Carcom Oy  Elekma

V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti

  • 6 Vastauksia
  • 3744 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« : 29.10.2012, 13:18:09 »
Mistähän voisi johtua tasaista seilaamista pitävä tyhjäkäynti. Vaikutusta ei ole sillä, millä vaihteella auto on(automaatti)
Kylmänä käy tasaisesti, tyhjäkäynti alkaa aaltoilla vasta noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen, ensin siten että heijaa hiukan, juuri huomattavasti, muuttuen aina autoa nypyttäväksi humppaamiseksi asti.(eli siis D:llä ollessa auto ihan nytkyttää)
Kaasuläppäkotelo ja ilmamäärämittari vaihdettu. Auto on myös juuri katsastettu ja pakokaasuarvot olivat OK, vaikka auto oli ajettu lämpimäksi ja vika oli päällä katsastushetkellä.
Sellaisiakin arvauksia on heitetty, että nypytys johtuisi vaihteistosta, mutta tähän en oikein usko, koskapa sama huono tyhjäkäynti pysyy siitä huolimatta vaikka vaihteiston kytkisi P:lle Tai N:lle.
Olen myös koettanut irroitella ja tukkia järjestelmällisesti yli/alipaineletkuja, tuloksetta. Tyhjäkäynti ei parane. Myös jarrukliineriä on sumuteltu, mutta ei tuntuisi olevan vuotoja missään.
Paljonko tuossa pitäisi labda-arvojen olla? Jos mittaisi kuitenkin ne varmuuden vuoksi.
Niin, ja kuuluuko muuten tyhjäkäynnillä, ENNEN kaasuläppäkoteloa turbon putkessa olla hienoinen ylipaine? Omassani on, kun taas imusarjassa tietenkin on alipainetta...
Ajossa auto toimii ihan normaalisti :idiot2:

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 29.10.2012, 18:11:39 »
Nää tyhjäkäyntiasiat ovat mysteerejä. Mulla laskee tyhjäkäynti liian alas kun päästää kaasun ja öljyvalo palaa silloin. Asiasta juttua forumilla. Mistään ei löydy vikaa. Kerro jos löydät omastas vian niin katon saman paikan omastani.  :)
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 29.10.2012, 20:27:43 »
Jos sulla on samanlainen auto, niin viititkö kokeilla sitä, että onko sulla tyhjäkäynnillä ylipaine siinä coolerilta kaasuläpälle menevässä putkessa. Minulla kun on ylipaine, mutta en tiedä kuuluisiko olla? Niin ajattelin että temppuileeko se kaasuläppä kuitenkin, eli ei olis tyhjäkännillä tarpeeksi auki? Tosin tämä teoria ontuu siinä mielessä, että käynti ei parane, vaikka imusarjan kautta päästäs ilmaa nyppäämällä jonkun letkun irti, jolloin kone saa varmasti ilmaa, vaikkakin tietysti antureitten ohi.

Mitähän antureita ne on siinä turbon putkessa, juuri ennen kaasuläppää? Toisen olettaisin olevan mittarin, joka mittaa ilman tiheyden, mutta mikä on toinen? Näitä mittareita ei esimerkiksi 850 turbo volvossa ole lainkaan, mutta ilmeisen tärkeitä ne on, koska kun johdon nyppää irti, sammuu koko laitos.

Semmonen on kanssa tullu mieleeni, että yksi mahollisuus vois olla imusarjantiiviste, mutta sekin ontuu, koska ei starttipilotin suihkuttelulla ole mitään muutosta käyntiin...

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 29.10.2012, 21:05:11 »
Mulla ei oo turbo. 2.4 Bi-Fuel vapari mutta tyhjäkäynnin kanssa ongelmia eikä vikaa löydy. Tyhjäkäynti liian alas-niminen keskustelu on mun autosta.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa ^aj^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 30.10.2012, 11:22:42 »
Oot varmaan kokeillu käyttää lambda anturin johtoa irti.?
v70 2,5 tdi -01

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 30.10.2012, 14:20:54 »
Villi vaan ei aivan perusteeton veikkaus; imusarjan tiiviste vuotaa ja olet etsinyt vuotoja vain letkuista. Imusarjan pulttien lämmetessä rako suurenee jonka johdosta lämmin kone nypsyttää enemmän (ristiriitaista, ettei jäännöshappi näkynyt testissä - millä arvoilla meni)

Olet todennut imuputkiston painetilanteen tyhjäkäynnillä. Noinhan sen pitäisi ollakin - miltei kiinni oleva kaasuläppä kuristaa imusarjaan alipaineen kun taas turbon kompressoripuoli antaa samaista porttia vasten ahtoa tarjolle jos vaikka kaasujalka sitä sattuisi vaatimaan...
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T 01Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 30.10.2012, 16:21:19 »
Eli tyhjäkäynnillä mittaukset on tehty OBD kautta, lukee vain OBD OK.
Kierroksilla arvot on seuraavat: CO. 08, Hc ppm. 31, O2. 08, co2. 13,7, Lambda. 1.00. Eli ei ole mennyt edes rimaa hipoen käsittääkseni.
Niitä tyhjäkäyntiarvoja tietysti nyt en tiedä ja kierroksillahan tämä toimii normaalisti. Paljonko lambda-arvot pitäisi tyhkäynnillä olla? Itse katsoin tuolla obd lukijalla ja ne arvot vaihteli kovasti, mutta kun en tiedä kuinka niitten arvojen tulisi käyttäytyä?

En ole sitä lambda-anturin johtoa käyttäny irti, on kyllä ollut mielessä sekin, liekkö vedetty liitin miten hankalaan paikkaan?

Tuo imusarjan tiivistehän se on omassakin mielessä käynyt, mutta luulisi että starttipilotin suihkuttelu olisi sen kavaltanut? Ei tekis mieli ihan pienellä epäilyllä sitä vaihtaa...

 

KL-varaosat  Race.fi