Kulkukoira  Proturbo

Käsijarrukengät

  • 26 Vastauksia
  • 9267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarip

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Volvo V70 2,4 diesel
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #15 : 08.11.2012, 14:19:00 »
Kysyin asiaa Volvolta ja heidän mukaan olisi hyvä vaihtaa kengät 4 vuoden välein vaikka pintaa olisi jäljellä saman verran kuin uusissa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #16 : 08.11.2012, 14:48:35 »
Kiitos vinkistä. Aikalailla vinkaskin toinen puoli katsastuksessa vaikka kaikki purin ja putsasin kesällä. Vaihtoon siis.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #17 : 09.11.2012, 09:33:08 »
Tuo nyt sattuu olemaan virallinen testi, jollei maahantuoja tai valmistaja ole jotain muuta testausmenettelyä näille vehkeille määritellyt ja Trafi sitä niille hyväksynyt.
Jos oikeasti tietäisit katsastuksesta jotain niin tietäisit ettei seisontajarrua tarvitse testata jarrudynossa, joten menee tuo dieselmittausvittuilusi hiukan metsään...

Jos nyt jätetään pois esim. autot joissa on on/off seisontajarru (esim. 3C Passat) tai muu oudompi systeemi (vanhemmat mersut, jotkin pakut), niin esim. osaa nelivedoista ei voi testata rullilla joten jarrunkin testaaminen tehdään koeajolla tai "vaihtoehtoisesti" (lapulta löytyvä termi vaihtelee inssistä toiseen). Näin esim. viime syyskuussa tuon toisen kulkineen kanssa vaikka Torsen kestäisikin rullilla testaamisen niin inssi jätti ilmeisesti "varoiksi" sen tekemättä ja seisotti autoa koeajolenkillä.

Tätä ennen on testattu mm. niinkin teknisellä menetelmällä kuin jättämällä auto vapaalle käsijarru päällä kun se on nostettu ylös alustan tutkmista varten... (K1 ::) )

Mutta hei, nythän on sullekin ilmoitettu asiasta...
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #18 : 09.11.2012, 11:57:56 »
Taitaa olla faktaa, ettei käsijarrukengät voi "kulua" ellei jarru laahaa. Mikäs sitä kuluttas jos kaksi pintaa on liikkumatta vastakkain.
Omat käsijarrut sai kiitosmaininnan katsastuksessa, piti erittäin hyvin, ei vinkunut eikä paukkunut. Johtuu varmasti osittain siitä, että kaverin tuttu liimasi alkuperäisiin runkoihin hihnat, jotka oli jäänyt käsiin kun tietyt materiaalit kiellettiin. Hän hio uudet kengät käyttäen antamaani jarrulevyä ja sovitus oli 100%.
PS: Ei, en tiedä kuka tekijä oli enkä halua pyytää kaveriani tekemään muille.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #19 : 09.11.2012, 16:49:27 »
Kannattaa sitten varautua "asbestityöhön", kun seuraavan kerran jarruremppaa teet.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #20 : 09.11.2012, 17:20:48 »
Jos oikeasti tietäisit katsastuksesta jotain niin tietäisit ettei seisontajarrua tarvitse testata jarrudynossa, joten menee tuo dieselmittausvittuilusi hiukan metsään...

Pahoittelut jos joku otti tuon kommentin henkilökohtaisena vittuiluna. Sellaiseksi sitä ei ollut tarkoitettu.

Mutta hei, nythän on sullekin ilmoitettu asiasta...

Kiitos tästä asiallisesta infosta. Nyt minäkin tiedän.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2012, 17:36:28 kirjoittanut LK »

Poissa jarnos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • v70 D3 & Amazon-70
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #21 : 10.11.2012, 09:21:45 »
Moi !
Omaan hommasin kengät motonetistä hyvin on toimineet, faija hommas Biltemasta käsijarrukengät. Kengät ei pitäneet juuri ollenkaan, avattiin jarrut ja sovitettiin kenkää rumpuun niin keikkui ku mummon kiikkutuoli, säde oli ihan jotain muuta.
Siniseltä haetut KIINALAISET istuivat hienosti.

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #22 : 10.11.2012, 22:58:04 »
Tämän päivän virallisia jarrusäännöksiä mitä lakikirjat kertovat ei ole havaintoa mutta ei ole montaakaan vuotta kun siellä kerrottiin että hydraulisten käyttöjarrujen varajarruna toimii mekaaninen seisontajarru.
Eli selkokielellä että jos normi hydraulinen käyttöjarru "kuolee" niin auton saa vielä pysähtymään mekaanisella seisontajarrulla.
Tuohon vedoten katsurit testaavat seisontajarrun liikkeellä olevana, siis rullilla.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2012, 23:00:17 kirjoittanut jip59 »
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5528
  • Volvo V70
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #23 : 05.04.2013, 17:27:41 »
Vaihdoin S60:seen uudet käsijarruvaijerit ja puhdistin mekanismit, loppu pitokin hävisi  ??? . Pitääkö vielä uusia taakse kengät, asetelmat yms rojut, jotta tuon käsijarrun saa pitämään.. Normi katsastuksessa käsijarru vasen 0,8 ja oikea 0,9, uusinnassa 0,2 molemmilla puolilla  :buck2: :buck2:
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #24 : 05.04.2013, 23:42:05 »
Kysyin asiaa Volvolta ja heidän mukaan olisi hyvä vaihtaa kengät 4 vuoden välein vaikka pintaa olisi jäljellä saman verran kuin uusissa.


Hmm. Entäs jos liimaisi uudelleen vaikka uretaaniliimalla. Pysyy varmasti, jos ei kuumene yli 100 °C. Varmaan on parempaakin liimaa, mutta ei omassa hyllyssä.

Minkähän näköisiä ne sinisen myymät oikeat kengät mahtavat olla.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #25 : 09.08.2013, 20:37:10 »
Minkähän näköisiä ne sinisen myymät oikeat kengät mahtavat olla.

Aika kamalan näköisiä ne aidot kiinalaiset oli.
Ulkonäkö ei ollut yhtään harakiriä kummempi, mutta sopivuus oli vähän parempi.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #26 : 09.08.2013, 22:31:52 »
Ulkonäkö ei ollut yhtään harakiriä kummempi, mutta sopivuus oli vähän parempi.

Itse vaihdoin Motonetin kengät alkukesästä. Vertasin alkuperäisiin ja ainakin rautaosa ja pintojen paikka olivat aivan samanlaiset kuin autosta löysin. Saatoihan ne autossa olleet olla myös motonettilaisia tai kenties biltemalaisia, en tiedä. Autossa olleet olivat kuluneet ohuimmalta kohdaltaan noin 2 mm vahvuiseksi ja pito oli heikko mutta pinnat olivat vielä mukana, joskin hiukan päistä auki liimauksesta. Uusissa pintaa oli ainakin tuplaten vanhoihin kuluneisiin. Kun vaihdon uudet, käsäri pelasi heti ja meni hiekalla sujona. Sitä kuinka kestävät, en tiedä. Liimalla oli pinta kiinni. Jarrurummut sorvasin suurimpaan halkaisijaan ja hiukan ylikin, kun rappua oli jo sen verran ja levyjen pinnat siinä samalla sivussa. Tosin koko homman olisin voinut luultavasti tehdä vain kiristämällä vaijeria kahvan juuresta mutta sen keksin vasta kun uudet kengät eivät mahtuneet muuten sisälle ja sitten täältä lueskelin mistä saa löysättyä.

Tasan piti Motonetin kengät katsastuksessakin, eli ollut Motonetin kengissä valittamista. Hinta taisi olla jotain 29€ ellen väärin muista. Mielestäni käsärin kahva nousee jo nyt hiukan ylemmäksi kuin asennuksen jälkeen. Sitä edelleen ihmettelen, että mikä sitä syö, kun ainut joka sitä on liikkuessa kiusannut oli se katsastusinssi.

 

Elekma  Autoracing