyt trendikkäälle to do listalle tulee siis ainakin seuraavaa.

Vaihe 1 B23E moottori - tämä oli kauden 2013 nyt myyty pois 16.10.2013
* Polttoainelinjaston teko ruiskukäyttöä varten
* triggeröinti teräsvauhtipyörälle
* johtosarja ruiskulle
* imusarjan vaihto (d-jet malliin)
* pakosarjan vaihto (peltisarja)
* mahdollisesti kannen vaihto
* teräsjakopää
* D nokka
* pitkäiskuakseli
* 158 mm h-profiiliveivit
* 31 mm pk:lla olevat Subarun WRC männät

Vaihe 2
* uusi moottori

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2043
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #1 : 21.10.2012, 00:03:58 »
Nyt alkaa näyttää mielenkiintoiselta, mikäs tämä kansi oikein alunperin on miehiään? Mistä laitteista tätä on löytynyt?
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10028
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #2 : 21.10.2012, 00:14:22 »
Harvoin näkee sinisiä volvon kansia. Onko tuo samanlainen kuin jonka volvon maahantuoja aikoinaan laittoi landiassakin olleeseen valkoiseen 242 volvoon?

itselle uutta tieto että volvo käyttäny veneissä mekaanista ahdinta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7277
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #3 : 21.10.2012, 00:19:51 »
Nyt alkaa näyttää mielenkiintoiselta, mikäs tämä kansi oikein alunperin on miehiään? Mistä laitteista tätä on löytynyt?
Kansi on enmmäinen Volvon valmistma 16v kansi B23 moottoriin. Kantta / konetta käytettiin 343 malleissa Rally-Crossissa. Ko kantta sai ostaa erikseen GTX sarjana myös 240:seen. Suomessa on ainakin yksi 240, johon ko muutos muinoin tehtiin Vauhdin Maailman toimesta. Ko auto oli Turun miitissäkin paikalla muutama vuosi sitten. Lisäksi Suomessa on ainakin yksi alkupäinen ko moottori alkuperäisessä tehdaslaatikossa.




Lainaus
HISTORIC PHOTO - 1981 - R-Sport 16V head # 1253264 plus #1253271

1981 Photo & artricle from Motor Manual (Australia). (article located by Warner Bowles, Sydney)

Volvo's competition department in Sweden (R-Sport) have developed this 2.3 litre DOHC 16 valve motor, based on the production B19 four cylinder block.

It develops 170 kW (228 hp) at 7,200 rpm fed by two 48 mm Solex twin choke ADDHE carburettors.
Thats a lot of power for a non turbo engine!

The motor is intended for use in rallycross competition. (for the Volvo 240 and 360)

In 1982 you could buy a full-house 16 Valve B21/23 conversion for 4000 UK Pounds (that's a real lot of money) from the R-Sport division of Volvo. Info from "The Story of Volvo Cars" by Graham Robson


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7277
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #4 : 21.10.2012, 00:21:35 »
Harvoin näkee sinisiä volvon kansia. Onko tuo samanlainen kuin jonka volvon maahantuoja aikoinaan laittoi landiassakin olleeseen valkoiseen 242 volvoon?

Jep - vastasinkin jo tuohon,

itselle uutta tieto että volvo käyttäny veneissä mekaanista ahdinta.

Nuo venekoneet on sarja-ahdettuja ja niissä on remmin lisäksi pakokaasuahdin.

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #5 : 21.10.2012, 00:24:26 »
Kansi on enmmäinen Volvon valmistma 16v kansi B23 moottoriin. Kantta / konetta käytettiin 343 malleissa Rally-Crossissa. Ko kantta sai ostaa erikseen GTX sarjana myös 240:seen. Suomessa on ainakin yksi 240, johon ko muutos muinoin tehtiin Vauhdin Maailman toimesta. Ko auto oli Turun miitissäkin paikalla muutama vuosi sitten. Lisäksi Suomessa on ainakin yksi alkupäinen ko moottori alkuperäisessä tehdaslaatikossa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Muistan ton lehtijutun, oli ihan järjettömän kova peli  ;D
Hieno projekti!
« Viimeksi muokattu: 12.04.2014, 22:02:29 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10028
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #6 : 21.10.2012, 00:32:50 »
Jep - vastasinkin jo tuohon,

Nuo venekoneet on sarja-ahdettuja ja niissä on remmin lisäksi pakokaasuahdin.
mitähän tuolle valkoiselle yksilölle kuuluu nykyään. Joskus taisi olla myytävänä puoli valmiina projektina.

Oho, onko noita sarja-ahdin ratkaisuja ollut näissä vinokoneen sukua olevissa venemoottoreissa?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7277
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #7 : 21.10.2012, 00:45:34 »
Oho, onko noita sarja-ahdin ratkaisuja ollut näissä vinokoneen sukua olevissa venemoottoreissa?
Kyllä on on ihan  Diesel-moottoreita muistaakseni 6 pyttysiä.. Mallimerkintää en tiedä, mutta googlesta varmaan löytyy tietoa helposti lisää. Volvo museon aulassa on yksi tuollainen Pentan sarja-ahdettu esillä mm ja myös monessa Suomalaisessakin purtilossa.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #8 : 21.10.2012, 03:37:05 »
Kyllä on on ihan  Diesel-moottoreita muistaakseni 6 pyttysiä.. Mallimerkintää en tiedä, mutta googlesta varmaan löytyy tietoa helposti lisää. Volvo museon aulassa on yksi tuollainen Pentan sarja-ahdettu esillä mm ja myös monessa Suomalaisessakin purtilossa.

Pentoissa nuo 3,6 litraiset rivi-6 dieselit ovat mallimerkinnältään KAD (perävetolaite) tai KAMD (merikytkin) moottoreita. Esimerkiksi KAD300 tai KAD42. Tehoa yleensä vajaa 300hv, muistaakseni oli olemassa myös nelisylinterinen KAD32, jonka tilavuus oli vajaa 2,5 litraa ja tehoa vajaa 200hv, olisiko peräti 170hv.

Venekäytössä sarja-ahtamisella ei niinkään haettu huipputehoa vaan laaja vääntöalue esimerkiksi liukuunnousun helpottamiseksi.
Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa large

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #9 : 21.10.2012, 09:03:05 »
Tässä hiukan lisää historiaa, ilmeisesti kyseisen 16V kannen edeltäjä, eräänlainen prototyyppikansi, myynnissä Ruotsissa:
http://www.blocket.se/arvidsjaur/Volvo__RACEMAN__motor_43346848.htm?ca=8&w=3

Kiinnostava projekti JuhaU:lla.  Vanhanmallin keulalla olevaan 343:seen tämä pitäisi tietysti istuttaa, jos oikein kasariraaseria tehdään. Tuossa olisi just sopiva:
http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_Remmjohan_343_gl_41143195.htm?ca=8&w=3
Remmjohan... eikös se just remmiahdettua meinaa... ;)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2012, 09:14:55 kirjoittanut large »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5010
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #10 : 21.10.2012, 11:17:27 »
nyt olet kyllä juha niin sanotusti asian ytimessä  8) sinä se aina jaksat yllättää  O0 mitähän se sun pomos sanois jos tietäisi et hiplailet R-sportin viriosia niillä ruotsin liikematkoillas  :D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2082
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #11 : 21.10.2012, 11:52:06 »
R-Sport moottorit myytiin kokonaisina, tuo 242 GTX:n moottori seisoi Sturenkadun Volvo-Auton aulassa vuoden verran, ja oli ihan kokonaisedullinen paketti. BDA Ford oli noin kaksikertaa kalliimpi. Mielestäni nuo moottorit rakennettiin B19 alakerran mittoihin, koska se kelpasi sitten luokittelussa 300-sarjaan.

Eli hienoa aikaa olla Volvo-harrastaja 80-luvun puolivälissä. Crossissa ja radalla tuli menestystä EM-tasolla, ja niiden kilpa-autojen tekniikassa oli paljon suoria yhtymäkohtia omaan Amazoniin. Ja siihen Amazoniin sai osia Volvo-Autosta, eikä mistään Biliasta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7277
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10028
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #13 : 21.10.2012, 13:14:47 »
Tässä yksi netistä löydetty kuvatus R-sport koneesta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Onko kuva vihje siitä mihin tämä koneprojekti on päätymässä? ;)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Valvoja
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 525
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Team Recycle Racing Finland - R-Sport 16v koneprojekti
« Vastaus #14 : 21.10.2012, 14:49:36 »
Nyt on asiallista kalustoa.

Näillähän ajettiin myös Suomessa kilpaa neliveto-Sianpäihin istutettuna jo 80-luvulla.  8)



Volvon omalla tehdastallilla menestys rallicrossissa ei ollut aikaisemman Renaultin turbopadan tasoa, tosin tuon 16V vinokoneen kehitys taisi jäädä hieman kesken Volvon omassa tallissa. Huhujen mukaan Volvon omat turbokokeilut jäivät vähäisiksi tuon kannen osalta, kun suuntasivat katseen 300-sarjassa mahdolliseen V6 moottoriseen versioon ja B-ryhmään, mutta kustannuksien karatessa pilviin B-ryhmässä evoluutioautojen aikakaudella, ainoaksi tulokseksi V6 koneisesta Sianpäästä jäivät ne muutamat 363CS luokitusautojen prototyypit. :P
« Viimeksi muokattu: 21.10.2012, 14:57:35 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Race.fi  TamCar